Naar de sneeuw, maar niet skiën, waarheen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Naar de sneeuw, maar niet skiën, waarheen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 20:45

Hallo bokkers!

Onder het mom van 'kan er maar op tijd bij zijn', zijn we op zoek naar een vakantie voor de carnavalsvakantie in 2026. In 2025 hebben we al geboekt, dus dat kan niet meer.

Wij zijn geen wintersporters, nooit geweest en zullen dat ook niet gaan doen. Ligt gewoon niet onze interesse. Maar we willen wel graag eens naar een sneeuw gebied.

Lapland is uiteraard mooi, ben ik al eens geweest met werk, maar staat voor nu niet op het lijstje.
We dachten zelf ergens aan Oostenrijk of Zwitserland, maar Scandinavië (muv Lapland dus) lijkt ons ook zeker mooi.

Zijn er bokkers die de sneeuw opzoeken, maar NIET om te gaan skiën/snowboarden, maar gewoon om te genieten van de sneeuw zonder de skiës/snowboard en de bijbehorende drukte en waar ga je dan heen?

Er is niet echt een vast budget, maar het mag niet de spuigaten uitlopen. We gaan graag 3-4x per jaar weg, en het vakantie budget kan dus niet in 1 vakantie uitgegeven worden :+
We zijn met 4 personen, waarvan 2 kinderen die dan 6 en 7 zijn (begin 2026)

Ik hoop op een paar mooie tips :D

Groetjes!

Edit; Even leeftijden kinderen bijgevoegd :)
Laatst bijgewerkt door _Nancy op 29-12-24 21:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 20:48

Wil je perse in de vakantie? Want dan zijn de meeste onderkomens dubbel zo duur :P

Je kunt evengoed naar de Alpen gaan zonder dat je gaat skiën. Op sommige plekken kun je ook prachtig wandelen tussen de skipistes door etc.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 20:54

Earth schreef:
Wil je perse in de vakantie? Want dan zijn de meeste onderkomens dubbel zo duur :P

Je kunt evengoed naar de Alpen gaan zonder dat je gaat skiën. Op sommige plekken kun je ook prachtig wandelen tussen de skipistes door etc.

Nee dat wil ik niet, maar helaas met kinderen met leerplicht weinig andere opties :') :( :+
Maar wel een goeie om even toe te voegen aan de OP.

Alpen zijn volgens mij wel een ontzettend druk bezocht gebied, ik wil liever ook niet tussen de 1.001 skiërs/snowboarders verblijven eerlijk gezegd.

Earth

Re: Naar de sneeuw, maar niet skiën, waarheen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 20:58

Ohh ja, duh :+

Dat hoeft ook niet perse hoor. Je hebt ook wel kleinschaligere rustige gebieden. Maar je kunt ook kijken naar Oost-Duitsland.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 21:00

Misschien is Bergün, Zwitserland iets voor jullie? Je kunt daar met de trein naar Preda en dan met een slee 6km terug naar Bergün. Er is ook een stoeltjeslift en met de trein kun je ook nog naar andere plekken, maar het is eerst en vooral erg kleinschalig.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 21:00

Earth schreef:
Ohh ja, duh :+

Dat hoeft ook niet perse hoor. Je hebt ook wel kleinschaligere rustige gebieden. Maar je kunt ook kijken naar Oost-Duitsland.

Weet jij toevallig wat rustigere gebieden zijn daar? Dan kan ik wat gerichter zoeken.
Oost-Duitsland is ook prima, als er maar een lekker pak sneeuw ligt. :j

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 21:01

Shadow0 schreef:
Misschien is Bergün, Zwitserland iets voor jullie? Je kunt daar met de trein naar Preda en dan met een slee 6km terug naar Bergün. Er is ook een stoeltjeslift en met de trein kun je ook nog naar andere plekken, maar het is eerst en vooral erg kleinschalig.

Ik ga er even naar kijken :)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 21:10

Ohh ik weet al wat mooi is! In de omgeving van Fussen, het Ammergebirgte.
Even een toevoeging, die omgeving is erg mooi en er is veel te doen. Je kunt wat uit de drukte blijven maar wel hele leuke plekken opzoeken zoals het prachtige kasteel Neuschwanstein bezoeken. Maar ook de Zugspitze op, en prachtige wandelen maken. Ook rond rijden. Is niet perse een hele rustige omgeving, maar wel kneitermooi <3

Afbeelding

En dan hier zitten bijv, mooi uitzicht :D
https://www.booking.com/Share-v1mENd

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 21:37

_Nancy schreef:
Earth schreef:

Nee dat wil ik niet, maar helaas met kinderen met leerplicht weinig andere opties :') :( :+

Ik herinner me ineens een ander topic ( niet van jou hoor!) van iemand die best vind dat ze buiten de schoolvakanties op vakantie kon om de kinderen een onvergetelijke tijd te laten beleven, wellicht kun je het proberen bij je school?

Maar IJsland misschien?

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 21:43

Ik woon tegenwoordig in Zweden en ik vind dit wel echt het ultieme land voor een wintervakantie! :j Skiën of snowboarden kan, maar er zijn zoveel meer mogelijkheden hier. Sneeuwscootertocht, sledetocht met husky's, schaatsen, sneeuwschoenwandelen, etc. Je zou kunnen vliegen op Scandinavian Mountains (Sälen) en van daaruit je wintervakantie plannen :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 21:43

Als je naar sneeuw wil, de gezelligheid van een wintersport gebied en activiteiten in de sneeuw- rodelen wandelen mountainbiken en lekker italiaans eten - seiseralm. Voor hotel of verblijf in sneeuw een accomodatie op de berg zoeken en niet in het dal

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 22:05

Alja schreef:
_Nancy schreef:

Ik herinner me ineens een ander topic ( niet van jou hoor!) van iemand die best vind dat ze buiten de schoolvakanties op vakantie kon om de kinderen een onvergetelijke tijd te laten beleven, wellicht kun je het proberen bij je school?

Maar IJsland misschien?

Ik weet nog wel welk topic je bedoelt :+ Ik was zelf een van degene die vond dat t niet kon eerlijk gezegd.
De prijzen die ik nu zie voor oa Fussen, wat Earth aandroeg, vind ik de prijzen niet eens zo uit de hand lopen eigenlijk.
Voor alsnog liever wel in de schoolvakanties :)

IJsland, zijn mijn schoonouders eens geweest, maar niet in de winter periode.
Ligt daar sneeuw in februari?
Laatst bijgewerkt door _Nancy op 29-12-24 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 22:10

NadjaNadja schreef:
Ik woon tegenwoordig in Zweden en ik vind dit wel echt het ultieme land voor een wintervakantie! :j Skiën of snowboarden kan, maar er zijn zoveel meer mogelijkheden hier. Sneeuwscootertocht, sledetocht met husky's, schaatsen, sneeuwschoenwandelen, etc. Je zou kunnen vliegen op Scandinavian Mountains (Sälen) en van daaruit je wintervakantie plannen :D

Ik ben in Zweeds Lapland geweest, bijna 2 jaar geleden.
He-le-maal geweldig!! 2-3 uur op zo’n scooter, machtig mooi. Ik weet ook nog niet of ik zoiets met mijn 6-7 jarige kinderen al zou doen eerlijk gezegd. Dat vind ik iets moois voor later dan.

Ik weet niet waar Sälen ligt in Zweden, ik zoek het even op. :)

Fussen en die van Zwitserland heb ik al even bekeken en die zijn heel mooi!
Lijkt me inderdaad een goed idee om beetje op de berg te gaan zitten dan in een dal, daar kan ik me goed in vinden.
Ik had daar zelf niet aan gedacht.
Zo’n slee ritje van 6 km trekt me wel heel erg en ik denk de kinderen ook :)
Zo’n slee rit is vast ook wel op meerdere plekken te doen gok ik zo.
Laatst bijgewerkt door _Nancy op 29-12-24 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 22:11

Ja dit is ook in de schoolvakantie dan, dus dat scheelt dan wel met zn 4n. En je rijdt er met de auto zo naar toe.

Er ligt dan wel sneeuw in IJsland ja :j Maar het is dan maar 2 uur licht per dag, dat is niet echt de moeite om heen te gaan doan.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 22:12

Earth schreef:
Ja dit is ook in de schoolvakantie dan, dus dat scheelt dan wel met zn 4n. En je rijdt er met de auto zo naar toe.

Er ligt dan wel sneeuw in IJsland ja :j Maar het is dan maar 2 uur licht per dag, dat is niet echt de moeite om heen te gaan doan.

Oo nee dat is dan niet handig nee, we willen wel op pad kunnen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 22:18

Sorry ik zeg het verkeerd, het is 7 tot 10 uur licht maar de zon laat zich maar weinig zien. Dat is natuurlijk anders haha. ;P

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 23:24

Wandelen in Wenger Zwitserland is ‘s winters en ‘s zomers prachtig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 23:26

Drukte en duur is enkel in de buurt van de pistes.
Als je meer dan 5 km van een skigebied een huisje zoekt dan is dat doorgaans goedkoop en rustig.

Het makkelijkste is een prijsfilter zetten, alles wat duidelijk goedkoper is dan de populaire plekken zit bijna gegarandeerd buiten de drukte.

Deze site is handig:
https://www.bergfex.ch/schweiz/

Als je dan filtert op mini gebiedjes met minder dan 10km piste of 1/2 liften maar wel hoog, dan krijg je vanzelf een aardig idee.
De dneeuwhoogte staat er ook bij.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 00:17

Wij zijn vorig jaar naar Tallin (Estland) geweest en dat is ons erg goed bevallen! Prachtig kunnen wandelen door de bossen en aan het strand. Vooral een strand vol sneeuw en een dichtgevroren zee vond ik tof om te ervaren :D

Afbeelding
^ De 'duinen' en strand

Afbeelding

^ Het ongelooflijke mooie bos, aan het begin van onze vakantie toen het nog weinig had gevroren

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 13:41

Dat ziet er inderdaad heel mooi uit Mooblie!

Alleen Estland wil ik op dit moment niet naar toe, dat ligt tegen Rusland aan en dat vind ik niet echt een fijn idee op dit moment. :x

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 13:48

Ik woon in Osttirol. Heel rustig voor Oostenrijkse standaard.
In Oostenrijk vind je momenteel op veel plaatsen geen sneeuw in het dal helaas, maar er kan altijd ineens 2 meter vallen in een nacht.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 15:13

Earth schreef:
Even een toevoeging, die omgeving is erg mooi en er is veel te doen. Je kunt wat uit de drukte blijven maar wel hele leuke plekken opzoeken zoals het prachtige kasteel Neuschwanstein bezoeken. Maar ook de Zugspitze op, en prachtige wandelen maken. Ook rond rijden. Is niet perse een hele rustige omgeving, maar wel kneitermooi <3

[ Afbeelding ]

Ondanks dat ik het met je eens ben dat het een geweldige bestemming is ( kom er al ruim 50
jaar ) zou ik het niet aanraden voor een sneeuwvakantie. Het ligt net wat te laag om sneeuwzeker te zijn

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 15:20

Kennissen van ons hebben een wintervakantie gehouden in Zweden. Met de boot van Kiel naar halverwege Zweden, met de auto nog 2 uurtjes rijden en daar een fantastische vakantie gehad. Juist heel kindvriendelijk en geen extreme drukte en après ski etc.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 15:39

thequeensmum schreef:
Earth schreef:

[ Afbeelding ]

Ondanks dat ik het met je eens ben dat het een geweldige bestemming is ( kom er al ruim 50
jaar ) zou ik het niet aanraden voor een sneeuwvakantie. Het ligt net wat te laag om sneeuwzeker te zijn

Klopt maar vanuit daar kun je wel heel makkelijk de Alpen in rijden en de sneeuw opzoeken :)

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 16:08

Wij gaan elk jaar in de winter naar Noorwegen met kerst en oud en nieuw. Ik vind skiën niet leuk, dus gaan we sneeuwwandelen, cultuur snuiven en gewoon lekker genieten van de rust en de ruimte. Maar er zijn hier eindeloos veel leuke activiteiten om te doen of om te bezoeken. Je kunt het zo druk of rustig maken als je zelf wilt.
Omdat we zelf de hond meenemen gaan we niet met het vliegtuig, maar varen we vanaf Kiel naar Göteborg. De nachtboot is al een feestje op zich en heel relaxed. Daarnaast heb je hier helemaal geen last van ski drukte of veel toeristen in de winter. En natuurlijk heb je sneeuw garantie!