Marokko als vrouw alleen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Marokko als vrouw alleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 20:17

Hoi allemaal,

Ik wil graag gaan overwinteren in Marokko en workaway gaan doen.

Ik ben een vrouw van 40 die al heel wat avonturen heeft beleefd dus niet snel bang. Reizen is me ook niet vreemd.

Maar Marokko vraag ik me af hoe veilig het is als (blonde) vrouw alleen.

Ook ben ik benieuwd waar het beste weer is in de winter?

Brandt los met tips, do’s and don’ts

Wintu

Re: Marokko als vrouw alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 20:20

Ik ben met mijn man mee geweest op het schip. We lagen in een haven in Marokko, ik was blond en kon niet fatsoenlijk naar buiten.
De havenautoriteit aldaar adviseerde me binnen te blijven, mocht ook niet alleen van boord. Hoe representatief dat is weet ik niet, maar vond het zeer ongemakkelijk.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 20:27

Ik heb zelf Marokko ook als (niet blonde dame) minder prettig ervaren. Was niet alleen maar in een groep, maar werd alsnog steeds in de gaten gehouden en nagestaard overal. Het begon meteen bij het vliegveld al. Ik vermoed dat als je constant een sjaal om doet en je haar verbergt dat het wel minder is.

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 20:53

Er is een aflevering van "Het mooiste meisje van de klas", van een blonde jonge vrouw in Marokko.
Zij heeft daar een B&B (?).
Ik weet niet welk seizoen, maar het is niet zo lang geleden.
Misschien kan je daar informatie uit halen?

Edit: Google geeft haar zo; Anne Marie in Marrakesh. Seizoen 2024.

february

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 20:56

Ik heb in 2017 als vrouw solo door noord Marokko gereisd in december en januari. Ik ben overigens brunette en werd toen ik nog in Europa woonde vaak voor mediterraans aangezien, dus dat scheelt misschien. Ik was me er zeer van dat ik alleen reisde en daarmee soms de aandacht trok, maar ik heb het nooit als onveilig/onplezierig ervaren, maar vaak als nieuwsgierigheid. De oudere mannen (bijv. in de guesthouses waar ik verbleef) waren veelal heel beschermend en gaven duidelijk aan dat ik na zonsondergang de straat niet meer op moest gaan en welke delen van de stad te vermijden (bijv. in Fez). Jongere mannen waren vaak geinterresseerd en nieuwsgierig, en daar hield ik me vriendelijk op de vlakte. Ik droeg ook altijd een ring en gaf dan aan dat mijn man op zakenreis was in een grotere stad in de buurt als er gevraagd werd of ik alleen was. Ik vond mijn reis destijds een fijne reis met goede ervaringen en het hielp inderdaad dat het niet mijn eerste ervaring was in een overwegend islamitisch land (Iran, Egypte, delen van Indonesie).

Nu weet ik niet wat er tussen nu en 2017 veranderd is, maar ik weet wel dat destijds zuid-Marokko minder aangeraden werd en vrouwen bijv. in Marrakech wel echt lastig gevallen werden. Voor overwinteren is dat juist weer de meer aantrekkelijke regio lijkt me, want het noorden (rondom Atlasgebergte) kan echt wel koud en regenachtig (en sneeuw) zijn!

Als je met name op 1 plaats blijft voor een workaway waar je niet de enige vrouw bent, lijkt het me een prima ervaring!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 21:26

Ik heb juist het beeld dat Marokko erg open is voor vrouwen. Tenminste, zo werd dat wel geschetst met 'het perfecte plaatje'. Heb het ook nog op mijn lijstje staan en inderdaad alleen. En zonder hoofddoek gewoon over straat (als ik bij een moskee even zo'n ding om moet doen prima, maar niet gewoon). Ik kleed me altijd mannelijk, dus een afritsbroek en tshirt. Bij mij geen rokjes, ook niet in moslimlanden. En ik draag ook geen topjes. Een tshirt is altijd goed is mijn ervaring.
Ik ben in een paar moslimlanden geweest en heb daar ook geen problemen gehad. Draag geen ring (verdraag ik niet), dus die zal ik ook niet dragen om zgn. te doen alsof ik getrouwd ben. En men mag van mij best weten dat ik ongetrouwd ben. Dat is geen geheim. En als mensen nieuwsgierig zijn in moslimlanden, dan is het mijn ervaring juist dat dat oprechte nieuwsgierigheid is. Niet om daar meteen wat negatiefs van te denken.

Als ik google op Marokko als vrouw alleen, dan vind ik eigenlijk geen sites die zeggen dat het niet kan. Dus daarom ga ik er ook van uit dat het prima kan.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 21:38

Geen ervaring, maar zou het niet doen. Of met een groepsreis meegaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 22:16

Zou voor mij niks zijn. Maar als je het doet zou ik een hoofddoek dragen en een ring omdoen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 22:24

Ik heb niet het idee dat Marokko zo vrouw onvriendelijk is.
Het is Saoedi niet. Ik zou dat wel aandurven en er waarschijnlijk niet over nadenken.

Langoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 22:41

Ik meld me en sta open voor alle vragen, ben een vrouw van bijna 52 en woon inmiddels 5 jaar permanent in Marokko, heb mijn muildieren en honden meegnomen vanuit B en werk van thuisuit voor een Nederlands bedrijf op zelfstandige basis. Ik hoor het wel!