Tips gezocht voor wandelingen en wild spotten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

M_Jacky

Tips gezocht voor wandelingen en wild spotten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 19:13

Hoihoi,

Deze vraag is niet voor mij maar iemand in mijn omgeving.
Diegene wil graag wat vaker de natuur in om wandelingen op te bouwen (dus aan het begin nog kortere rondjes van zo'n 5-8 km) met de kans op het tegenkomen van groot wild zoals zwijnen, reeën, herten, vossen etc.

Diegene woont niet in de buurt van de hoge Veluwe en is daar ook niet bepaald bekend dus kent daar de plekjes en routes ook niet.
We zoeken niet naar routes op het nationaal park zelf, maar meer eromheen. De rustigere gebieden. Geen uitkijkposten of iets dergelijks maar gewoon de kans dat je iets tegenkomt op de paden.

Je moet ergens beginnen voor inspiratie.

Wie heeft een tip voor ons? Een parkeerplaats, een bepaald bos of gebied...
Alles is welkom.
Super bedankt alvast!

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Re: Tips gezocht voor wandelingen en wild spotten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 19:20

Ik weet toen wij op vakantie waren bij de chantarel de heren een wandeling gingen maken richting radio Kootwijk (vraag me niet hoeveel km de toch was). Ze werden omsingeld door een kudde wilde zwijnen toen. Was rond 7 uur in de ochtend. Nu heb ik op dat zelfde moment niet ver van hun vandaan gereden en niet 1 beest gezien :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 19:21

Rustigere gebieden bestaan niet meer op de Veluwe, sinds de recreatieve zonering waarbij heel veel wandelpaden afgesloten zijn. Meeste kans heb je rond de schemering of heel vroeg in de ochtend, en dan is het gewoon geluk hebben. Ik weet niet van waar diegene komt maar als je parkeert bij het natuurcentrum Ede (dat is aan de N224, bij juffrouw Tok) dan heb je diverse wandelroutes door het gebied. En je kan ook bij het natuurcentrum zelf deelnemen aan een wildkanseltocht. Dan ga je onder begeleiding van een gids het rustgebied in naar de wildkansel en is de kans dat je daadwerkelijk iets ziet het meest groot.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 19:21

Vanaf Landal Miggelenberg (je kunt daar ook als bezoeker prima parkeren) kun je twee uitgezette wandelingen volgen. Onderweg kom je langs een wildscherm waar ik heel vaak herten (en raven!) heb gezien :)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 19:29

Kroondomeinen zie ik vaak zwijnen en herten, bijvoorbeeld de witte route maar die is wel wat langer. Rode route vanaf het Leesten. Cultuurhistorische route bij Ermelo. Deelerwoud edelherten en damherten.

Net na zonsopgang/ voor zonsondergang inderdaad de meeste kans.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 19:36

Kroondomeinen inderdaad. Of het Deelerwoud, daar struikel je erover. Ook in het Speulderbos zie je van alles. De tip is wel om vroeg te gaan. Ga je eerst uitslapen en op je dooie gemak ontbijten en dan nog bedenken waar je wil wandelen ben je veel te laat.
Vroeg gaan en in alle stilte lopen.

Moet het overigens op de Veluwe zijn?
Reeën zie je eigenlijk overal wel namelijk.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 19:39

Deelerwoud , al trekt het wild zich meer terug sinds de wolf. Veel sporen :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 19:59

In Gortel zitten veel everzwijnen.. Hou er wel rekening mee dat everzwijnen ontzettend gevaarlijk kunnen zijn, vooral wanneer ze jongen hebben.. Rond deze tijd dus..

Wil je 90-100% garantie hebben om edelherten te zien, dan ff wachten tot de bronsttijd in september en dan naar nationaal park de hoge veluwe gaan.. Dan struikel je er bijna over..

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 21:02

Het Terletsebos en de Terletse heide, daar hebben wij altijd veel herten en zwijnen gezien en zelfs een keer een das.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 21:44

Freya6 schreef:
Deelerwoud , al trekt het wild zich meer terug sinds de wolf. Veel sporen :)

Dat is ook wat meespeelt idd. Wild gedraagt zich anders sinds de komst van de wolf. Ook zijn de dieren veel schuwer. Ik kwam eerder iedere wandeling met de hond wel een ree of meer tegen (Utrechtse Heuvelrug) nu veel minder vaak en als ik ze wel tref zijn ze ook veel sneller weg als een paar jaar geleden. Reekalfjes zijn al helemaal een zeldzaamheid geworden in "mijn" bos.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 08:06

Hier ook de vraag of het per se op de Veluwe moet zijn? Bij herten denk ik direct aan de Amsterdamse Waterleidingduinen. Je kunt daar niet wandelen zonder ze te zien. En vossen zitten er ook heel veel.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:26

Sokje_6 schreef:
Hier ook de vraag of het per se op de Veluwe moet zijn? Bij herten denk ik direct aan de Amsterdamse Waterleidingduinen. Je kunt daar niet wandelen zonder ze te zien. En vossen zitten er ook heel veel.

Tussen damhertjes en edelherten zit wel een wereld van verschil.. :)

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:37

nine1987 schreef:
Sokje_6 schreef:

Tussen damhertjes en edelherten zit wel een wereld van verschil.. :)

Zeker waar, maar gezien ze ook reeën noemt...

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 08:57

Super bedankt! Eerste wandeling staat gepland in het Deelerwoud. :)

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 08:58

Sokje_6 schreef:

In eerste instantie doelde ik inderdaad op de Veluwe (behalve net NP zelf). Maar andere mooie (rustige) wandelingen zijn ook zeker welkom.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 09:05

Rustig is het jn NL nergens echt maar hoe verder van het westen, hoe minder druk. Aan de zuidkant van de Veluwe / Veluwezoom is het ook erg mooi en vaak wild te zien. Bij Rheden is een bezoekerscentrum vanwaar diverse wandelingen lopen. Op een doordeweekse dag is het niet druk. Evenzo op de Loenermark (schaapskooi, erevelden). En zo zijn er nog veel meer mooie maar minder bekende (en dus minder drukke) plekken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 09:32

Mijn ervaring, ga vooral juist op de stukken wandelen waar geen wandelroutes zijn uitgezet. Daar is vaak meer rust en dus ook grotere kans dat je iets gaat zien onderweg. Of ga wel op een plek zitten waar een uitzichtpunt/wildobservatieplaats is, in de vroege ochtend of een uurtje voor zonsondergang. Bij Alvenschoten, de Elsberg of bij Oud Reemst (Planken Wambuis) is de kans groot dat je iets gaat zien.

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 10:36

LaDonna75 schreef:
Rustig is het jn NL nergens echt maar hoe verder van het westen, hoe minder druk. Aan de zuidkant van de Veluwe / Veluwezoom is het ook erg mooi en vaak wild te zien. Bij Rheden is een bezoekerscentrum vanwaar diverse wandelingen lopen. Op een doordeweekse dag is het niet druk. Evenzo op de Loenermark (schaapskooi, erevelden). En zo zijn er nog veel meer mooie maar minder bekende (en dus minder drukke) plekken.

Dat laatste ben ik dus specifiek naar op zoek. Super bedankt voor je andere suggesties!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:37

SusanH schreef:
Mijn ervaring, ga vooral juist op de stukken wandelen waar geen wandelroutes zijn uitgezet. Daar is vaak meer rust en dus ook grotere kans dat je iets gaat zien onderweg. Of ga wel op een plek zitten waar een uitzichtpunt/wildobservatieplaats is, in de vroege ochtend of een uurtje voor zonsondergang. Bij Alvenschoten, de Elsberg of bij Oud Reemst (Planken Wambuis) is de kans groot dat je iets gaat zien.

Bij wildscherm alverschotenseweg wordt ook flink bijgevoerd.. Inderdaad veel wild te zien.. Rond zonsondergang eigenlijk bijna altijd prijs.. :j

Zelfde met de zwijnen rond radio kootwijk een paar meter verderop..

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 11:51

Dank ook weer voor de suggestie. Wildschermen of observatieposten hebben niet de voorkeur. Liever gewoon wild tegenkomen vanaf de wandelpaden