Cyprus, auto huren, sightseeing, tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Cyprus, auto huren, sightseeing, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 15:55

De kogel is door de kerk, ik ga een paar dagen naar Cyprus in de winterperiode, dus niet voor het weer.
We willen natuurlijk naar Nicosia, de hoofdstad en het Turkse deel van het land.
Verder natuurlijk het Troodosgebergte en Varosha.
Het doel is natuurlijk een auto huren en dus zelf rondrijden.

Maar is het verstandig om gewoon een hotel te boeken in het wat meer centraal gelegen Limasol en dan daarvandaan te gaan rijden, of kun je beter in die paar dagen 2 overnachtingsadressen kiezen?
Je schiet niet echt op zeg maar, als je 100km moet rijden is dat al snel 1.5 uur volgens Google.

Verder, met welke autoverhuurder heb je slechte of goede ervaringen? We willen met de huurauto eigenlijk wel het Turkse deel in, en het schijnt dat niet elke verhuurder dit accepteert? Het gekke is dat ik bij de grote verhuurders hier niets over kan vinden op de websites. Dus dan is dat gewoon toegestaan lijkt mij?
Ik lees wel van mensen die een auto gehuurd hebben dat ze een extra verzekering bij de grens moesten afsluiten.

Zijn er absolute must-do's? En toeristfuiken waar je niet moet zijn?

Blue_flower

Re: Cyprus, auto huren, sightseeing, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 16:05

Als je zowel het Turkse als het Griekse deel wilt zien zou ik het opsplitsen en dus kijken voor 2 accomodaties.
Want je zit ook met de grenscontroles en die zijn niet altijd makkelijk daar.

Zorgen dus dat je voor beide delen je papieren goed op orde hebt.

Ik weet niet hoe het met huur auto zit, maar toen ik bij een taxi chauffeur in de auto zat, die door omstandigheden geen taxi auto mee had werd er al moeilijk gedaan bij de controle.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 16:11

Deden ze dan ook moeilijk bij de hoofdstad? Want daar schijn je volgens anderen zo de 'grens' over te steken. Of kan dat eventueel ook met het openbaar vervoer? Want het idee is daar gewoon even een aantal uren de sfeer te proeven, en alleen als het kan daar ook even naar de kust te gaan.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 16:16

Zijn er meerdere grens overgangen dan? Dat weet ik niet. Ik ging van het vliegveld in Griekse deel naar het Turkse gedeelte.

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 16:24

Wij durfden het in Cyprus niet aan om een auto te huren i.v.m. het links rijden :')

Wij zaten zelf in Paphos en hebben alles met de bus gedaan, ook vanaf Paphos kon je naar Nicosia met de bus. Wij zijn niet in het Turkse gedeelte geweest omdat inderdaad paspoortcontrole een ding is.
Qua verhuur van auto's inderdaad begrepen dat je over het algemeen de grens niet over mag.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 16:36

Links rijden heb ik al meer dan eens gedaan, dus daar ben ik niet zo bang voor (2 keer naar Engeland met eigen auto, huurauto in Gozo met schakelbak).
Mijn reisgenoot vindt het nog wel spannend, dus ik zal de hoofdbestuurder zijn.

In de winter kun je alleen fatsoenlijk vliegen op Larnaca en daar dus ook een ticket naartoe geboekt. Is Paphos ook de moeite waard om een dag naartoe te gaan?
We hebben natuurlijk maar beperkt tijd (4-5 dagen).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 16:47

Cyprus is wel een beetje anders dan alleen links rijden.
Laat mij zo zeggen: ze houden zich standaard niet aan de verkeersregels en houden van hun toeter.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 16:51

Brainless schreef:
Laat mij zo zeggen: ze houden zich standaard niet aan de verkeersregels en houden van hun toeter.

Dat was dus ook een reden waarom wij niet zelf zijn gaan rijden. :')

Wij zijn vanuit Paphos met de bus naar Nicosia gegaan. De paspoortcontrole in de stad zelf was grappig om te hebben gezien. Paar biertjes gedronken en wat geslenterd in het Turkse deel en toen weer terug.

Paphos zelf vind ik niet zo leuk. Er zijn wel wat historische dingen die je kan zien maar verder vond ik het niet zo spannend. Een boulevard en veel (eet)tentjes en je struikelt over de Engelse pubs. :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 16:57

Brainless schreef:

Yep, ik weet het. Maar wil niet afhankelijk zijn van bussen en dan alsnog nergens komen en er worden gewoon fly-drives aangeboden, dus het kan wel. Het is in het begin wel een beetje aftasten natuurlijk.
Op Gozo rijden ze ook niet echt netjes overigens (zijn het wederom die Engelsen? :P )

Heb ook gereden in Mexico, dat is ook niet altijd fijn (kunnen ze van 3 banen gewoon 4 maken).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 17:06

Op Cyprus zijn het geen Engelse..

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 21:13

Oh gek, ik vond Paphos zeker de moeite waard juist. Hebben daar echt een hoop kunnen zien qua historie (moet je natuurlijk wel van houden). Vind daar voornamelijk het archeologische park prachtig en gigantisch. Hebben ook wel zo'n safari gehad in het Akamas gebied. Wij waren een dagje naar Limasol maar dat vond ik echt afgrijselijk :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 15:18

Inmiddels is de huurauto geregeld via Sunny Cars, gewoon een schakelauto. En een hotel in Limassol geboekt (centraal gelegen).
In de voorwaarden staat wel dat je niet naar het Turkse deel mag met de huurauto, maar ik kon echt geen verhuurder vinden die dat wel toestond. Maar als ik het online zo lees in reviews van mensen die met een huurauto wel naar het noordelijke deel wilden is het geen probleem als je gewoon aan de grens die extra verzekering koopt, ze kunnen het niet echt verbieden lees ik ook weer. Het is dus waarschijnlijk gewoon een verzekeringskwestie waarom het er zo staat. Dus ik ga het wel zien. Plan is 1 dagje naar het noordelijke deel en als het echt een issue is, dan kun je vast wel ergens bij de grens parkeren en dan de bus naar Famagusta en Varosha nemen. In Nicosia is het plan toch om het lopend te doen.

Ik ben benieuwd wat ik van het land vind, want het schijnt wel een mooi land te zijn. Duiken is dit keer niet het plan wegens te weinig tijd. Het is geen land waar je naartoe gaat om te duiken, of je moet al van zeegras houden. Er ligt 1 mooi wrak, de Zenobia.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 12:19

En weer terug uit Cyprus. Er is werkelijk GEEN ENKELE reden te bedenken waarom je daar niet veilig kunt autorijden. Je rijdt links, maar verder is het verkeer er echt niet chaotisch of gevaarlijk. De huurauto's zijn herkenbaar aan rode kentekens en hoewel de auto's daar kennelijk geleverd worden zonder richtingaanwijzers hoef je niet bang te zijn dat het fout gaat.

We kregen overigens een automaat, dat was wel fijn (en geen Ford Fiesta, maar een Nissan March, maar het beestje deed wat 'ie moest doen).

Benzine tussen de 1.38 en 1.40 per liter.