MRM25 schreef:Ik ben in 2017 naar Vietnam, Loas en Thailand geweest. Ik ging deels met een georganiseerde reis mee, maar het is denk ik zelf ook goed te doen.
In grote lijnen:
Vietnam
- Gevlogen op Hanoi, daar een paar dagen gebleven. Vond ik een erg leuke en mooie stad
- Ha long bay, 3dgn geloof ik, hadden ook 2 mogen zijn maar is prachtig en mag je eigenlijk niet missen!
- Sa Pa - 2 daagse hike met een hmong gids en homestay overnachting, heel mooi, hike was wel intensief.
Goh, ik was net aan het puzzelen en kwam ook op zoiets uit! Hoe zijn de verbindingen qua reizen & welke manier van reizen raad je aan voor deze route?
MRM25 schreef:Laos
- Hier begon onze georganiseerde tour. Gevlogen op Vientiane. Stad vond ik weinig aan
- Vang Vieng, prachtige plek! Tubing is hier DE activiteit, maar geeft eigenlijk veel overlast voor de bewoners. Wij hebben toen een mooie kanotocht gemaakt.
- Luang Prabang, prachtig stadje/dorpje. Vlakbij zijn de Kung si watervallen.
- 2 daagse boottocht over de Mekong met homestay overnachting in een afgelegen dorpje
Ik heb voor Laos nu Luang Prabang staan, ook in combinatie met die watervallen. Een boottocht klinkt wel gaaf, als ik plek heb vind ik dat wel een toffe optie.
MRM25 schreef:Thailand
- Via de witte tempel in Chiang Rai naar Chiang Mai, leuke stad.
- nachttrein naar Bangkok. Paar dagen geweest, leuke fietstocht gemaakt. Beetje tempel moe en sowieso moe van de reis, dus geen grote bezienswaardigheden meer bezocht. Na het heerlijke zen van Laos ook even niet zo'n zin in 'grote stad' haha. Bangkok is echt groot en chaotisch. Teruggevlogen via Bangkok.
Ik dacht vanuit de Gibbon experience naar Chiang Mai te gaan; volgens hun site kan dat. Dan Bangkok en vervolgens Phuket (of daar in de buurt) voor het strand en vanaf daar weer terug naar huis.
Travel_me schreef:Hoi An ligt flink uit de richting, dus dan zou je bijna heen en terug daarheen een extra vlucht moeten nemen. Of 2 dagen kwijt. Dat zou ik zelf overslaan.
Kuang Si is bij Luang Prabang, is een mooie plek. Heb je al in gedachten hoe je naar Laos wilt gaan? Met een bus of ook een binnenlandse vlucht?
Zelf ben ik van Hanoi naar Sa Pa gegaan met de bus, vanaf daar naar Dien Bien Phu (alleen overnacht) en vervolgens naar Luang Prabang. Is wel 10 jaar geleden, dus misschien dat het nu sneller gaat.
Hoi An had ik van een andere rondreis opgeschreven, die gaan in 21 dagen Vietnam - Cambodja - Laos - Thailand. Maar voor wat ik nu samenstel, heb ik Hoi An om dezelfde reden eraf gehaald. Da's niet handig qua reisrichting.
Geen idee hoe ik naar Laos wil gaan! Sta overal voor open, wellicht ook wat het meest handig is qua tijd en waar ik mee wegkwam financieel.
poes schreef:Ik ken iemand die die gibbon experience heeft gedaan. Heel duur, wel mooi en ze vond het wel leuk maar geen aap gezien :’)
Ik zou zelf een pak trager reizen en dus eerder Laos/cambodia nu pakken of Laos/thailand. Wij trekken zelf voor Cambodia ruim 3 weken uit en slaan nog veel over. Wel met een tuktuk dus dat reist sowieso traag.
Bij de Gibbon experience hebben ze nu 2 opties, classic is 2 dagen met 1 overnachting (geen kans op apen) of de giant loop, dat is 3 dagen 2 nachten waarbij je de kans wel hebt. Ik denk ik het kader van tijd dat ik voor classic zou gaan. Je ziet vast genoeg andere mooie dingen en de combinatie van ziplinen + boomhut in een jungle vind ik sowieso al heel gaaf. Ik hoef ook echt niet drie dagen lang te ziplinen. Voor de ervaring is het tof maar met 1 nacht vind ik dat ook wel prima!
Qua reissnelheid vind ik het echt heel lastig, hoor. Daarom ook dit topic. Als iedereen zegt: veel en veel te snel, dat red je niet, dan moet ik wat anders verzinnen. Maar als er mensen zijn die zeggen: kan best, maar trager is wellicht fijner, dan kan ik het overwegen. Ik hoef echt niet het hele land door, maar een doorreis met wat hoogtepunten lijkt me een mooi begin. Dan kan ik altijd nog terug als ik meer van het land wil ontdekken.
@Carola: dank voor de tip van de Gibbons! Het gaat mij alleen in de hoofdzaak niet om de apen, maar om de jungle, het ziplinen, en de overnachting in een boomhut. Dat lijkt me toch wel heel speciaal! Mochten hier alternatieven voor zijn dan hoor ik het ook graag, maar een unieke ervaring is het denk ik wel.
Vooralsnog een opzetje:
Vietnam - Hanoi, Halong Bay, Sa Pa
Laos - Luang Prabang, Gibbon Experience
Thailand - Chiang Mai, Bangkok, Phuket
Vanaf hier zou ik dan kunnen verkennen (stad) of een excursie boeken (watervallen etc). Wellicht nog te fanatiek, zeker als ik een dag of 3/4 aan het strand wil zitten aan het eind. Qua reizen denk ik dat ik hier niet mee weg kom...
Ik ga nog even doorpuzzelen
Heel erg bedankt voor de input tot nu toe!
Voor de mensen die zowel in Chiang Mai als Bangkok zijn geweest: wat zouden jullie kiezen? Wellicht kan ik daar iets laten afvallen.