'Sneeuw' vakantie over 1,5 week, waar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

'Sneeuw' vakantie over 1,5 week, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-25 13:44

Het lijkt mij heel leuk om een weekje op vakantie in een huisje in de sneeuw ergens te gaan zitten.

Niet wintersporten dus, en al helemaal niet in zo'n appartementencomplex/hotel. Wel gezellig kunnen wandelen in een mooie natuurrijke omgeving met sneeuw, en wat leuke restaurantjes in de buurt.

Ik loop alleen echt helemaal vast in waar we dan heen zouden moeten gaan.

Het liefst minder dan 10 uur rijden vanaf hier (Brabant). Zweden met de boot kan evt ook een optie zijn.

Een sneeuwwit landschap is een must, maar liever geen siberische toestanden. Ik wil idealiter geen skipakken of sneeuwkettingen moeten meenemen..

Wie heeft ideeën? We willen over 1,5 week ongeveer gaan.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 14:12

Winterberg of de Ardennen als er nog sneeuw ligt. Eventueel de Vogezen maar ik weet niet hoe het daar zit met sneeuwkettingen - even gegooglet maar Vogezen hebben ook plicht om kettingen mee te hebben.

Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland en Italië stellen in de gebieden met sneeuw het verplciht om sneeuwkettingen mee te hebben. Ze zijn niet altijd nodig maar je moet ze meehebben.
Laatst bijgewerkt door Unwritten op 11-01-25 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Many

Re: 'Sneeuw' vakantie over 1,5 week, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 14:16

Wij zijn in de kerstvakantie in het zuiden van het Zwarte Woud geweest (omg. Schonach) en hadden daar een heerlijk pak sneeuw.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 14:21

Wij zijn twee weken geleden in Apart Lorenz geweest in Griessau, Oostenrijk. Een appartement bij mensen thuis, zoals je vaak hebt in Oostenrijk. Heerlijk rustig.
We hebben een paar dagen heerlijk (Sneeuwschoen)gewandeld. Zeker een aanrader!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 15:51

Ik ben nog steeds helemaal enthousiast van het idee om naar de Dolomieten te gaan, maar geen idee of dat in deze tijd een goed idee is

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 15:53

Dorine92 schreef:
Ik ben nog steeds helemaal enthousiast van het idee om naar de Dolomieten te gaan, maar geen idee of dat in deze tijd een goed idee is

Dolomieten in de winter zijn altijd een goed idee :D

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 15:59

lucifertje schreef:
Dorine92 schreef:

Kijk dan weten we dat ook weer :D
Ben nog steeds zo enthousiast, denk alleen dat het erg duur is daar en zie beetje tegen het plannen op. Wil wel het beste van het beste zien dus het kost tijd om uit te zoeken wat dat dan is, en hoe ik dat ga regelen

BoYo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 18:37

Lapland? Maar dan met het vliegtuig. Ja, kan koud zijn. Maar kun je je goed op kleden.

In Zuid Zweden ligt momenteel geen tot weinig sneeuw. Je zal dan naar midden Zweden moeten gaan.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 18:55

Dorine92 schreef:
Dorine92 schreef:

Kijk dan weten we dat ook weer :D
Ben nog steeds zo enthousiast, denk alleen dat het erg duur is daar en zie beetje tegen het plannen op. Wil wel het beste van het beste zien dus het kost tijd om uit te zoeken wat dat dan is, en hoe ik dat ga regelen[/quote]
Wij vinden het erg meevallen qua prijzen in de dolomieten horeca en boodschappen zijn goed te doen- accomodatie moet je uitzoeken- er is héél duur en best betaalbaar

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 19:07

Wij zijn net door de eiffel gereden met een best pakje sneeuw

Vogezen en Duitsland zijn echte winterbanden verplicht of all weather met een speciaal berg teken

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 22:00

karuna schreef:
Wij zijn net door de eiffel gereden met een best pakje sneeuw

Vogezen en Duitsland zijn echte winterbanden verplicht of all weather met een speciaal berg teken

Naast verplicht ook erg verstandig :D

Winterberg heeft voor mij wel heel erg een "skivibe", inclusief bijbehorende drukte. Maar we zijn wel eens in een dorpje rond Winterberg geweest en indien er voldoende sneeuw ligt in het algemeen, ligt daar ook sneeuw. De dorpjes rond Winterberg hebben gemiddeld genomen voldoende horeca, iets wat in Zweden voor mijn gevoel minder aanwezig is (maar correct me if I'm wrong).

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 23:02

knollentuin schreef:
Wij vinden het erg meevallen qua prijzen in de dolomieten horeca en boodschappen zijn goed te doen- accomodatie moet je uitzoeken- er is héél duur en best betaalbaar

Ja ik had het inderdaad over accommodatie. En parkeren schijnt een dingetje te zijn

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 11:25

Parkeren hebben wij op meerdere skivakanties geen last mee gehad- haal en breng service van t hotel/appartement of gratis parkeerterrein bij skilift . Accomodaties via bv booking.com gevonden , maar dat moet je wel een beetje weten waar je heen wil om gericht te zoeken

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 13:53

knollentuin schreef:
Parkeren hebben wij op meerdere skivakanties geen last mee gehad- haal en breng service van t hotel/appartement of gratis parkeerterrein bij skilift . Accomodaties via bv booking.com gevonden , maar dat moet je wel een beetje weten waar je heen wil om gericht te zoeken

Ja ik wil dus niet om te skieën maar om te wandelen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 14:00

Als je naar de sneeuw wilt, en die sneeuw ligt over het algemeen in bergachtig landschap, is het vaak verplicht sneeuwkettingen mee te nemen. En heb je ze soms ook echt nodig. Sowieso moet je winterbanden hebben.
Omdat het voor sneeuw noodzakelijk is dat het onder de 0graden is zou ik zeker wel sneeuwkleding ook meenemen. Een skipak dus :o
Ook als ik niet ga skiën trek ik dat aan omdat het in een spijkerbroek gewoon echt koud is vind ik.

Ik zou kijken naar zuid-Duitsland bij het meren gebied, super mooi wandelen daar. Of de Alpen in Oostenrijk of Zwitserland.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 14:28

Dorine92 schreef:
knollentuin schreef:

Maar dan kan je parkeren bij je accomodatie en gebruik maken van de skibussen - mits je in een gebied met liften gaat zitten

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-25 15:50

We lopen er tegenaan dat ongeveer overal waar ik kijk het over een week boven 0 is en de sneeuw dus wegsmelt vrees ik

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 15:58

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 16:50

Ladyson schreef:
We lopen er tegenaan dat ongeveer overal waar ik kijk het over een week boven 0 is en de sneeuw dus wegsmelt vrees ik

Waar kijk je dan?
In de bergen ligt nog wel genoeg sneeuw als ik kijk.
In de dalen moet je echt geluk hebben of er veel sneeuw is gevallen, maar dat dooit ook snel weer weg. Je kan daar dan wel prima vakantie vieren, en voor de sneeuw moet je dan met een lift omhoog :)

De temperaturen gelden meestal voor in het dal. Of je moet een dorp vinden dat heel hoog ligt. Hochsölden ofzo, daar ligt altijd wel sneeuw.
Op de hintertux ook. Dat zijn de gletsjers en die dooien niet zo gauw weg.

Zweden/noorwegen/ Finland kan ook een optie zijn

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 04:28

knollentuin schreef:
Dorine92 schreef:

Maar dan kan je parkeren bij je accomodatie en gebruik maken van de skibussen - mits je in een gebied met liften gaat zitten

Ja en dat is dus wel uitzoekwerk want ik weet niet wat waar rijdt en waarheen, en waar dan evt skiliften zijn en waar ik dan kan wandelen. En dan ook nog kijken of het een lineaire of circulaire route is natuurlijk. Om weer terug te kunnen komen bij de accommodatie

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 09:15

Zwarte woud is een geweldig wandelgebied, dat zal in de winter niet anders zijn. Ze hebben zelfs guided wandelingen over hoe dieren in de winter overleven ed.

https://www-nationalpark--schwarzwald-d ... tr_hl=auto

Tsjechie kan heel leuk zijn, wij zijn er een keer op een combi van wandelen en skieen geweest ( 2x gaan snowboarden verder wandelen en gezelligheid ) . Maar is zeker geen standaard wintersport gebied. Er was toevallig ook een berg waar je kon skien. En er zijn leuke hotelletjes , niet aan de piste maar gewoon 10km ervandaan.
Dat is tien uur rijden ( zonder stops)

Noorwegen maar dat is echt verder dan tien uur ( al valt het mee als je een nachtboor neemt) , wel waanzinnig winter wonderland sprookjesachtig.
Dito Slovenie.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 10:06

KarmaChansy schreef:
midden Zweden en hoger zal wel sneeuw hebben

zoiets BV https://www.snp.nl/reis/zweden/dalarna
Midden Zweden heeft momenteel flinke dooi, wat uitzonderlijk is voor de tijd van het jaar.
Er wordt de komende week ook geen sneeuw verwacht.
Dan zou het eerder Lapland worden.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 11:02

Hier bij ons in Noorwegen ligt flink wat sneeuw. Je zou bijv in de buurt van Lillehammer kunnen gaan zitten
Of Trysil, is ook wel leuk.
Genoeg andere dingen te doen dan alleen maar skiën.
Er is hier wel dooi nu,maar dat gaat echt niet alle sneeuw weg halen in een korte tijd

Domiinooo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 11:58

Wij gaan volgende week richting Megève :+

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 09:47

verootjoo schreef:
Ladyson schreef:

Waar kijk je dan?
In de bergen ligt nog wel genoeg sneeuw als ik kijk.
In de dalen moet je echt geluk hebben of er veel sneeuw is gevallen, maar dat dooit ook snel weer weg. Je kan daar dan wel prima vakantie vieren, en voor de sneeuw moet je dan met een lift omhoog :)

De temperaturen gelden meestal voor in het dal. Of je moet een dorp vinden dat heel hoog ligt. Hochsölden ofzo, daar ligt altijd wel sneeuw.
Op de hintertux ook. Dat zijn de gletsjers en die dooien niet zo gauw weg.

Zweden/noorwegen/ Finland kan ook een optie zijn

We zoeken een idyllisch winter wonderland landschap in een fijn huisje, en op de berg krijg ik de huisjes niet echt gevonden nee. En in het dal dan weer de sneeuw niet..

Zwarte woud etc ligt allemaal geen sneeuw nu als ik het goed zie (webcams), behalve op de hoogste punten waar weer geen huisjes zijn (of onbetaalbaar, ik kwam ze tegen voor 8000 euro per week haha).

We zijn nu in Sälen, Zweden uitgekomen! Dank voor de tips. Er is daar flinke dooi nu inderdaad, maar de pak sneeuw zou wel wat moeten kunnen hebben.