Naar München met de auto half december

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Naar München met de auto half december

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-24 16:43

Ik zal 14 december in München moeten zijn, en ik overweeg om dit met de auto ipv de trein te doen. Hoe zijn de ervaringen rond die periode met het weer en zijn het prettige wegen om te rijden? Ik zelf ben nog niet zo diep Duitsland in gereden of zo een lange afstand afgelegd überhaupt met de auto. Ik zou dan 13 dec vertrekken, overnachten en de 14e weer terug rijden. Ik ga met een polo, automaat op winterbanden.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 16:49

Prima te doen hoor. Ik zou op zo'n afstand wel even m'n bandenspanning en vloeistoffen (olie, koelvloeistof, ruitensproeiervloeistof) checken.
En alleen maar fijn dat je er winterbanden onder hebt liggen.

knollentuin

Re: Naar München met de auto half december

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 16:53

Voor Duitsland ook verplicht die winterbanden

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 16:55

Even checken welke milieusticker je nodig hebt! En ja, persoonlijk vind ik Munchen prima te doen, ook in die periode.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 16:57

Het is geen vakantie dus dan is het dikke prima! Polo’s zijn ook geen kleine A klasse wagentjes.

Rocco_Love12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 17:20

Naar München is prima rijdbaar. Ook als er sneeuw ligt of valt. Ze houden de wegen veel beter bij met sneeuw dan in NL is mijn ervaring. Wel is er umweltzone dus een mileusticker a 15,45 te bestellen bij TUV Nord.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 17:25

Neem ook sneeuwkettingen mee.
Persoonlijk zou ik de trein pakken.
Met n beetje pech heb je dan al behoorlijk winterweer, dat kan van Regen ,glad tot sneeuw zijn en geloof mij: files dan zijn echt geen pretje.
Plus dat in Duitsland nog steeds op moment veel (snel)weg-werkzamheden zijn.

Ik moest n paar jaar geleden vlak voor München zijn, was begin December ... heb gedegene 12,5 uur nodig gehad voor 750 km .
Achter Karlsruhe begon de echte pret hagel, ijzel, sneeuw...file berg om hoog berg naar beneden... 3x totale sperringen want ongelukken ( ookal worden de wegen goed vrij gemaakt, idioten die denken ze kunnen hard, heb je altijd
Ik was blij dat ik toen onze transporter (4x4) bij had... en voor de terugweg heb ik toen maar meteen 2 dagen voor uitgetrokken...

Op moment is naar mijn familie rijden (450 km enkel) mij al te veel want met alle afsluitingen, omleidingen ben ik gemiddeld 7 uur onderweg...

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 17:39

Afgelopen september ben ik naar Speyer geweest, en dat vond ik een pittige rit. Het was op een dinsdag, buiten de vakantie. Veel wegwerkzaamheden en files, en uiteindelijk hebben we er 8 uur over gedaan. En dat was dus zonder sneeuw en dergelijke. Komend weekend moet ik naar Stuttgart, en daar pak ik toch maar weer de trein voor... De trein kost ook zo'n 7 uur, maar is een stuk minder vermoeiend dan auto rijden.

Aanvulling; ik ben niet bang om te rijden maar het is mijn hobby niet. Mijn bijrijder wil liever niet overnemen, dus kwam het leeuwendeel van de rit op mij neer. Vermoeiend!
Laatst bijgewerkt door Haarbal op 23-11-24 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 17:41

Dit ligt er ook een beetje aan wie je het vraagt en welke weersomstandigheden je treft :') Ik ben een makkelijke rijder, tuf overal zo naartoe. Een ander doet dat wellicht iets minder graag of makkelijk. En ja, als je een vette sneeuwbui treft wordt het ook alweer anders.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-24 18:42

Ik ga erheen om een kitten op te halen, dus dan lijkt mij auto voor de kitten toch het prettigste, afentoe even stoppen voor kattenbak pauze en even frisse lucht. Trein is dan toch wel best lastig, niet onmogelijk maar kattenbak is natuurlijk niet aanwezig dan, in de auto kan ik grit en een bak meenemen en zit ze een stuk ruimer haha.

Het betreft overigens een polo uit 2018, zal idd van te voren even alles checken en heb daarbij ook altijd alles in de achterbak liggen. Milieusticker ga ik vandaag bestellen inderdaad!

Ik zit qua weer wel in mijn maag, ben bekend met in sneeuw rijden, nooit een probleem geweest, maar het betreft nu een automaat dus dat is wel wat anders dan een schakel auto waarbij je makkelijker kan remmen op de motor. Ik heb wel een flipper optie, dus met het stuur schakelen. En hoe zit het met bergen? Zijn deze er ook veel op deze route?

Had zelf nog gekeken naar vliegtuig maar 240 voor retour ticket en 125 euro toeslag om kitten als handbagage mee te nemen is ook wel beetje absurd :')

En een sneeuwketting? Is dat verplicht of echt noodzakelijk?

Ik ga overigens alleen als ik iemand bij me heb, niet om te rijden maar voor navigeren en actief houden. Hopelijk kan zij mee, anders word het toch de trein.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 19:17

Ik vind het best sneu om een kitten uit zijn warme nest mee te nemen en vervolgens een hele dag in een mandje of bench in de auto te zetten als ik eerlijk ben :o

Ben wel benieuwd wat je daar voor bijzonders gaat halen dat je hier niet kan vinden.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 19:20

Voor die prijs had ik mezelf (en de kitten) niet zo gemarteld en was ik lekker gaan vliegen. Op de gehele aanschafprijs van de kat is dat peanuts gok ik.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 19:22

Liever met de auto. Deutsche bahn is drama, veel vertraging en uitval en druk. Als het een beetje tegenzit mauwt je kat de hele coupé bij elkaar en moet je op het balkon zitten. Had laatst iemand die dit had, 3 uur lang in de trein in Frankrijk.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-24 19:55

Haarbal schreef:
Voor die prijs had ik mezelf (en de kitten) niet zo gemarteld en was ik lekker gaan vliegen. Op de gehele aanschafprijs van de kat is dat peanuts gok ik.

Is ook nog steeds een optie hoor :j ben daar ook nog steeds naar aan het kijken.

Maar moet even exact uitzoeken wat de beste optie is, voor zowel de portomonee als de kitten haha. Kitten is een unieke kleur, daarbij met stamboom. Is een Maine Coon <3

Afbeelding

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 20:05

Bergen zitten er niet echt in de route, via Ulm ga je wel om een berg heen maar je kan ook bovenlangs over Neurenberg.

Enige wat ik haat in Duitsland zijn de baustellen, de werkzaamheden. Die zijn er veel, duren jaren en er staat overdag zeker altijd file. Bij de een meer dan de ander.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 20:17

Als je met de auto gaat, zou ik onderweg zo min mogelijk stoppen.
Stop de kitten met comfortabel, lekker donker, reismandje in een grote hondenbench, zet er een kleine lage bak bij wijze van kattenbak naast, idem voor een eet- en drinkbakje (dat laatste bij voorkeur aan de tralies van de bench), en ga rijden. Reismandje uiteraard open, zodat de kitten de bench in kan, kan eten, drinken en naar de bak kan, en verder vooral niet te veel prutsen.
Ik weet niet hoe jij anders een 'kattenbakstop' voor je ziet, maar als dat betekent dat-ie uit de reismand gehaald wordt, zou ik dat absoluut niet doen. Eén verkeerde beweging en je kitten is pleite.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-24 20:27

Kitten zal met een tuigje reizen, daarbij zal de bak gewoon in de achterbak worden gezet :D in het geval van met de auto gaan.

Maar ik ben ook nog steeds aan het kijken naar een vliegticket, het is zo jammer dat ze 125 rekenen voor enkele reis met een kitten als handbagage, vind dat echt bizar veel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 20:35

Kitten aan een tuigje de hele weg in de auto? Ik zou even navragen of dat uberhaupt mag (kitten wurmt zich uit tuigje en verstopt zich onder je rempedaal - dat vindt de Duitse verkeerspolitie misschien niet zo'n goed idee), en weet je héél zeker dat je dat zelf ook een goed en vooral veilig idee vindt?

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 20:41

Alleen een tuigje mag inderdaad niet in Duitsland. Een bench of speciale reistas wel mits goedgekeurd voor autovervoer. En het moet gezekerd zijn bijvoorbeeld in de kofferbak of met een autogordel :j

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 20:43

Eens met Ibbel. Kitten met alle toebehoren in een bench!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 20:46

Heen en weer naar München is echt prima. Enige waar je geen invloed op hebt is het weer. Heb 2 jaar geleden de pech gehad dat ik midden in een sneeuwfront terecht kwam vroeg in de ochtend waardoor de snelwegen nog niet schoon waren. Heb toen over Venlo - Keulen 3 uur gereden.

Qua kitten zou ik toch kijken voor een reismand. Lekker knus holletje maken en veilig op de achterbank of voorstoel vervoeren. Houd ook rekening dat de kitten wagenziek kan worden. Misschien kan de fokker voor de zekerheid een pilletje regelen bij de dierenarts. Het is echt geen pretje als je uren terug moet rijden en je kitten spuugt en poept alles onder.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 20:47

Rennie89 schreef:
Kitten zal met een tuigje reizen, daarbij zal de bak gewoon in de achterbak worden gezet :D in het geval van met de auto gaan.

Maar ik ben ook nog steeds aan het kijken naar een vliegticket, het is zo jammer dat ze 125 rekenen voor enkele reis met een kitten als handbagage, vind dat echt bizar veel.

Dat is in Duitsland verboden ze moeten in de auto in een reismand. Een tuigje mag niet.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 20:47

Ik zou ook even oefenen met sneeuwkettingen, kan geen kwaad.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 20:49

knollentuin schreef:
Voor Duitsland ook verplicht die winterbanden

Mag ik dit even rechtzetten? Het wordt zo vaak beweerd, maar is toch echt niet waar.
Winterbanden zijn in Duitsland verplicht onder WINTERSE omstandigheden.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-24 21:03

Ibbel schreef:
Kitten aan een tuigje de hele weg in de auto? Ik zou even navragen of dat uberhaupt mag (kitten wurmt zich uit tuigje en verstopt zich onder je rempedaal - dat vindt de Duitse verkeerspolitie misschien niet zo'n goed idee), en weet je héél zeker dat je dat zelf ook een goed en vooral veilig idee vindt?

Een beetje doordenken snap je ook wel dat ik bedoel dat zij uiteraard enkel dat tuigje in haar bench draagt waar zij in vervoerd word :Y) meer uit veiligheid dat mocht er iets gebeuren dat ze meteen gepakt kan worden, en nee, ze zal nergens aan vast zitten. Heb gelukkig gewoon gezond verstand :Y) Maar wanneer er dus een kattenbak stop zou zijn dan zou er wel een lijntje aan vast worden geklikt en zal zij met het tuigje om de bak op mogen. Dit gebeurd nog steeds in de achterbak, lijntje en tuigje puur voor de veiligheid.

edit; wellicht verwoorde ik het wat knullig maar lijkt mij logisch dat ik een kat niet los in de auto ga laten lopen met zo een rit.