Vakantie Italie tips

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Vakantie Italie tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 01:40

Hallo allemaal,

jaja, al mooi op tijd, maar vriendlief en ik gaan al jaren naar dezelfde plek in Oostenrijk op vakantie en aankomend jaar willen we dan toch eens 'gek' gaan doen en een ander land gaan verkennen in de zomervakantie.

Nu is ons oog gevallen op Italië voor 2026, vriendlief is al in Rome geweest, ik zelf niet, maar heb niet perse de behoefte om op de 'populaire' toeristische trekpleisters te gaan zitten. Ik heb geen idee waar ik zou moeten beginnen met zoeken en ik dacht : laat ik jullie eens vragen of jullie tips of ervaringen hebben qua mooie gebieden in Italië :o

We houden beide erg van hiken met de honden, de geschiedenis van een plek ontdekken en lekker op het terras zitten in de avond.

We zijn verder niet veeleisend, gaan het liefst met de tent/caravan op stap. Een harde eis is wel dat de honden mee kunnen en dat de omgeving een beetje hond vriendelijk is. (Geen idee of dat überhaupt zo is in Italië)

Verder houden we van bergen/heuvels :j

Nouja, ik zou zeggen : kom maar op met de suggesties <3

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 05:23

Voor hiken zou ik echt naar de Dolomieten gaan. Wij zijn er nu en hebben gister met de hond een rondwandeling van 11 km om gedaan met de hond waar we 4 uur over gedaan hebben wegens het vele hoogteverschil. Vandaag gaan we naar Lago sorapis wandelen dat is een wandeling van 7 km heen en 7 terug. Wij zijn met een kleine camperbus en de campings hier zijn prima.

We zijn trouwens begonnen met de eerste stop in duitsland en daarna 1 in Oostenrijk en zo door naar de Dolomieten. Het is werkelijk waar prachtig hier

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 06:53

Ja dolomieten zijn prachtig ruig
Wij camperen niet maar voor wandelen kan ik Aostatal ook aanraden wij zaten in Chamonix en deden dan trips die kant op.

Afbeelding

Afbeelding

En lang lang geleden waren wij in toscane met honden en kleine kinderen.
Fijn bij zee en stadjes. Honden konden overal mee. Zou ik alleen niet in zomermaanden doen ivm hitte. Dan kun je beter hoog zitten.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Vakantie Italie tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 07:41

Nee Toscane is inderdaad mooi maar lijkt me met de hitte en de hondjes (en ikzelf :o) niet een geschikte optie voor de zomervakantie (we zitten helaas vast aan de bouwvak wegens vriendlief zijn werk)

De Dolomieten, wauw, ja daar houden we dus van <3 , die komt in ieder geval op de lijst!

Dank jullie zover voor de ervaringen, leuk:j

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:53

Heel Italië is over het algemeen vrij warm in de zomer :+ Zelfs de afgelopen week was het in Milaan al 30-35 graden (wel vrij uitzonderlijk voor juni al), en de komende week is het niet anders zo te zien. Maar met hiken en dergelijke zou ik dan rond de alpen blijven; ook het gebied rond het Comomeer is een aanrader :j

Wat betreft hondvriendelijk, geen specifieke suggesties maar het is in Italië vrij gebruikelijk om honden mee te nemen naar restaurants en dergelijke. Plekken waar ze meestal niet binnen mogen zijn plekken als supermarkten en museums (hoewel dat ook niet altijd een nee is), maar naar restaurants en cafés kunnen ze vrijwel altijd mee. Sommige restaurants laten ze niet toe, andere zetten dan weer een bakje water of iets dergelijks neer

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 12:24

Wij gaan nu al enkele jaren met de auto naar Italië en Comomeer is toch de favoriet hier. Leuke dorpjes en hele mooie omgeving. Afgelopen zomer naar het dorpje Palagnana gegaan en was ook fantastisch. De perfecte combo van bergwandelingen en een mega rustige streek maar toch dichtbij leuke steden als Pisa, Lucca en Firenze.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 16:00

Dit was vandaag Lake sorapis de wandeling etheen en terug is vrij pittig maar het is het meer dan waard ook in de Dolomieten Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 20:44

Dolomieten, super mooi en heel hondvriendelijk :j Bij restaurants en terrassen was onze hond de attractie van de dag :D iedereen was dol op hem!

Wel moet je met warmte rekening houden. Dus wandelingen (heel) vroeg, tenzij je de hoogte in gaat. Onze hond deed het op de camping heel goed, met koelvest en schaduw.
Het is wel toeristisch, op de populaire plekken loop je over de hoofden. Dus ook weer; vroeg gaan, soms heel vroeg.

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:24

Cinque terre vinden wij erg mooi, maar hondvriendelijk weet ik niet.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 10:11

Met honden is het in de zomer in Italië niet te doen, behalve in de bergen.