Kamperen Tsjechië? Tips gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pauley

Kamperen Tsjechië? Tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-25 12:43

Hoi Bokkers,

Voor de zomervakantie dit jaar zijn wij ons aan het oriënteren waar we heen gaan.
Normaal gaan we altijd naar Frankrijk maar dit jaar kwam ook Tsjechië voorbij.

Nou vind ik dat persoonlijk wel een drempel. We spreken de taal niet, andere munt eenheid en in mijn hoofd toch een beetje een Oostblok land (ook al weet ik dat dat best meevalt)

We zouden richting het reuzengebergte willen. Op een camping met tent en zonder van tevoren te reserveren.

Zijn er mensen met tips? Waar moeten we om denken, wat moeten we vooral niet vergeten of juist niet doen?

Hoe zit dat met de andere munt eenheid? Ik hoorde ergens dat je ook met euro kan betalen? (Al lijkt me dat stug?) Zijn er veel plekken waar je kan wisselen?

En qua taal? Groeten en dankjewel is zo geleerd natuurlijk. Maar alles meer dan dat wordt lastig.

Alvast bedankt :D

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 12:51

rien10

Re: Kamperen Tsjechië? Tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 12:55

Doen: mooi land, aardige mensen. Met Duits en Engels en handen-en-voeten kom je een eind. Alles betalen met je pinpas, lekker makkelijk. Heerlijke limonade en fantastisch bier.
Het eten in een restaurant is vaak simpel, maar prima.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 13:01

Wij gaan dit jaar ook voor het eerst naar Tsjechië (en Slowakije) we hebben in beide landen een camping gereserveerd met Nederlandse eigenaren. Dat leek ons wel prettig. Wel gereserveerd en zag ook op veel websites staan dat ze dat in de zomer graag willen...
Verder lees ik lekker mee voor tips

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 13:02

Wij zijn 3 keer op vakantie in Tsjechië geweest, hoewel dat alweer een jaar of 20 geleden was, hebben we het er altijd erg fijn gevonden. De eerste keer moesten we alles nog met kronen betalen maar de keren erna konden we ook gewoon met euro's betalen. Uit eten was er toen lekker betaalbaar en ook in de wat kleinere plaatsten redden we ons prima met Engels of Duits. Menukaarten hadden vaak ook meerdere talen. Mooi land en fijne mensen. Ik denk dat het er nu een stuk gemoderniseerd is dan 20 jaar geleden.

Room_Soesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 14:12

Wat zou je willen doen in je vakantie en waar houden jullie van. Het Reuzengebergte is leuk maar hoog zomer wel heel erg toeristisch. Met kronen betalen is makkelijk, er zijn overal wisselkantoren maar betaal vooral niet in euros want dat is een beroerde koers. Ik woon in tsjechie en heb in het Reuzengebergte gewoond dus laat maar weten als ik ergens mee kan helpen ;)

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 14:25

Tsjechië is echt heel goed te doen.

De meesten spreken wel Duits en ook wordt er steeds meer Engels gesproken. En met handen en voeten of Google Translate kom je ook een heel eind.

Die Tsjechische kronen haal je gewoon uit de geldautomaat met een Nederlandse bankpas indien nodig, maar je kunt tegenwoordig op de meeste plaatsen ook gewoon met je bankpas (of telefoon) betalen. In dat geval is het vaak het gunstigst om in CZK af te rekenen, want je eigen bank hanteert vaak een wat vriendelijkere koers.
Ook euro's worden heel vaak geaccepteerd, maar niet altijd tegen een even gunstige wisselkoers.

Je moet wel een vignet voor de auto hebben in het grootste deel van het land, maar die kun je ook gewoon digitaal aanschaffen. Die heb je voor 1 dag, 10 dagen, 30 dagen of een jaar.

Camping reserveren is op sommige plaatsen gewenst, maar is lang niet altijd nodig, zeker niet als je niet midden in het hoogseizoen zit.

Verder is Mapy.cz een aanrader voor fiets- en wandelroutes (niet alleen voor Tsjechië trouwens).

Het is een schitterend land, veel plezier!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 15:01

Zeker gaan!

Ik ben er 19 jaar geleden geweest, lekker aan het Lipnomeer, daar kan je prima Duits en Engels spreken. Het is ABSOLUUT niet oostblok!! Toendertijd reden er nog wel veel oude lada's rond, maar de mensen zijn geweldig! <3

Toen was er al niets ingewikkelds aan het betalen, ze wilden heel graag euro's hebben want dat was voor hun gunstiger. Wij betaalden alles in kronen.

We zijn het tweede jaar meer noordoostelijk geweest, daar was het nog wat minder toeristisch toen. Zal intussen ook al heel wat bijgetrokken zijn. En zo goedkoop als het toen was is het waarschijnlijk ook niet meer.

Maar het is er werkelijk prachtig! <3

Room_Soesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 15:31

Even nog voor het vignet,dit is nodig op alle D-wegen oftewel alle grote snelwegen van en naar Praag en alleen nog digitaal te krijgen via https://www.e-dalnici.cz/

Pauley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-25 16:54

Bedankt voor alle reacties al! Heel fijn :D

Echwel schreef:
[BEU] Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Wij gaan ook naar Tsjechië, denk aan je vignet voor de auto
Betalen met pinpas of creditcard, ook voor geld uit de muur halen

Anwb geeft veel.tips

Handig! Ik ga het topic en de anwb eens doorlezen

rien10 schreef:
Doen: mooi land, aardige mensen. Met Duits en Engels en handen-en-voeten kom je een eind. Alles betalen met je pinpas, lekker makkelijk. Heerlijke limonade en fantastisch bier.
Het eten in een restaurant is vaak simpel, maar prima.

Klinkt goed :D

JustMe8484 schreef:
Wij gaan dit jaar ook voor het eerst naar Tsjechië (en Slowakije) we hebben in beide landen een camping gereserveerd met Nederlandse eigenaren. Dat leek ons wel prettig. Wel gereserveerd en zag ook op veel websites staan dat ze dat in de zomer graag willen...
Verder lees ik lekker mee voor tips

Wij zijn niet zo van het reserveren, zijn graag flexibel. Maar als het wel aan te raden is, misschien wel even doen dan.

Bnet schreef:
Tsjechië is echt heel goed te doen.

De meesten spreken wel Duits en ook wordt er steeds meer Engels gesproken. En met handen en voeten of Google Translate kom je ook een heel eind.

Die Tsjechische kronen haal je gewoon uit de geldautomaat met een Nederlandse bankpas indien nodig, maar je kunt tegenwoordig op de meeste plaatsen ook gewoon met je bankpas (of telefoon) betalen. In dat geval is het vaak het gunstigst om in CZK af te rekenen, want je eigen bank hanteert vaak een wat vriendelijkere koers.
Ook euro's worden heel vaak geaccepteerd, maar niet altijd tegen een even gunstige wisselkoers.

Je moet wel een vignet voor de auto hebben in het grootste deel van het land, maar die kun je ook gewoon digitaal aanschaffen. Die heb je voor 1 dag, 10 dagen, 30 dagen of een jaar.

Camping reserveren is op sommige plaatsen gewenst, maar is lang niet altijd nodig, zeker niet als je niet midden in het hoogseizoen zit.

Verder is Mapy.cz een aanrader voor fiets- en wandelroutes (niet alleen voor Tsjechië trouwens).

Het is een schitterend land, veel plezier!

Bedankt voor de tips! Gewoon maar kronen betalen dan haha.
Vignet ga ik me in verdiepen wat handig is
Mapy ga ik eens op kijken dat klinkt interessant.

Pauley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-25 17:00

Room_Soesje schreef:
Wat zou je willen doen in je vakantie en waar houden jullie van. Het Reuzengebergte is leuk maar hoog zomer wel heel erg toeristisch. Met kronen betalen is makkelijk, er zijn overal wisselkantoren maar betaal vooral niet in euros want dat is een beroerde koers. Ik woon in tsjechie en heb in het Reuzengebergte gewoond dus laat maar weten als ik ergens mee kan helpen ;)

Wij houden van wandelen en geschiedenis.
Bergen/heuvels is wel echt iets wat "moet" op vakantie :')
Kunnen ons rustig een dag vermaken met wandelen. Maar een dag geschiedenis musea vinden we ook top. En een keer een stadje is leuk maar hoeft niet direct te colosaal allemaal.

Leuk dat je daar gewoont hebt :D

Inderdaad dan maar met kronen betalen, lijkt me dan wel handiger.

Heb je nog leuke tips op gebied van geschiedenis/cultuur of natuur?
We zaten te denken aan een camping bij Harrachov in de buurt.

Pauley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-25 17:01

Room_Soesje schreef:
Even nog voor het vignet,dit is nodig op alle D-wegen oftewel alle grote snelwegen van en naar Praag en alleen nog digitaal te krijgen via https://www.e-dalnici.cz/

Klopt het dat dit een online vignet is die gekoppeld wordt aan je kenteken? En dat je dus geen kastje/sticker krijgt?

Room_Soesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 21:56

Pauley schreef:
Room_Soesje schreef:

Klopt het dat dit een online vignet is die gekoppeld wordt aan je kenteken? En dat je dus geen kastje/sticker krijgt?

Het vignet is inderdaad alleen nog online aan je kenteken gekoppeld en niet meer met een sticker met je kenteken. Gegevens goed controleren want die kan je niet meer veranderen na aanschaf maar verder is het super simpel en geen gezeur meer met op tijd langs een pompstation om een vignet te kopen :')

Room_Soesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 22:08

Pauley schreef:
Room_Soesje schreef:

Wij houden van wandelen en geschiedenis.
Bergen/heuvels is wel echt iets wat "moet" op vakantie :')
Kunnen ons rustig een dag vermaken met wandelen. Maar een dag geschiedenis musea vinden we ook top. En een keer een stadje is leuk maar hoeft niet direct te colosaal allemaal.

Leuk dat je daar gewoont hebt :D

Inderdaad dan maar met kronen betalen, lijkt me dan wel handiger.

Heb je nog leuke tips op gebied van geschiedenis/cultuur of natuur?
We zaten te denken aan een camping bij Harrachov in de buurt.

Harrachov is leuk met de glasblaasindustrie, Liberec is ook wel leuk om een dagje heen te gaan, Špindlerův Mlýn ver van weg blijven want daar zijn alleen hotels en vakantiehuizen van Pragenaren ongeveer (daar woonde ik). Wandelen is daar genoeg te doen, afhankelijk van hoeveel mensen jullie tegen willen komen is een stuk over de tsjechisch-poolse grens via het "vriendschapspad" wel leuk. Eventueel zou je ook eerder kunnen stoppen en in Boheems Zwitserland kunnen kamperen, dat is een stuk rustiger qua toeristen.

Neem sowieso goede muggen en teken spray mee want daar is wel echt een overvloed aan (wij hadden afgelopen jaar zelfs teken op de tent) -O-

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 00:19

Inhakend op hierboven: Als je dan richting Liberec gaat, dan zeker stoppen bij Ludvikov Horses & Holiday. Daar is vooraf reserveren aan te raden, want ze hebben maar beperkt plek, maar het is een heerlijke plek met Nederlandse eigenaren. Zij verzorgen ritten (en lessen) op IJslandse paarden, hebben een camping en pension. Er liggen ook fantastische mountainbike-routes, maar ook wandelen is er heerlijk. En het paardrijden natuurlijk ;)

Wij hebben er net weer een week op zitten, we komen er nu al 5 jaar minimaal een week per jaar.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 07:26

Wuj hebben idd Ludovic 17 augustus gereserveerd voor 5 dagen
Makkelijkste is lid worden svr dan heb je een online reserverings formulier

Pauley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 13:56

Room_Soesje schreef:
Het vignet is inderdaad alleen nog online aan je kenteken gekoppeld en niet meer met een sticker met je kenteken. Gegevens goed controleren want die kan je niet meer veranderen na aanschaf maar verder is het super simpel en geen gezeur meer met op tijd langs een pompstation om een vignet te kopen :')

Dat scheelt een hoop :D

Room_Soesje schreef:
Harrachov is leuk met de glasblaasindustrie, Liberec is ook wel leuk om een dagje heen te gaan, Špindlerův Mlýn ver van weg blijven want daar zijn alleen hotels en vakantiehuizen van Pragenaren ongeveer (daar woonde ik). Wandelen is daar genoeg te doen, afhankelijk van hoeveel mensen jullie tegen willen komen is een stuk over de tsjechisch-poolse grens via het "vriendschapspad" wel leuk. Eventueel zou je ook eerder kunnen stoppen en in Boheems Zwitserland kunnen kamperen, dat is een stuk rustiger qua toeristen.

Neem sowieso goede muggen en teken spray mee want daar is wel echt een overvloed aan (wij hadden afgelopen jaar zelfs teken op de tent) -O-

Bedankt voor de tips, ik ga er naar kijken. Boheems Zwitserland zal ik ook eens bekijken, wat minder toeristisch is ook wel prettig

Bnet schreef:
Inhakend op hierboven: Als je dan richting Liberec gaat, dan zeker stoppen bij Ludvikov Horses & Holiday. Daar is vooraf reserveren aan te raden, want ze hebben maar beperkt plek, maar het is een heerlijke plek met Nederlandse eigenaren. Zij verzorgen ritten (en lessen) op IJslandse paarden, hebben een camping en pension. Er liggen ook fantastische mountainbike-routes, maar ook wandelen is er heerlijk. En het paardrijden natuurlijk ;)

Wij hebben er net weer een week op zitten, we komen er nu al 5 jaar minimaal een week per jaar.

Dat klinkt super, gaan we zeker even naar kijken. Een rit op een ijslander staat nog altijd op de bucketlist O:)

Echwel schreef:
Wuj hebben idd Ludovic 17 augustus gereserveerd voor 5 dagen
Makkelijkste is lid worden svr dan heb je een online reserverings formulier

Dat is handig inderdaad, ga ik naar kijken :)