Citytrip Bergen (Noorwegen)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Debbie

Citytrip Bergen (Noorwegen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-25 21:18

Hoi!

Eind april ga ik samen met 3 vrienden een paar dagen naar Bergen, Noorwegen.
Nu zouden we naast de stad ook graag wat van de omgeving willen zien.

Online worden er veel tours door de Fjorden aangeboden, maar eerlijk gezegd schrikken we nogal van de prijzen. De meeste tours beginnen bij een 250 euro voor maar een paar uurtjes.

We overwegen daarom ook om voor 1 of 2 dagen een auto te huren en er zelf op uit te trekken.

Heeft iemand ervaring met deze stad / omgeving? Wat zijn de must see's? Mocht zo'n tour echt de moeite waard zijn dan boeken we die uiteraard gewoon, maar we willen de verschillende opties wel eerst even verkennen :)

Travel_me

Re: Citytrip Bergen (Noorwegen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 21:21

Vorig jaar geweest. Reken op veel regen hahah.

Waar houden jullie van? Je kunt echt prachtig wandelen en de natuur is vanaf Bergen namelijk (lopend of een kort ritje met kabelbaan/bus). Het centrum zelf is leuk, maar heb je in 1 dag wel gezien.

Zelf heb ik geen tocht door de fjorden gedaan, dus weet niet of dat de moeite waard is, maar er gaan ook ferry's als openbaar vervoer naar verschillende eilanden. Geen idee of die ook een beetje die routes doen, maar misschien nog een optie om naar te kijken.

Zelf hou ik er van wandelen en heb 1 dag gewandeld op floyen en 2 dagen naar boven gegaan op Ulriken. Echt heel bijzonder, midden in de natuur en toch uitzicht over de stad.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 21:32

Bergen is inderdaad niet super groot, je kunt met de auto zo de natuur in rijden; de fjorden zijn allemaal even prachtig en de omgeving is super mooi.

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 21:45

Bergen is een hele gezellige stad met veel restaurantjes. Heb zelf de boottrip naar Mostraumen gemaakt. Was zeker de moeite waard. Met de Fløyentrein naar boven is ook zeker de moeite waard voor het uitzicht over de stad en de diverse wandelroutes. Ook heb je er diverse musea zoals Kode Art Museums of Bergen (Mooi), Bryggens Museum (Heel interessant) en nog diverse andere musea. Heb er Heel mooi Weer gehad, maar dat schijnt wel uitzonderlijk te zijn.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 22:15

Er is genoeg te doen in de omgeving van Bergen,maar ik zou een auto huren. Dan zie je zoveel meer!

De folgefonna gletsjer zit op ca 3 uur rijden van Bergen. Vøringsfossen en Tvindefossen zitten beiden (watervallen) ook op ca 3 uur rijden en onderweg is ook zoveel moois te zien.

Kinsarvik is, als je van wandelen houdt, ook leuk. Daar heb je of de Dronningstien (ben je wel een dag zoet mee) of de Husedalen wandeling (die laatste gaat naar/langs 4 watervallen)

Helaas is autohuur in Noorwegen niet heel goedkoop :(

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 12:44

Noorwegen is helaas extreem duur. Ook autohuur overigens. 3 weken een auto huren en je zit op een 2000 euro. Helaas zijn elektrische auto's vaak goedkoper dan benzine, en je wilt juist geen elektrisch daar omdat je grote afstanden rijdt en niet continu wilt laden.

Een dagtocht met de boot kost een 200-250 euro, helaas zijn dat daar normale prijzen. En dat is dan inderdaad vaak maar 4-6 uur, dus helemaal niet een hele dag.

Het goedkoopste is wel een auto huren en dan zelf rondrijden, dat kan prima in Noorwegen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 19:15

In Noorwegen rijd je moeilijk lange afstanden, als je een gemiddelde van 50 km/uur rijd rond Bergen dan is dat al heel vlot ;-)

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-25 21:41

Bedankt voor alle tips dusver :) Dat het geen zonnige bestemming is daar zijn we uiteraard van op de hoogte! We reizen alle 4 vrij veel, dus de zon uren worden hopelijk op een later moment wel weer ingehaald {:} Het is Bergen geworden omdat we een stad zochten waar we geen van allen al eens geweest waren.

Bedankt voor de tip over de boottrip naar Mostraumen! Na daar specifiek op te googelen heb ik een paar mooie boot tours van 3.5 tot 4 uur gevonden van rond de 70 euro, dat klinkt al een stuk beter!

@Travel_me: Wandelend de omgeving verkennen staat ook zeker wel op ons lijstje. Is het de moeite waard om zowel Floyen als Ulriken te doen (Qua verschillen) of zouden we er ook één kunnen kiezen?

Het scheelt dat we een autohuur voor 1 of 2 dagen over 4 personen kunnen delen. Iemand nog tips voor leuke plaatsen / dorpjes/ bezienswaardigheden in de omgeving die we mee zouden kunnen nemen in onze eventuele roadtrip?

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 21:51

Ik vond beide erg mooi, maar als je een lange wandeling wilt doen, kun je ook van Ulriken naar Floyen hiken (of andersom). Is een veel gelopen wandeling :) Qua verschillen: Ja er zijn wel wat verschillen. Floyen heb je ook meer stukken bos en Ulriken is veel meer open :)

rollyjogered

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 22:38

weet je, alles in noorwegen is mooi dus het maakt niet uit waar je heengaat, je kijkt je ogen uit. :D
nog wat andere plekken dichtbij de stad die je kunt bezoeken:
- osterøy; grootste binnenlandse eiland van het land. prachtige natuur
- hardangerfjord, omgeving norheimsund ben je zo. april is misschien iets te vroeg maar als je geluk hebt staat het vol met bloesem bomen.
- sotra, heel gaaf landschap
- bryggen natuurlijk even langs
- aquarium in de stad. wel duur en niet zo groot maar interessant om te zien wat er allemaal in de fjord zwemt.
kijk ook even op ut.no voor wandelroutes en yr.no voor het weerbericht :)

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 03:22

Wat een prijzen voor die fjordentours!

Kijk even op norled.no, die varen door dezelfde fjorden en hebben heel wat betaalbaardere prijzen (omdat ze in de eerste plaats ook gewoon een vervoersbedrijf zijn).

Als je wat attracties wil meepakken, kijk dan ook even naar de Bergenkaart -- als wat dingen op dezelfde dag plant heb je dat er zo uit. Verder zou ik vooral lekker de natuur in, en dat kan op heel veel plekken, en bij allerlei weersomstandigheden.