Rome tips

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amco

Rome tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-25 16:19

Wij, mijn papa, zus en ik, gaan eind deze maand naar Rome!

Hotel en vluchten zijn reeds geboekt, maar zou nu graag ook bezoeken en restaurantjes vastleggen.
Wat vinden jullie dat je zeker moet gedaan hebben? Welke restaurants zouden jullie aanraden? Wij gaan wel graag eens goed en uitgebreid gaan eten, zeker de Italiaanse keuken :9 .

Andere suggesties en eventueel tips voor goede (nederlandstalige) gidsen mogen ook zeker!

Dankuwel!

Sodera

Re: Rome tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 16:25

In ieder geval, boek zoveel mogelijk dingen op voorhand. Het is het Jubileum jaar dat elke 25 jaar gehouden wordt dus er worden heel veel extra toeristen verwacht, en dat in combi met een nieuwe paus...

Wij hebben in Rome toen een Hop On Hop Off bus gedaan de eerste dag om ons een beetje te orienteren en omdat het soms behoorlijke stukken lopen zijn, dat kon mijn moeder niet.

Er is een Nederlandstalige fietstour, die volgens mij wel heel leuk is.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 16:36

Oef, ja wat voor soort dingen vind je leuk? Ik ben docente Klassieke Talen en ben heel vaak op Romereis geweest met de kinderen. Wat zij altijd toch wel mooi vinden is het Colosseum en gewoon door de stad slenteren. Ook zijn er fietstours over de Via Appia Antica, die zijn ook leuk. Piazza Navona is erg leuk in de avond. Giolitti is een fijne ijssalon. Het Vaticaan vind ik ook altijd leuk om heen te gaan, en de koepel van de Sint Pieter beklimmen als je een beetje sportief bent. Trevifontein ook leuk in de avond. Qua eten heb ik wel plezier gehad bij Origano, al is dat gewoon standaard eten en niet heel luxe dineren, daar hadden we uiteraard geen geld en tijd voor :)). Ook de wijk Trastevere heeft veel leuke eettentjes. Echt slecht is er geeneen, al zou ik de grootste toeristenspots vermijden.
Laatst bijgewerkt door Sheran op 05-06-25 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 16:38

In Rome is zo veel te zien dat dat in 1 bezoek nooit allemaal kan. Het ligt eraan waarnaar je belangstelling uitgaat.Is dat het antieke Rome? Of het Rooms-Katholieke Rome? Of kunstmusea? Of shoppen? Restaurantjes en terrasjes heb je door de hele stad. In elk geval bijzonder de moeite waard!

amco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-25 16:49

Sheran schreef:
Oef, ja wat voor soort dingen vind je leuk? Ik ben docente Klassieke Talen en ben heel vaak op Romereis geweest met de kinderen. Wat zij altijd toch wel mooi vinden is het Colosseum en gewoon door de stad slenteren. Ook zijn er fietstours over de Via Appia Antica, die zijn ook leuk. Piazza Navona is erg leuk in de avond. Giolitti is een fijne ijssalon. Het Vaticaan vind ik ook altijd leuk om heen te gaan, en de koepel van de Sint Pieter beklimmen als je een beetje sportief bent. Trevifontein ook leuk in de avond. Qua eten heb ik wel plezier gehad bij Origano, al is dat gewoon standaard eten en niet heel luxe dineren, daar hadden we uiteraard geen geld en tijd voor :)). Ook de wijk Trastevere heeft veel leuke eettentjes. Echt slecht is er geeneen, al zou ik de grootste toeristenspots vermijden.

Hoe leuk! Wij hebben alle drie Latijn gevolgd (zo heet dat dan in België in het middelbaar) en zijn echt zeer geïnteresseerd in alles over de tijd van het Romeinse Rijk. Mijn vader zegt zelf altijd dat hij liefst oude stenen ziet, waarmee hij dus refereert naar onder andere het Forum Romanum. Colosseum zal ik inderdaad al zeker vastleggen, ziet er mij zeer indrukwekkend uit.

De restaurantjes mogen zeker ook eerder standaard zijn hoor, ik ben vooral opzoek naar lekkere restaurants, en niet de toeristenrestaurants.

@anjali Vooral het antieke Rome willen we graag zien, maar ik denk ook wel dat we Vaticaanstad zullen bezoeken, want dat is toch ook zeer indrukwekkend.

@Sodera Dat wist ik niet, bedankt voor de tip! Zal dus ook kijken om al te reserveren bij restaurants.

Sheran

Re: Rome tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 16:57

Leuk dat jullie Latijn hebben gevolgd! Hier heet het Klassieke Talen als overkoepelende term voor Latijn en Grieks: docenten geven altijd beide. In Nederland zijn het twee aparte vakken die allebei verplicht zijn op het gymnasium.

Als jullie van oude stenen houden dan kun je inderdaad naar het forum gaan (al vinden de leerlingen dat altijd tegenvallen). Niet alleen het Forum Romanum maar bv ook het forum van Trajanus, dat je ook vanaf de weg kan zien. Het Colosseum is dus ook heel mooi en vinden de leerlingen altijd wel indrukwekkend. De fietstocht over de Via Appia, de oudee weg naar Rome, zit ook vol met oude stenen. Vanaf het Forum Romanum kun je ook de Palatijn op lopen, dat is ook een aanrader. Castel San' Angelo vinden jullie dan vast ook wel leuk. Verder is er ook wel een bijzondere kerk, de San Clemente, die meerdere lagen heeft, van nieuw tot oud (ondergronds). Ook zijn er de catacomben van San Callisto, als dat soort dingen jullie ook interesseren.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 18:20

Waar mijn moeder het over blijft hebben nadat ze jaren geleden 2x naar Rome is geweest, is het kattenforum, een opvangplek voor Romeinse straatkatten die daar verzorgd en evt medische ondersteuning krijgen, geheel door donaties en vrijwilligers. Het is ook gevestigd in een ruine in het centrum, dus een mooie plek ook. Mijn moeder heeft tijdens haar 2e tripje ook een paar dagen vrijwilligerswerk gedaan.

Maar goed, ik weet niet of jullie überhaupt van katten houden :') en of het voor jullie een leuk uitje is of niet jullie ding.

Hier iig een linkje
https://ciaotutti.nl/reizen-door-italie ... straatkat/

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 18:40

Dit is de eerste tour die ik altijd aanraad aan mensen: https://colosseo.it/en/tickets/domus-aurea/

Heel erg gaaf, en inclusief een 3D bril waarbij je een virtuele tour ziet van hoe het er toentertijd heeft uitgezien, terwijl je op diezelfde plek in het nu staat... erg indrukwekkend.

Qua eten, sowieso ijsje eten bij Frigidarium in Trastevere, adres: Adres: V. del Governo Vecchio, 112, 00186 Roma RM, Italië
In dezelfde wijk (Trastevere) is een onwijs goed restaurant waar alle locals heen gaan, genaamd Cave Canem trattoria: Piazza di S. Calisto, 11, 00153 Roma RM, Italië

Een gave kerk waarbij je meerdere lagen onder grond kunt gaan, met elke keer andere restanten van een kerk uit een nog oudere periode is Basilica di San Clemente al Laterano. https://rometips.nl/san-clemente-al-laterno.html. Zie nu dat Sheran deze ook al deelde. :)

Een fietstour wat ik hier lees, zou ik dan weer absoluut afraden (het verkeer is levensgevaarlijk). Lopend (als jullie allemaal fit zijn) kun je overal bijna komen en op elke hoek van de straat zie je dan wel iets interessants.

Buon divertimento!

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 19:08

Dat kattenforum ligt in het Area Sacra, met een paar van de oudste tempeltjes van Rome en is ook de locatie waar Caesar vermoord is.
Sinds kort kun je dat af en toe bezoeken.
Bij Giollitti hebben ze inderdaad heerlijk ijs, maar in de koffiesalon kun je er ook heel lekker gebak eten onder kristallen kroonluchters en bediend door mannen in witte jasjes met tressen en met witte handschoenen aan.
Mooie uitzichten:
Plein voor het Quirinaal, van af het Vittoriano ( er is een glazen lift aan de achterkant die je tegen betaling helemaal naar boven brengt), de Gianicolo met aan de enekant de stad en aan de andere kant het Vaticaan en de Palatino, waar je aan de ene kant een mooi overzicht over het Forum, of liever de Fori, hebt en aan de andere kant het Circus Maximus.
Hoef je daar niet meer naar toe, want ter plekke is er weinig te zien.
Palatino is zeker aan te raden met “de hut van Romulus en Remus”, oudste bebouwing in Rome en o.a. het paleis van Augustus en het huis van Livia.
Is het Colosseum te druk? De Termen van Caracalla zijn ook zeer indrukwekkend en bevatten de resten van de oerversie van onze wedstrijdzwembaden.
Ongeveer 50 meter lang.
Ook de markten van Trajanus zijn interessant om te bezoeken, met o.a. een compleet straatje wat vroeger het uitgaansgebied was, kroegen en bordelen.
Tip voor een regenachtige dag: Crypta Balbi. Museum van romeinse spullen op de resten van kelders van een vormalig theater en in de tuin huizen en een openbaar toilet.
Aan de achterkant van het Piazza di Navona is een museumpje waar jer resten van de tribunes van het stadion kunt zien.
Pantheon natuurlijk, al een kleine 2000 jaar in gebruik, en de Ponte Fabrizio, naar het Tibereiland. Ook hier hebben Toga’s met sandalen gewandeld.
Zoals al gezegd, de san Clemente met in de onderste laag een Mithras tempel, daar boven dus 3 kerken.
Ook de Santa Cecilia heeft romeinse resten in de crypte evenals de kerk bij de Bocca della Verita.
Ik kan zo nog wel even doorgaan, dus je ziet…. dat wordt terugkomen!