Met de hond naar de bergen Duitsland. Waar? Tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Reeltje_5

Met de hond naar de bergen Duitsland. Waar? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 10:24

Wij willen graag met de hond naar de bergen, ik ben alleen zelf niet zo bekend met bestemmingen, nooit in Duitsland geweest op vakantie.
Heeft iemand dit vaker gedaan en heb je misschien tips waar het mooi is om te wandelen met hond door de bergen in Duitsland. Zodat ik een beetje een idee heb in welke omgeving ik zou kunnen zoeken haha.

Verder dacht ik misschien aan een harnas met handvat om hem een handje te helpen als er een stijl of lastig stukje of zo is, zijn hier ook tips voor? Je kunt natuurlijk niet elk harnas hiervoor gebruiken. Zal waarschijnlijk niet nodig zijn maar je kan het maar hebben.

Femke_Tweety

Re: Met de hond naar de bergen Duitsland. Waar? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 10:25

Berg-bergen,

Of meer glooiende bergen ook goed?

In principe is bijna heel Zuid Duitsland redelijk bergachtig, maar wel met veel verschil per locatie.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 11:00

Ik zou het een eerste keer houden bij de Eifel of het Zwarte Woud. Of bijvoorbeeld de Ardennen, al dan niet in Luxemburg, of de Jura. Dan kan al inspannend genoeg zijn - voor dier én mens, als je geen bergen gewend bent.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 11:25

Het zwarte woud is prachtig en je kunt er als toerist gratis met de trein.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 11:35

Wij gaan al sinds jaar en dag naar Zuid-Duitsland. Meestal naar de omgeving Schwangau ( ja dat plaatsje met die mooie kastelen ) of naar omgeving Inzell.
Komen ook wel veel in de Eifel, het Sauerland en het Zwarte Woud. Het nadeel van de laatstgenoemde drie is toch wel, vooral nu we wat ouder worden, het is daar vaak klimmen of dalen. In Zuid-Duitsland zit je tegen de alpenrand aan en daar loop je vaak veel vlakker.
Uiteraard is het mogelijk om ook lekker in de bergen te wandelen en heel moeilijk is dat vaak niet. Het is daar zo onwijs mooi. Over drie weken vertrekken we weer.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 10:19

Eiffel, Zwarte Woud of de Harz, alledrie ook makkelijk aan te rijden

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 15:55

Geen bergen, maar in de Ardennen kun je je behoorlijk moe lopen. Eifel is ook prachtig en ook daar kun hé heel wat hoogtemeters maken

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 18:17

Bedankt! Misschien goede tip van Ibbel. Zwarte woud zijn we nu aan het bekijken (als er nog iets te vinden valt := ) ziet er mooi op internet :D

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 22:56

Eifel, zwarte woud, harz, Beieren, stukjes boheemse woud.
Qua tuigje hebben wij goede ervaringen met een ruffmaster driepunts tuig.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 02:14

Ligt eraan wat je wilt. Als je onder bergen heuvels verstaat, is bijvoorbeeld de Eifel prachtig! Als je echt bergen zoekt, kan ik de Allgäu aanraden, dat is ook echt prachtig en dat zijn echt bergen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 16:55

De Eifel is mooi en Zwarte Woud nog wat "ruiger" meer zuidelijk kan ook nog, tegen Oostenrijk aan.

Qua tuig; ik heb nu al een paar jaar de Rock Harness Long van Non Stop Dogwear in gebruik in allerlei situaties. Zeer stevig, fijn handvat en goede support onder de borst bij eventuele til / hulpmomenten.
Het materiaal is goed ademend en snel drogend. Voor mij het absolute go-to tuig in de bergen!

Afbeelding

Afbeelding

In ruiger terrein raad ik ook altijd booties aan om de poten te beschermen. Ik heb ze altijd in de wandeltas zitten en doe ze aan indien nodig.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 18:38

Welke schoentjes heb jij en waarom?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 18:50

Ineke2 schreef:
Welke schoentjes heb jij en waarom?

Ik heb deze: https://www.nonstopdogwear.com/en/produ ... or-bootie/
Geen schoentjes dus, schoentjes beperken de natuurlijke pootbeweging, booties (mits de juiste maat) niet.
Mijn hond heeft een pittige blessure gehad het eerste jaar en heeft nog een poosje met 1 bootie om die poot gelopen op straat ter bescherming. Daarna ben ik ze standaard ook mee gaan nemen op reis; het is vooral voorzorg. Mocht je op hete dagen onverhoopt over warm asfalt moeten, bij scherpe ondergrond (zeker in de bergen kan dat voorkomen), bij metalen rasters op sommige bruggen of trapjes enz.
Op de boot naar Engeland kwamen ze ook van pas om geen pispoten mee de hut in te nemen :')

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 19:00

Ja ik krijg binnenkort een puppy die word opgeleid tot hulphond dus vandaar mijn vraag, want de pup zal overal mee naartoe gaan en wanneer de pootjes beschermd moeten worden wil ik dat natuurlijk wel goed doen :)
Bedankt voor je antwoord.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 19:08

Een favorietje van ons is de Hunsrück. Minder toeristisch, dichterbij en mooier (vind ik persoonlijk) dan het Zwarte Woud.

Indien je het bezoekerscentrum aanschrijft, of bezoekt, kan je een boekje met “Traumschleifen” krijgen. Dat zijn uitgezochte wandelingen. Uiteraard kan je die wandellussen ook op de site terugvinden, maar het boekje geeft ook een mooi overzicht op waar (regio) de wandelingen zich situeren. En verder vind je natuurlijk een beschrijving, moeilijkheidsgraad, hoogteverschillen, lengte, duur, ….

Qua harnas:
- Hunter: de nieuwe maldon
- Dog Copenhagen: comfort walk pro
- Non Stop: dogwear line grip
hebben handvaten en zijn ergonomisch fijne tuigen.

vierhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 21:29

Wellicht een beetje off-topic, maar vanaf welke leeftijd zouden jullie een hond voor het eerst meenemen naar de heuvels/bergen? over twee maanden krijgen we een golden retriever pup en het doel is om hem/haar over een x aantal jaar mee te nemen naar dit soort gebieden om te hiken enzo. Ik verwacht pas met een jaar of twee / drie? of wellicht eerder maar dan natuurlijk enkel hele korte stukjes en niet te intensief?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 09:23

vierhoef schreef:
Wellicht een beetje off-topic, maar vanaf welke leeftijd zouden jullie een hond voor het eerst meenemen naar de heuvels/bergen? over twee maanden krijgen we een golden retriever pup en het doel is om hem/haar over een x aantal jaar mee te nemen naar dit soort gebieden om te hiken enzo. Ik verwacht pas met een jaar of twee / drie? of wellicht eerder maar dan natuurlijk enkel hele korte stukjes en niet te intensief?

Verschilt heel erg per hond / grootte / ras. Sowieso is het niet aan te raden om een jonge hond met alleen ervaring in vlak Nederland mee te nemen naar de Alpen op lange hikes. Maar begin eens met een paar dagen ardennen, eifel, Luxemburg enz. Kijk wat je hond leuk vindt en aan kan. Bouw wandelen met beleid op, maar om spieren en uithoudingsvermogen op te bouwen mogen ze ook best uitgedaagd worden.

Wij hebben een Aussie en hij is met 7/8 maanden een weekje meegeweest naar Luxemburg. Wandelingen van 5 a 6 km met goede pauzes tussendoor (leren ze ook echt van dat rust pakken tijdens een wandeling er ook bij hoort, heb je de rest van hun leven profijt van), soms even helpen / tillen. We hebben hem toen in Luxemburg de trappen nog op getild, nu loopt hij ze zelf. En vergeet / onderschat de rustdagen niet.

Jaar er op een paar dagen ardennen, mooie lange hikes gemaakt, paar maanden er na voor het eerst naar de Alpen en dat deed hij moeiteloos. 1,5 jaar was hij toen. Hij gaat nu 1 a 2x mee per jaar naar de bergen en we trainen er niet specifiek voor (lopen wel met grote regelmaat in zwaar duingebied, maar echt vergelijk is dat niet). Maar hij is een fitte hond dus kan dat prima hebben, én hij vindt het het mooiste wat er is. Ik ondersteun hem wel extra via de voeding tijdens dat soort extra-actieve vakanties.
Zolang je je wandelingen aanpast op je hond, moet het vast goed komen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 09:27

Wij zijn vorig jaar ook in het Zwarte woud geweest met onze hond, die streek heeft mij echt positief verrast. Super leuk! De Ardennen gaan we ook vaker heen, blijft leuk.
Daarna zijn we door gegaan naar de Dolomieten, ook erg leuk maar misschien niet het beste om mee te starten ;)
Voor ons was het overigens niet de eerste keer in de bergen met de hond.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 09:31

Dichterbij Nederland heb je ook nog het Bergisches land, dat ligt in NRW. Kun je ook prachtig wandelen, maar is niet enorm klimmen. Ideaal om mee te beginnen als je hond daar nog niet aan gewend is.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 08:47

Teutoburger Wald nabij Münster/Bielefeld heeft prachtige wandelgebieden.

De Allgäu in Zuid Duitsland is ook prachtig.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:39

Heel eerlijk, Duitsland is prachtig. Maar sinds ik in Oostenrijk geweest bent vind ik de bergen in Duitsland geen bergen. Je kan ook een klein stukje doorrijden en naar Oostenrijk gaan. Bijvoorbeeld de Zugspitz regio, dat is net de grens over. Mijn hond was ook geen bergen gewend, wij wandelen alleen op de Utrechtse Heuvelrug en de Veluwe normaal gesproken. Maar nergens problemen gehad ze vindt het zo leuk. Nou heb ik een hond die van zichzelf al houdt van klimmen en klauteren en er ook erg goed in is dat scheelt misschien.

Wil je toch in Duitsland gaan, Zwarte Woud is erg mooi. Maar ook minder bekende plekjes. Wij zitten als we richting Oostenrijk gaan vaak 1 of 2 nachtjes bij Bad Urach in de buurt. Dat is ook heel mooi.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:24

SusanH schreef:
Heel eerlijk, Duitsland is prachtig. Maar sinds ik in Oostenrijk geweest bent vind ik de bergen in Duitsland geen bergen. Je kan ook een klein stukje doorrijden en naar Oostenrijk gaan. Bijvoorbeeld de Zugspitz regio, dat is net de grens over. Mijn hond was ook geen bergen gewend, wij wandelen alleen op de Utrechtse Heuvelrug en de Veluwe normaal gesproken. Maar nergens problemen gehad ze vindt het zo leuk. Nou heb ik een hond die van zichzelf al houdt van klimmen en klauteren en er ook erg goed in is dat scheelt misschien.

Wil je toch in Duitsland gaan, Zwarte Woud is erg mooi. Maar ook minder bekende plekjes. Wij zitten als we richting Oostenrijk gaan vaak 1 of 2 nachtjes bij Bad Urach in de buurt. Dat is ook heel mooi.

Je weet dat de Zugspitze de hoogste berg van Duitsland is? Ok, er is ook een Oostenrijkse kant, maar die regio van Duitsland is prachtig en zijn serieuze bergen. Ik zit nu in Schwangau en de bergen zijn hier echt heel mooi.

Afbeelding

Afbeelding

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:18

Zugspitze is inderdaad heel mooi.
Mag het ook iets minder hoog. En veel dichter bij huis? Dan zou je bij het Ahrtal kunnen kijken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:35

Ja ik weet dat de Zugspitze de hoogste berg van Duitsland is. Maar het verschil is toch wel groot als je de grens over gaat bijvoorbeeld bij Fuessen. Dan zie je groot verschil met de Duitse en de Oostenrijkse kant aan de andere kant van de tunnel. Wat ik zelf opvallend vond aan de Zugspitze is dat het slechte weer vaak aan de Duitse kant voorbij trekt. Dan hadden we bij Ehrwald in Oostenrijk mooi weer en als we dan de grens over gingen en aan de Duitse kant kwamen veel bewolking. Het onweer bleef ook vaak aan de Duitse kant hangen. De Duitse kant is ook veel drukker. Als je in het zomer seizoen de berg op wil kun je beter via Ehrwald gaan.