Een nieuwe Homestead in Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Een nieuwe Homestead in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 09:37

Een nieuw avontuur, terwijl we in Nederland ook nog (heel) druk bezig zijn.

Mijn man en ik zijn eigenlijk al sinds we elkaar kennen (nu 10 jaar alweer <3 :wow: ) aan het kijken om een plek in het buitenland te vinden.

Maar waar, dat was de grote vraag.

Uiteindelijk zijn het de Vogezen geworden.

Wat zochten we?
Rust, geen buren binnen 100 meter en geen herrie dingen zoals vliegvelden, honden of andere niet zo fijne dingen zoals een kerncentrale :+
Bos
Water
Minimaal 2 hectare
Mogelijkheden om dingen te maken en bouwen
Goede zon ligging
Niet te heet
Niet te koud
Relatief dicht bij NL zodat mijn man eventueel nog heen en weer kan
Sauna mogelijkheden op maximaal 1,5u afstand
Bereikbaar
Faciliteiten in de buurt als winkels, restaurants, dierenarts, ziekenhuis

Later kwam daar nog bij, daglicht, en viel Scandinavië af.

Ik wilde heel erg graag een houten huis bouwen en mijn man aast vooral op ruimte om dingen te doen, liefst in een oud industrieel gebouw.

Zie hier onze toekomstige droomlocatie. En ja, het is een 10-20 jaren plan ;) Het is een voormalige aardappelzetmeel fabriek, een molen. Er is een vergunning afgegeven om een bouwvergunning aan te mogen vragen om een nieuw huis te bouwen van 150m2. Daar hebben we nu een uitbreiding op aangevraagd voor onze andere plannen.

Wat zijn de plannen:
Een tiny house/chalet met verdieping bouwen van 20m2, om te kunnen verblijven als we daar zijn. Dit wordt volledig off grid.

Houten huis met een grote kelder, in de kelder komt mijn kantoor en verwerkings keuken.

Passieve kas van hopelijk 200m2, deze wordt verwarmd door de zon en geothermie. Hierin wil ik tropische vruchten kweken en in de winter ook gewoon lekker kunnen zitten

Voedselbos in bakken, net als in NL. De bodem is ronduit slecht en we hebben goede ervaringen met de bakken. Hierin kan dan goede teelaarde en het scheelt onkruid.

Molen: Hierin willen we een grote commerciële keuken maken met eetkamer.
Sauna ruimte
Werkplaats voor mijn man
Verder komen boven een bibliotheek, spelletjes kamer met pooltafel, airhockey etc. Mogelijk wat logeerkamers.
Een oranjerie aan op de zonkant en aan de zijkant bij het sauna gedeelte een wintertuin hebben we nu aangevraagd.

En dan is er nog een stuk bos met een voormalige zagerij. Hier mogen we waarschijnlijk niets van herbouwen, maar we gaan er uiteindelijk wel iets mee doen. Maar eerst maar eens die andere 'kleine' projecten :')

Qua voorzieningen ligt er electra, glasvezel en water aan de straat, maar we gaan ook kijken voor hydro Electro, zonnepanelen en een water bron. Er loopt een stroompje over ons terrein dat een deel van het jaar mogelijk droog staat maar dan nemen de zonnepanelen het over.

Zoals gebruikelijk zijn we met de burgemeester op pad gegaan :P Zijn vader had nog in de fabriek gewerkt en hij kon nog wat dingen vertellen over de molen.

We hebben ook een tunnel ontdekt die waarschijnlijk naar bassins buiten Leiden, maar nog niet verder onderzocht. Het is nog niet van ons :P

We hopen in mei eigenaar te worden. Sleutels zijn er niet want geen deuren en ramen :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tinka

Re: Een nieuwe Homestead in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:42

Mooi project. Dat gebouw met de molen is echt wel heel groot, wel een opknappertje. Erg veel werk allemaal. Maar gaat vast heel mooi worden, succes.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:45

Ik meld me ook maar alvast als departementsgenoot

De plannen zijn reuze :D
Laatst bijgewerkt door karuna op 16-04-25 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:45

Wow, daar gaat echt heel veel werk in zitten maar wat ontzettend gaaf!!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 09:46

karuna schreef:
Ik meld me ook maar alvast als departementsgenoot

Hey insider :wave:

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:48

*\o/*
Ik kan niet wachten om het in het echt te zien. :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 10:12

Aangestipt ik kom me melden. Waanzinnig gaaf project. Op deze foto's zie ik meer dan de vorige. Gaaf dat er nog industriële werktuigen in de molen staan. Hoop dat die mogen blijven staan, anders kom ik ze halen! Zo gaaf. Vind het gebouw echt prachtig, zo statig nog.

Leuk de plannen zo uitgeschreven, ik volg!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 10:25

Ooh, wat een project.
Ga je de hele verbouwing vloggen? Ik volg een paar van die 'halve garen' (sorry, :P ) die in Frankrijk, Italië of Ierland van dit soort mega-projecten van de grond af renoveren. Ontzettend leuk om te volgen

En voor jezelf is het mogelijk een motivatie om door te gaan als je af en toe kunt terugkijken en dan beter ziet wat de voortgang is.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 10:28

Wow, wat een avontuur zal dat worden! <3 Ik volg ook, jullie hebben prachtige plannen.
Geweldig indrukwekkend en interessant gebouw! En wat fijn dat de burgemeester nog iets over de geschiedenis ervan kon vertellen. Heb je wellicht ook foto's gezien/gevonden van vroeger, toen het nog in bedrijf was?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 10:57

Waaaaaauw, wat een droom die uitkomt! <3
Ik ben heel benieuwd wat jullie hiervan gaan maken.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 11:10

Wat een gaaf project! <3

Ibbel schreef:
Ooh, wat een project.
Ga je de hele verbouwing vloggen? Ik volg een paar van die 'halve garen' (sorry, :P ) die in Frankrijk, Italië of Ierland van dit soort mega-projecten van de grond af renoveren. Ontzettend leuk om te volgen

En voor jezelf is het mogelijk een motivatie om door te gaan als je af en toe kunt terugkijken en dan beter ziet wat de voortgang is.

En deze vraag ook van mij :D Erg leuk om te volgen die vlogs.

@moulinroche heeft een prachtig perceel met een watermolen in Normandië, zou er zo willen wonen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 11:19

Leuk dat er zoveel mensen interesse hebben :D

Onderdeel van mijn nieuwe bedrijf is inderdaad ook YT / TikTok/weet ik veel content gaan maken en dit project wordt dat (tzt) zeer waarschijnlijk wel onderdeel van ja :)

Monique helaas pindakaas niks te halen hier :)) Alles blijft! We gaan eerder op zoek naar toevoegingen als dat er dingen uit gaan. Er ligt nog vrij veel schroot, daarvan gaan we goed kijken wat nog te gebruiken zou kunnen zijn en wat echt niet meer te gebruiken is, dat gaat naar oud ijzer.

We hebben afgelopen weekend ook nog 2 bulten geïdentificeerd als 'kerkhof', dat wordt met een graafmachine kijken wat daar uit komt en wat we nog kunnen hergebruiken.

Er zijn volgens de burgemeester helaas geen fotos meer maar dat wordt zeker nog een project in de toekomst om te kijken of we wel nog wat van de geschiedenis kunnen traceren.

Ibbel, halve garen is wel een beetje van toepassing :') We vragen ons nu al regelmatig af wat normale mensen toch in het weekend doen, dat zal niet beter worden :+

Het zullen geen snelle vlogs worden want we hebben nog heel veel andere projecten ook in NL, maar ik zit te denken aan een soort Homestead vlog waarin we NL en FR combineren, met playlists of zo. Nog nader te bepalen dus...

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 11:19

Wowww wat mooi en wat een uitdaging <3
Respect voor jullie dat jullie zoiets aangaan _/-\o_
Kan alleen maar heel mooi worden!

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 11:29

Wauw wat gaaf!!
Mij lijken de Vogezen ook echt een goed gebied voor een emigratie/tweede huis. We wonen inmiddels al 17 jaar in Duitsland, maar net over de grens, telt niet echt.
Nu 3 van de 4 kinderen het huis uit zijn begint het langzaam te kriebelen om ook wat verder weg te gaan wonen. Ga dit project zeker volgen!

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 11:39

Wauwauwauw wat een droom! En wat een mogelijkheden! Lijkt me fantastisch om hier mee aan de slag te gaan en het helemaal naar je eigen hand te zetten, ik volg.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 11:40

Oja tips zijn natuurlijk wel welkom voor videos maken, wat je graag zou willen zien en wat totaal niet interessant is bijvoorbeeld.

Speciaal voor Mo

Afbeelding
Deze draait nog *\o/*

Afbeelding
Boven

Afbeelding
Nog eea op te ruimen... Liggen heel veel lege tonnen in het bos en bij de beek.
Afbeelding
Hoopje schroot. Stuk in het midden van het pand waren vroeger de schoorstenen om het zetmeel te drogen

Afbeelding
Voormalige zagerij. Was iets van 15 breed, 12 hoog en 55 meter lang.
Ik wil kijken of we een deel van de spanten/constructie die toch niet meer te redden is, kunnen hergebruiken in de Orangerie/kas/wintertuin.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 13:56

Zo gaaf Prairy, van alle huizen die wij in Frankrijk hebben verbouwd vond ik de startperiode wel het allerleukst, het ontdekken, het opruimen, zo grappig allemaal en leerzaam en spannend, want soms heb je er echt wel heel leuke dingen van. Zo hebben wij verstopt IN het plafond in het eerste huis een helm 14-18 gevonden. Wie verstopt dat nou? Heel bizar, maar dat zijn erg leuke schatten.

Ik lees dat er heel wat mensen zulke projecten graag volgen. Prairy mag ik mijn vlogje hier noemen?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 21:02

Uiteraard :)

De molen is helaas en ook fijn, al heel erg opgeruimd qua spullen.

We kwamen in een put nog wel een oude deur tegen dus die is naar de bovenverdieping gegaan.

Ik zei al tegen mijn man (die is echt ontzettend goed in het vol zetten van ruimtes waar we nog aan het werk moeten), je krijgt 1 kamer en daar moet je het mee doen qua spullen verzamelen :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 21:14

Streng :(:)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 21:14

O en je gaat nog zoveel ontdekken en tegenkomen. Zo leuk dit traject.

Hahahaha, en je arme man, maar ik snap het. Toen we kwamen hier was de schuur leeg en nu staat het helemaal vol ...

O leuk, voor hen die graag rampenblogs van Nederlanders die geëmigreerd zijn, kijken, ik houd sinds 4 jaar een wekelijkse vlog bij op YT, Als je op de link in mijn onderschrift klikt of op @maqueden dan kom je vanzelf bij mijn filmpjes. Leukst is natuurlijk om met de 1e te beginnen, je wilt niet weten wat we hier vonden en hoe we het aantroffen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 21:26

Wat een gaaf project, ik ga volgen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 22:11

Heel erg gaaf! Wat een project zeg. Ik volg ook.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 22:12

karuna schreef:
Streng :(:)

Het was ook een beetje een note to self := _O-

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 23:56

Ohw ja, ik zie het hoor! Fraai pand! <3

Ik blijf volgen :)

Bernadth99