Juul's Reisverslag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juuljb

Juul's Reisverslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-25 21:15

Hoi allemaal!
Ik ben dol op reizen en mijn verhalen wil ik graag delen. Misschien heeft iemand er iets aan ter inspiratie, of tips voor een komende reis waar ik naartoe ga. Het lijkt me leuk om te kletsen en ervaringen te delen.
Ik hoop dat mijn topic goed is geplaatst

Ik ben in Februari van dit jaar op vakantie geweest in IJsland, in mei ben ik naar zuid Duitsland geweest met dagtripjes naar Oostenrijk, Liechtenstein en Zwitserland. Over mijn meest recente reis wil ik wat uitgebreider vertellen en foto's van delen.

Afgelopen weekend was het tijd voor vakantie in eigen land: Schiermonnikoog.
Ik kom zelf uit Noord-Brabant en was nog nooit eerder op een waddeneiland geweest (of überhaupt in Friesland). Van deze reis wil ik graag de hoogtepunten delen door middel van foto's en verhaaltjes.

Het eerste hoogtepunt van de reis die ik wil delen is de strandrit die ik heb gemaakt. Wegens omstandigheden rijd ik de laatste jaren minder paard dan ik zou willen waardoor op een vreemd paard gaan zitten en wegstappen (of racen over het strand) toch iets spannender is dan dat ik vroeger vond. Gelukkig was Inca heel erg braaf, aldus de begeleider van de rit. Ik vond dat wel anders toen we al bokkend van enthousiasme het strand over gingen. Even was ik bang dat het een enkeltje traumahelikoper naar Leeuwarden zou worden, gelukkig ben ik toch blijven zitten en nadat de bokjes eruit waren heb ik heerlijk gereden.

Afbeelding

Afbeelding

Dezelfde dag stond echt in het teken van paarden, want in de middag volgde er een hele bijzondere excursie. Er werd namelijk gevist te paard. Ik geloof dat het op de UNESCO lijst van Immaterieel Cultureel Erfgoed der Mensheid staat. Heel erg bijzonder om dit te zien!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder heb ik ook nog een prachtige avondwandeling gemaakt langs de vuurtoren van Schiermonnikoog. Ik vind het idee van vuurtorens zo ontzettend romantisch. Ik denk dat dat komt door een videogame die ik een jaar of tien geleden heb gespeeld waarin één van de karakters een band opbouwt met een vuurtoren. Elke keer als ik er een zie moet ik daar weer aan denken.

Afbeelding

Afbeelding

Natuurlijk heb ik ook wadgelopen. Mijn vriend is een gecertificeerde wadloopgids op Schiermonnikoog dus kreeg ik een privétour. Ik heb zelfs een krab vastgehouden! Dat is voor mij echt een overwinning want ik ben echt als de dood voor krabben door een eerdere ontmoeting met een krab in een appartement in Costa Rica, maar dat is weer een ander verhaal.

Afbeelding

Afbeelding

Verder heb ik veel gefietst over het eiland en overal wel genoten van de natuur. Op één plek op het eiland staat een scoop waarmee je een broedeiland van vogels heel goed kan bekijken. Hier zag ik een bergeend met ieni-mini bergeend baby's. Ze waren echt zo schattig! Alleen door de scoop wel moeilijk om op de foto te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om mee te lezen met mijn vakantie in eigen land. Mijn bedoeling is om na al mijn vakanties in update te plaatsen met een mini reisverslag. Mijn vriend en ik proberen om 100 landen te bezoeken en ik zit nu op 27, met in Augustus nummer 28 al gepland. Dus ik ben al aardig op weg!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 21:32

Wat een ontzettend leuk verslag.

Roihi

Re: Juul's Reisverslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 21:37

Zo tof TS
Leuk dat je dit wil delen met ons.
Die krab foto is grappig, wel stoer dat het beestje hebt vast gehouden.

Die foto van de vuurtoren is prachtig
Maar ik ben dan ook wel een beetje fan van vuurtorens. Ze hebben iets wat ze heel interessant en mooi maakt. Lastig om te omschrijven.

Waar ga je naartoe in Augustus?

juuljb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-25 22:12

In uitgelicht, wat leuk!

Roihi schreef:
Waar ga je naartoe in Augustus?

Naar Slovenië! Toevallig heb ik gisteren nog spontaan een weekendje naar Luxemburg gepland met mijn vriend omdat hij in Augustus niet mee kan. Dus die komt er ook nog bij. Ben daar wonder boven wonder ook nog nooit geweest dus ik ben heel erg benieuwd!

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 19:23

Wat een leuk geschreven verslag :) Veel plezier tijdens je komende reizen.

juuljb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-25 21:03

Bedankt voor de leuke reacties tot nu toe, afgelopen weekend was ik in Luxemburg dus ook daarvan schrijf ik een kort verslag.

Op zaterdag ochtend vertrokken mijn vriend en ik al vroeg richting Luxemburg-Stad, wat in totaal zo'n drie uur rijden was. We hebben er iets langer over gedaan omdat ik een pauze nodig had (iets met wagenziekte door de vermoeidheid) :+
De bedoeling was dat we er om half 10 al zouden zijn, uiteindelijk waren we er pas om kwart over 11 maar dat mag de pret niet drukken! We hadden geweldig weer. Op een centraal plein in de stad stond een prachtige pastel zweefmolen.
Afbeelding

De stad zit echt geweldig in elkaar met allerlei bruggen en dalen en wandelpaden. Dus er was altijd wel geweldig uitzicht.
Afbeelding

Daarna zijn we zo'n dal ingelopen en hebben we bijna twee uur gewandeld. Het is echt zo bijzonder om zo'n stuk natuur midden in de stad te hebben.
Afbeelding

Aan het einde van de middag gingen we naar de B&B waar we overnachtten. We hadden een Guest Room geboekt op een boerderij. Wij kenden het niet, maar toen we aankwamen bleek het een best bekende Nederlandse camping te zijn. Uiteindelijk bleek dit echt ideaal, het personeel was van onze leeftijd en we konden het goed met ze vinden dus werd er 's avonds nog wat gedronken en keken we een film. Het waren hele gezellige mensen, al dwaal ik nu wel af en wordt mijn verhaal een stuk minder chronoligsch. Afijn, een kiekje van de koeien bij de B&B.
Afbeelding

Nadat we waren ingecheckt namen we de auto naar het dorpje Esch-sur-Sûre. Ook daar maakten we een korte wandeling (wij wandelen heel wat af) en hebben daar ook gedineerd.
Afbeelding

In dit dorpje was een ruïne van een kasteel waar je op en in kon, dus dat hebben we ook even bekeken.
Afbeelding

Op dag twee waren we in eerste instantie een flinke wandeling te maken in de Mullerthal regio, maar het weer zat echt niet mee en dus hadden we daar niet zo'n zin in. Gelukkig had mijn vriend een back-up plan gemaakt welke we gingen volgen dus vertrokken we naar Vianden.
Afbeelding

In Vianden ligt het gelijknamige kasteel Vianden, daar hebben we de ochtend gespendeerd. Wij vonden het kasteel heel interessant en zeker een aanrader mocht iemand ooit ook in Luxemburg zijn! Een paar maanden terug waren we bij Neuschwanstein in Zuid-Duitsland maar dit kasteel vonden we eigenlijk interessanter (hoewel Neuschwanstein veel bizarder en sprookjesachtiger is, en ook zeker een aanrader!).
Afbeelding

Daarna miezerde het nog wat en wij hadden wel honger gekregen. Vanaf een van de hofjes van het kasteel zagen we een restaurantje boven op een berg met een kabelbaan ernaartoe. Ik had nog nooit in zo'n type kabelbaan gezeten en wou dit wel proberen. Mijn vriend en ik hielden ons allebei groot en eigenlijk gaven we allebei precies tegelijk toe dat we het doodeng vonden toen we er al in zaten. Gelukkig viel het reuze mee en achteraf vonden we het heel erg leuk! Bovenop de heuvel bij het restaurantje hebben we een tosti gegeten en kwamen we een hele schoolklas met Nederlandse pubers tegen.
Afbeelding

Aan het einde van de middag was het dan eindelijk droog! We waren al in de buurt van Mullerthal, wat ons originele plan was dus daar gingen we alsnog naartoe. In plaats van de 15km die we eigenlijk van plan waren zijn we voor een route van 5km gegaan. Mullerthal was echt prachtig!
Afbeelding

Op dag drie gingen we alweer naar huis. We checkten uit en begonnen gelijk aan de terugreis. Onderweg stopten we nog in Clervaux, waar we de kerk hebben bezocht.
Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor het (weer) meelezen van mijn vakantie verhaal!

Afbeelding