Tips Costa Rica do's and dont's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SolarHertog

Tips Costa Rica do's and dont's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 17:03

Hallo Bokkers!

Wij zijn deze dagen druk bezig met het plannen van onze vakantie naar Costa Rica. Tickets zijn nog niet geboekt maar we gaan in maart 2025.

Hebben jullie gouden tips voor Costa Rica? Wat is een normale vliegprijs p.p. Waar kun je een auto huren? Welke plekken mogen we absoluut niet missen? Welke kleding kun je het beste aan doen? Wat moeten we niet vergeten, wanneer zijn er feestdagen ect ect.

Op internet staat zoveel informatie. Maar juist leuk om ook jullie ervaring te lezen. We houden van vogelen en wandelen en ik ben een hobby vogel fotograaf. Snorkelen doen we ook heel graag. En heel toeristisch is niet direct waarvan we houden.

Heb jij de gouden tip voor een mega gaaf verblijf?

Travel_me

Re: Tips Costa Rica do's and dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 18:24

Costa Rica is over het algemeen wel flink toeristisch. Maar ook wel echt prachtig. Voor vliegtickets kijk je het beste op Google flights voor de normale prijs. Feestdagen enzo raad ik aan zelf te Google.

Qua mooie plekjes: Ik vond Puerto Viejo met Cahuita echt heerlijk en verder de standaard plaatsen als Monteverde en La Fortuna. Ook Uvita vond ik een aanrader. Manuel Antonio heb ik bewust overgeslagen.
Daarnaast zijn er nog meer mooie plekken, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 18:41

Ik heb vorig jaar CR behoorlijk uitgepuzzeld maar het is wel een lastig land in die zin dat je veel moet reizen. Je zit er ook redelijk kort op met maart, ik zou kijken of dat wel haalbaar is.
Er is ook heel veel te doen, dus je moet een keuze maken. Wat zouden jullie graag willen? Zijn jullie bijvoorbeeld fit om pittige hikes te doen of ben je meer van de wat rustigere activiteiten?
Edit, als jullie er hulp bij willen kan ik je wel helpen, stuur me maar een pb :)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 19:04

Prachtig land! Wij zijn er vorig jaar een maand geweest en hebben wel veel gezien. Hoe lang ga je en wat wil je ongeveer doen?
Heel kort kan ik zeggen qua autohuren: elke toerist heeft eigenlijk altijd het idee genaaid te worden. Wij hebben zeer slechte ervaringen met europcar. Niet alleen de classics qua hun best doen om je verzekeringen aan te smeren, maar gewoon echt oplichterij waar je bij staat.
Wat wij het allergaafste vonden was een Hilux met daktent huren bij NomadAmerica. Betaal je wel flink voor maar was voor ons het gaafste van de hele reis. En dan met ioverlander overal wildcamperen op de mooiste plekjes op het strand, fantastisch <3
Wij hebben Tortugero overgeslagen en zijn naar Parismina geweest, alleen met de boot te bereiken ook. Bij een local geslapen die voor ons gekookt heeft en daar een superleerzame tocht gemaakt over een local z'n 'boerderij' (ecofarm, niet echt met dieren maar met planten en bomen etc). Hij heeft ons meegenomen op schildpad patrouille maar omdat we nog net te vroeg waren in het seizoen geen leatherbacks gezien. Verder zou ik je voorbereiden dat het gewoon echt een ontzettend duur land is, en alles kost geld. Ik zou proberen om zo vroeg mogelijk in de ochtend dingen te doen, wij zijn een aantal keer bij redelijk toeristische plekken geweest omdat die soms toch gewoon supermooi zijn (sommige watervallen bv), en als je zodra het opengaat erheen gaat heb je vaak nog wel de hele waterval voor jezelf met misschien een paar andere vroege vogels. Als je dan rond 9u weer vertrekt voor je hike terug is het supersuperdruk en veel minder idyllisch.
Cahuita vonden wij niks aan, veel te toeristisch en niet normaal duur.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 19:15

Zelf hield ik niet zo van La fortuna vanwege de drukte. Als je er wel heen gaat, wij vonden het canyoningen wel heel gaaf. Monteverde vonden wij iets gezelliger maar ook nog wel druk.

Wel waren wij groot fan van Drake Bay en bijbehorende national park Corcovado. Wij hebben zelfstandig bij Drake Bay wat gelopen langs de kust (en een Tapir en miereneter tegengekomen) en zijn 1 dag met een tourguide het park in geweest, op de bootreis erheen nog walvissen gezien (guide was Edin Pavon, heb de gegevens wel nog als je wil).
Een andere fijne plek was Montezuma, hier was het een stukje minder druk, mooie strandjes en we hebben daar een paardenrit gemaakt met een hele lieve mevrouw (Indiana horse project) waarbij we naar een waterval gingen. Paarden werden top verzorgd, de vrouw zelf komt uit Amerika en is dierenarts.
Manuel antonio vonden we ook wel weer wat te druk, wel heel gemakkelijk in deze regio om sloths te zien.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 19:22

Wij vonden dat reaggae stadje een heerlijke vibe hebben om mee te starten toen. Lekker laagdrempelig en relax starten met t land

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 21:15

Drake Bay was echt geweldig idd! <3 Zorg wel voor een goede auto om er te komen, we vonden de route wel prachtig maar was blij met de hilux toen. Wij zijn niet Corcovado in geweest, hadden van te veel mensen gehoord dat ze dik betaald hadden om erin te mogen en vervolgens alsnog geen beesten gezien hadden. Wij zijn in het gebied gebleven en hebben daar wel een miljoen rode papegaaien gezien en een aapje geloof ik. Bij Cahuita in de buurt ook een aantal verschillende apen gezien en onze 1e luiaard :)

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 21:29

Wij zijn er afgelopen zomer geweest. Voor mij persoonlijk waren Cerro Chato (bij La Fortuna), schildpadden eieren zien leggen in Tortuguero, de Drake trail en de hike van La Fortuna naar Monteverde hoogtepuntjes. Corcovado vond ik zelf ook tegenvallen. De hike van La Fortuna naar Monteverde is een tweedaagse en wordt georganiseerd door een Nederlands bedrijf.
Ook voor auto huur (zelf rijden is prima te doen) hadden we een Nederlands contact, het is super verlopen.
Mocht je hier gegevens van willen, stuur je me maar een pb :). Wij hebben gidsen gehad in Tortuguero, Corcovado en voor de tweedaagse. Stuur maar een berichtje als je gegevens wilt!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 21:41

Ook hier had ik het een en ander geregeld via Nederlanders die daar wonen, waaronder autohuur en de eerste en laatste overnachting.
Ook de excursie naar Tortuguero was via hen. Verder had ik het meeste via Booking/Expedia enz. geboekt.
Ben je niet aan de late kant met boeken? Maart is daar hoogseizoen en er komen veel Amerikanen.

Ik vond alles geweldig behalve juist de Caribische kust bij Cahuita/Puerto Viejo. Wij voelden ons daar niet veilig en prettig. Ik zou daar zelf nooit meer naartoe gaan.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 12:08

wij hebben vorig jaar rond deze tijd pas onze vluchten geboekt, voor februari :) daarna nog alles geboekt. Hoe vroeger hoe beter, maar het kan nog prima. Denk dat toen wij vertrokken we de laatste overnachtingen nog niet eens hadden :') (maar wij zijn ook wel team ongeorganiseerd)

SolarHertog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 20:08

Dank voor alle tips! We hebben er veel aan.

De vluchten zijn geboekt en op dit moment zijn wij de meest ideale route aan het uitstippelen wat het beste bij ons past.

We zijn sportief, maar ik heb een dag na het boeken van de vluchten mijn enkelbanden ingescheurd. Inmiddels gaat het gelukkig een stuk beter maar we houden alle opties open. Hopelijk volgende week weer sporten om zo mijn conditie weer op te krikken..

We hebben wel wat moeite om een fijne auto verhuur te vinden. Dus daarvoor maak ik graag gebruik om een PB te sturen.

Nogmaals dank voor de tips! Heel leuk om te lezen.

Hebben jullie ook ervaring met leuke riviertochten/ excursies?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 20:21

Ik ben er alleen 25 jaar terug geweest, maar het was er super mooi. Probeer zoveel mogelijk soorten fruit te proeven <3

hildemenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 20:52

Als reisadviseur zijnde zou ik aanraden een auto te boeken via Sunny Cars. Sunny Cars is een Nederlandse organisatie die contracten heeft met lokale verhuurders over heel de wereld. Je bent bij hen altijd all-risk verzekerd. Ook hebben ze een Nederlands noodnummer die gebeld kan worden bij elk mogelijk probleem.
Momenteel is het hoogseizoen op Costa Rica wat nog loopt tot april.
Als je nu nog wilt boeken voor maart moet je niet teveel eisen stellen aan je accomodaties of de hoofdprijs betalen.
Voor leuke plaatsen kan je bijvoorbeeld kijken op reisjunk.nl of als er een reisbureau in de buurt is even een gids ophalen van Costa Rica voor inspiratie.

Alvast veel plezier en geniet ervan, het is een prachtig land!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 20:58

Wij hebben geloof ik ook via Sunny Cars gehuurd een jaar of 5 geleden toen daar. Probleemloos :)

Kom ook nog een reisverslagje tegen:

Puerto Viejo
Na onze aankomst en eerste overnachting vlakbij het vliegveld in San Jose zijn we onze huurauto ingesprongen en naar de Caribische kust gereden. Na 5 uur gereden te hebben over 220 km kwamen we aan in een klein Bob Marley-achtig dorpje Puerto Viejo. Hier hadden we een heerlijk hotel voorzien van alle luxe om de eerste paar dagen lekker bij te kunnen komen.

Vanuit deze uitvalsbasis hebben we bezoekjes gebracht aan een Rescue Center voor gewonde wilde dieren, een nachttour door de jungle gedaan (best spannend!), gesnorkeld, gerelaxed, fietsen gehuurd (die zonder te trappen 40 km per uur konden) en vooral ook lekker niks gedaan en tot ons door laten dringen dat we nu toch echt getrouwd zijn!

La Fortuna
Daarna hebben we onze reis vervolgd naar La Fortuna waar de vulkaan tot 10 jaar geleden actief was. Hier hadden wij een heel leuk huisje op een park, met een top uitzicht op de vulkaan. Manlief heeft nog kennisgemaakt met de insecten van Costa Rica dankzij het verstopte wespennest bij onze deur, au!

Door de vulkaan zijn er heerlijke thermaalbaden waar wij van hebben genoten. We hebben ook gehiked richting de vulkaan (en flink spierspijn gehad), paardgereden dwars door de jungle om vervolgens een prachtige waterval te kunnen bezoeken. En ik ben nog een keer flink geschrokken van een soort Costa Ricaanse cavia op hoge pootjes.

Monteverde
Door naar Monteverde, best een interessante rit! Met name de laatste 50km was het erg fijn dat we een flinke SUV 4x4 hadden gehuurd, want dit was volledig onverhard en door de bergen. Manlief heeft zich goed vermaakt met ontwijken van gaten en kuilen, terwijl ik een schietgebedje deed dat we heelhuids aan zouden komen.

In Monteverde hadden we een ecologisch "hotel" midden in een klein natuurpark aan de rand van een groot dal, met een prachtig uitzicht. Monteverde ligt heel hoog en door het klimaat lijkt het alsof je in de wolken verblijft. Hierdoor hadden we bijna de hele dag een soort nevel die uit de lucht valt, net alsof het heeeel zachtjes miezert. Bijzondere ervaring, zeker in combinatie met zon!

Deze regio staat bekend om de bijzondere nevelwouden. Hier hebben wij door en overheen gelopen via de hangbruggen, en zelfs er tussendoor geziplined! Heel bijzondere ervaring door de mistige omgeving.

In het park waar we verbleven hebben we zowel overdag als 's avonds met een gids heel veel bijzondere dieren gezien: luiaarden + baby, slangen, apen, tarantula's, schorpioenen, agoeti's, neusberen + baby's, vuurvliegjes en nog veel meer.

Manuel Antonio
Onze laatste bestemming was Manuel Antonio aan de Pacifische kust. We verbleven in een heel leuk hotel, half verscholen in de jungle, met ook hier weer voldoende beestjes om ons heen: aapjes, leguanen, eekhoorns, toekans en nog veel meer.

Manuel Antonio heeft een bekend nationaal park dat we ook weer bezocht hebben. Hier hebben we ook weer heel veel gelopen en beestjes gekeken. Hoogtepunten waren de aapjes die wel heel dichtbij kwamen en de klimmende luiaard moeder met baby!

Verder hebben we hier lekker boekjes gelezen en ontspannen bij het zwembad, wetende dat de reis er bijna op zit en we toch ook echt een beetje uitgerust terug willen komen!

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 10:37

Wij hebben via een Nederlander die daar woont een auto gehuurd. Super contact en service. Niks geks meegemaakt. Als je contactgegevens wilt, mag je me een pb sturen.