[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 13:31

Hey, hallo leuk dat je even komt binnenwippen. Misschien vraag je je af waar de titel van dit topic op slaat, Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2.

Afbeelding

• Leven als God in Frankrijk, kennen we uiteraard. Dat slaat op het feit dat ik in Frankrijk woon, nu al 25 jaar sinds het millenniumjaar.
  • Maar leven als Callas in Frankrijk? Waar slaat dat op? Nou, Callas is mijn supereigenwijze, grappige, dappere en vooral lieve Irish Cob. Speciaal voor haar had ik een topic opgericht, omdat het niet zo makkelijk ging met dit prinsesje (vindt zij), maar daarover later meer.
  • Mo, dat ben ik en ja zoals mijn Boktnaam verraadt geboren in 1963, dus nu ik dit topic open, ben ik een jonge zestiger.
  • & Co, dat is mijn vriend Erwin waar ik nu al (schrik) 37 jaar mee samenwoon? Wat een tijd! Maar Co zijn ook al mijn andere dieren. Nog 3 paardjes: Prisca een comtois-merrie, Poupette een minimerrie en Quarbonne een shettenruin. Twee honden, Yoda een zwerfteefje (ja ook zweefteefje) en Zozo een asielreutje. Twee opvangkatten, de een een rooie poes (ja echt, dat kan) Ginger en de andere was-ooit-kater Rocket.
  • Het tij keren deel 2, betekent dat er ook een deel 1 is. Maar dat zit vol! Het is volgens mij het enige of een van de weinige privé VOLG topics die de 500 pagina's heeft gehaald. And still counting, maar dan in dit nieuwe topic, omdat meer dan 500 bladzijden niet binnen de regels past van bokt. 500 bladzijden dat zijn 12.500 berichten in dat topic! Wat veel, dank aan al mijn volgers daar!

Hoe kwam het allemaal? In 2017 startte ik een VOLGtopic over Callas. "Het tij keren, kan dat?" Ik had haar toen al 2 jaar en het zat ons niet mee. Een in die tijd vrij ongewoon topic om je ziel en zaligheid met een “fout” paard bloot te leggen. Dressuurmatige problemen zag je vaak, maar een topic over een paard dat eigenlijk geen goede keuze was, dat was toen nog enigszins taboe. Dus heel bokt zo ongeveer leefde mee en gaf raad. Callas werd zelfs een Bokt-paard en kreeg een eigen artikel!

Afbeelding

Callas was een schrikpaard en door een aantal stomme pechdingen, raakte ze getraumatiseerd. Het rijden werd steeds heftiger en ik knetterde er een goed aantal keren af, wat me onder andere op een gebroken been kwam te staan. Mijn onderbeen brak fijn geheel door en mijn voet bengelde aan mijn been. Heel prettig.

Professionele paardencoaching gezocht nadat ik gerevalideerd was, maar dat is in Frankrijk nog niet zo makkelijk, die coaching zoeken bedoel ik. Dat revalideren ging wel goed. En ik heb heel veel met mijn dappere paard kunnen rijden, door superlange tunnels, wildstromende rivieren en mega-steile hellingen, maar puntje bij paaltje? Ik kon Callas niet helpen over bepaalde trauma's heen te komen. Op dat moment liep het topic Tij keren kan dat, al 3 jaar. En verscheen er zelfs een boek over Callas met een gelijknamige titel (zie link in mijn onderschrift). Maar alles zat tegen, totdat we, mede voor Callas, in 2020 verhuisden binnen Frankrijk.

Afbeelding

Nieuw huis, nieuwe kansen. Het ging steeds beter. Grondwerk, clickeren super, ik stapte weer op, eerste galopje weer, hoera weer eerste minisprongetje, een grote rijbak gemaakt, er was weer licht aan het eind van die donkere tunnel! Het zou helemaal goed komen met ons. Tot ze begin januari 2022 stokkreupel stond en op drie benen liep. Pees afgescheurd met een stukje sesambeentje, niet operabel, einde oefening. Het topic Tij keren, liep toen al 5 jaar.

Afbeelding

De focus in het topic, verlegde zich van Callas naar de andere paarden met onder andere het dramatische overlijden van mijn kerngezonde Shadow door luchtzakmycose, de komst van Prisca en de drama's met draak Quarbonne. Maar toen ik met die paarden verder ook weinig kon, ging het topic steeds meer over ons leven in Frankrijk en alle bizarre dingen die we daar meemaken.

Afbeelding

Ik begon te vloggen op YouTube, en mijn kanaal heet naar ons huis @MaquÉden en bijna iedere week vind je daar een filmpje van ons leven hier in Franrijk, als je ze nog niet gezien hebt, leuk om te bingewatchen! Diverse Bokkers zijn hier thuis wezen kijken om dat rare huis van ons te zien. En daarmee zijn we dan bij het heden aangekomen en ga ik mijn leven hier weer verder delen met jullie.

Afbeelding

Naast Bokt heb ik nog een ander leven, bijna niet, maar toch. Ik ben auteur en per ongeluk ben ik miniaturist geworden. Ik maak dus miniaturen van bouwpakketten voor een opdrachtgever, voornamelijk miniatuurwinkeltjes. In het groot bouw ik ook, want we hebben een oude boerderij gekocht met lekker veel grond voor de paarden. Maar het is wel bijna een ruïne, die we aan het opknappen zijn.

Afbeelding

En bij dat opknappen en verbouwen, gaat geregeld wat fout en maken we de meest vreemde dingen mee, zoals een smeltend huis, ja echt! Een uil in de schoorsteenpijp, begraven koelkasten, schoenen in muren, schoorsteenbrand (niet door die uil) en nog veel meer. Met mijn verhalen en filmpjes hoop ik mensen te inspireren. Niet alleen omdat Frankrijk zo tof is, maar ook omdat je veel meer kunt dan je zelf denkt!

Afbeelding

Lijkt het je leuk om mee te lezen (vanonder je steen) of mee te kletsen of goede raad te geven, want er zijn altijd uitdagingen die opgelost moeten worden, dan wordt binnenwippen, aanstippen! Tot gauws!
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 24-01-25 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 13:35

Gevonden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 13:38

tamary schreef:
Gevonden.

HA! Je bent de eerste! Leuk dat je erbij blijft!

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 13:45

Jeetje gevonden!!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 13:50

Muga schreef:
Jeetje gevonden!!

Ow leuk! Welkom ook.

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 14:09

Ook gevonden.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 14:10

Leuk, heb 1e topic ook gelezen, was veel leeswerk, maar interessant, dus nu ga ik hier ook weer meelezen:) En gaaf je minituurhuisjes, zo leuk dat gepriegel

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 14:13

Uxgranta jij ook hier! Nice!

En Yavanna welkom, grappig dat jij miniatuurhuisjes ook leuk vindt! Hier staan alle filmpjes van miniaturen en miniatuurhuisjes die ik heb gemaakt Mo miniatuurt op Robotime

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 14:20

Ik volg ook weer.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 14:26

Hier ook gevonden.

frutsel05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 14:30

Ook ik volg weer van onder m'n steen. Eerste topic ook vanaf het begin gevolgd

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 14:31

I'm in!
Op naar de volgende 500!

stefanie33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 14:32

Ook ik ga weer volgen.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 14:58

Ik volg

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 15:03

Meelezer hier, ik volg ook hier weer!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 15:06

Zo gaat het al wel hard in je nieuwe topic! Maar ik ben er dus ook weer bij hoor :D .

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 15:07

Potdikke een deel 2 al. Ik ga uiteraard weer volgen en meelezen !

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 15:11

Ik schuif ook weer in stilte aan

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 15:11

Ik ben erbij *\o/*

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 15:12

Hey Tinka, Odette, Fleuribelle, Frutsel, Manja, Stefanie, Lukka, Miran, Jet, Mondy, Karuna en Sintara! Wat ontzettend leuk dat jullie meegaan, gezellig!

En leuk om ook namen te zien die ik niet zo vaak gezien had. Welkom allemaal.

En ja, als iedereen hier even zegt dat ie meeleest, hahaha, dan zitten we lekker snel op speed. Maar er lezen geen 12.500 mensen mee, hoor. Ik gok een stuk of 100 gezien de keren dat de filmpjes bekeken worden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 15:34

Maar beloofd is beloofd, ik zou meer updaten.

Paarden. Callas is anders de laatste dagen. Ze sluit zich minder bij Prisca aan en ik heb haar al twee keer zomaar alleen zien staan. Dat de andere 3 bij de boxen stonden en zij op het rijveld in haar uppie. Ook een keer in de nacht. Ik liet de honden uit en was haar kwijt. Dat lijkt me toch raar dat ze niet aansluit. Ze eet verder goed, is mooi slank door het schrale gras, dus gezondheid lijkt goed.

Prisca, krijgt sinds kort weer een maagproduct dat ik aangeraden had gekregen. Geen geneesmiddel maar wel zoals Rennies dat het verzacht. Helaas helpt het niet en ze geeft nog steeds aan last van haar maag te hebben als ze iets anders doet dan grazen. Dus ik weet niet of ik nog op haar ga rijden.

Poupette, wordt oud. Ik denk dat ze nu 24 is? En ze hobbelt wel met de andere mee, maar grote afstanden gaat ze niet meer lopen. Bijvoorbeeld ze kunnen nu in alle weilanden lopen en de grootste afstand is zeg maar 1 kilometer heen en terug en daar heeft ze geen zin meer in. Van de week was ze bij de boxen gebleven en de andere drie waren helemaal naar beneden en dan staat ze te hinniken. Er broeit nog altijd een plan in mijn achterhoofd om voor haar een mini erbij te zoeken. Maar ja, dat had ik in de vorm van Quarbonne ook gedaan en dat is geen succes. Dus wat als je er dan een mini bij neemt en dat ze niets aan elkaar hebben. Dan heb je alles voor niets gedaan.

Quarbonne, is lief maar wel heel snel buiten adem. Hij is natuurlijk ook al 20 of meer, dus meneer wordt wat ouder. En zolang hij niets moet waar hij geen zin in heeft is hij erg lief. Meelopen met de kudde gaat prima, maar ik zou hem bijvoorbeeld niet kunnen houden als hij iets anders in zijn kop heeft. Dus als we lopen, heeft Erwin hem vast en zelfs die moet wel eens zijn spierballen laten gelden.

De honden. Yoda gaat goed. Meer zeg ik niet ;-) Zozo is nog steeds erg angstig voor onbekende dingen, harde geluiden en snelle gebaren. Hij is nu 4 maanden bij ons. Ik ben een paar keer naar een hondentraining geweest, maar dat is typisch Frans, waar ze nog niet van clickeren gehoord hebben of zelfs willen horen bijvoorbeeld, waar pups van 4 maanden nog een slipketting omkrijgen, vind ik niet meer kunnen tegenwoordig en waar respect door angst inboezemen wordt verkregen. Dus na 3 lessen ben ik daar weg en heb ik een andere trainster gevonden die wel bij mijn ideeën aansluit en waar Zozo, o verademing, niet bang voor is. Eerste privéles gehad en woensdags wordt mijn lesdag. Er zijn 4 andere dames van verschillende nationaliteiten, Frans logisch en 2 Engelsen en dan kom ik erbij als Nederlandse. We oefenen 3x pm en 1x pm wandelen met zijn allen. Dus dat gaat vanaf aankomende week gebeuren. Verder is het een ontzettend leuk en aanhankelijk hondje. Erg blij met hem!

De katten zijn nog steeds geen vrienden, vliegen elkaar geregeld in de haren en als ik 's morgens wandel loopt er altijd eentje mee. Maar als de een gaat, gaat de ander echt niet mee. Hoezo pittige karakters...

Ikzelf ga goed, maar maandag wel een nierecho vanwege rare rugpijn. Erwins voet gaat erg goed, na een laatste bezoek aan de chirurg is hij oké verklaard. Er zit wel een rare knak in zijn voet en dat is een pees die wegschiet telkens. Die staat te strak. Dat kan opnieuw geopereerd worden, maar daar zitten we niet op te wachten. We hopen dat de pees soepeler wordt en het knakken ophoudt.

Verder wat stress omdat we voor 6 februari nog veel moeten afmaken en voorbereiden op de zolder, voor de isolatiemannen komen. Die komen na 17 februari, maar ervoor gaat Erwin nog 9 dagen naar zijn moeder in NL. Dat doet hij altijd in febr. Dus ff doorbikkelen.

Voor mij komt er weer een gigadoos miniaturen aan, waarover ik dan weer artikelen ga schrijven, filmpjes maken, blogs maken, voor die opdrachtgever en hij is bezig een nieuw merk op te zetten waar ik ook alles voor schrijf. Dus er ligt heel veel werk op me te wachten, dus ik moest maar eens aan de slag ;-)

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 15:43

Natuurlijk ga ik weer meelezen (en soms reageren!) ik ben soort van verslaafd aan jou verhalen over alles. En respect voor jullie!!

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 15:50

Ik volg ook weer mee

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 16:20

Jouw leuke, onderhoudende manier van schrijven was me opgevallen, dus ik ga jullie met plezier ook volgen in dit nieuwe topic. :)

Vinny12511

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 16:29

Ik volg ook weer stilletjes mee