Alaska / Yukon 2026

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Alaska / Yukon 2026

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 12:29

Hallo allemaal,

Mijn ouders en ik zijn een reis aan het plannen naar Alaska en Yukon volgend jaar. We willen in juni 3 weken de tijd nemen om hier te reizen met een camper.

Grofweg is dit de route die we nu voor ogen hebben, waarbij we starten en eindigen in Whitehorse:

Afbeelding

Tijdens onze reis komen we op de volgende plaatsen:
S. Whitehorse
2. Kluane National Park
5. Tok
6. Matanuska Glacier View
7. Seward / Kenai Fjords National Park
10. Anchorage
11. Denali National Park
13. Fairbanks
15. Dawson City
19. Carmacks

We zijn van plan om in de parken meerdere nachten te blijven, de steden zullen we maar kort de tijd voor nemen.

Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die al eens in deze omgeving zijn geweest en tips/ aanraders hebben? We houden van natuur en zouden ook graag meer leren over de First Nations/ Native Americans die in deze omgeving nog leven.
We reizen met een camper, dus eventuele campings in deze omgeving zijn ook welkom.

Binnenkort hebben we een adviesgesprek bij Tioga Tours om nog verder de reis in te duiken :D .

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 12:42

Ik volg. Wij twijfelen om die kant op te gaan.

Oshaa

Re: Alaska / Yukon 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:58

Over je specifieke plan kan ik weinig zeggen, omdat ik nog geen ervaring heb met die regio. We hopen dit jaar of volgend jaar te gaan, afhankelijk van hoe we de vakantie kunnen plannen (er komt voor ons nog 5000km rijden bij heen en weer vanuit Vancouver).

Zorg wel dat je goed kijkt naar de voorwaarden vd rental companies - veel bedrijven laten rijden met rentals op de highways zoals de Dempster niet toe (of je verzekering is non-valid op die wegen). Waarschijnlijk zal het makkelijker zijn om er 1 vanuit Whitehorse te vinden die het toestaat, maar let er goed op. Zorg ook dat je zeker een spare tire hebt! En jerrycans voor extra benzine!

Natuur ga je zeker genoeg hebben daar. Qua leren van First Nations - het ligt hier allemaal natuurlijk vrij gevoelig, en er wordt ook best veel "misbruik" van Indigenous cultures gemaakt om veel geld te verdienen aan tourists. Veel Nations hebben een eigen websites waar je informatie kan vinden, en vaak ook wel outreach activities die ze doen. Sommige doen ook whale watching of grizzly bear tours.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:49

Ik zie dat jullie niet naar Homer gaan. Wij hebben daar op de spit gestaan en (echt hét hoogtepunt van de reis) een berenexcursie gemaakt met een watervliegtuigje. Kosten waren hoog, maar echt een belevenis om nooit te vergeten. Matanuschka Glacier hebben we een icetocht gemaakt met een gids en crampons, vergeet geen wandelstokken te kopen bij de start in de Walmart. Zeker als je zo’n kluns bent als ik.
Steden inclusief Anchorage zijn inderdaad niet echt de moeite waard, dus dat jullie daar weinig tijd voor vrijmaken is een goede keuze.
Ons rondje begon en eindigde in anchorage en we zijn niet noordelijker geweest dan Denali (prachtig <3 ). Kies zoveel mogelijk campgrounds in parken, dat stelt nooit teleur. Alaska was onze eerste trip met een camper, alle andere kampeerreizen in de VS deden we met een klein tentje en huurauto. De keuze voor een camper in Alaska was een goede keuze ivm het weer (veel regen gehad, dus goede waterdichte kleding…. De REI is een walhalla)

Marjo

Re: Alaska / Yukon 2026

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 19:02

Camper boeken we via Tioga, dus ik neem aan dat zij daar rekening mee houden!

Thanks voor de tips, die ga ik zeker meenemen.