Wintervakantie december

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WithinYuuri

Wintervakantie december

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:54

Met een vriendengroep roepen we al een paar jaar dat we met Oud en Nieuw eigenlijk het land uit willen zijn, en daarnaast zijn we al een paar jaar toe aan een 'echte' winter. Dit jaar willen we dan eindelijk echt de daad bij het woord voegen en een paar dagen op wintervakantie (waarschijnlijk een midweek van 29 december t/m 2 januari).

Maar dan nu de vraag waarheen? We zoeken geen wintersportvakantie, dus het hoeft niet in de buurt van skipistes te liggen. Liever niet zelfs :D Wel willen we sneeuwgarantie, we zijn echt op zoek naar dat idee van een idyllisch houten huisje in de sneeuw in de heuvels/bergen. We willen er met de auto heen kunnen, en we hebben geen hele grote auto's, dus niet te erg offroad zegmaar haha. Binnen 1 dag te rijden, het liefst max een uur of 8, maar iets verder mag.

We zaten zelf te denken aan:
- Zwarte Woud (hebben die nog sneeuwgarantie?)
- Zuid-Duitsland
- Vogezen
- Oostenrijk, maar dat is net aan de verre kant

Hebben jullie ervaring met wat van deze gebieden? Zijn er gebieden die ook binnen onze wensen vallen en die we nu over het hoofd zien? En hoe zit het budgettechnisch? Ben benieuwd naar jullie ervaringen :D Er gaan geen huisdieren mee overigens. Als jullie dit ooit gedaan hebben en specifieke huisjes voor 5 mensen aan te raden hebben is dit overigens ook erg welkom.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:05

Sneeuwgarantie ga je niet krijgen in zuid duitsland, tegenwoordig zelfs niet meer in delen van oostenrijk.
Daarvoor zul je toch echt de hoogte in moeten, en dat ga binnen 8u rijden niet redden gok ik als je Oostenrijk al aan de verre kant vind.
Tenminste, ik neem aan sneeuwgarantie dat er sneeuw in het dorp ligt? je kan geluk hebben, het kan ook niet.

Denk noord Italië, Frankrijk en Oostenrijk >2000meter.

29 december/2 januari is hoogseizoen periode voor wintersporters, lekker na de kerst dus ook veel duitsers. Prijzen zijn erg hoog, en doorgaans ook snel volgeboekt.

germie

Re: Wintervakantie december

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:44

Ik zou eerder denken aan Finland of Noorwegen, maar ja, dat is met de auto weer lastiger.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:54

Richting het oosten?
Reuzengebergte in Tsjechië bijvoorbeeld? Daar heb je niet veel skipistes, maar volgens mij best veel sneeuw :).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:57

LoveBodin schreef:
Richting het oosten?
Reuzengebergte in Tsjechië bijvoorbeeld? Daar heb je niet veel skipistes, maar volgens mij best veel sneeuw :).

Eh, is niet echt sneeuwzeker, zeker niet in december. Ben er vroeger meerdere keren op wintersport geweest en ook meegemaakt dat er slechts 2 pistes in het hele gebied open waren omdat er nergens sneeuw lag. Dus sneeuwzeker is het daar zeker niet. Helaas. De keren dat we geen sneeuw hadden was rond de kerstdagen, dus december.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:29

Als je sneeuwgarantie wilt, dan moet je echt richting de 2000 meter gaan en dat zijn niet zoveel plekken buiten skigebieden over :P En dan wordt het vaak ook wel duur, zeker in die periode.
Dus ik zou eerst kijken naar welke gebieden boven de 2000 meter zitten en vanuit daar gaan zoeken.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:32

Scandinavië is ook eventueel een optie. Als we dan toch lang aan het rijden zijn haha. Met de trein kan wat ons betreft ook, ik heb verschillende mensen positief gehoord over met de nachttrein op wintersport. Alleen dan zitten we wel graag in een dorpje met een supermarkt op loopafstand.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:38

Helaas kan ik je uit ervaring zeggen dat je in Oostenrijk geen sneeuwgarantie meer hebt. Volgens mij is het zekerder in de Scandinavische landen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:00

Ik zou niet naar Scandinavië gaan rijden, dan ben je 2 dagen onderweg :P Want je moet behoorlijk ver noord ;)

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:58

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:59

Even snel op Google gezocht, maar allemaal vrij verweg nog.
Weet wel dat ze in bv Winterberg sneeuwkanonnen gebruiken.
Ik vind de Baraque Michel in de Ardennen altijd heerlijk winters

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:15

Ik zou toch ook kiezen voor Scandinavië, en denk dan met name het noorden.
Alleen, met de auto zou ik dit niet doen ;).
Je hebt helaas weinig sneeuwzekerheid in gebieden dichterbij met de auto.

Zelf ben ik in januari een paar jaar terug in Fins Lapland (Äkäslompolo) geweest en logeerde in Hotel Lost. Ik had daar een studio. Vond dat echt een fantastische vakantie en ik kan niet wachten om weer een keer terug te gaan. Sneeuw zeker ben je daar wel! Heel veel activiteiten, maar vond het ook wel wat prijzig.

Vorig jaar naar Zwitserland (Lauterbrunnen) geweest. Dit was voor ons 9,5 uur rijden.
Weken voor wij gingen lag er een goed pak sneeuw, maar de week voordat wij kwamen begon alles te smelten. Nergens meer sneeuw in het dorpje. Alleen verder de berg op lag er sneeuw. Je kon daar wel gemakkelijk (en snel) heen met een treintje! We hebben voor de vakantie een treinkaart gekocht en hebben gewandeld in de bergen (kan helaas niet skiën).
Ik vond het ook een erg leuke vakantie!

Edit: Naar Lauterbrunnen zijn wij met een VW Polo gereden. Ging prima, niet offroad. En door gebrek aan sneeuw ook geen issues verder haha.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:18

_AB_ schreef:
Even snel op Google gezocht, maar allemaal vrij verweg nog.
Weet wel dat ze in bv Winterberg sneeuwkanonnen gebruiken.
Ik vind de Baraque Michel in de Ardennen altijd heerlijk winters

Maar met sneeuwkanonnen heb je daar als niet skiër niks aan :P

Afbeelding

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:02

Wij zijn in de Sälen regio geweest afgelopen januari, met hetzelfde doel als jullie. Daar lag toen wel overal sneeuw, terwijl het een heel warme periode was in Zweden toen. We waren liever zuidelijker gegaan ivm minder ver, maar daar was geen sneeuw op dat moment. We hebben de nachtboot genomen bij Kiel, dus 2x een uurtje of 5 gereden. In die regio zijn overigens wel veel pistes ivm de sneeuw, maar dat is echt totaal niet vergelijkbaar met Oostenrijk enzo. We waren blij dat daar tenminste wat mensen en restaurantjes waren.

Zoiets? https://www.airbnb.nl/rooms/977308508313282769?adults=5&check_in=2025-12-29&check_out=2026-01-02&search_mode=regular_search&source_impression_id=p3_1752595655_P31dWYQjpAERpw2p&previous_page_section_name=1000&federated_search_id=b0bc76cd-59be-4124-ab2a-8bd934efd4f2

Tip: Let goed op de hoogte van een huisje. Je zit zomaar in een dal, zonder sneeuw..