Volgend jaar gaan wij naar het prachtige Bali, maar dan wel met mijn schoonouders. Dus zoek ik de vakantie anders uit dan alleen voor ons zelf. Ik vind het een leuke uitdaging om er een prachtige reis van te maken. Ik ken de plekken van Bali redelijk goed, maar omdat ik er nog nooit geweest, kan ik dus niet zeggen wat nou echt de plekken zijn waar je moet verblijven.
We willen 14 tot 16 verblijfdagen doen, dat vinden mijn s-ouders meer dan zat. Ik kan natuurlijk op YouTube prachtige plekken te vinden om te bezoeken. Maar ik ben meer op zoek naar de juiste omgeving om te verblijven. En dan niet per se dit of dat hotel, maar de omgeving. Of althans de plaatsen.
Zo kreeg ik laatst de tip om naar Sidemen te gaan. Heel tof lijkt me dat, maar is dus wel wat meer afgelegen van andere bezienswaardigheden. Want ik bedacht dat we ook naar Tegalalang willen, zodat je wat centraler op het eiland zit. Want we willen graag ook het noorden bezoeken. Dat lijkt me vanuit Sidemen wat ver? En daarnaast zou ik ook graag een paar dagen naar Nusa Penida willen. Maar ik wil ook nog het zuidelijke schiereiland aan doen en rond Uluwatu gaan zitten. Max 3 plekken lijkt me het beste.
Dus ik dacht aan zoiets: Reisdag 6 dagen Tegalalang (Of Sidemen?) reisdag 4 dagen Nusa Penida reisdag 4 dagen Uluwatu. Reisdag
Is dat wat? En als we daar zijn, wat zijn dan de beste plekken om te verblijven? Wat zijn plekken die we echt MOETEN bezoeken volgens jou?
Ik heb nu al wel een grof lijstje: - Ubud - Pura Besakih - Pura Luhur Lempuyang - Pura Ulun Danu Bratan? - Puri Saren Agung - Dans Uluwatu
En uiteraard wat watervallen, dorpjes? Markten?
Ik zou graag ook 1 of twee keer willen snorkelen. Maar dan moet het wel een beetje wat zijn. Want we zijn inmiddels aardig verwend haha, en ik vond de beelden die ik van Bali heb gezien onder water nog niet zo indrukwekkend. Dus tips mogen daar ook voor. Zelf dacht ik aan snorkelen met reuzenmanta's op Nusa, dat hebben we al eens gedaan maar dat was zo onwijs gaaf!
Waar we niet heen willen zijn de hippe plekken zoals Canggu en poedersuiker. Dat is veel te druk, wij zijn meer van de mooie natuur en rustige dorpjes.
Nusa Penida is een absolute aanrader. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen grote Bali fan ben, ik vind Nusa Penida en Lombok veel leuker. Minder toeristisch, minder druk, minder westers ingericht. Snorkelen met Manta's heb ik ook gedaan, was super vet. Ik heb nog wel een telefoonnummer van iemand die echt een goede, nette tour regelt. Verder heb ik ook echt een aanrader voor een lunch tentje op Nusa Penida, maar ik weet niet of je al zo in detail tips wil hebben
Flip
Geplaatst: 08-07-25 22:31
Wij zijn vorig jaar naar Bali geweest. Nusa Penida wordt echt overspoeld door toeristen, de mensen waarvan ik heb gehoord dat ze het geweldig vinden zijn er jaren geleden geweest, maar nu was het echt grote file op heel het eiland (juni 2024). 2x poging gedaan om daar manta's te zien met snorkelen, maar niks gezien, idd verder niet erg bijzonder met snorkelen. Je snorkeld op de 'mooie' plekjes echt tussen de mensen massa (en mooi tussen aanhalingstekens omdat als je wel wat gewend bent met snorkelen is het niet heel bijzonder) Gili's was ook veel te druk, zou ik ook niet aanraden. Lombok was veel minder toeristisch, zou dat evt wel aanraden, maar dan wel daar naartoe vliegen en niet met de boot. Wij hadden echt een vreselijke bootreis met continu gillende mensen en zwemvesten die werden uitgedeeld omdat de zee zo onrustig was, geen aanrader. Wij vonden Ubud (ook erg druk) de leukste plek waar we geweest zijn. Sanur was ook een prima uitvalsbasis voor een paar dagen.
Bali is enorm toeristisch, maar toch zijn er echt nog wel leuke plekken te vinden. Ik ga dit jaar voor de 3e keer. Het is wel veranderd sinds 2005 toen ik er voor het eerst was, maar het is nog steeds leuk.
Wij hebben 2 jaar geleden een paar plekken bezocht die maar weinig door toeristen bezocht worden. O.a. een Chinese tempel. En we zijn bij zwavelbronnen geweest en hebben er in gezwommen.
Als je wilt wil ik de namen wel weer even opzoeken.
Ik denk dat je reis moment in het jaar heel bepalend is voor je ervaring. Ik ben er in oktober/november 2024 geweest en toen was het heerlijk rustig op Nusa P. Bali daarentegen druk.
Oktober en november, maar ook september zijn hoogseizoen op Bali. Ik ben in 2023 in december geweest, in de 2 weken voor kerst (23 december terug), het was heerlijk rustig toen. Het zou regentijd zijn, we hebben 1 middag regen gehad. Terwijl het dit jaar tot in mei-juni vreselijk veel geregend heeft, met overstromingen e.d. en het dus de droge tijd was.
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe. Ik wilde september/oktober gaan. Met het idee dat je dan nog in het droogseizoen bent en dan nog de rijstvelden kunt zien (groen, niet geoogst).
Wij zijn zelf al op Lombok geweest, dat vonden we wel leuk maar qua natuur niet heel mooi. De stranden in het zuiden zijn wel echt fantastisch mooi, maar mijn schoonouders zijn niet per se strandmensen
We willen de drukte een beetje ontzien, vandaar dat ik plekken zoek zoals Sidemen of wat noord van Tegalalang. De drukte kun je opzoeken, maar ik zit liever in de rust. We zoeken wel een plek waar een restaurant bij zit en waar we bedient worden. Een villa valt dus af, al zijn die er soms ook met bediening.
Noorden is wat rustiger, zoals Lovina, ik weet even niet meer de naam van het resort waar ik zat helaas maar was erg mooi daar. Ook snorkelen, dolfijnen spotten, natuur (wandelen), kleine dorpjes. Oh, en mijn beste massage ooit was daar ook haha!