KLM koffer te groot?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

merijn06

KLM koffer te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 09:59

Volgende week vlieg ik met KLM naar Portugal. Tijdens het boeken had ik gekozen voor alleen handbagage met een maximale afmeting van 55x35x25. Nu blijkt mijn koffer 55x38x25 te zijn en ben ik op zoek naar ervaringen, aangezien ik zelf nooit vlieg.
Kan ik met deze maten gewoon vliegen of is het verstandig om een andere koffer te zoeken? :)

Katja

Re: KLM koffer te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 10:01

Meestal kom je er gewoon mee weg maar je kunt altijd de pech hebben dat je je handbagage in zo'n bak moet doen om de afmetingen te checken en dan moet je het alsnog inchecken. Het is net een beetje welk gevoel je er zelf bij hebt of je die gok wilt nemen of niet.

Ze zijn wel echt minder streng dan low cost maatschappijen en vaak krijg je bij het inchecken nog wel de optie aangeboden om gratis je handbagage in te checken dan heb je in ieder geval geen gezeur over de afmeting.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 10:06

Ik zou een andere koffer kopen. Ik zie tegenwoordig op televisie die serie ‘Schiphol Airport’ en als ze je controleren (als je koffer in zo’n bak met afmetingen moet) dan ben je het bokje en kan je bij betalen. Ook voor een paar cm helaas.
Ik heb zelf 4x gevlogen en gelukkig nog nooit gecontroleerd (heen en terug niet)

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 10:09

Is het een flexibele koffer of een harde? Zo'n zachte kan je er nog wel in duwen als ie niet te vol zit, dan zou ik het gewoon doen.

merijn06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 10:13

Bedankt voor jullie antwoord! Lastig te zeggen waar ik goed aan doe.
Dat van het gratis inchecken van de handbagage wist ik niet, maar dat is ook maar hopen dat ze dat ze vragen als ik het zo lees.

Rauka, het is een harde koffer, dus induwen gaat helaas niet.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 10:13

Ik ben zelf nog nooit gecontroleerd, want ze controleren meestal niet iedereen, maar steekproefsgewijs.
Ze hebben er wel oog voor, het grondpersoneel. Vaak zie ik ze de koffertjes controleren waarbij het net wel/net niet is.
Het is aan jou of je het risico wilt nemen. Zelf zou ik dat niet durven, want het is best duur als je wel moet bijbetalen. Dan betaal ik liever vooraf al bij, of regel een andere koffer.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 10:15

Ik ben bij klm nog nooit gecontroleerd (cityhopper naar Zweden) maar mijn koffertje voldoet wel aan de afmeting. Maar ik heb wel grotere tassen die voor accessoire door moeten gaan ook gewoon meegenomen zien worden en ook wat grotere koffers.
Wel is er vaak het verzoek om handbagage toch gratis in te checken. Soms al via een bericht vooraf, soms bij de gate.
Het ligt er dan ook nog aan in welke zone je zit. Als er te weinig mensen zich vrijwillig melden, dan wordt het voor de mensen in de laatste zone verplicht.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 10:16

Ik wilde die vraag inderdaad nog toevoegen: heb je priority boarding gekozen? Hoe later je boardt, hoe groter de kans dat je koffertje niet mee mag (ook als hij wel past).

merijn06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 10:35

Konstantine schreef:
Ik wilde die vraag inderdaad nog toevoegen: heb je priority boarding gekozen? Hoe later je boardt, hoe groter de kans dat je koffertje niet mee mag (ook als hij wel past).

Ik neem aan dat je dat ergens had moeten aanvinken ofzo? Voor zover ik weet heb ik geen priority boarding.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 10:42

merijn06 schreef:
Dat van het gratis inchecken van de handbagage wist ik niet, maar dat is ook maar hopen dat ze dat ze vragen als ik het zo lees.
Het is vaak een beetje afhankelijk van hoe vol de vlucht zit. Als de vlucht vol is dan komen ze ruimte tekort om alle trolley's in de handbagage bakken kwijt te kunnen en dan zoeken ze vaak mensen die hem willen inchecken.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 10:47

Ze worden wel steeds strenger, ook de A-merk maatschappijen omdat mensen de grenzen opzoeken en over gaan. Ik zou zeker rekening houden met controle, dan kan het alleen maar meevallen ;)

Ik heb tegenwoordig zoiets van, wat een stress ik boek gewoon ruimbagage. Airtag er in en klaar. Schoon ondergoed in mn handtas.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 10:53

Ik zou met 3 cm te groot gewoon gaan, het risico is klein, mijn vriend neemt zijn 70L rugzak mee in de handbagage :') wij zijn nog nooit gecontroleerd (vliegen wel weinig). Maar er is wel een klein risico dat ze een controle doen. Denken jullie trouwens niet dat als ze controleren, ze de mensen eruit pikken waar de bagage duidelijk te groot is? Die 3 centimeter zie je niet zonder meetlint.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 11:00

Even een toevoeging: KLM heeft sinds begin deze maand een extra tarief op handbagage gezet, ik gok dat ze juist deze eerste periode strenger controleren op de maten. (Lager tarief voor alleen een persoonlijk item, formaten max koffertje zijn niet veranderd).

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 11:05

Unwritten schreef:
Ze worden wel steeds strenger, ook de A-merk maatschappijen omdat mensen de grenzen opzoeken en over gaan. Ik zou zeker rekening houden met controle, dan kan het alleen maar meevallen ;)

Ik heb tegenwoordig zoiets van, wat een stress ik boek gewoon ruimbagage. Airtag er in en klaar. Schoon ondergoed in mn handtas.

Heb al jaren gewoon ruimbagage(zonder airtag, geen gedoe over afmetingen en gewicht, lekker relaxt reizen zo'n 3 keer per jaar.

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 11:08

Zelfde probleem hier, maar dan bij TUI. Mijn handbagage koffer past binnen de maten maar de wieltjes steken 2cm teveel uit. Lastig inschatten zo :\

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 11:09

CharleyT schreef:
Unwritten schreef:

Heb al jaren gewoon ruimbagage(zonder airtag, geen gedoe over afmetingen en gewicht, lekker relaxt reizen zo'n 3 keer per jaar.

Ja sinds wij een keer met 5 reisden, van 2 mensen alle ruimbagage (2 stuks pp, was lange reis haha) ergens achterbleef gooi ik er een airtag in :')

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 11:11

Bij KLM zou ik het risico wel durven nemen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 11:16

KikiCelinevs schreef:
Zelfde probleem hier, maar dan bij TUI. Mijn handbagage koffer past binnen de maten maar de wieltjes steken 2cm teveel uit. Lastig inschatten zo :

Als je gecontroleerd wordt: ondersteboven in de bak doen wil wel eens helpen O:)

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 11:29

Konstantine schreef:
KikiCelinevs schreef:
Zelfde probleem hier, maar dan bij TUI. Mijn handbagage koffer past binnen de maten maar de wieltjes steken 2cm teveel uit. Lastig inschatten zo :

Als je gecontroleerd wordt: ondersteboven in de bak doen wil wel eens helpen O:)

Dat valt te proberen, thanks :) Een nieuwe koffer kopen kost ook geld namelijk

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 11:29

Konstantine schreef:

Die heb ik andersom meegemaakt. Priority boarding. Je kleine koffertje boven in het rek. Daarna kwamen er mensen met bagage die veel groter was dan de gratis handbagage die is toegestaan. En toen trokken ze de kleintjes eruit om plaats te maken voor de (te) grote. Die moesten dan maar onder je benen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 11:40

Oh, daar ben je ook mooi mee dan -O-

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 11:46

Betaal je niet extra voor priorty boarding? Als ze dan je koffer weg gaan halen zou ik geld terugeisen. :+

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 11:49

Ik reis veel en heb zelfs nog nooit zo'n bak gezien bij de KLM gates.... Andere maatschappijen hebben zo'n bak staan waar het in moet passen. Ook is die van jou wat breder denk ik? Dat is niet zo'n probleem want dan past hij nog steeds makkelijk in de bakken boven je hoofd. Hoger of dieper is sneller een punt.

Ik reis al jaren en heb, zelfs bij Ryanair, met te grote koffertjes gevlogen en nog nooit een probleem geweest. Wrs deels geluk, maar als er voldoende ruimte voor de koffertjes is, maakt het niet zo uit.

Als je wilt inchecken, wel pas bij de gate doen. Als je dat bij de "normale" incheck doet, mag hij niet meer dan 10 kg zijn en uhhhh.... Daar zit je stiekem al snel aan.

merijn06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 18:26

Sodera schreef:
Ik reis veel en heb zelfs nog nooit zo'n bak gezien bij de KLM gates.... Andere maatschappijen hebben zo'n bak staan waar het in moet passen. Ook is die van jou wat breder denk ik? Dat is niet zo'n probleem want dan past hij nog steeds makkelijk in de bakken boven je hoofd. Hoger of dieper is sneller een punt.

Ik reis al jaren en heb, zelfs bij Ryanair, met te grote koffertjes gevlogen en nog nooit een probleem geweest. Wrs deels geluk, maar als er voldoende ruimte voor de koffertjes is, maakt het niet zo uit.

Als je wilt inchecken, wel pas bij de gate doen. Als je dat bij de "normale" incheck doet, mag hij niet meer dan 10 kg zijn en uhhhh.... Daar zit je stiekem al snel aan.

Dankjewel voor je info! De koffer is inderdaad te breed.

Ik denk dat ik voor de zekerheid toch een nieuwe koffer bestel. Dank voor jullie input! :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 20:02

Ik heb bij klm de handbagage ingecheckt voor in het ruim. Maar bij de gaten heb ik geen controles gezien in april. In september vlieg ik met transavia, normaal zou mijn koffertje binnen de maten moeten vallen. Het gaat vooral om de harde koffertjes en wieltjes die anders niet in de kastjes passen.