Visum Canada

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MeggiieTommy

Visum Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 14:23

Hoihoi,

Aangezien bokt veel weet, misschien dat iemand mij kan helpen.
Ik ga voor 2 maanden naar Canada via workaway. Ik ga bij mensen helpen, soort vrijwilligerswerk. Het is bij mensen thuis op een boerderij dus geen organisatie. Ik krijg hier niet voor betaald maar ik krijg onderdak en eten.
Ik kom er niet uit of ik hiervoor nou een werk visum moet aanvragen of niet?

Heeft iemand iets soortgelijks gedaan en weet wat voor visum ik moet aanvragen?

Groetjes Megan

Katja

Re: Visum Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 14:24

Je moet daarvoor een visum aanvragen maar die is heel moeilijk te verkrijgen. Het feit dat je niet betaald wordt maakt niet uit want het is werk waar anders een canadees wel voor betaald zou worden.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 14:27

chanelle14 @ [BEU] Canada visum vraag in dit topic van een paar weken terug werd al gezegd dat voor de komende jaren werkvisums al vol zitten en je gaat een visum nodig hebben. Want je krijgt nog steeds betaald alleen dan kost en inwoning dus ik geloof niet dat jij echt voor 2 maanden in Canada een soort vrijwillgerswerk gaat doen. Leuk idee maar niet uitvoerbaar.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 20:15

Bedankt voor de reacties! Duidelijke uitleg :)

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 21:11

Als je dit via workaway doet dan zullen zij je toch wel kunnen vertellen hoe of wat?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 22:52

Heel leuk dat je dit gaat doen! Gaat vast de tijd van je leven zijn :)
Voor 2 maanden zou ik zeker geen WHV aanvragen. Dat kan maar 1 keer in je leven en is zonde om daar niet volledig gebruik van te maken (1 jaar geldig).
Voor 2 maanden gewoon op touristenvisum. De regels voor vrijwilligerswerk zijn wat vaag. Je moet het slim verwoorden. Beste is eigenlijk om woorden als boerderij, paarden en werk te vermijden.
Ik ben 10 jaar geleden voor het eerst op een WHV visum naar Canada gegaan om hetzelfde te doen (maar dan voor een jaar). Daarna nog zo’n 6 keer terug gegaan. Heb mensen gekend die hebben gezegd dat ze op boerderijen vrijwilligerswerk gaan doen (op een touristenvisum) en geen problemen hebben gekregen. Anderen werden wel gecontroleerd of zelfs terug gestuurd. Ligt dan wel ook aan meerdere factoren vaak hoor, zoals geen terugvlucht, te weinig geld, veel attitude etc.
Over het algemeen zou je niet in de problemen moeten komen als je zegt dat je gaat reizen in het prachtige Canada en wat mensen kent waar je kan verblijven. Verder niet meer zeggen dan nodig is/ dan wat ze vragen en geen dingen zeggen die vragen oproepen. Bewijs verwijderen dat wijst op werken en het daar niet over hebben. Vriendelijk blijven en niet arrogant reageren. Zorgen dat je je verhaal en bewijzen goed hebt voorbereid (terugvlucht, bewijs van voldoende financiën, nummers en namen van je host, bewijs van werk of opleiding thuis etc)
Dan gaat het eigenlijk altijd wel goed. Ze zijn vooral bang dat je illegaal in Canada blijft, maar 2 maand is vrij normaal om als tourist te blijven. En opzich is het dus niet illegaal om 4 weken op een boerderij vrijwilligerswerk te doen. Alleen weer niet elke ambtenaar dat, dus sommigen doen daar wel moeilijker over. Vandaar dat het beter is om het daar niet over te hebben.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 14:00

En dit is goed advies om te liegen? Dadelijk sta je op een zwarte lijst en kom je dat mooie Canada nooit meer binnen. Dat lijkt me te riskant. En ik vind het raar advies.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 22:56

Wie zegt dat je moet liegen? Ik niet. Liegen is altijd dom om te doen
Ik zeg alleen dat je beter dingen anders kan verwoorden en niet alles direct hoeft prijs te geven. Je hebt geen woord gelogen als je zegt dat je Canada wil ontdekken en iemand kent waar je kan verblijven toch? Gewoon niet in je verhaal zeggen dat die plek een boerderij is waar je gaat helpen, tenzij ze ernaar vragen.
Liegen is inderdaad niet slim en zou ik ook niet aanraden.. Dat kan alleen maar tegen je werken.
En zoals ik zei is het niet illegaal om voor 4 weken op een boerderij vrijwilligerswerk te doen (max 3 boerderijen, dus 3 maand). Alleen zijn de regels heel vaag en is dat niet bij iedereen bekend. Althans dat was een aantal jaar geleden het geval.
Hiermee kom je echt niet direct op een zwarte lijst hoor. Tenzij je heel arrogant reageert op hun vragen misschien (daar staan Hollanders wel bekend om), daar zijn ze gevoelig voor en heb meermaals meegemaakt dat dat de druppel was om iemand terug te sturen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 23:07

Heb je ook een bron van die regels? Ik kan alleen maar vinden dat het niet is toegestaan.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 20:29

Destijds wel, volgens mij toen zelfs van de government website zelf. Maar zit al jaren niet meer in het wereldje dus dat heb ik niet meer. Snel opzoeken is dit de eerste hit die ik zie https://working-holiday-canada.com/volunteer-on-a-farm/
TS (of wie dit ook leest en hetzelfde van plan is) moet zelf de keuze maken hoe en wat. Ik geef alleen het advies het goed voor te bereiden en goed te weten hoe je je verhaal verwoord. En deel mijn ervaring hierin. Waaronder dat mensen erg veel spijt krijgen als je niet je WHV volledig gebruikt.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 09:29

Ik vond deze info:

There may be other types of unpaid short-term work where the work is really incidental to the main reason that the foreign student is in Canada and is not a competitive activity, even though non-monetary valuable consideration is received. For instance, if a foreign student wishes to stay on a family farm and work part time just for room and board for a short period (i.e., 1-4 weeks), this would not be considered an activity which requires a work permit.

https://www.canada.ca/en/immigration-re ... uired.html

Oftewel: als je in Canada bent om een andere reden zoals studie, en ergens tijdens dat langere verblijf doe je een keertje kort vrijwilligerswerk, dán hoef je daar geen visum voor te hebben.

Jouw 2 maanden vrijwilligerswerk op een boerderij valt daar m.i. niet onder.

Gemlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:22

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 13:59

thequeensmum schreef:
Als je dit via workaway doet dan zullen zij je toch wel kunnen vertellen hoe of wat?

Workaway vindt dat je dat zelf moet uitzoeken ;)

"Working and healthcare in Canada
If you are planning to visit Canada as a volunteer and not as a tourist, you must have the correct visa. To find out about the latest requirements, you need to contact the Canadian Embassy in your home country before travelling. And please don’t forget to take out appropriate insurance to make sure you qualify for healthcare!"

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 12:52

Bedankt voor alle andere reacties. Ik hoor inderdaad wisselende dingen.
Ook wat Eileen_ zegt.
Ik zal het nog uitzoeken en mogelijk mijn planning aanpassen. Komt vast helemaal goed :)