Klettersteig Oostenrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sanowa

Klettersteig Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 15:47

Morgen vertrekken we naar Oostenrijk, we gaan eerst een paar dagen naar Gerlosberg en daarna naar Ellmou.

Nu wil ik heel graag een klettersteig doen, wie heeft dit ook wel eens gedaan en ook in dit gebied, en waar? En kan dat met een groep, of dat je alleen de spullen huurt? Ik kom er iig niet helemaal uit online

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 16:36

Wij hebben er best een aantal gedaan, we hebben een boekje gekocht voor de Alpen en voor Zwitserland waar we toen heen gingen. Zou kunnen dat we het jaar erna ook Oostenrijk gekocht hebben, weet ik niet meer zeker. In principe is het gewoon een uitgezette route, je moet eigen spullen hebben en er is geen begeleiding oid. Soms zit er een wandeling bij, soms valt dat mee en kan je meteen beginnen. Spullen huren heb ik nog nooit gezien, of je moet in een soort amusement park achtig iets bedoelen? Waar je vaak ook kan rodelen etc. Dat is vaak wel meer op kinderen gericht. Hoe kom je op het idee om te gaan klettersteigen? Hebben jullie klim ervaring? Het is soms nogal multi interpretabel, wij hebben wel eens een 3/5 moeilijkheid gedaan die echt heel erg pittig was, maar ook een 2 a 3 waar dan geen reet aan was. Als je wilt kan ik de boekjes wel voor je opzoeken, daar hebben we echt veel aan gehad. Op internet staat er vaak weinig idd, ik vond die boekjes de investering helemaal waard.
Hopelijk heb je iets aan mijn verhaal, het is niet heel gestructureerd sorry :')
Edit; zie nu dat jullie morgen gaan, dan wordt het waarschijnlijk lastig met de boekjes. Je kan daar in de buurt rondvragen of hopen dat bv amazon oid op het adres van jullie huisje levert. Wij hebben de boekjes in geen enkele winkel gevonden helaas.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 21:31

Ik heb dit in Duitsland een keer gedaan en daar kon je wel spullen huren! En dan moest je wel zelfstandig verder naar de locatie en de route volbrengen.

Er zit veel verschil in de niveaus volgens mij. Ik weet niet precies hoe de indeling is, maar kijk daar goed naar voor je begint :P
Bij ons had het geregend voor we begonnen en dat maakt de moeilijkheidsgraad nog iets uitdagender.
Wij hadden ervaren klimmers mee, dat vond ik zelf wel fijn, maar ik heb dan ook hoogtevrees :+

Geen ervaring in jouw gebied helaas!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 21:51

Ik zit nu ook in Oostenrijk. Fugen. Vlakbij dus. Het regent echter aan 1 stuk door. Waren vanmiddag toch met de lift naar boven maar het was grijs, nat en daardoor glad. Niet zo leuk dus. Erg jammer. Vanaaf dus maar even een flinke schnitzel naar binnen gestouwd. Dat was wel leuk

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 22:10

CastaMickey schreef:
Spullen huren heb ik nog nooit gezien, of je moet in een soort amusement park achtig iets bedoelen?

Het is wel vrij gebruikelijk dat outdoor winkels etc klettersteigsets en ander klimmateriaal verhuren :) het is dan niet middenin het natuurgebied waar je klettersteig daadwerkelijk begint uiteraard maar wel makkelijk te vinden in de meeste toeristische dorpjes.

Deze winkel in de buurt van Gerlosberg verhuurt ook klettersteigsets zo te zien

https://www.mountainshop.tirol/verleih/klettersteig-ausruestung-leihen.html

Klettersteig info is ook goed online te vinden is mijn ervaring, let wel op de moeilijkheidsgraden want D/E kan echt pittig zijn als je geen klimervaring hebt.

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 20:41

Bedankt allemaal voor de info!

We hebben dus de spullen gehuurd bij de hierboven genoemde link.
Vond ht best een beetje appart want je kreeg verder ook geen uitleg over het tuigje en hoe alles goed te bevestigen.

We hebben maar evn een YouTube filmpje opgezocht :+

Verder hebben we dus een beginnersroute genomen, en dus zonder begeleiding.
Vond het ontzettend gaaf!
Ht was soms wel wat glad door de regen die daarvoor was gevallen, maar we hebben de tijd genomen en het ging super! Op naar een volgende x!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 22:59

Je kunt kijken op https://www.tirol-rafting.com/ via daar kun je met gids of kijken op get your guide.

Ow zie nu dat je al geweest bent :') misschien een tip voor anderen :D

Persoonlijk zou ik aanraden de eerste keer met een gids te gaan. Maar dat komt denk ik ook omdat ik wel met gids ging maar het bleek achteraf een k4 route in Spanje(zeer moeilijk) :') gelukkig waren er escapes want ik kon het niet afmaken. Het nog nooit zoveel spierpijn gehad.

Ben nu wel weer aan het kijken om het dit jaar ook in Oostenrijk te doen.

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 23:45

Ik wou eigenlijk ook met gids, maar kon dat online allemaal maar moeilijk vinden.

Bedankt voor de link, net te laat dus :P maar mss voor een volgende x, hoop vaker in Oostenrijk te komen

nico1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 06:34

Er is een app “ferrataguide” daar staan bijna alle klettersteigs van Europa met moeilijkheidsgraad in vermeld.
Begin vooral eerst met routes t/m C
Vanaf D komen er echt stukjes “overhang” bij kijken en wordt er echt iets van je armen verwacht

Je bent al geweest, deze informatie is dan voor een volgend avontuur :)