Suriname tips

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xLoki

Suriname tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-25 22:22

Hoi!

Deze zomer ga ik samen met een studiegenootje in het kader van onze opleiding naar Suriname voor een werk-/studiebezoek en korte vakantie.

Onze reisplanning is als volgt:
Dag 1: aankomst in de middag
Dag 2 en 3: vrije tijd in/rond Paramaribo
Dag 4 t/m 8: werkbezoek in zorginstelling
Dag 9 t/m 15: vrije tijd, kan ook buiten Paramaribo
Dag 16: terugvliegen eind v/d middag

Wie heeft tips hoe we onze vrije dagen leuk kunnen inrichten? :)
Op mijn lijstje staat Nickerie/Bigi Pan, maar ik wil eigenlijk ook graag de jungle in. Is het haalbaar om allebei te doen of zouden jullie één van de twee doen?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 23:08

Oeh nice. Ik wil volgend jaar gaan dus ik ga dit volgen. Heb nog weinig tips. Heb wel een mapje met notities in mijn telefoon over Suriname. Dit is voor mijn eigen gebruik dus misschien kan je er niet helemaal wijs uit worden, maar wie weet heb je er wat aan. Er staat onder andere een reisplan in van een reis die ik ergens zag, die ik sowieso niet ga boeken (want veel te duur, en sowieso boek ik geen kant en klare reizen). Maar ik dacht dat de plekken die erin staan wel een goed begin zijn om te gaan googlen.
Hier komt ie dan, succes ermee:

De mooiste plekken die meestal op het reisprogramma staan zijn de hoofdstad Paramaribo, de Jodensavanna, de Raleighvallen, Brownsberg, het Brokopondo stuwmeer en Galibi.

Mooi voorbeeld van een 26 daagse reis iets meer dan 4000 euro
https://www.sawadee.nl/groepsrondreizen ... -suriname/
Dag 1 - vlucht Amsterdam - Paramaribo
Dag 2 - Fiets- en boottocht naar oude plantages en strand van Matapica
Dag 3 - naar Paramaribo
Dag 4 - Paramaribo / optionele stadswandeling
Dag 5 - via Groningen, Totness, Nickerie naar Maratakka
Dag 6 - Maratakka / verkennen natuurreservaat
Dag 7 - naar Apura
Dag 8 - Apura
Dag 9 - naar Raleighvallen
Dag 10 - wandeling Voltzberg
Dag 11 - boottocht Moedervallen / boswandeling Copie eiland
Dag 12 - naar Palulu
Dag 13 - Palulu / vrije dag
Dag 14 - naar Jaw Jaw
Dag 15 - Jaw Jaw / wandeling en boottocht
Dag 16 - Jaw Jaw / bezoek botenbouwer
Dag 17 - via Brownsberg naar Paramaribo
Dag 18 - Paramaribo / rondleiding Peperpot
Dag 19 - naar Tabiki / vrije dag
Dag 20 - bezoek Lesse Dede
Dag 21 - dagtocht Gaan Olo
Dag 22 - vlucht naar Paramaribo
Dag 23 - Paramaribo / optionele Paratour
Dag 24 - Paramaribo / vrije dag
Dag 25 - Paramaribo – Amsterdam
Dag 26 - aankomst Amsterdam

In de hoofdstad van Suriname, Paramaribo, kun je genieten van de prachtige architectuur en culturen. Paramaribo staat op de Wereld erfgoedlijst van UNESCO. Hier vind je een verzameling van verschillende culturen, godsdiensten en bevolkingsgroepen. Kerken, moskeeën en tempels staan hier naast elkaar en geven een vredig beeld.

Het Brownsberg Natuurpark is een populair natuurpark. Het Brownsberg Natuurpark is toegankelijk voor toeristen en hier vind je prachtige uitzichtpunten over het park, met indrukwekkende watervallen. Je kan overnachten in het Brownsberg Natuurpark in verschillende mooie resorts.

Met een boottocht door het Commewijne district kun je de oude koffie- en suikerplantages bekijken. Je vaart langs de Commetewane kreek en komt uit bij de Commewijne rivier.

Dat was mijn info. En ja, ik heb voor bijna alle landen zo'n mapje. Zo kan ik, als ik toevallig tegen goedkope tickets aan loop, heel snel schakelen, gauw een plan in elkaar flansen en vertrekken.

Helaas is mijn mapje voor Suriname nog erg summier zoals je ziet, vandaar dat ik graag je topic ga volgen

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 15:45

Afgelopen november ben ik 10 dagen naar Suriname geweest. Zo weinig mogelijk tijd eigenlijk in paramaribo zelf spenderen, het land heeft zoveel mooie natuur te bieden.

Er zijn meerdaagse tochten en tochten één dag. Een meerdaagse is wel aan te raden omdat je veelal op dezelfde manier de jungle ingaat en dat dat snel 3 uur rijden is via de brownsweg. En omdat de jungle snachts ook wel gaaf is en je andere dieren kunt gaan spotten.

Commewijne boot tour is ook aan te raden, alleen al om de historie van het land en de plantages op te zoeken.

kanoën over het stuwmeer ook een gave ervaring!

en een meerdaagse tocht bijvoorbeeld over de suriname rivier naar seliba of ander dorpje is ook enorm gaaf

toerisme in suriname is ook erg groot voor studenten, daar kan je veel inspiratie en tips uithalen:
https://www.suforyou.nl/?maand=4

En verder als tip: koop bij aankomst een simkaartje in een winkel en waardeer deze op bij bijvoorbeeld een chinese supermarkt. Dan heb je overal de mogelijkheid om legale taxi's te bestellen. Taxi's aanhouden wordt niet echt aangeraden. Ook snachts opletten met waar je heengaat in welke wijk en niet zomaar zonder taxi chauffeur geld gaan pinnen oid. Het is een grote stad met veel vriendelijke mensen, maar het blijft een grote stad waar ook veel armoede is.

LienC

Re: Suriname tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 21:48

Mijn favoriet was het binnenland bezoeken! :)) echt de natuur in.