Tips duiklocaties gematigde temperatuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Tips duiklocaties gematigde temperatuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 17:15

Ik zoek wat advies voor mooie duiklocaties op plekken waar het zomers niet zo allemachtig heet is. Dus de middellandse zee regio valt af.

Ik en compagnon hebben ons open water diver licentie. Wel willen we begeleid duiken. Natuurlijk graag op een plek met goed zicht, interessante vissen/planten en bijzondere locaties vinden we heel tof.

We zoeken voor komende zomer, verwachte landtemperatuur vergelijkbaar met hier (natuurlijk geen garanties!) en binnen Europa.

Tips worden enorm gewaardeerd!!

Goof

Re: Tips duiklocaties gematigde temperatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:18

Stuur Germie eens een pb!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:24

Madeira? Is wel een soort binnen/buiten Europa :P

En inderdaad, Germie is de duik expert.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 17:26

Ik heb germie een bericht gestuurd!

Madeira is ook flink heet toch? Vergelijkbaar met Griekenland/ Spanje?

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:36

Ik vind Egypte leuk :+
Maar voldoet niet aan je eisen.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:49

Zuid Afrika?
Excuus ik had binnen Europa gemist.
Laatst bijgewerkt door JeaDH op 17-12-24 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:53

troi schreef:

Nee het wordt het eiland van de eeuwige lente genoemd voor een reden. Het klimaat is daar subtropisch maar niet bloed heet zoals de laatste jaren wel in Spanje Italië.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:55

troi schreef:

Volgens mij wordt het doorgaans niet (veel) warmer dan een graad of 30. Anders misschien de Azoren? Weet niet zeker of dat nog onder Europa valt, maar daar is het meestal 26-28 graden in de zomer.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 18:04

Picopico schreef:
troi schreef:

Volgens mij wordt het doorgaans niet (veel) warmer dan een graad of 30. Anders misschien de Azoren? Weet niet zeker of dat nog onder Europa valt, maar daar is het meestal 26-28 graden in de zomer.

Azoren horen ook bij Portugal, net als Madeira.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 18:53

Oei, dit gaat een lange post worden.

Wat jij dus zoekt is niet al te warm boven water neem ik aan.
Want de Middellandse zee wordt in de zomer een 24 graden, maar boven water kan het veel warmer zijn.

De Azoren worden genoemd, maar dat is en vreselijk duur, en veel stroming en wil je de mobula's en haaien zien, dan is vaak een advanced open water+deep diver verplicht. Maar ze bieden er complete pakketten aan voor een week duiken zeg maar. Ik vind alleen de prijzen niet leuk meer. Ik heb het dan over Pico sports, moet wel heel mooi zijn, maar is mij gewoon veel te duur. Het zijn daar dus niet altijd makkelijke duiken. Bij de Azoren (zijn meerdere eilanden), kun je natuurlijk wel eenvoudige kantduiken doen. Maar dan is het weer niet zo aantrekkelijk in mijn ogen.

Madeira kan ook warm zijn in de zomer, maar is wel een mooi eiland en je kunt er goed duiken. Hier kun je eens contact mee opnemen (zitten natuurlijk meer duikscholen, maar deze benoem ik omdat de eigenaar een fotograaf is en ik er dus zodoende contact mee heb) https://www.focusnatura.com/

Vind je 30 graden prima te doen, dan kun je ook kijken naar Estartit of de Medeseilanden of Llafranc (Triton diving). Maar het kan er ook 35 graden worden hartje zomer.

En dat wordt het ook op Malta. En de Canarische eilanden. Maar op al die eilanden kun je begeleide duiken maken. Het is alleen dus wel warm boven water en zweten in je pak.
Ga je toch naar Malta, dan zou ik verblijven op Gozo, kleiner, rustiger. Atlantis diving center vind ik een aanrader, groot, maar wel persoonlijk. Brian en Stefania zijn erg aardig. Ik heb mindere ervaringen Divewise in Sint Julians Malta.

Waar je ook naar kunt kijken is Sardinie, net wat koeler, een prachtig eiland (wel een auto huren), met hele mooie stranden (zelfs snorkelen is nog wel aardig daar), maar je kunt er ook goed duiken. En in principe zijn alle duiken daar standaard met gids. De mentaliteit is daar vriendelijker dan in Italie zelf is mijn ervaring. Bespreek het duiken wel van te voren. Wij hebben 3 duikscholen over het gehele eiland gebruikt. Waren allemaal prima.

In Italie en Frankrijk heb je vaak geen begeleiding, vraag er wel naar en mijn ervaring is dat ze minder behulpzaam zijn dan bijvoorbeeld in Spanje of Sardinie of Malta. Bij een duikschool in Hyeres/Giens was er een vrouw bij ons op de boot en die had door de golven niet de kracht om zelf aan boord te komen. Het personeel op de boot was echt letterlijk: we stonden en er bij en keken er naar. 1 van onze groep heeft zijn set afgedaan om vervolgens die vrouw te kunnen helpen.
Mij is overkomen dat ik niet de kracht in m'n knie had om de stap uit een rib op de kade te maken met mijn rebreather op m'n rug. De groep die na ons moest duiken stond al klaar. Ze wilden me helpen, maar duwden en trokken aan me waardoor ik op m'n buik op de kade viel. Maar omdat ik 45kg op m'n rug had kon ik niet zelfstandig meer overeind komen. Dat interesseerde ze niet, ik was uit die boot en de boot kon met nieuwe duikers gevuld worden. Dus daar lag ik te zwaaien totdat een andere duiker mij hielp. Dat is wel wat je vaker hoort in Italie en Frankrijk.
Een positieve uitzondering vond ik Tigillio Sub in Girona, die mensen hielpen je met alles. Maar dat is een duikschool voor technische duikers. Maar wat waren die mensen vriendelijk.
Ook hele goede ervaringen met Eperlan Plongee in Frankrijk, maar ook hier is dat niet een duikschool voor beginnende duikers volgens mij.

Griekenland en Turkije worden hier genoemd, maar die zijn ook warm of heet en behoorlijk doods om te duiken. Zelfs Malta vind ik al aardig doods vergelijken met Estartit ofzo. Hoe meer je naar het oosten gaat in de Middellandse zee of de Adriatische zee, hoe minder leven.
Kroatie vind ik daarom voor open water duikers ook geen aanrader. De temperaturen zijn wel ok, maar het leven bij kantduiken is zeer, zeer beperkt. De wrakduiken zijn er wel leuk, maar de wrakken liggen ook dieper, buiten de open water limieten. Met een advanced brevet zou ik zeggen, ga voor de wrakken, dat is zeker de moeite waard.

Cyprus idem, zeegras bij kantduiken en niet ervaren genoeg voor de wrakduiken zonder advanced open water. Cyprus is ook erg doods als ik op filmpjes kijk, het ligt natuurlijk ook tegen Turkije aan, maar is Europa (deel is Turks). Ik heb Cyprus nog op mijn to-do lijst staan, maar dan hooguit voor het wrak van de Zenobia, maar niet voor een duikvakantie.

Tallinn en Klaipeda voldoen absoluut aan jullie eisen qua temperatuur, in Europa, en je kunt er wrakduiken (nu was dat geen eis van jullie, maar daar staan deze steden om bekend). Maar de meeste wrakken liggen hier ook weer tussen de 20 en 30m en een ander punt is, en dat heeft mij er van weerhouden er naartoe te gaan is het maken van afspraken met een duikschool. Of geen antwoord, of niet open als je wilt duiken. Deze plekken zijn ook onbekend bij Nederlandse duikers.

Je zou ook naar Engeland kunnen kijken. Ik heb ervaring met Porthkerrisdivers en duiken bij Seahouses. Ik weet alleen niet of je daar met begeleiding kunt duiken, volgens mij wel, want je kunt ook spullen huren. Maar daar moet je dan wel naar informeren. St. Abbs is overigens samen met Porthkerris dan de eerste plek waar ik zou informeren. St. Abbs staat bekend om de duikstekken voor beginnende en onervaren duikers. Maar goed, Engeland is wel een flink stuk kouder in de zomer dan hier. Het water was in augustus, in de zomervakantie 12 graden bij Seahouses. Ik was blij met een droogpak. Porthkerris was ik een keer in juni en toen was het water ook 12 graden. Bij ons is het in juni 17-19 graden. Verder heb ik deze zomer in Engeland en Schotland elke dag een jas nodig gehad, niet wegens de regen, maar het was gewoon maar 16-17 graden. ;)

Maar, heb je wel eens gedacht aan de Attersee bijvoorbeeld? Daar kun je ook kantduiken maken en er is een duikschool. Ik heb ervaring met 'Under Pressure', maar alleen om te vullen. Zij verzorgen ook hele gave dagtochten 'Flusstauchen/Schnorcheln'. Dan ga je dus met een snorkel en een pak een rivier af. Dat is echt HEEEEL gaaf: https://www.up-divecenter.at/tauchen-am ... entauchen/ Prijzen voor duiken staan er ook bij. Reserveer wel ruim op tijd in de zomervakantie.
Je kunt min of meer hetzelfde doen in Verzasca/Maggia, maar ik ken daar geen opties om dit begeleid te doen.
Het duiken in de Attersee zelf is natuurlijk zoet water, dus baarsjes, snoeken, in de zomer aan de oppervlakte vaak slecht zicht (onder de 10m heeeel helder), en vanaf een meter of 8 koud. Maar wel te doen in een natpak hoor. Je bent immers als je boven bent zo weer warm. Je hebt er vele stekken en ergens is een dorp onder water gebouwd, er liggen soms wat wrakjes, beeldentuinen, enz. De omgeving met bergen er omheen is gewoon geweldig. Ik kan je dat zeker aanraden. De meeste mensen denken hier niet aan als ze willen duiken op vakantie. En de eigenaar, 'Da Bocki' als bijnaam is gewoon een hele leuke kerel, zijn vrouw is ook vriendelijk en het eten er naast met de Lederhosen past er geheel bij.

Wil je slechts een paar duiken maken, dan kun je ook eens kijken bij de Oostzee, hier zijn hele ondiepe kantduiken mogelijk en zitten wat duikscholen. Maar ik vind het geen aanrader voor een echte duikvakantie. Maar gewoon voor zo een duikje ja, zeker leuk. Het leven is er minder uitbundig dan in Zeeland, dat komt door het zoutgehalte, maar je hebt er wel veel meer en grotere platvissen.

Denemarken heeft duikstekken zoals in Nederland, maar de stroming is er meestal heftiger. Als je er geen ervaring mee hebt zou ik echt aanraden om dit met een duikschool te doen. Er zitten duikscholen op Langeland, maar ook bij de Lillebaelt. Informeer hier ook van te voren of ze begeleide duiken doen, want hier gaan de meeste mensen ook zonder begeleiding naartoe.

Op Lanzarote kun je contact opnemen met Harold Rabeling, hij heeft ook Facebook, is een Nederlander, kan je precies vertellen welk hotel of appartement bij Tui goed gelegen is, of zelf suggesties doen. En zijn duikschool regelt zeker alles voor jullie: https://www.duikvaker.nl/euro-divers-la ... zich-voor/

Verder zou ik jullie aanraden om je advanced open water te doen, dat kost amper meer dan 5 losse duiken, maar dan mag je wel veel meer. Tevens zijn dan de duiken meteen begeleid.

Verder kun je de vraag voor als je echt een duikvakantie wilt ook voorleggen aan Divingworld of Divingholidays. Ik heb met beide reisbureaus wel goede ervaringen en er ook een keer geboekt (meestal is zelf regelen wel goedkoper overigens, en bij zelf regelen heb je meer keuze qua plaatsen). Zij hadden afgelopen jaar op Duikvaker (beurs in Houten eerste weekend februari) een aanbieding voor 8 dagen Cyprus en 10 duiken voor 699 euro (maar ik weet natuurlijk niet in welke periode). En als het nodig is willen ze ook wel deelboekingen doen. Egypte heb ik in 2022 geboekt via Divingworld omdat zelf boeken duurder was. Een liveaboard in Thailand heb ik geregeld via Divingholidays, terwijl ik zelf de vlucht en de rest van de vakantie ingevuld heb. Soms is het prijsverschil met een reisbureau te groot (dit jaar 1400 euro per persoon duurder dan zelf regelen), maar informeren kost niets.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 19:07

Kmbrly schreef:

Ja hier ook een Egypte fan. Ras Mohamed nationaal park. Je gaat het water in en na een mini stukje zwemmen heb je een afgrond van 200 meter diep zo uit mijn hoofd
Nou ben ik slechts een snorkelaar, maar dat moet qua duiken ook fantastisch zijn

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 20:03

Dorine92 schreef:
Kmbrly schreef:

Ja hier ook een Egypte fan. Ras Mohamed nationaal park. Je gaat het water in en na een mini stukje zwemmen heb je een afgrond van 200 meter diep zo uit mijn hoofd
Nou ben ik slechts een snorkelaar, maar dat moet qua duiken ook fantastisch zijn

Ik was in augustus 2022 in Egypte, het was werkelijk 40 graden overdag. Dus niet bepaald koel te noemen. :+

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 20:28

Klopt, ik zou Egypte ook niet aanraden in juli/augustus.
Eind juni 2024 was het 42 graden overdag / 36 in de avond.
Voor ts zou ik dan kijken in maart/april.

Persoonlijk vind ik het een betaalbaar vakantieland , ideaal om te duiken.
Maar ligt gewoon niet in Europa.

Annemiek73

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 20:39

Noorwegen is ook ontzettend mooi duiken in de fjorden Lijkt kwa leven een beetje op de Oosterschelde, alleen is alles er veel groter. Kwa water temperatuur is het goed te doen, half mei was het er toen al een graad of 10. In de zomer zal het dus lekkerder van temperatuur zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 11:13

Kmbrly schreef:

Egypte is helaas enorm duur geworden het afgelopen jaar. 1500 euro voor een weekje inclusief duiken ben je snel kwijt. Kan dat dus niet meer betaalbaar noemen helaas.

En boven water vonden we het land enorm saai, alleen maar zand en nog meer zand. We zijn een dag de woestijn in geweest, maar dat was ook genoeg. Eigenlijk wil je als je niet alleen maar duikt in Egypte ook naar de culturele trekpleisters. Daar ben ik overigens nog niet geweest, maar als ik dus niet 100% kan duiken en dat de gehele dag door, dan vind ik Egypte aan de kust absoluut geen aanrader.
Dan zijn de Canarische eilanden of zelfs de Griekse eilanden veel aantrekkelijker. Daar is boven water ook nog wat te doen.

En of de TS dat belangrijk vind, dat weet ik dus niet.

Noorwegen wordt ook genoemd, ja, daar kun je ook mooi duiken. Maar toch is het daar wel wat frisser in de zomer dan hier. Maar het is zeker wel een optie. Maar ik zou niet een pure duikvakantie dan naar Noorwegen maken, maar ook het land bekijken, want het land is boven water ook zo enorm mooi.

Maar dat geldt ook voor Tallinn en Klaipeda, Oostenrijk, enz.

Annemiek73

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 11:27

germie schreef:
Noorwegen wordt ook genoemd, ja, daar kun je ook mooi duiken. Maar toch is het daar wel wat frisser in de zomer dan hier. Maar het is zeker wel een optie. Maar ik zou niet een pure duikvakantie dan naar Noorwegen maken, maar ook het land bekijken, want het land is boven water ook zo enorm mooi.

Maar dat geldt ook voor Tallinn en Klaipeda, Oostenrijk, enz.

Daar heb je helemaal gelijk in!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 11:59

germie schreef:
Dorine92 schreef:

Ik was in augustus 2022 in Egypte, het was werkelijk 40 graden overdag. Dus niet bepaald koel te noemen. :+

Dat stond er ook. Ik reageerde op een quote waarin stond dat Egypte niet aan de eisen voldeed

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:02

germie schreef:
Kmbrly schreef:

Egypte is helaas enorm duur geworden het afgelopen jaar. 1500 euro voor een weekje inclusief duiken ben je snel kwijt. Kan dat dus niet meer betaalbaar noemen helaas.

En boven water vonden we het land enorm saai, alleen maar zand en nog meer zand. We zijn een dag de woestijn in geweest, maar dat was ook genoeg. Eigenlijk wil je als je niet alleen maar duikt in Egypte ook naar de culturele trekpleisters. Daar ben ik overigens nog niet geweest, maar als ik dus niet 100% kan duiken en dat de gehele dag door, dan vind ik Egypte aan de kust absoluut geen aanrader.
Dan zijn de Canarische eilanden of zelfs de Griekse eilanden veel aantrekkelijker. Daar is boven water ook nog wat te doen.

Jij bent overduidelijk naar de omgeving van Hurghada geweest. Egypte is heel groot en ik herken dit totaal niet, afgezien van dat gedeelte van Egypte. Het is juist 1 van de interessantste en afwisselende landen waar ik geweest ben.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:16

Dorine92 schreef:
germie schreef:

Jij bent overduidelijk naar de omgeving van Hurghada geweest. Egypte is heel groot en ik herken dit totaal niet, afgezien van dat gedeelte van Egypte. Het is juist 1 van de interessantste en afwisselende landen waar ik geweest ben.

Haha, en daar ben ik juist niet geweest. Het meest noordelijke was Marsa Alam. Het meest zuidelijke was Wadi Lahmi.

Als ik weer zou gaan en niet puur voor het duiken dan zou dat dus Gizeh worden, Abu Simbel en Hurghada voor het duiken. Daar ben ik dus niet geweest.
Maar we vonden het allebei boven water in het zuiden dus niet mooi. De woestijn waren we snel zat van. Dus een groot gedeelte van het land moeten we nog bezoeken, en dat schreef ik ook. Maar onze indruk van de kust was dus niet meteen van oh wat mooi. Dan zou ik echt naar de culturele dingen van Egypte gaan als je boven water wat wilt zien.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 15:15

Dank voor de tips!!

Ter aanvulling, we willen graag voor 2x een middag duiken. We gaan met mijn vriend die geen duiker is en niet goed gaat in temperaturen boven de pakweg 28graden. We zoeken dus niet perse iets heel groots.

Al toffe dingen om over na te denken. Mn wat noordelijker in Europa, GB en Scandinavië staan op onze lijst. Ik wist niet zeker of je daar überhaupt kon duiken maar blijkbaar dus wel. Heel fijn !
Laatst bijgewerkt door troi op 18-12-24 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 15:21

Ik heb mijn eerste openwater duik en helaas ook meteen laatste duik -O- gemaakt in noord spanje middenlandse zee. Machtig mooi koraalrif dat ook behoorlijk diep doorging naar beneden., veel te zien en een fijne duikschool met prettige begeleiding voor ervaren en nieuwe duikers. Niet bloedje heet en ook geen heel warm water.

Ik moet het voortaan bij snorkelen houden jammer genoeg maar die duik zal me altijd bij blijven. Murenes, zeekomkommers vissen in alle soorten kleuren en maten. Veel kleurrijk koraal ook <3

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 05:43

germie schreef:
Dorine92 schreef:

Haha, en daar ben ik juist niet geweest. Het meest noordelijke was Marsa Alam. Het meest zuidelijke was Wadi Lahmi.

Ja precies. Dan zit je dus op dat zelfde gedeelte kuststrook waar ik het over had. Dat stuk wat doodsaai is. Klopt dus wel.
Nee daar is het inderdaad niet interessant