Nieuw-Zeeland, camper of auto huren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amalarab

Nieuw-Zeeland, camper of auto huren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:26

Goedemorgen!
Komende winter gaan we naar NZ om rond te toeren. We hebben 5-6 weken de tijd om beide eilanden te bekijken en moeten nog uitzoeken wat beter(goedkoper) is als vervoermiddel.
Een camper blijkt duur te zijn maar dan heb je overnachtingen en je kan erin koken. Een auto kan op meer plekken komen maar helaas mort je dan ook overnachtingen boeken en uit eten.
Wie is er geweest en heeft tips?

Lienek

Re: Nieuw-Zeeland, camper of auto huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:32

Ik raad je een camper aan.
Overnachten tikt al snel aan als je niet in een tent wilt slapen, maar je kan ook self contained auto’s huren. Die zijn wat goedkoper.
Mocht je wel een air bnb willen, wij hopen de onze open te hebben in Taupo tegen die tijd :)

Oh ja, busje/camper kopen wellicht een optie?
Dat doen veel toeristen hier ook

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:33

Wat je ook veel ziet is een auto-camper. Wij hebben ervaring met een Spaceships Dreamsleaper, een soort Opel Zafira qua formaat waarbij de achterbank uitklapbaar is tot bed en de kofferbak is voorzien van een klein keukenblokje. Ideaal was dat je deze overal simpel kon parkeren en het in en uitklappen was snel en simpel te doen.
Nadeel was dat je wel op camperplaatsen moest staan met sanitair (wordt ook op gecontroleerd), maar die zijn er volop. Daarnaast heb je natuurlijk weinig ruimte, je kunt niet rechtop staan in de auto. Als je in de zomer gaat geen probleem, maar is het nog wat kouder wil je wellicht wat meer ruimte.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:40

Er zijn in nieuw Zeeland veel governmental camping sites, deze zijn gratis of heel goedkoop. Ook niet veel voorzieningen, maar vaak wel op mooie plekken. Bespaart veel kosten. Zeker als je dan zelf camping style kookt. Deze campings wisselden wij af met campings waar wel wat voorzieningen waren.

Wij hadden bijna 3 weken voor het zuider eiland, hiervoor hadden we een huurauto, tentje, ed. We hadden ons wel verkeken op hoe koud het er 's nachts werd ('s nachts vriezen, overdag 20+ graden). Wij hadden al wel een paar maanden stage gelopen op het noorder eiland, dus daar hebben we niet meer rond getoerd.

Met een camper ben je dus minder afhankelijk van campings ed, je kan gewoon gaan waar je wil. Lijkt me meer gevoel van vrijheid geven. Je hebt onderweg wat minder snelheid, maar weet niet hoe erg dat is.

Wij hebben daar overigens voor de maanden dat we daar waren een auto gekocht en daarna weer verkocht. Misschien dat je dat ook zou kunnen doen met een camper?

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:10

Ik heb noord en zuid gedaan in 6 weken en was heel blij met mijn camperbusje. Voornamelijk omdat je kunt gaan en staan waar je wil. Je kan je planning dus ook makkelijk aanpassen aan waar je zin in hebt of aan waar het beter weer is.

Daarnaast kon ik met mijn campertje overal komen waar ik naartoe wou. Weinig plekken waar ik niet kon komen met de camper op een paar wegen na waar je echt een 4x4 met snorkel moet hebben om er te kunnen rijden. Met een gewone auto lukt dat ook niet.

Als je op de gratis plekken wil staan moet je een self contained vehicle hebben trouwens. Maar zoveel van die plekken zijn er niet en ik vond de normale campings ook niet duur. Dus je zou ook voor een goedkoper niet selfcontained busje of spaceship kunnen gaan.

Voordeel van camper boven een spaceship is dat je meer ruimte hebt om rechtop te zitten als het regent. Als je auto met tent overweegt, t is een paar nachten erg koud geweest met hele harde wind en toen was ik blij dat ik niet in een tent zat.

Lees wel even goed de voorwaarden van je autoverzekering. Sommige verhuurders laten alleen toe dat je op onverharde wegen rijd met hun uitgebreide verzekering.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:54

Ik lees even mee, wij willen begin 2026 gaan. Een camper bleek ontzettend duur, en wij willen graag ook wat luxe dus wij zullen waarschijnlijk een auto huren en dan overnachten in hotels maar wie weet kom ik hier nog wel dé tip tegen. :D

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:10

boeflover schreef:
Wat je ook veel ziet is een auto-camper. Wij hebben ervaring met een Spaceships Dreamsleaper, een soort Opel Zafira qua formaat waarbij de achterbank uitklapbaar is tot bed en de kofferbak is voorzien van een klein keukenblokje. Ideaal was dat je deze overal simpel kon parkeren en het in en uitklappen was snel en simpel te doen.
Nadeel was dat je wel op camperplaatsen moest staan met sanitair (wordt ook op gecontroleerd), maar die zijn er volop. Daarnaast heb je natuurlijk weinig ruimte, je kunt niet rechtop staan in de auto. Als je in de zomer gaat geen probleem, maar is het nog wat kouder wil je wellicht wat meer ruimte.

Wij hebben ook een Spaceship Dreamsleeper gehuurd. Waren we superblij mee! Heel betaalbaar, zit van alles in, keukentje, wateropslag, koelkast (niet een koelbox). Wij hadden n aanvullend pakketje erbij gekocht waardoor je ook 2 stoelen en n tafeltje hebt, en horren. Dat was megafijn om te hebben!

Je moet wel buitenmens zijn. Er is binnen niet superveel ruimte. Wij hadden daar weinig problemen mee maar als je graag s avonds binnen zit, wordt het toch al gauw liggen :))

Enige wat er niet in zit is een wc, dat is echter geen issue want in NZ zijn oooooveral wc's. En warm water miste ik soms ook. Met vlees bereiden was dat soms onhandig.

Nauwelijks duurder dan een gewone auto als je op tijd boekt, dus wij dachten, als het niks is, is een B&B ook zo gehuurd.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 00:37

Goh, bedankt voor de vele reacties en info!
We zijn 51 en 71 dus een te kleine kampeerruimte is niet meer zo handig.
We zijn er vanaf half januari dus verwacht dat het nog goed weer is, zeker op het Noorder eiland. Leuk, Lienek dat je daar gaat wonen/werken!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:44

Camper en op tijd boeken.
Wij hebben eind januari geboekt voor vertrek 30 oktober ‘22. Prijzen liepen rap op.
Denk ook aan een reservering voor de overtocht tussen beide eilanden. Die is niet last minute voor een camper te boeken.
Wij zijn toen de hele maand november geweest.
Nergens gereserveerd behalve hotel hij aankomst en vertrek en de overtocht van te voren geboekt.

Wij hadden een Mercedes sprinter camper van.
Vanwege het slechte weer toen, baalde ik weleens dat we bed om moesten bouwen tot zithoek.
Als we het ooit over kunnen doen, dan zal ik met een iets grotere camper gaan.
Waar je niet de zithoek moet veranderen om comfortabel in de camper te kunnen zitten.

Camper was gloednieuw, maar vanwege de naweeën van de corona pandemie ontbrak de luifel en slide bbq.
Op de weinige zonnige dagen wel de luifel gemist om onder te kunnen zitten.

Qua wegligging en windgevoeligheid prima bus!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:54

Het hangt er een beetje vanaf waar je naar toe wilt, welk tijd van het jaar en wat je budget is.

Je kan ook een combinatie doen van vliegen + auto en camper.
Bijv als mijn ouders op bezoek komen (ik woon in NZ), doen ze altijd een mix want 6 weken voor hun in de camper is wat lang en ze houden toch wel van een beetje meer luxe (beide in 60s).

Dus zij stippelen een route uit en bekijken dan welk transport.

Persoonlijk raad ik je af om met de ferry van noord naar zuid te gaan. Er zijn zoveel cancellations en issues met de ferries dat mensen vaak daar staan en niet overkomen, of omgeboekt worden maar dat dit dagen later is.

Dus wellicht kun je Noord Eiland met auto + overnachtingen doen, dan vlieg je naar het zuid eiland en neem je daar de camper.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 19:54

Oh handige tips idd! Wist niet dat die overtocht zo slecht geregeld zou zijn!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 19:55

We gaan halverwege januari (na 2 weken in Thailand)
Ik heb geen idee wat logisch is qua route en aankomst. Maar 3 weken Zuider- en 3 weken Noordereiland? Zoiets?
Of kom je meestal aan in Auckland, haal je daar een camper en moet dan 2x oversteken met die camper?

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:42

Amalarab schreef:
We gaan halverwege januari (na 2 weken in Thailand)
Ik heb geen idee wat logisch is qua route en aankomst. Maar 3 weken Zuider- en 3 weken Noordereiland? Zoiets?
Of kom je meestal aan in Auckland, haal je daar een camper en moet dan 2x oversteken met die camper?

Wij hebben 2,5wk noord en ruim 3 weken zuid gepakt.

We hebben expres gekozen voor een verhuurder waarbij we konden ophalen in Auckland, en afleveren in Christchurch. Nog een keer die overtocht en een stuk terugrijden vonden wij zonde, omdat we dan een aantal andere delen zouden moeten missen óf heel erg haasten.