Cruise

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

L_iek

Cruise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 10:13

In september is het zo ver, een cruise. Dit is iets wat wij eens in ons leven mee wilde maken. Ik ben wel benieuwd naar ervaringen. Ga je excursies doen op de dagen dat je van de boot af kan? Is dat haalbaar of haasten? Kom maar door met jullie ervaringen!

Nadir

Re: Cruise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 19:31

Waar ga je naar toe? Of heb je nog niets geboekt?

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 19:32

Nadir schreef:
Waar ga je naar toe? Of heb je nog niets geboekt?

We gaan vanuit Southampton richting de Noorse fjorden.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 19:34

Leuk!
Wij hebben afgelopen zomer een Middenlandse Zee cruise gedaan. Bij de meeste plekken had je voldoende tijd om iets te ondernemen. Op sommige plekken was de haven wel erg ver van de bestemming vandaan. Dan bleef er weinig tijd over. Denk aan 1,5 uur met de trein naar Rome… Ik vond dat wel stressvol.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 19:43

Ah, daar ben ik dus ook bang voor. Te weinig tijd aan ‘land’. Ik weet alleen niet of je jezelf een week lang kan vermaken op het schip?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 20:43

Als je excursies doet die door de cruisemaatschappij georganiseerd zijn kom je niet in de problemen als je na “all aboard” terugkomt bij het schip. Als je zelf excursies regelt aan land dan heb je die garantie niet, dan loop je het risico dat het schip zonder jou vertrekt en je zelf vervoer naar de volgende port moet regelen.
Er zijn bepaalde organisaties die een soort garantie geven en zorgen dat je op hun kosten op de volgende haven arriveert maar ik zou dat risico niet nemen.
Dus of excursies aan boord boeken of ruim op tijd terug zijn. Een uur voor all aboard is een goede richtlijn.
Die excursies kun je trouwens ook voor vertrek al regelen, net als drink packages en dat kan best een hoop geld schelen.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 21:19

Zag inderdaad dat dit op voorhand geboekt kan worden. Wel pas vanaf juli, dus dat is nog even afwachten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 21:33

Naar het noorden ben ik nog niet geweest maar wel naar de Caribbean en Griekenland/Turkije.
Ik heb zelf 1 x een excursie gedaan via de maatschappij, maar verder zelf geregeld. Dit is echt zoveel fijner. Je gaat met zo’n excursie echt in drommen tegelijk hetzelfde doen.
Ik had op 2 Griekse eilanden zelf een auto gehuurd die bij de haven klaar stond en ben op eigen gelegenheid over de eilanden gaan rijden. Ook in Istanbul ben ik zelf wat rond gaan kijken. Veel fijner dan een georganiseerde excursie.

Je kunt ook nog via Viator and Get your guide boeken. Vaak dezelfde excursies maar stukken goedkoper dan via de maatschappij.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 21:44

Ik heb eens een cruise naar Caribisch gebied gemaakt. Toen heb ik de lonely planet cruise editie gekocht en daar stonden tips in passend bij de tijd aan land. Vond ik een echte aanrader want we hebben zoveel mooiere dingen gezien dan familieleden, na een paar dagen wilden ze bij ons aansluiten in plaats van eigen plan trekken :P

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 22:00

L_iek schreef:
Ah, daar ben ik dus ook bang voor. Te weinig tijd aan ‘land’. Ik weet alleen niet of je jezelf een week lang kan vermaken op het schip?

Geen idee, ik niet... Waarom zou je een cruise gaan doen en dan het schip niet af gaan? Dan kun je beter in een hotel een week all inclusive gaan zitten.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 22:10

Nee joh, zeker overal aan land gaan! Alleen van tevoren wel even goed verdiepen hoe lang je hebt aan wal en wat je daarin wil doen. Wil je iets spannends qua tijd/planning doen, dan via de cruise maatschappij boeken. En overige dingen zelf regelen, scheelt een hoop geld.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 22:26

Mijn dochter is momenteel op een cruise van 4 maanden. Wat mij echt tegenvalt is dat de cruisemaatschappij zomaar de route kan veranderen waardoor je bepaalde landen niet aandoet en, in haar geval, ook veel meer zeedagen hebt. Ze heeft al wel cultuurshock gehad in Rio in de sloppenwijken waardoor ze de 2e dag de boot niet afgeweest is.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 22:34

Hier ook ooit een cruise gemaakt echt fantastische ervaring.
De excursies geboekt aan boord dan ben je zeker op tijd terug en in een specifiek geval was het ook veiliger om met de groep te gaan dan alleen.
Maar ook wel een haven gehad waar we veilig en makkelijk de stad in liepen en die hebben we op eigen houtje verkend.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 23:05

We hebben al enkele cruises gemaakt met in totaal 3 verschillende maatschappijen.

Bij de ene maatschappij kon je nog makkelijk de dag vooraf een excursie boeken, bij de andere moest je dit echt vooraf, vóór de reis, gedaan hebben. Op het moment zelf was alles volgeboekt.

Afhankelijk van waar je aanmeert, kan je soms makkelijk jezelf entertainen of een uitstap plannen, op andere plekken ligt dat moeilijk. Vaak heb je maar beperkt tijd en wanneer je dan nog ter plekke (van boord) alles moet regelen, kom je in tijdsnood. En, zoals hierboven al gezegd, het schip wacht ècht niet op telaatkomers.

Mijn ervaring met de Noorse fjorden is dat er in dorpjes waar je aanmeert, weinig te doen is en je best via de maatschappij wat plant. Oslo is dan weer goed zelf te doen. Daar kwam bij ons de hop on hop off bus vlak bij de terminal.

Sowieso zijn de excursies duur en komt er bovenop je reissom op die manier nog een flinke uitgavenpost bij.

Veel plezier !

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 23:27

janderegelaa schreef:
Mijn dochter is momenteel op een cruise van 4 maanden. Wat mij echt tegenvalt is dat de cruisemaatschappij zomaar de route kan veranderen waardoor je bepaalde landen niet aandoet en, in haar geval, ook veel meer zeedagen hebt. Ze heeft al wel cultuurshock gehad in Rio in de sloppenwijken waardoor ze de 2e dag de boot niet afgeweest is.

Ik snap je gevoel maar soms kunnen ze gewoonweg niet veilig aanmeren. Gelukkig hebben goede reisverzekeringen een missed port clausule. Dit moet je wel apart afsluiten maar het is zeker de moeite waard, het komt vrij vaak voor.

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 08:09

Op RTL zag ik pas 1e deel (van 4 ofzo) voorbij komen over cruise naar de Noorse Fjorden vanuit Rotterdam. Wellicht kan je daar naar kijken voor tips.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 10:29

Cruisen is leuk! Met welke maatschappij gaan jullie? Het ligt er een beetje aan waar je aanmeert in Noorwegen is mijn ervaring. De ene plaats is groter en dus makkelijker zelf iets te regelen en de andere plaats is weinig te doen. Je kan wel heel veel vinden op inet. Het ligt er ook een beetje aan wat je wilt, cultuur of natuur. Welke havens doen jullie aan?

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 10:39

Ik heb afgelopen jaar een cruise gemaakt naar Noorwegen gemaakt en ik ga begin juni weer om andere plekken aan te doen. Bij aanvang was ik vrij sceptisch trouwens. Wij zijn alle keren aan land geweest en dan hadden we voldoende tijd om iets te ondernemen. Wat wij niet meer doen is excursies boeken via de maatschappij. Bij alle ports kan je vrij makkelijk nog wat boeken. Wij hebben bijvoorbeeld ook een auto gehuurd om zelf een bepaalde weg te gaan rijden en dan kan je het ook lekker op eigen tempo doen en uitstappen wanneer jij dat wil. Denk er wel om dat je ruim voldoende voor de afvaart weer terug op het schip bent. Als je de hoorn hoort hoef je je niet meer te haasten :D

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 11:06

Afgelopen twee jaar heb ik twee keer een cruise gedaan (alleen) in de middelandse zee. Mijn tips en dingen die ik heb meegekregen daar:

Excursies
Je kunt de boot af met een excursie of zelf. Ik heb gekozen voor excursies om meerdere redenen:
- Ik was alleen en vind het soms wat spannend om dingen alleen te ondernemen.
- Met een excursie ben je verzekerd dat je terug aan boord komt. Het schip wacht ook op je als je mee bent met een excursie van de rederij. Je mag ook vaak als eerste van het schip af, omdat je een excursie hebt geboekt.
- Je bent zonder excursie van de rederij zelf verantwoordelijk om op tijd terug aan boord te komen. Ik kreeg hier zenuwen van, juist omdat ik alleen ging en alles zelf in de gaten moest houden :P . Het schip wacht (zonder excursie) niet op je en vertrekt. Je moet het schip dan achterna reizen. Kosten zijn dan voor jou. Als je gewoon op tijd terug bent is er niets aan de hand overigens.
- Bij de meeste plekken waar het schip aanmeert zijn er bedrijven in de haven die (ook) excursies aanbieden, maar ook veel mogelijkheden om zelf van schip naar een plek toe te komen. Dit is ook het verdien model van
bedrijven van de plekken waar je aanmeert.

Mijn tip voor de plekken waar de boot stopt:
Google alvast wat daar is. Wat voor plek is het, wat voor bezienswaardigheden zijn er? Wat wil jij vooral zien? Wat lijkt je leuk?
Op basis daarvan kun je kiezen om een excursie te doen (via rederij), op de bonnefooi van boord te gaan.
Je kunt altijd nog kiezen om terug aan boord te gaan (als je op de bonnefooi gaat, met excursie zit je aan de excursie "vast") en/of aan boord te blijven.

Eten
Ik lees vaak dat mensen het eten zo slecht vinden, omdat ze bij het buffet gaan zitten.
Er is een buffet bij de meeste rederijen, maar je hebt ook gewoon het restaurant waar je een tafel hebt. Persoonlijk vond ik het buffet niks (heel druk), maar het eten in het restaurant was heel goed!

Random tips:
Je krijgt (bij de meeste rederijen) een pas waarmee je je hut (de kamer) kunt openen. Deze pas is ook je "pinpas" aan boord. Hierop bestel je drinken en eten. Er zijn fanatieke cruisers die deze pas om hun nek dragen. Ik deed mijn pas in een mapje aan een keycord. Die deed ik overigens niet om mijn nek, maar in mijn tas of om mijn pols.

Afhankelijk van de rederij zijn er thema avonden (white party, etc.). Neem hier kleding voor mee (hoeft niet, mag wel). Ook eten mensen aan boord in het restaurant vaak redelijk netjes gekleed (niet op teenslippers, lange broek, mooi overhemd of blousse, sommige zelfs een nette jurk). Uiteraard is dit niet verplicht (teenslippers worden soms wel verboden in restaurants), maar als je het fijn vindt, kun je hieraan meedoen ;).

Is er een zwembad? Neem dan een petje mee. Je verbrand super snel. Ook je scheiding in je haar. En neem clips mee om je handdoek aan het strandbedje vast te maken. Er staat een wind en anders moet je achter je handdoek aan ;).

En last but not least: Verken het schip. Ga overal even kijken. Dat deed ik graag. Je weet dan waar alles is, wat je graag wil doen op het schip, etc.

Edit: Van de meeste rederijen of voor cruise plekken zijn er Facebook groepen. Ook Nederlandse. Hier delen mensen ervaringen, excursie tips, tips of je zelf van boord kan, etc.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 12:06

Geen ervaring met cruise in Noorwegen maar wel in het Caribisch gebied. 3 zeedagen en 10 land dagen. Elke keer een ander eiland. Meteen zodra we aan land lagen de hort op, en gewoon ruim op tijd terug in de buurt van de boot zijn (en dan evt daar het stadje nog bekijken tot het echt bijna tijd is). Ik heb geen excursies gedaan want dat is super duur. Ben gewoon zelf op pad gegaan met lokaal vervoer of een gids met auto. Het is van tevoren wat werk om alles uit te zoeken maar dat is met al mijn reizen het geval. Ik ga nooit georganiseerd. Zonde van het geld en dan sta je nog in groepen ook.
Ik heb echt mega veel gedaan, ook omdat ik de cruise had uitgezocht op lange tijd aan land. Dus vroeg aankomen en pas na zonsondergang vertrekken.
De andere toeristen ben ik niet tegengekomen want die gaan met zijn allen naar dezelfde niet super interessante plekken

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 12:33

Bedankt voor alle tips! Hier kunnen we zeker wat mee. We gaan met de Disney cruise en deze is al geboekt.

Het schema is als volgt:
Dag 1: vertrek Southampton
Dag 2: op zee
Dag 3: op zee
Dag 4: Olden
Dag 5: Alesund
Dag 6: Stavanger
Dag 7 : op zee
Dag 8: Southampton

Hingarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:19

Super leuk dat je een cruise gaat maken in Noorwegen.

Vorig jaar kwam de cruise boot Iona, waar jij nu mee zal varen, elke week naar Hellesylt.
Elke week haalde ik mensen op die bij ons een buitenrit kwamen rijden.

Nu hebben ze de route omgegooid en gaan ze naar Ålesund inplaats van Hellesylt, erg jammer. :(

Nu heb ik er voor dit jaar wel een aantal die vanuit Olden onze kant op komen, maar dat is een stuk langer rijden met de auto (wij halen ze op) en dus minder tijd voor de buitenrit.
En daarnaast zijn er in Olden heel veel leuke dingen te doen. Dus mensen doen dat toch liever.

Maar eerlijk is eerlijk, er is in Ålesund heel veel meer te doen dan in Hellesylt, voor de meeste mensen.

Plaats je foto's als je geweest bent?
Want dat is altijd leuk natuurlijk. :D