Zuidoost Azie in een week of drie... wie helpt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

Zuidoost Azie in een week of drie... wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 18:48

Hoi allemaal,

Al jaren wil ik heel graag naar (zuidoost) Azie. Nu ik eindelijk een beetje door mijn prikangst ben (is er toch nog iets goed van Covid gekomen...) wil ik eigenlijk eens kijken of ik hier serieuze vormen aan kan geven, zodat ik kan zien wat er mogelijk is in het tijdsbestek en waar ik ongeveer op uitkom voor het financiele aspect.

Het idee is dat ik de Gibbon Experience in Laos inbouw. Daarom dacht ik wellicht vliegen op Hanoi, Vietnam, door naar de Gibbon Experience in Laos (eventueel andere aanraders op de route?) en - indien mogelijk - een aantal hoogtepunten in Thailand. Ik wil graag eindigen met een dag of 3 op het strand. Dat hoeft niet per se in Thailand te zijn, maar volgens mij is het strand daar erg mooi t.o.v. Vietnam.

Dat is zo even snel het idee... mogelijk is dit veel te veel! Maar ik ben er ook niet op tegen om per land wat hoogtepunten te bekijken en evt. terug te gaan als ik een land verder wil verkennen.

Tijdsduur: +/- 3 weken (dat krijg ik op werk wel rond, 4 weken moet ik afwachten en overleggen, mogelijk een optie)
Landen: Vietnam, Laos (Gibbon experience), evt. Thailand (o.a. voor het strand). Cambodja mag zeker ook (andere opties zijn zeker bespreekbaar)

Eveneens ga ik er vanuit dat dit een backpack trip wordt. Nog nooit gedaan, maar kan ik vast! Ik ben van plan om alleen te gaan en heb ruime ervaring met alleen reizen (Europa + Noord Amerika).

Ik hoor graag waar jullie zijn geweest, in hoeveel tijd, wat wel beviel en wat niet... :)

Travel_me

Re: Zuidoost Azie in een week of drie... wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 19:05

Ik denk dat het wel haalbaar moet zijn in 3 weken, maar 4 weken zou wel een stuk rustiger zijn. Voor het strand wordt het dan waarschijnlijk 1 van de eilanden, dan is het aan te raden een binnenlandse vlucht te nemen.

Waar hou je verder van? Het noorden van zowel Thailand als Vietnam zijn erg mooi als je van natuur houdt. Hanoi daarentegen is een grote stad, maar wel een gemoedelijke. Je zou bijvoorbeeld van Hanoi naar Chiang Mai kunnen reizen en van daar een binnenlandse vlucht naar het zuiden nemen (nachttrein kan ook, maar ben je wel stuk meer tijd aan kwijt).

Zelf vond ik Chiang Mai en Hanoi beide leuke steden, Sa Pa in het noorden van Vietnam is prachtig, maar er zijn waarschijnlijk ook minder toeristische alternatieven. De omgeving van Halong Bay zou ik ook zeker niet overslaan. Daarnaast vond ik Luang Prabang een ontzettend leuk dorp, zou je bijvoorbeeld als tussenstop kunnen nemen.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 19:16

Ik denk dat ik hierbij voor een combinatie van steden en natuur ga. Beide vind ik interessant, dus ik denk dat het goed te combineren valt!

Zelf nu opgeschreven:

Vietnam
Hanoi (hierop vliegen?)
Halong Bay
Hoi An?

Laos:
Gibbon Experience

Thailand:
Bangkok
Phoket (vanaf hier naar huis?)

Binnenlandse vluchten vind ik geen probleem.

In Laos zie ik de Kuang Si watervallen naar voren komen, maar ik heb nog niet gekeken waar dit ligt met oog op de Gibbon Experience.

Chiang Mai ga ik even opzoeken, net als Sa Pa en Luang Prabang. Alles is nog nieuw nu, gisteren eigenlijk bedacht dat ik eens wil kijken naar de mogelijkheden. Er is nog veel uit te zoeken!

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 19:33

Leuk! Dat moet zeker lukken!

Ik ben in 2017 naar Vietnam, Loas en Thailand geweest. Ik ging deels met een georganiseerde reis mee, maar het is denk ik zelf ook goed te doen.

In grote lijnen:
Vietnam
- Gevlogen op Hanoi, daar een paar dagen gebleven. Vond ik een erg leuke en mooie stad
- Ha long bay, 3dgn geloof ik, hadden ook 2 mogen zijn maar is prachtig en mag je eigenlijk niet missen!
- Sa Pa - 2 daagse hike met een hmong gids en homestay overnachting, heel mooi, hike was wel intensief.

Laos
- Hier begon onze georganiseerde tour. Gevlogen op Vientiane. Stad vond ik weinig aan
- Vang Vieng, prachtige plek! Tubing is hier DE activiteit, maar geeft eigenlijk veel overlast voor de bewoners. Wij hebben toen een mooie kanotocht gemaakt.
- Luang Prabang, prachtig stadje/dorpje. Vlakbij zijn de Kung si watervallen.
- 2 daagse boottocht over de Mekong met homestay overnachting in een afgelegen dorpje

Thailand
- Via de witte tempel in Chiang Rai naar Chiang Mai, leuke stad.
- nachttrein naar Bangkok. Paar dagen geweest, leuke fietstocht gemaakt. Beetje tempel moe en sowieso moe van de reis, dus geen grote bezienswaardigheden meer bezocht. Na het heerlijke zen van Laos ook even niet zo'n zin in 'grote stad' haha. Bangkok is echt groot en chaotisch. Teruggevlogen via Bangkok.

Vietnam vond ik een geweldig land. Zo mooi, vriendelijk en vooral een heel grappig land. Je ziet soms dingen gebeuren die gewoon te bizar zijn om zelfs maar te verzinnen.

Laos is vooral heel zen, rustig en vredig. En prachtige natuur.

Thailand vond ik in vergelijking met de andere twee landen een stuk meer toeristisch en ontwikkeld. Maar weinig van dit land gezien, wil nog wel eens terug om de stranden en natuur/jungle te bezoeken.

Tip: Friends travel Vietnam in Hanoi; hier kun je goeie tours boeken. Zijn ERG vriendelijk en behulpzaam daar!

Edit, ik heb even opgezocht waar de Gibbon Experience is. Deze zou je kunnen combineren met de mekong boottocht denk ik! Waar wij uit de boot stapten weet ik niet meer (ergens bij de grens), maar daarna in de bus dus via Chiang Rai. Daar ligt het niet zo gek ver vandaan.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 19:41

Annash schreef:
Ik denk dat ik hierbij voor een combinatie van steden en natuur ga. Beide vind ik interessant, dus ik denk dat het goed te combineren valt!

Zelf nu opgeschreven:

Vietnam
Hanoi (hierop vliegen?)
Halong Bay
Hoi An?

Laos:
Gibbon Experience

Thailand:
Bangkok
Phoket (vanaf hier naar huis?)

Binnenlandse vluchten vind ik geen probleem.

In Laos zie ik de Kuang Si watervallen naar voren komen, maar ik heb nog niet gekeken waar dit ligt met oog op de Gibbon Experience.

Chiang Mai ga ik even opzoeken, net als Sa Pa en Luang Prabang. Alles is nog nieuw nu, gisteren eigenlijk bedacht dat ik eens wil kijken naar de mogelijkheden. Er is nog veel uit te zoeken!

Hoi An ligt flink uit de richting, dus dan zou je bijna heen en terug daarheen een extra vlucht moeten nemen. Of 2 dagen kwijt. Dat zou ik zelf overslaan.
Kuang Si is bij Luang Prabang, is een mooie plek. Heb je al in gedachten hoe je naar Laos wilt gaan? Met een bus of ook een binnenlandse vlucht?
Zelf ben ik van Hanoi naar Sa Pa gegaan met de bus, vanaf daar naar Dien Bien Phu (alleen overnacht) en vervolgens naar Luang Prabang. Is wel 10 jaar geleden, dus misschien dat het nu sneller gaat.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 19:50

Ik ken iemand die die gibbon experience heeft gedaan. Heel duur, wel mooi en ze vond het wel leuk maar geen aap gezien :’)

Ik zou zelf een pak trager reizen en dus eerder Laos/cambodia nu pakken of Laos/thailand. Wij trekken zelf voor Cambodia ruim 3 weken uit en slaan nog veel over. Wel met een tuktuk dus dat reist sowieso traag.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 19:50

Heel gaaf! Ik ben zowel in Thailand / Laos als Vietnam geweest. Zelf vond ik Vietnam het mooiste.

In Vietnam kun je bij Cat Tien national park ook Gibbons zien, zowel in het wild als in een soort rescue centrum. Wij hebben ze bij beiden gezien, en dat was heel gaaf. Ik denk wel kleinschaliger en minder toeristisch dat de Gibbon Experiance in Laos.
Verder vond ik in Vietnam met name Sa Pa (slaapbus vanaf Hanoi) en Ha Long Bay echt supermooi.

Ik zou niet die drie landen in drie weken doen, zelf zou ik dan kiezen om 3 weken in Vietnam te blijven. Vooral de grensovergangen kosten daar best veel tijd, dat is niet zo simpel als in Europa met visa enzo.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 20:04

MRM25 schreef:
Ik ben in 2017 naar Vietnam, Loas en Thailand geweest. Ik ging deels met een georganiseerde reis mee, maar het is denk ik zelf ook goed te doen.

In grote lijnen:
Vietnam
- Gevlogen op Hanoi, daar een paar dagen gebleven. Vond ik een erg leuke en mooie stad
- Ha long bay, 3dgn geloof ik, hadden ook 2 mogen zijn maar is prachtig en mag je eigenlijk niet missen!
- Sa Pa - 2 daagse hike met een hmong gids en homestay overnachting, heel mooi, hike was wel intensief.

Goh, ik was net aan het puzzelen en kwam ook op zoiets uit! Hoe zijn de verbindingen qua reizen & welke manier van reizen raad je aan voor deze route?

MRM25 schreef:
Laos
- Hier begon onze georganiseerde tour. Gevlogen op Vientiane. Stad vond ik weinig aan
- Vang Vieng, prachtige plek! Tubing is hier DE activiteit, maar geeft eigenlijk veel overlast voor de bewoners. Wij hebben toen een mooie kanotocht gemaakt.
- Luang Prabang, prachtig stadje/dorpje. Vlakbij zijn de Kung si watervallen.
- 2 daagse boottocht over de Mekong met homestay overnachting in een afgelegen dorpje

Ik heb voor Laos nu Luang Prabang staan, ook in combinatie met die watervallen. Een boottocht klinkt wel gaaf, als ik plek heb vind ik dat wel een toffe optie.

MRM25 schreef:
Thailand
- Via de witte tempel in Chiang Rai naar Chiang Mai, leuke stad.
- nachttrein naar Bangkok. Paar dagen geweest, leuke fietstocht gemaakt. Beetje tempel moe en sowieso moe van de reis, dus geen grote bezienswaardigheden meer bezocht. Na het heerlijke zen van Laos ook even niet zo'n zin in 'grote stad' haha. Bangkok is echt groot en chaotisch. Teruggevlogen via Bangkok.

Ik dacht vanuit de Gibbon experience naar Chiang Mai te gaan; volgens hun site kan dat. Dan Bangkok en vervolgens Phuket (of daar in de buurt) voor het strand en vanaf daar weer terug naar huis.

Travel_me schreef:
Hoi An ligt flink uit de richting, dus dan zou je bijna heen en terug daarheen een extra vlucht moeten nemen. Of 2 dagen kwijt. Dat zou ik zelf overslaan.
Kuang Si is bij Luang Prabang, is een mooie plek. Heb je al in gedachten hoe je naar Laos wilt gaan? Met een bus of ook een binnenlandse vlucht?
Zelf ben ik van Hanoi naar Sa Pa gegaan met de bus, vanaf daar naar Dien Bien Phu (alleen overnacht) en vervolgens naar Luang Prabang. Is wel 10 jaar geleden, dus misschien dat het nu sneller gaat.

Hoi An had ik van een andere rondreis opgeschreven, die gaan in 21 dagen Vietnam - Cambodja - Laos - Thailand. Maar voor wat ik nu samenstel, heb ik Hoi An om dezelfde reden eraf gehaald. Da's niet handig qua reisrichting.

Geen idee hoe ik naar Laos wil gaan! Sta overal voor open, wellicht ook wat het meest handig is qua tijd en waar ik mee wegkwam financieel.

poes schreef:
Ik ken iemand die die gibbon experience heeft gedaan. Heel duur, wel mooi en ze vond het wel leuk maar geen aap gezien :’)

Ik zou zelf een pak trager reizen en dus eerder Laos/cambodia nu pakken of Laos/thailand. Wij trekken zelf voor Cambodia ruim 3 weken uit en slaan nog veel over. Wel met een tuktuk dus dat reist sowieso traag.

Bij de Gibbon experience hebben ze nu 2 opties, classic is 2 dagen met 1 overnachting (geen kans op apen) of de giant loop, dat is 3 dagen 2 nachten waarbij je de kans wel hebt. Ik denk ik het kader van tijd dat ik voor classic zou gaan. Je ziet vast genoeg andere mooie dingen en de combinatie van ziplinen + boomhut in een jungle vind ik sowieso al heel gaaf. Ik hoef ook echt niet drie dagen lang te ziplinen. Voor de ervaring is het tof maar met 1 nacht vind ik dat ook wel prima!

Qua reissnelheid vind ik het echt heel lastig, hoor. Daarom ook dit topic. Als iedereen zegt: veel en veel te snel, dat red je niet, dan moet ik wat anders verzinnen. Maar als er mensen zijn die zeggen: kan best, maar trager is wellicht fijner, dan kan ik het overwegen. Ik hoef echt niet het hele land door, maar een doorreis met wat hoogtepunten lijkt me een mooi begin. Dan kan ik altijd nog terug als ik meer van het land wil ontdekken.

@Carola: dank voor de tip van de Gibbons! Het gaat mij alleen in de hoofdzaak niet om de apen, maar om de jungle, het ziplinen, en de overnachting in een boomhut. Dat lijkt me toch wel heel speciaal! Mochten hier alternatieven voor zijn dan hoor ik het ook graag, maar een unieke ervaring is het denk ik wel.

Vooralsnog een opzetje:

Vietnam - Hanoi, Halong Bay, Sa Pa
Laos - Luang Prabang, Gibbon Experience
Thailand - Chiang Mai, Bangkok, Phuket

Vanaf hier zou ik dan kunnen verkennen (stad) of een excursie boeken (watervallen etc). Wellicht nog te fanatiek, zeker als ik een dag of 3/4 aan het strand wil zitten aan het eind. Qua reizen denk ik dat ik hier niet mee weg kom...

Ik ga nog even doorpuzzelen :') Heel erg bedankt voor de input tot nu toe!

Voor de mensen die zowel in Chiang Mai als Bangkok zijn geweest: wat zouden jullie kiezen? Wellicht kan ik daar iets laten afvallen.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 20:14

Denk dat het nog net te veel is en ik zou 1 of 2 plekken laten vallen. Dan denk ik bijvoorbeeld Sa Pa (prachtig, maar kost wel veel tijd). Halong Bay zou je als dagtrip kunnen doen vanaf Hanoi. Ik weet dat veel mensen met overnachting willen, maar dat zijn vaak zuipboten, dus heb er destijds voor gekozen gewoon een dagtrip te doen.

Chiang Mai is een stuk gemoedelijker en vanaf daar kun je ook leuke dagtrips maken de natuur in, maar opzicht heb je die met Gibbon Experience ook al. Vond zelf Chiang Mai leuker, omdat het authentieker is. Bangkok is gewoon een grote Aziatische stad, dus ook inwisselbaar voor andere (ben je nog nooit die kant op geweest, dan is het wel gaaf om een keer te zien).

Qua van Hanoi naar Laos ben ik zelf dus met de bus gegaan, maar dat was 2014 dus daar kan ik weinig over zeggen. Phuket is overigens niet de meest inspirerende plek, zou dan eerder van daar een eiland pakken. Phuket is vooral feest (en best wat sekstoerisme).

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 20:24

Ik ben zelf niet in beide steden geweest maar ik hoor echt iedereen die er wel is geweest dat Chang Mai echt heel mooi is en dat ze dat een van de mooiste steden van Azië. Dus dan zou ik gaan voor Chang Mai :D :P
En Phuket is mooi maar super toeristisch dus zoek vooral een plek wat lekker rustig is :)

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 20:29

Travel_me schreef:
Denk dat het nog net te veel is en ik zou 1 of 2 plekken laten vallen. Dan denk ik bijvoorbeeld Sa Pa (prachtig, maar kost wel veel tijd). Halong Bay zou je als dagtrip kunnen doen vanaf Hanoi. Ik weet dat veel mensen met overnachting willen, maar dat zijn vaak zuipboten, dus heb er destijds voor gekozen gewoon een dagtrip te doen.

Chiang Mai is een stuk gemoedelijker en vanaf daar kun je ook leuke dagtrips maken de natuur in, maar opzicht heb je die met Gibbon Experience ook al. Vond zelf Chiang Mai leuker, omdat het authentieker is. Bangkok is gewoon een grote Aziatische stad, dus ook inwisselbaar voor andere (ben je nog nooit die kant op geweest, dan is het wel gaaf om een keer te zien).

Qua van Hanoi naar Laos ben ik zelf dus met de bus gegaan, maar dat was 2014 dus daar kan ik weinig over zeggen. Phuket is overigens niet de meest inspirerende plek, zou dan eerder van daar een eiland pakken. Phuket is vooral feest (en best wat sekstoerisme).

Halong Bay als dagtrip is een heel goede tip! Ik dacht inderdaad ook een een overnachting, maar een zuipboot heb ik niks mee. Dan moet ik alleen kijken wat vanaf daar de handigste route is naar Luang Prabang en wat ik onderweg of juist in Laos nog wil doen.

Een gemoedelijkere stad zoals Chiang Mai klinkt mij ook wel goed in de oren, eigenlijk. Een Aziatische stad ben ik nog niet geweest dus qua ervaring is Bangkok dan misschien interessant, maar ik weet ook niet hoe dat weer te vergelijken is met Hanoi?

Phuket had ik meer als vliegveld/uitvalsbasis opgeschreven. Vanaf daar wil ik ergens naar het strand. Tips daarvoor zijn absoluut welkom! Dan kan ik vanaf Phuket terugvliegen naar huis denk ik.

Dan kom je dus misschien eerder aan:

Vietnam:
Hanoi (2 dagen?)
Halong Bay (dagtrip)

Reis naar Laos - onderweg nog een stop?

Laos:
Luang Prabang (2/3 dagen?)
Gibbon Experience (2 dagen, 1 nacht)

Reis naar Thailand

Thailand:
Chiang Mai (2 dagen?)
Strand (en naar huis vanaf Phuket?) (idealiter 3/4 dagen)

Dat lijkt me al rustiger, ook doordat er dan een overnachting bij Halong Bay wegvalt, en bv. Bangkok.

Dit komt op 5 'stops' uit die als uitvalsbasis kunnen dienen, mits dat met reizen natuurlijk goed te doen is.

Beter al, denk ik? :)

Benieuwd hoeveel dagen jullie voor de verschillende steden aanhouden, dan kan ik wellicht een beetje plannen hoe lang ik daar kan zijn (al dan niet met extra excursies) en hoe lang het reizen tussen deze plekken duurt.

Nachttrein ook geen problemen mee, oordoppen in en een slaaptablet en het komt vast goed. :')

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 20:40

Ik had totaal geen zuipboot bij Ha Long Bay! Vond het prachtig, ook de overnachting(en) op de boot. Varen tussen de eilanden, een grot bezoeken, kanoën, wandeling naar een uitzichtpunt. Laatste dag nog naar een parelvisserij geweest, was leuk maar had niets gemist als ik daar niet was geweest.

Snelle rekensom:
Hanoi - 2-3 dagen (met oog op jetlag ook)
Ha long Bay - 2 dagen
Sa Pa - 2 dagen: nachttrein naar Sa Pa en terug, 2dgn hike met homestay

Luang Prabang - 1-2 dagen
Mekong boottocht - 2 dagen
Gibbon Experience - 2 dagen
Chiang Mai - 2 dagen
Bangkok - nachttrein, 1-2 dagen
Strand - overige dagen

Alleen de reistijd tussen de landen/plekken staat dan hier niet bij. Maar 4 dagen op het strand gaat denk ik niet lukken, of je moet wel heel snel.

Zelf vond ik Bangkok echt een beetje te veel zo aan het eind van de reis. Chiang Mai vond ik veel mooier/leuker en vooral ook een mooie omgeving. Hanoi vond ik een veel leukere stad dan Bangkok.

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 20:41

Heel tof dat je naar Azië gaat!

Persoonlijk zou ik voor mijn reis echt voor 1, maximaal 2 landen gaan als je maar 3 weken de tijd hebt.
De landen die je nu noemt zijn zo groot en hebben zoveel te bieden, daar kun je makkelijk wéken vertoeven en dan nog niet alles gezien hebben.

Ook moet je je niet verkijken op je reisdagen. Ga je met het vliegtuig? Ook dan moet je een X aantal uur van te voren op het vliegveld zijn, die ook niet altijd IN de stad liggen. Vliegvelden van Bangkok en Hanoi liggen beide op ruim een uur afstand van de binnenstad.

Ga je met de een nachttrein? Ook dan moet je kijken of je die dag nog wel 'puf' hebt om de hele stad door te lopen of dat je nog even een paar uurtjes moet bijkomen. 2 dagen op 1 plek is dan al gauw net aan 1,5 dag. Dat is voor sommige plekken echt te weinig, gun jezelf ook wat tijd om ergens te genieten van de omgeving.

Vergeet niet het aanvragen van een visa voor Vietnam! Het kan zijn dat ze deze de eerste keer niet goedkeuren, dus vraag die op tijd aan.

Wij zijn in Vietnam op de Halong bay tour van Rosy geweest. Is gewoon een cruise, wel met volle planning, maar geen zuipboot.

Er zijn whatsappgroepen van Dutchies per land waar je tips kunt krijgen van andere reizigers, of ze kunt meeten op locatie: https://linktr.ee/dutchiestravelling
Heb ik veel aan gehad tijdens mijn reis!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 21:22

Ik denk dat je een waanzinnige reis gaat maken! De reisdagen zijn inderdaad wel lang en intensief, dat kost veel tijd.

Ha Long Bay hebben wij 3 dagen gedaan (2 nachten op een 5 sterren cruise), echt fantastisch! Er zijn daar heel wat verschillende boten, van zuipboten tot prachtige schepen. Maar één dagje Ha Long zou ik echt te kort vinden, minimaal 1 nacht op een boot is echt de moeite waard.

Qua grote steden ben ik in Bangkok, Ho Chi Minh, Hanoi, Luang Prabang en Chang Mai geweest.
Bangkok en Ho Chi Minh zijn vooral gigantisch grote aziatische metropolen, die zou ik een volgende keer zeker overslaan. Hanoi vond ik wel leuk (Trainstreet niet overslaan!). Luang Prabang en Chang Mai vond ik ook oke, maar wij gaan het liefste zo snel mogelijk weg uit de stad.

In Sa Pa hebben wij ook 2 dagen zo'n trekking gedaan en ergens in een hutje overnacht. Echt best pittig (spierpijn!!!) maar zo onwijs mooi. Echt zéker de moeite waard. De slaapbus van Hanoi naar Sa Pa doet er een uurtje of 6 over, maar het regelen van de bus en wachten op de bus kost ook wel wat tijd. Maar alles is prima daar ter plekke te regelen.

Ik ben al weer helemaal jaloers op je plannen! Echt een gave reis gaat het worden hoor. Zuid oost Azie is zo onwijs gaaf. Zo mooi, zulke lieve mensen, zo relaxed reizen. In 2026 willen wij naar Cambodja gaan backpacken, ik kan nu al niet meer wachten! (maar eerst in Augustus naar IJsland, heel wat anders).

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 21:30

Oh jeetje, nu doe je me wel twijfelen hoor, Carola. :o
Zeker zo'n trip vanuit Sa Pa klinkt ook wel weer heel gaaf. Wil toch wel een beetje balans van natuur en stad/dorp hebben, zodat je van alles wat mee krijgt. Ik denk op zich een rustmoment via de Gibbon experience, als ik dat uiteindelijk doe, wel mooi is halverwege.

Voor dit jaar heb ik sowieso niet genoeg vakantie meer staan, en volgend jaar heb ik waarschijnlijk in februari ook al een trip. Ik denk dat het winter 2026/2027 wordt, dan kan ik er volgend jaar met mijn vakantiedagen ook rekening mee houden. Misschien november, als het regenseizoen af is? Lijkt qua vliegtickets ook het meest gunstige qua prijs.

Dan heb ik gelukkig nog een tijd om na te denken en te puzzelen!

Even door ChatGPT gegooid (let wel excursies zijn tips van Chat, niet mijn voorkeur)

Dag Locatie Activiteit / Verplaatsing
1-3 - Hanoi, Vietnam - Stad, street food, excursies
4-5 - Halong Bay - Cruise, kajakken, overnachting
6 - Terug naar Hanoi - Vrije tijd, avondvlucht
7-9 - Luang Prabang - Tempels, Kuang Si Falls, avondmarkt
10-11 - Gibbon Experience - Zipline, boomhutovernachting
12 - Chiang Mai- Vervoer + avond verkennen
13-15 - Chiang Mai - Olifantenopvang, koken, jungle hike
16 - Reisdag strand - Vlucht naar het strand
17-19 - Strand in Thailand - Relaxen, snorkelen, massage, boottocht
20 - Bangkok (tussenstop) - Laatste inkopen, avond in de stad
21 - Vertrek - Vlucht naar huis

✈️ Vervoer & Kosten (indicatief)
Route Vervoer Kosten p.p. (€) Duur
Hanoi → Luang Prabang Vliegtuig (Lao Airlines) ~100-130 1.5 uur
Luang Prabang → Huay Xai Minibus of bus ~30 12 uur
Huay Xai → Chiang Mai Bus + grensovergang ~25 6–7 uur
Chiang Mai → Strandlocatie Binnenlandse vlucht ~50–80 2 uur
Strand → Bangkok Vlucht of nachttrein ~30–70 1–2 uur / 8u

Vietnam: Hanoi & Halong Bay (Dag 1–6)
Hanoi (Dag 1–3)
Aanraders:

Street food tour in Old Quarter (ca. €25)
Tempels & cultuur: Litteratuurtempel, Ho Chi Minh Mausoleum
Waterpoppentheater voorstelling

Halong Bay (Dag 4–5)
2-daagse cruise met overnachting op de boot
Kajakken, zwemmen, grotten verkennen
Aanrader: mid-range cruise als Peony Cruise of Athena, ca. €150–200 incl. maaltijden

Laos: Luang Prabang & Gibbon Experience (Dag 6–11)
Luang Prabang (Dag 7–9)
Excursies:

Kuang Si Waterfalls (dagtrip, incl. berenopvang)
Sunset bij Mount Phousi
Alms giving ceremony bij zonsopgang
Night market (handwerk, streetfood)

Gibbon Experience (Dag 10–11)
Unieke zipline & jungle overnachting in een boomhut
Vertrek vanuit Huay Xai (grens met Thailand)
Prijs: ~€280 p.p. voor 2-daagse "Express Tour"
Boek op tijd, beperkt aantal plaatsen

Thailand: Chiang Mai & Strand (Dag 12–19)
Chiang Mai (Dag 12–15)
Aanraders:

Elephant Nature Park (geen ritten, ethisch)
Thaise kookcursus (bijvoorbeeld bij Thai Farm Cooking School)
Doi Suthep tempel & uitzicht over stad
Avondmarkt & massages
Jungle trekking (1- of 2-daagse trek)

Aanrader voor Strand (Dag 16–19)
Koh Lipe (Rustig, paradijselijk, snorkelen)
Bereikbaar via vlucht Chiang Mai → Hat Yai, dan boot
Prachtige witte stranden & glashelder water
Activiteiten: snorkeltrip, eilandhoppen, kajakken
Alternatieven: Koh Tao (duiken), Koh Lanta (gezinsvriendelijk)

Suggesties verblijf:
Budget: Gecko Lipe Hostel (~€20/nacht)
Comfort: Castaway Resort (~€50-70/nacht)
Luxe: Serendipity Beach Resort (~€120/nacht)

️Bangkok (Dag 20)
Winkelen in Chatuchak Market of MBK
Avondrondvaart over de Chao Phraya rivier

* * *

Interessant om te zien wat er aangeraden wordt. Volgens mij moet 'ie wel beter rekening houden met de reistijden, nu is het leuk dat ik in Luang Prabang ben maar als je de volgende ochtend om 8uur bij de Gibbon Experience moet zijn is dat wel knap. :')

Maargoed, het geeft een indicatie en daar kan ik weer mee door.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 21:49

Dat waterpoppentheater is wel fantastisch :') wij hebben toen in Hanoi ook een kookworkshop inclusief tour naar een echte lokale markt gedaan, heel leuk. Literatuur tempel ook zeker een aanrader.

Sa Pa vond ik zelf ook echt prachtig, en mooie manier om het echte Vietnamese plattelandsleven en traditionele volk te zien.

Luang Prabang kun je de aalmoes voor de monniken eigenlijk niet missen. Watervallen zijn ook de moeite waard. En de night market is erg leuk.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 21:53

Één ding van wat ik van mijn Canada reis geleerd heb: reisdagen zijn vaak lang, vermoeiend en zeker niet alles loopt altijd op rolletjes, waardoor je wel eens wat uurtjes/ een volle dag kwijt kan raken aan "stomme administratie/jezelf uit de penarie redden" dingen en dat hier en daar een "rustdag/uitloopdag" eigenlijk wel een must is. En dat 1,5 dag op één bestemming ook gewoon te kort is. Zeker als er dan iets tegen zit (het weer...) en je gedwongen dingen moet verschuiven/ annuleren en je loopt continue te haasten.

En in Bangkok..... houdt rekening met het verschrikkelijke verkeer!!! Je kan zomaar 2 uur of langer onderweg zijn van downtown naar de luchthaven als je pech hebt (één groot geluk bij een ongeluk, mijn vlucht was óók vertraagd, dus heb ik hem nog kunnen halen)

Dus mijn advies: plan niet teveel dingen te krap op elkaar en houdt in het schema ruime tijden aan voor het reizen, zeker met vluchten/ nachtbussen en treinen enz én als je een grensovergang over moet. Niet altijd alles loopt/vliegt/rijt optijd....

Ipv Puket, kijk eens naar Krabi en de eilanden daaromheen.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 21:59

Misschien lees ik eroverheen, maar heb je al een jaargetijde in gedachten?
Sa Pa is in de winter (jan/feb) serieus koud :)

Moc Chao is een stuk dichterbij Hanoi en ook heel prachtig.
En dicht bij Laos, al weet ik niet zeker of je daar de grens over kan steken.

Voor mij zou 3 weken voor zoveel bestemmingen tekort zijn. Maar ik ben dan ook van de bonnefooi. Als je alles vantevoren plant zal het best te doen zijn, maar ga je waarschijnlijk wel van toeristisch hoogtepunt naar hoogtepunt en ben je veel aan het reizen.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 22:01

Oh ja, en het is zeker het overwegen waard om ipv Halong Bay naar Cat Ba te gaan. Zelfde omgeving, maar minder druk en duur.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 22:27

Lees en reageer atraks even beter: Maar, ipv Phuket zou ik voor Ao Nang bij Krabi kiezen

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 11:29

Qerty schreef:
Misschien lees ik eroverheen, maar heb je al een jaargetijde in gedachten?
Sa Pa is in de winter (jan/feb) serieus koud :)

Voor mij zou 3 weken voor zoveel bestemmingen tekort zijn. Maar ik ben dan ook van de bonnefooi. Als je alles vantevoren plant zal het best te doen zijn, maar ga je waarschijnlijk wel van toeristisch hoogtepunt naar hoogtepunt en ben je veel aan het reizen.

Ik ben flexibel. Wat ik nu zie lijkt november voor alle landen een prima tijd te zijn, buiten het regenseizoen maar alles nog wel groen. Dan wordt het denk ik 2026.

Bonnefooi wilde ik eerst, maar enigszins een idee/losse planning zodat ik van te voren wel kan kijken wat de beste manieren van reizen zijn, is denk ik wel een goed idee.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 11:29

Qerty schreef:
Oh ja, en het is zeker het overwegen waard om ipv Halong Bay naar Cat Ba te gaan. Zelfde omgeving, maar minder druk en duur.

Top, dankje! Ga ik bekijken.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 11:30

_AB_ schreef:
Lees en reageer atraks even beter: Maar, ipv Phuket zou ik voor Ao Nang bij Krabi kiezen

Phuket was meer voor het terugvliegen dan om te bezoeken. Ik wil ergens in het zuiden een aantal dagen strand plannen. Tips zijn welkom!