Allereerste keer op vakantie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Valerie93

Allereerste keer op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 19:22

Hoii!
In mijn (bijna) 32 jarige bestaan ben ik nog nooit echt op vakantie geweest, dit jaar staat het echt op de planning om met een vriend samen lekker op vakantie te gaan. De laatste week van Augustus en 1e week van September zijn daarvoor de geplande datums.
Alleen, we moeten nog gaan boeken. Ik wil dolgraag naar Spanje en hij is het er mee eens dat we daar naartoe gaan. Maar dan is de vraag welke regio??
Ik zelf zou wel een relaxte vakantie willen, lekker zwemmen/strand maar wil ook zeker cultuur snuiven.
Nu had ik van een collega gehoord dat Spanje in die periode best heel warm/heet kan zijn en dat je dan vooral niets gaat doen?

Voor mij is dus nu de twijfel toegeslagen, is het dan wel handig om deze periode naar Spanje te gaan of kan ik beter naar een ander land gaan.
Hopelijk kan Bokt mij/ons helpen!

Sheran

Re: Allereerste keer op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 19:36

Hou je van hitte of niet? :) Andalucia is wel echt heel mooi, maar ik denk toch wel echt te heet zo midden in de zomer... maar ja sommigen vinden 25 graden al heet en anderen kunnen nog prima dingen doen met 35. Maar in beide gevallen zit je er waarschijnlijk boven :))

Nice kan ook heel leuk zijn! En die is in de zomer nog wel redelijk aangenaam :P)

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 19:44

Sheran schreef:
Hou je van hitte of niet? :) Andalucia is wel echt heel mooi, maar ik denk toch wel echt te heet zo midden in de zomer... maar ja sommigen vinden 25 graden al heet en anderen kunnen nog prima dingen doen met 35. Maar in beide gevallen zit je er waarschijnlijk boven :))

Nice kan ook heel leuk zijn! En die is in de zomer nog wel redelijk aangenaam :P)

Laat ik het zo zeggen, tijdens de Hollandse 30+ lig ik onder de ventilator niets te doen. Maar heb altijd gehoord dat in dat soort landen het een ander soort warmte is??

Italië is een 2e optie als spanje echt veelste warm blijkt. Maar geen idee of het daar beter zal zijn haha

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 19:52

Dat het een ander soort warmte is heb ik nooit gemerkt. Volgens mij zeggen alleen mensen dat die van hitte houden en graag naar warme landen gaan :=

Als je bij 30 graden niks meer doen en dat wel wil doen op vakantie zou ik niet naar Spanje gaan.
Italië is ook bloedheet mi.
Wat wel is is dat daar ‘s avonds de boel tot leven komt. Dus overdag doe je geen drol bij t zwembad of de zee en dan ga je ‘s avonds cultuur snuiven.

Wij houden niet van warmte en gaan daarom altijd ergens in Nederland of naar Denemarken.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 19:58

In Noord Spanje is het ook in aug/ sept prima uit te houden. In de meest Noordelijke hoek waait het in de middag vaak best flink ( watersportgebied) en dat is met die temperatuur heerlijk om in de ochtend bijv het strand te pakken en in de middag wat te gaan doen.
Dan heb ik het over regio Rosas en Empurias.
Cultureel vind ik Spanje niet perse heel spannend, maar er is genoeg te zien en te doen.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 20:26

Ik zou eenns naar Valencia kijken, geweldige stad, aan het strand, goed OV, leuke musea, lekker eten :j

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 00:36

Ik denk dat voor een eerste keer vakantie Spanje dit jaar extra uitdagingen geeft, ze hebben extra regels ingesteld voor toeristen: https://maxvakantieman.nl/artikelen/eur ... lig%20doet. . Overigens zou ik als je ergens met het vliegtuig naar toe gaat, altijd in Nederland al een auto erbij huren, dan ben je met je vakantie al flexibeler dan zonder en neppen ze je minder snel met vreemde verzekeringen die best veel geld kosten.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 08:12

Je zit al een beetje buiten het hoogseizoen, mocht je het aandurven kun je ook het weer afwachten en last minute boeken.

Met de weersextremen sowieso geen verkeerd idee. Hoe wil je gaan? Vliegtickets zijn namelijk hoe later tegenwoordig wel duurder..

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 08:35

Ik denk dat het weinig uitmaakt of je in die periode naar Spanje, Italië of Griekenland gaat ofzo... Allemaal warm. Ik kan daar wel beter tegen de warmte dan hier, staat daar meer een windje vaak en is minder benauwd dan in NL.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 08:45

In september is het in Spanje nog echt heet, maar dat is denk ik zelf ervaren of je de hitte daar anders vindt dan wanneer het hier +35 graden is.

Denk dat je in Mallorca prima cultuur + strand kunt hebben, maar lees dat daar wel gruwelijk veel Engelse komen. Moet je zin in hebben. :+

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 08:48

Heb je zelf een beetje een idee hoe actief je de vakantie wilt maken?
Voor relaxen (op een bedje/terras?) en zwemmen in een zwembad/zee kan ik me voorstellen dat je juist graag warm weer hebt.
Voor culturele activiteiten en lange wandelingen/hiken in de natuur is vaak een graad of 20-25, maar voornamelijk droog weer perfect. Ga je naar een warmer klimaat kun je ook overwegen om voor wandelingen extra vroeg op te staan en bij zonsopgang al te gaan lopen, dan heb je vaak prachtige uitzichten en ben je voor het heetst van de dag weer terug (waarbij je dan lekker op een strandbedje met een boek kunt liggen).
Bij cultureel denk ik dan aan dingen als musea en kerken? Die hebben vaak prima airconditioning of zijn zo gebouwd dat het kouder is als buiten, enkel als het echt een grote attractie is met lange wachtrijen buiten is dat wel pittig, maar ook dan kun je vroeg plannen of juist einde dag/avond. De openingstijden zijn vaak ook ruimer als hier.
Ik zou me zeker niet tegen houden door wat warmte, maar denk dat het dus wel goed is om na te denken hoe je je dag zou willen indelen. Ben je bereid om eens vroeg op te staan of zijn jullie type lekker uitslapen en ‘‘s nachts nog op stap? Kies daar dan je regio op uit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 08:55

verootjoo schreef:
Dat het een ander soort warmte is heb ik nooit gemerkt. Volgens mij zeggen alleen mensen dat die van hitte houden en graag naar warme landen gaan :=

Als je bij 30 graden niks meer doen en dat wel wil doen op vakantie zou ik niet naar Spanje gaan.
Italië is ook bloedheet mi.
Wat wel is is dat daar ‘s avonds de boel tot leven komt. Dus overdag doe je geen drol bij t zwembad of de zee en dan ga je ‘s avonds cultuur snuiven.

Wij houden niet van warmte en gaan daarom altijd ergens in Nederland of naar Denemarken.

Dat is niet waar hoor, gewoon op het heetst van de dag sta ik cultuur te snuiven. Om 10 uur 's avonds is het wel schluss om de volgende dag weer om half 7 fit te zijn voor een dag actieve bezigheden.

In Nederland kun je overigens niet echt op vakantie vind ik. Hooguit er even tussenuit. Nederland heeft niet echt wat te bieden voor een echte vakantie. De stranden zijn saai en lelijk, er is niets te zien. We hebben geen bergen, dus trektochten maken kan niet. We hebben wel bossen, maar die heb je in het buitenland dan ook en dan kun je het combineren met een zee waarin wat te zien is en bergen.

In de zomer is Spanje erg warm, maar ik vind niet dat je dan niets meer kunt doen. De bergen daar zijn prima in de zomer, zit je een uurtje van zee vaak. Italie is overigens niet koeler hoor. Hoewel je daar natuurlijk in de Dolomieten wel weer wat koelere regio's hebt. Maar dan zit je weer verder van zee. Spanje heeft overigens ook hele lelijke stranden, ik vind persoonlijk de costa Brava veel mooier dan al die grote zandstranden waar ik niets mee heb.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 09:20

Is dit niet het hele idee van op vakantie gaan? Niet weten of je het leuk gaat vinden. Of het wat voor je is enz. Nieuwe dingen ontdekken over jezelf en andere landen. Vakantie houden moet je een beetje leren. En het veranderd ook weer wanneer je ouder wordt.

Hanneke_68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 09:32

Hoi, heb je ook al eens naar Portugal gekeken? Ik woon in Caldas da Rainha. Dat is vlak bij Nazaré, waar in de winter de hoogste golven ter wereld te zien zijn. In de zomer wordt het hier nooit bloedheet en in de periode die jij wilt gaan is het hier heerlijk weer. We hebben prachtige stranden en baaien omringd door heuvels en groen. Kijk maar eens naar Foz de Arelho en São Martinho de Porto. In de zomer wel toeristisch maar zeker geen massa toerisme. En aan cultuur geen gebrek! Prachtige kathedralen en kerken en ook vele mooie dorpjes en stadjes. Lokale marktjes, en in die periode veel festas overal. Mocht het jullie iets lijken kun je me altijd een pb sturen voor meer informatie. Succes met je zoektocht voor een geweldige eerste vakantie!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 18:36

Misschien is het wel een leuk idee om naar Mallorca te gaan. Dat heeft van alles te bieden en daar wordt het niet zo bloedheet. Ik zou dan naar het noorden of oosten van het eiland gaan, dat zijn de mooiste plekken. Het noorden is zeker het mooiste maar ook het duurste.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 19:14

Ik zal even proberen om op alle reacties tegelijk te reageren.

Wij willen gaan vliegen dit ook omdat ik dat nog nooit gedaan heb en mij het wel leuk lijkt om dat überhaupt een keer meegemaakt te hebben. Vandaar dat we ook niet gelijk 7+ uur (even een voorbeeld) in een vliegtuig gaan zitten. Degene waarmee ik ga reizen vliegtuig gemiddeld 10x per jaar dus dat is wel fijn. Misschien handig om te vermelden dat Schiphol de voorkeur heeft om vanaf te vertrekken.

Qua warmte ben ik opzich wel wat gewend maar zoals iemand ook zei hier word het gauw benauwd en valt de wind weg(ik woon vlakbij haarlem). Daar kan ik dan slechter tegen.
Last minuten boeken zou ik persoonlijk niet aandurven omdat ik bang ben dat ik terug ga kruipen en als eenmaal geboekt staat kan ik niet meer terug.

De vakantie is bedoeld om even lekker eruit te zijn, te relaxen maar ook musea en kerken bezoeken en leuke dorpjes/markten bekijken! Als iets te druk is zullen we al gauw ergens anders kijken, hebben beide vrij weinig geduld om een uur in de rij te staan.

Wij zijn beide het type lekker op tijd gaan slapen en overdag (redelijk) op tijd op staan.

Portugal hebben wij beide eigenlijk nog niet over nagedacht, maar zou ook zeker nog een optie kunnen zijn!

Ik hoop dat ik nu op iedereen gereageerd heb, zo niet sorry!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 19:30

Tja Mallorca is al eerder genoemd. Niet te ver. In de middag komt er altijd wel een windje opzetten. Persoonlijk zit ik altijd graag in Palma zelf. Vanuit de stad zit je zo op het strand (met de fiets) en kan je wanneer het je te warm is eindeloos veel mooie gebouwen bezichtigen. Verder is het eiland heel divers en zit je binnen 2 uur aan de andere kant. Een auto huren kan maar hoeft niet. Met het ov kom je ook overal. Zelf huur ik wel een fiets als ik in de stad zit. Maar dat is puur omdat ik dat handig vind.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 19:41

Weet je of je last hebt van heimwee? Anders ergens heen gaan waar de cultuurverschillen niet te groot zijn, of bij welke cultuur je je op je gemak voelt. :)

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 19:47

Sheran schreef:
Weet je of je last hebt van heimwee? Anders ergens heen gaan waar de cultuurverschillen niet te groot zijn, of bij welke cultuur je je op je gemak voelt. :)

Ik heb geen heimwee, gelukkig!

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 20:09

Allereerst: wat heerlijk voor je!

Ik vind zelf Madeira ontzettend leuk. Niet lang vliegen en in de zomer een aangename temperatuur, het is daar zelden bloedheet. Je hebt er ook mooie gebieden om te wandelen, leuke dingen om te doen, is er gemoedelijk en gezellig en fijne strandjes.

La Palma en Kefalonia zijn ook heel mooi.
Laatst bijgewerkt door Ingrid_92 op 06-03-25 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 20:10

Zeker als je vroeg opstaan geen ramp vind zou ik dan lekker naar Spanje gaan als je daar al lang naar toe wilt. Zit je in een hittegolf ga je gewoon vroeg op pad en houdt je s middags siësta. Dat past volgens mij prima bij je vakantie beeld :)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 21:03

Ik zou Mallorca doen met een huurauto en op verschillende plekken een paar nachtjes boeken

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 22:21

De kust bij San Sebastiaan en Bilbao is superleuk en niet te warm. Daarna heb je mooie natuur (strand en bergen), lekker eten en gezellige steden. Prima aan te rijden ook vanaf Nederland.