Vakantie Lapland - Tips/welke winterlaarzen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

stitchlover

Vakantie Lapland - Tips/welke winterlaarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 21:16

Hoi Bokkers,

Eind februari ga ik naar Fins Lapland. Ik ben bezig met het verzamelen van alles wat ik nodig heb.
We gaan daar veel outdoor activiteiten doen en kunnen daar heel de vakantie een warme outfit lenen (overall, handschoenen, sokken, sjaal, snowboots).

We gaan ook paardrijden en dat kan natuurlijk niet zomaar met alle soorten laarzen. Daarom wil ik graag nog winterlaarzen aanschaffen waar je mee kan wandelen en ook mee kan rijden. Ze moeten waterdicht zijn (vanwege de sneeuw) en bestand tegen temperaturen tot -20 graden. Heeft iemand dé tip voor geschikte laarzen?

Andere tips zijn ook zeker welkom voor zaken die ik niet mag vergeten mee te nemen. Ik heb al een uitgebreide paklijst, maar wellicht mis ik nog wat :j

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 21:28

Ik moest even terug kijken wat ik indertijd voor schoeisel aan had met het rijden.

Ik heb de hele week doorgebracht op tweedehands snowboots van Vinted en een paar gevoerde wandelschoenen van Decathlon.

Wij hadden het geluk dat het max -10 was. Vooral veel laagjes meegenomen, thermo-onderkleding en hop, gas erop. Je gaat vast genieten.. :D

Afbeelding

Afbeelding

zazaza

Re: Vakantie Lapland - Tips/welke winterlaarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 22:00

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 22:53

Wij hadden schoenen van Sorel, kunnen tot -40 dus lekker warme voeten. Ik denk alleen niet handig om mee te rijden, dan zou ik voor Muckboots gaan en dan de Arctic variant, die gaan ook tot iets van -30 of zo en daar kun je mee rijden en heb je heerlijk warme voeten in :)

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 22:56

Buiten goede snowboots zijn de sokken van Heat Holders echt een dikke aanrader.
Linkje

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:40

Jack Wolfskin Aspen Texapore, dat zijn wandelschoenen die tot -30 gaan en lopen heerlijk mits je geen last hebt van een achillespees, en je kunt er ook wel mee rijden.
Door die stomme achillespees bij mij staan die hier dus ongebruikt in de kast, want ik verdraag geen druk meer van hoge schoenen op de pees (ook bij wandelschoenen voor in de bergen een probleem, alleen werklaarzen gaan).

Zelf had ik in Lapland voor dingen als sneeuwscooteren hele dure met lamswol gevoerde veiligheidslaarzen mee. Die hebben een goed voetbed, kun je de hele dag op staan en absoluut geen koude voeten.

Als je dus maat 42-43 hebt, dan heb ik die Jack Wolfskins wel staan om over te nemen. Heb er toen 2 paar van gekocht en 1 paar is zelfs nog nooit gebruikt wegens dat peesprobleem.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 14:43

Hoi allemaal, bedankt voor jullie verschillende tips en ook de tips van de sokken. Jack Wolfskin en Sorel was ik ook al op uit gekomen eerder ja. Ik ga eens goed naar de verschillende laarzen kijken.
@germie: Ik heb helaas maat 39, dus dat gaat niet passen. Anders was het een mooie optie geweest. Een goede tweedehands paar zou ik ook geen probleem vinden!

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 14:53

Ik ben vorig jaar in Zweeds lapland geweest en had muckboots die waren fijn!
Heel veel plezier alvast:)
Afbeelding

Wat ook fijn is, dunne Marino handschoenen voor onder je wanten! Die had ik volgens mij van de Decathlon

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 16:44

Ik ben nu in Lapland (voor de 4de keer). Alle keren alleen op m'n Sorel Carbou gelopen. Ik kan er prima op lopen, maar heb ook wel brede voeten.
Volgens mij dragen ze die ook hier met rijden, zelf niet gereden hier.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 16:50

Ik had deze in Lapland (alleen dan een oudere versie zonder bontrandje) https://www.columbiasportswear.nl/NL/p/ ... TwEALw_wcB

Super lichtgewicht en loopt daardoor echt heerlijk en makkelijk. Hak-technisch gezien niet om mee te rijden, maar ik heb er een prima rit mee gemaakt daar. Voor een keertje maar gewoon gedaan.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 18:16

Hanwag winter gtx zijn fijn licht en gevoerd. CMP Ayalik heeft een gevoerde waterdichte laars met (om draaibare) spikes, OC system.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 12:18

Hoi Allemaal, nogmaals heel erg bedankt voor jullie tips. Inmiddels zijn we weer thuis en hebben we een fantastische vakantie gehad! Het weer was relatief zacht (max -9 overdag) dus we konden met alle activiteiten goed uit de voeten met onze winterlaarzen. Mijn vriend had de Sorel Caribou en ik HVPolo Glaslynn (geleend van een vriendin). Van de locals hoorde ik dat de laarzen van Sorel of Kamik echt aanraaders zijn om daar te gebruiken.

Wij gaan zeker nog eens terug.
En misschien heeft een andere bokker in de toekomst ook iets aan dit topic :j

Afbeelding

Afbeelding

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 11:31

Ja ikke! Wij gaan volgende week en uiteindelijk veel gehad aan dit topic en uitgekomen bij de Olang Nora Winterboot met een spike systeem die je ook weg kunt klappen. Deze schoen met name vanwege mijn lage wreef.

Ik moet nu alleen nog even zoeken naar geschikte sokken en underlayers. We gaan zondag dus moet nu ook wel een beetje in actie komen vrees ik.