Roadtrip naar Zweden via Denemarken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Roadtrip naar Zweden via Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-25 22:12

In 2026 willen we goede vrienden gaan bezoeken in zuid Zweden en daar via Denemarken naar toe. Niet rechtstreeks, maar lekker zwervend via een roadtrip.

Ik heb al een mooie lijst aan bezienswaardigheden en ben nu rustig aan het kijken naar cabins die we kunnen huren. Alleen zouden we graag een of twee keer lekker luxe willen uitpakken. Mooi bad bijvoorbeeld. Of een adembenemend uitzicht.

Hier heb ik al enkele ideeën voor opgedaan maar wellicht hebben jullie nog ideeën?

Wellicht hebben jullie ook mooie verhalen en ideeën of andere tips en tricks?

Belangrijkste is dat we voor de rust en natuur gaan, dus geen drukke vakantieparken of hotels midden in een centrum. :o

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 22:21

Via Novasol zitten er een aantal vakantiehuizen in Denemarken met een binnenzwembad.
Je krijgt hier achteraf vaak nog wel een elektriciteitsrekening van, dus dat is wel iets om op te letten.

Ik weet niet hoe zuidelijk jullie in Zweden zitten, maar in Markaryd zit een gaaf elanden-park, waar je met je auto doorheen kunt rijden en ook de elanden (vanuit de auto) mag aaien.
En zuidelijker (geloof ik) zit een glasfabriek, maar daar ben ik zelf nog nooit geweest.

Via AirBnB zitten er echt hele fijne huisjes in zuid Zweden, middenin het bos.
Mocht je er geen kunnen vinden, mag je me altijd een pb sturen, dan stuur ik een paar door.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 22:34

Mijd Hamburg :D

Klenschalige camping net in Denemarken: https://www.dalercamping.eu/ Nederlandse eigenaar, kleinschalig, eenvoudig en netjes geprijsd. SVR-camping, mocht je lid zijn.

Vervolgens via Funen naar Kopenhagen en dan door naar Zweden.

Op Funen in ieder geval https://www.skodamuseum.dk/ en https://egeskov.dk/ bezoeken, waarbij de laatste je moeiteloos een dag bezig houdt.

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 22:40

Ik lees even mee voor de tips :j Wij maken dit jaar een rondje Denemarken en zuid-Zweden, tot ongeveer een uur boven Göteborg. De elandsafari hebben wij inmiddels op het lijstje staan.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 22:50

ikke schreef:
Mijd Hamburg :D

.

Goeie! Wij zijn naar Hamburg geweest toen we terugkwamen uit Zweden. Dat viel zo tegen, na alle rust..

Wij hebben op de heenweg 1 overnachting gedaan bij een B&B in Denemarken. Verder hebben we alleen in hotels geslapen. De strawberry hotels zijn ons goed bevallen. De ene is wat luxer dan de ander.

roekes

Re: Roadtrip naar Zweden via Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 05:01

Leuk! Ik ga in sept/oktober naar zweden voor het eerst met de auto. En slaap halverwege bij vrienden in denemarken.
Ik ga bewust over de brug.
Hoe gaan jullie? Brug of boot

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-25 07:36

Dank jullie wel voor alle ervaringen en tips. We gaan naar Billingsfors. Dus zit ook nog te spelen met het idee om naar Noorwegen te gaan. We moeten gewoonweg even zien wat allemaal haalbaar is in de tijd die we hebben.

roekes schreef:
Leuk! Ik ga in sept/oktober naar zweden voor het eerst met de auto. En slaap halverwege bij vrienden in denemarken.
Ik ga bewust over de brug.
Hoe gaan jullie? Brug of boot

Leuk leuk! Dat weten we nog niet. Hangt er ook vanaf waar de leukste dingen vinden zitten. Kan best zijn dat we de heenweg de ene doen en de terugweg de andere.

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 08:30

Ik ben begin mei naar Zuid Zweden geweest, gereden via Denemarken. Wij hebben vanaf Helsingør de ferry gepakt naar Helsingborg ipv de brug naar Malmö. Is goedkoper en rustiger, en ging heel vlot. Als je van tevoren de app download, dan kun je daar ook makkelijk een ticket boeken.

De kustlijn van Zuid Zweden is heel mooi, zomaar een paar tips voor onderweg: Torekov, Hovs Hallar, Falkenberg, Arild, Kullaberg, Mölle. Allemaal heel goed mee te pakken (op de heen- of terugweg) vanaf Helsingborg.

Op de terugweg hebben we overnacht in Odense (Denemarken), ook een erg leuke stad.

Overigens vond ik Hamburg op een eerdere stedentrip wel heel erg leuk, maar dat is net waar je zin in hebt qua drukte.

Nog even een algemene tip voor Zweden: zorg dat je een creditcard mee hebt. Vooral voor het parkeren heb je die nodig, de parkeerautomaten werken bijna nergens met pinpas, alleen creditcard. Ook worden er erg veel apps gebruikt, die bijna ook allemaal creditcard vragen. Cash is eigenlijk niet nodig (en vaak niet eens een mogelijkheid, omdat winkels en restaurants daar hoge commissie over moeten afdragen dus dat hebben ze liever niet).

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 09:30

Leuk ik volg mee!

Wij komen net uit Denemarken regio jutland en hebben erg genoten,
Willen graag later ook nog naar Zweden

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 09:46

Geen specifieke overnachtings tips. Maar voor mooi uitzicht en wandeling kan ik Møns Klint aanbevelen.

Afbeelding
Afbeelding

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 09:53

Mocht je ook nog roadtrippend door Zweden gaan, veel restaurants in Zweden serveren door de week tussen 11 en 14 uur 'dagens lunch' of 'dagens rätt': een warm lunchbuffel, vaak met salade, vruchtensap en koffie of thee voor een aantrekkelijke prijs.

Wij hebben Denemarken grotendeels overgeslagen in onze reizen naar Zweden/Noorwegen, kan je wel Aarhus aanraden, met het Latinerkvarteret (Latijnse Kwartier), de Botanische tuin en heel veel leuke restaurantjes.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 16:36

Oh ja, Denemarken heeft minder een “buiten de deur eet mentaliteit” in de zin dat er buiten de steden en toeristische gebieden niet veel restaurants zijn.