Marrakech

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Marrakech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 10:08

Wie is er geweest en wil zijn/haar tips delen?

Wat is echt de moeite waard, wat zeker niet? Hoor het graag!

:j

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 11:31

Ik ben er afgelopen jaar geweest. 2 volle dagen, dag 3 hebben we een auto gehuurd en zijn naar het atlas gebergte en de kust gegaan.
Zelf zou ik niet zo snel nog een keer gaan, vond de stad wel mooi en indrukwekkend om te zien, maar de sfeer en mentaliteit van de mensen heel onaangenaam. Mijn tip zou dus vooral zijn om je daar goed op voor te bereiden. Mensen zijn 9 vd 10 keer niet zomaar aardig tegen je (uitzondering daar gelaten natuurlijk), ze willen vooral geld van je zien, ga er dus niet in mee, want hun gedrag kan ineens omslaan zodra jij ze geen geld wil geven (bijvoorbeeld als je verdwaald bent en ze wijzen je de weg, je denkt eerst dat ze dat doen uit vriendelijkheid, maar als je ze vervolgens geen geld geeft worden ze boos) Ook nooit iets aannemen van vreemden, beter negeren nog dan vriendelijk bedanken. Dit vond ik heel moeilijk, want ik geloof in oprechte vriendelijkheid en eerlijkheid, maar ze laten je niet met rust anders. De stad heeft mijn vertrouwen in de mensheid wel een flinke deuk gegeven :')
Verder wat ik heel naar vond was veel dierenleed, apen aan korte kettingen op de markt, slangen, als je de woestijn in gaat, let op dat ze je geen kamelenrit van kamelen vastgebonden aan kettingen aanbieden. En natuurlijk veel zwerfdieren, dit gaat mij zelf altijd wel erg aan het hart.

Ik kan het wel echt aanraden om naar het Atlasgebergte te gaan, wij zaten in een klein dorpje Imlil, geen toeristen, alleen maar locals, deze locals zijn wel oprecht vriendelijk en niet alleen maar uit op geld. Daar wouden we ze soms juist graag wat extra geven, maar dat nemen ze niet eens aan, en toen we vast kwamen te staan met de auto in de bergen, hebben heel veel mensen ons heel lief geholpen. Er is veel armoede, dat is zichtbaar, maar ik vond het desalniettemin een bijzondere en mooie plek om te zijn :j
Kleine kustdorpjes vond ik ook leuk, zo zaten wij onder andere in een dorp 17km van Essaouira, prachtige stranden, kon je heerlijk wandelen en surfen.

Dit is het dorpje waar we verbleven in het Atlasgebergte en daaronder ons "appartement" (verbleven bij een gezin in huis, maar hadden een eigen terras)

Afbeelding
Afbeelding

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 20:47

Wij verbleven in Villa Mano, buiten de stad. Dit was echt een prachtige plek, vriendelijke Franse eigenaren en een oase van rust. Dit is echt een aanrader :j In het centrum zijn mensen opdringerig (maar dat vond ik in Fez ook heel erg), blond haar hielp daarin ook niet mee.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 21:01

Ik ben er afgelopen oktober geweest. Een riad midden in de stad (riad berber). Heel vriendelijk personeel en heel behulpzaam.
Wij hebben ons 3 dagen vermaakt met rondlopen. De verschillende paleizen zijn op verschillende manieren indrukwekkend en leuk om doorheen te struinen. Er zijn zoveel winkeltjes en krappe straatjes, fantastisch om rond te struinen. En heerlijk gegeten, eigenlijk overal, ook de minder opvallende tentjes.

Ik heb overigens andere ervaring met de bevolking. Ik kon juist wel vriendelijk nee bedankt zeggen en kreeg daar juist fijne reacties op. Geen last gehad van opdringerige mensen, maar wel de tip gekregen om ‘s avonds niet meer over de kruidenmarkt te lopen. En natuurlijk wel opletten voor zakkenrollers, dus tas voor je etc.
Wij hebben de weg gezocht met een papieren kaart (gekregen bij de riad) en soms Google maps. Was prima te doen.
Ik vond het echt een aanrader. Na 3 dagen waren we er wel klaar mee, dus langer hoeft niet tenzij je ook de woestijn in wilt etc.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 21:06

Ik ben er in 2008 geweest en heb eenzelfde ervaring als hierboven wat betreft mentaliteit. Als je ook maar iets teveel als nieuw persoon de straten in je opneemt, hoor je wat vingergeknip en loopt er opeens iemand voor je. Die weet natuurlijk al waarnaar je op weg bent en eenmaal ter plekke draait hij om en beweerd hij je gegidst te hebben (terwijl er nul interactie was). Na mijn weigering stonden er twee mannen achter me te staan, en dat in een steegje. Dit soort gedrag wordt ze al vroeg aangeleerd, ik liep een andere dag een schoolklas tegemoet en ik zag een jongetje ineens omdraaien en voor me uit lopen . Ik had me gewapend met een steviger woord dan non merci, dus nadat hij non merci twee keer negeerde zei ik luid Barra (=oprotten). Hij draaide zich terug om en sloeg me in het voorbij lopen tegen mijn heup (zijn ooghoogte). Dus heel erg paraat zijn.

Door de Atlasgebergte ben je nog niet vrij hiervan. Zodra je de auto stopt op een strookje naast de weg, komen er binnen mum van tijd kinderen vanonder de heuvel en trekken zo je portier open. Geef ze geen pennen (iets wat toeristen vaak deden) want dit versterkt het gedrag. Ik heb mijn pennen bij een school gebracht en toen ontmoette ik warmte: 2 ouders gingen snel naar huis en kwamen terug met koek en thee.

Landschappen vond ik wel heel mooi! Variërend ook. Aan de kust voelde de mentaliteit kalmer/vriendelijker.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 21:50

Ik heb dezelfde slechte ervaringen daar met de mensen. Zelfs kleine kinderen!

M’n ex trapte er helaas in. Dus we zijn door de hele stad geleid naar een leerlooierij. Ze laten je expres de markt niet tegenkomen, en willen je laten verdwalen zodat je de weg terug wel moet vragen. En daarna naar een winkel waar we opgesloten werden in een ruimte die zij de onderhandelkamer noemden. We wilden niks kopen. Dus werden ze boos. Gelukkig hadden we nog niks gepind en hebben we onze portemonnees op de kop gehouden waar niet meer dan 10 euro uit kwam rollen. 10 euro is niks bleven ze maar roepen. Pasjes gelukkig niet bij ons ook. Want we wilden eigenlijk alleen even naar het dorp wat drinken. M’n ex had z’n zakelijke telefoon met internet bij zich, dus we konden gelukkig op gps redelijk de weg terugvinden. 2,5 uur gelopen. Want het is echt een doolhof. Plus elke keer zeurende mensen en kinderen van je afhouden.

We zaten er 5 dagen, en ik was blij dat we naar huis konden. Het enige leuke wat het riad waar we zaten. Die mensen waren echt heel fijn. Ook heel fijn om te zien hoe er met katten omgegaan wordt. Maar met andere dieren minder.

Wij wilden een excursie doen, maar zijn afgedropen toen onze ‘buren’ vertelden dat ze onderweg naar een excursie meegenomen werden naar een winkel. Ze wilden daar niks kopen. Dus de chauffeur heeft ze daar achtergelaten. In the middle of nowhere.

De laatste avond waren we uit eten en blijkbaar kon je daar niet pinnen. Na het eten wilden we betalen. Maar dat ging dus niet. De dichtstbijzijnde pinautomaten waren dicht. Dus m’n inmiddels ex moest mee achterop een scooter op zoek naar een pinautomaat. In dat hectische verkeer en met een onbekende man. Hij heeft mij eerst bij het riad gebracht. De jongen op de scooter achter ons aan. En toen m’n ex mee op die scooter. Ik heb echt doodsangsten uitgestaan totdat ie terug was. Dat duurde 1,5 uur!

Ik vond het echt een cultuurshock. Ook het verkeer.

Plus elke ochtend heel vroeg de moskee. En dan slaap je net weer, en dan begint het nog een keer.

En op straat continu die mensen die wat van je willen.

Nee, voor mij geen Marokko meer.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-25 10:05

Ik weet even niet meer wat ik moet vinden :D :)) Wat een wisselende verhalen :)

Van de mensen had ik inderdaad gelezen, maar ik ga er vanuit dat het net wat heftiger is
als in Turkije en / of Egypte, daar moet je inderdaad tegen kunnen. Aan de andere kant geef ze eens ongelijk, ze willen geld verdienen, opsluiten etc is natuurlijk een no go. Al moet ik wel eerlijk zeggen dat als ik zie dat een deur dicht kan ik niet eens mee naar binnen ga :)

Tegen de tijd dat wij gaan, ben ik al aardig getint en dat is mijn man zijn hoop, ik word dan vaak voor
een "buitenlander" aangezien, maakt niet uit welk land heb alle nationaliteiten al eens gehad, al zal ik niet snel een Zweedse worden :P

Zelf zit ik nog te twijfelen over een excursie, maar ik wil zo niet op een kameel stappen, dat
kan mijn hart niet aan. Heb wel al een restaurant gereserveerd en daar ben ik zó benieuwd naar :j

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 10:17

Mooie natuur, de stad zelf vond ik verschrikkelijk (inderdaad door mentaliteit en behandeling van mij als blonde vrouw) en heel, heel veel dierenleed. Helaas.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 10:20

Ik heb gelukkig een andere ervaring. Ben nu twee keer in Marrakech geweest. Het is een drukke, chaotische stad en zeker als je niet eerder buiten Europa bent geweest best een cultuur shock :))

Mijn laatste keer is wel al 7-8 jaar geleden. Toen vond ik mensen wel opdringeriger dan de eerste keer, maar genoeg vriendelijke en oprechte mensen. Het is een mooie stad, met genoeg te zien voor 2-3 dagen. De omgang met dieren vond ik soms wel naar. Al met al zou ik Marrakech gebaseerd op mijn ervaringen wel aanraden, zolang je maar wel alert blijft :j

Essaouira was qua drukte etc een verademing. Prachtige stad, hele vriendelijke mensen en zalige stranden.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 19:00

Ik ben er maar een paar uur geweest na een paardrijtocht door de Sahara.
Was met 2 meiden die het allebei verschrikkelijk vonden haha.
Ik heb er echt van genoten en dan vooral van het straatleven en de kleine stalletjes waarin mensen allerlei soorten ambacht beoefenen en de mooie architectuur.
Vond het zo jammer dat ik mijn spiegelreflex camera niet bij had want het is ontzettend fotogeniek.
Mijn tips:
Koop een lokale simkaart, dan kan je via Google maps proberen de weg te vinden want het is echt een doolhof.
Het is ontzettend toeristisch en zeker de bekende plekken als Ali Ben Youssef medersa zijn heel druk, ga net voor opening of net voor sluiting. Was voor mij te druk om ervan te genieten.
Neem een heuptasje mee waar je geld en telefoon in kan doen.
Probeer msemen als ontbijt met lokale honing, echt zalig!

_Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 20:42

Dat zijn heel veel verschillende ervaringen inderdaad. Afgelopen jaar deed ik een groepsreis en we waren 2 dagen in Marrakesh. Ik liep daar met 2 andere meiden rond (voornamelijk namiddag en avond en hebben ons niet onveilig gevoeld. Wel moet je natuurlijk gezond verstand gebruiken en letten op je tas etc. Vriendelijke mensen, die je soms wel naroepen. Als je rond etenstijd rond de restaurantjes loopt wordt je ook aangesproken, maar bij nee gingen ze bij ons er niet op door. De taxi's rijden in Marokko wel flink door en het verkeersregels zijn niet altijd even duidelijk. Vooral rond etenstijd / zonsondergang op een boventerras buiten zitten is een aanrader. Wil je Marokko zelf echt zien, dan vind ik Marrakesh persoonlijk niet een goed beeld geven van het hele land. Doordat we een rondreis door Marokko maakten vonden we Marrakesh oke, maar niet heel bijzonder.
edit: dierenleed vond ik trouwens echt niet oke. Vooral op het plein (aapjes, slangen) en inderdaad de paarden voor de wagens, die stonden de hele dag in de brandende zon.
Laatst bijgewerkt door _Flower op 25-01-25 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Re: Marrakech

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 20:49

Ik ben er ook geweest met een rondreis en vond de aapjes op het Djemaa el Fnaa plein erg zielig. Ook sommige paarden vond ik er slecht uit zien ( je blijft tenslotte er op letten)

En vooral zo gepast mogelijk betalen.

Maar het zag er leuk uit, maar ga liever nog eens ergens anders heen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 21:10

Geen persoonlijke ervaring maar toevallig van de week gehoord van collega’s. Vrouwonvriendelijk; waren met 2 meiden op stap en ze werden echt voortdurend lastig gevallen. Verschrikkelijk lijkt me dat. Ander stel man/vrouw hadden daar veel minder last van.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 22:33

Ik ben net terug en zou zo morgen weer gaan.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 22:40

Wij zijn 5 jaar geleden geweest, zaten in een hotel al inclusief en dat was helemaal top personeel heel vriendelijk en alles netjes en schoon.

Echter in de stad zelf 2 keer geweest een keer met zijn 3e (man en zoon) en dat was verschrikkelijk, heel opdringerig en inderdaad boos worden als je niks koopt.

2e keer met iemand van het hotel geweest en dan doen ze dat niet.

Dierenleed op het plein vond ik inderdaad ook verschrikkelijk apen aan touwtjes en slangen met een steen op hun staart. En de paarden zagen er ook slecht uit.

Voor ons helaas ook nooit meer.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 22:50

Ik heb me als vrouw totaal niet onveilig gevoeld. Ook op het Djeema el Fna plein niet. Wel goed opletten dat je je portemonnee goed bij je houdt. Ik vond er juist veel politie en dan zie je de politie in burger kleding nog niet eens. Ik heb verschillende avonden tot ‘s avonds laat (23.00 uur) op het plein gelopen of wat gedronken. Mijn tip zou zijn: wissel je geld om bij het vliegveld of pin geld zodat je gepast kan betalen en niet met euro’s hoeft te betalen dat willen ze vaak niet. Verder vond ik ze totaal niet opdringerig (zoals in Turkije of Senegal) er is genoeg ruimte om te onderhandelen. Gevraagde op de souks is ongeveer de helft. Super leuke plekjes om wat te eten of drinken en goedkoop. Tip: fast food Ben Sadik. En een Riad om te verblijven ook heel gaaf. Riad Tawja aanrader. Ik heb een excursie gedaan via get your Guide. Fietstocht met Nederlandse gids door de stad en een kamelen tocht met diner in de Agafay woestijn. Allebei super aanrader. Taxi van stad naar vliegveld vroegen hij €13 afgedongen naar €10 (meer hadden we ook niet meer) dat was voor ons prima. Heen hebben we de shuttle service van de riad gebruikt dat was €15 ook helemaal top. Ik ben nog helemaal niet uitgekeken dus wil zeker nog een keer terug. Het enige wat ik lastig vond zijn inderdaad de aapjes en slangen overdag op het plein en de paarden voor de koets. Maar goed die zie je wel in meer steden. Ook de kinderen die op straat zakdoekjes verkopen ging me soms aan het hart. Toen ik net 1 hap had genomen bij de kfc kwam er al een jongen van een jaar of 11 die vroeg of ik eten had. Maar dat vind ik niet erg heb hem later een gedeelte van mijn maaltijd gegeven. Kregen 1 keer een meisje achter ons aan die ook een ijsje wilde die wij hadden en heb haar een lepel met ijs gegeven daar was ze heel blij mee.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 22:57

Afbeelding

Kamil is echt een aanrader als gids

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 01:09

We weten allemaal inmiddels toch wel het karakter van deze mensen. Mij niet gezien, wat moet je daar in hemelsnaam. Ik zou eerder Istanbul aanraden. Veel fijnere mensen en turken hebben veel humor. Oja en als je veel van katten houdt die zijn er in overvloed en nee niet vastgebonden aan een ketting

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:30

De Marokkanen zijn in Nederland een heel ander soort mensen dan in Marokko zelf.
Onze gids vertelde dat wanneer de Marokkanen meerderjarig worden de dienstplicht van toepassing is.
De criminaliteit is daardoor in Marokko afgenomen.
Ik vond in Marokko de mensen echt niet onaardig.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 14:08

In 2018 ben ik een week met een vriendin in Marrakech geweest. Wij hadden dezelfde ervaringen, qua aangekeken worden, gegidst worden zonder vragen en overal geld uit willen slaan. Gelukkig was ik met een vriendin met veel reis ervaring en die stond stevig in haar schoenen. Zelfs nog wat jonge jochies met steentjes bekogeld, hihi (nee, niet correct, maar ze hadden ons buiten het centrum geleid, wat wij niet wilden, en gingen na herhaaldelijk vragen niet weg). Dus nee, ik zou het niet aanraden als je daar niet op voorbereid bent. Wij zijn ook nog op een driedaagse tour naar de Atlas en Sahara geweest, dat vond ik wel heel tof!

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 17:27

purny schreef:
De Marokkanen zijn in Nederland een heel ander soort mensen dan in Marokko zelf.
Onze gids vertelde dat wanneer de Marokkanen meerderjarig worden de dienstplicht van toepassing is.
De criminaliteit is daardoor in Marokko afgenomen.
Ik vond in Marokko de mensen echt niet onaardig.

Nou aan de meeste reacties te zien niet! Maar ik ga daar verder geen discussie over voeren! Wellicht als je met hoofddoek en schouders bedekte kledij rond loopt dat het wel te doen is. Vriendin van mij is er vorig jaar ook geweest en voelde zich totaal niet op haar gemak. Ik zou veel eerder Turkije,Bulgarije,Jordanië aanraden.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:18

Ik heb destijds ook met mijn haren bedekt rondgelopen met compleet bedekkende bekleding in Fez omdat ik er echt genoeg van had, maar daar zagen ze nog steeds aan mijn gezicht met groene ogen dat ik er niet vandaan kwam. Ik vond vooral de vele opmerkingen maar ook het handtastelijke als het pakken van je arm vooral op de markt heel vervelend. Het gidsen hebben we niet meegemaakt (gewoon nee zeggen, zoals op al het andere wat ik vervelend vond). De architectuur is prachtig, maar ik vond het na de ervaringen van Marrakech en Fez niet meer de moeite waard. Wellicht dat het met m’n man erbij minder is, maar die zou er niet heen hoeven en ik ook niet meer.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:24

Nessie schreef:
Ik heb destijds ook met mijn haren bedekt rondgelopen met compleet bedekkende bekleding in Fez omdat ik er echt genoeg van had, maar daar zagen ze nog steeds aan mijn gezicht met groene ogen dat ik er niet vandaan kwam. Ik vond vooral de vele opmerkingen maar ook het handtastelijke als het pakken van je arm vooral op de markt heel vervelend. Het gidsen hebben we niet meegemaakt (gewoon nee zeggen, zoals op al het andere wat ik vervelend vond). De architectuur is prachtig, maar ik vond het na de ervaringen van Marrakech en Fez niet meer de moeite waard. Wellicht dat het met m’n man erbij minder is, maar die zou er niet heen hoeven en ik ook niet meer.

In egypte schijnt dat ook zo erg te zijn. Voor mij in ieder geval geen noord afrika.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:24

Ik zag er met een hoofddoek precies zou uit als een moslima.
Heb er ook aan gedacht om een hoofddoek op te doen omdat ik gek werd van de opdringerige verkopers. Maar dit was niet in Marrakech.