wat doen omgeving nijmegen lang weekend sanadome

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Team_Sublime

wat doen omgeving nijmegen lang weekend sanadome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 22:25

Mijn vriend en ik gaan begin december een heerlijk lang weekend naar de Sanadome in Nijmegen, waar we volop gaan genieten van de thermen, duo-behandelingen en ontspanning. Maar vier dagen alleen maar wellness kan wat veel worden, dus we zoeken ook wat andere activiteiten om de tijd te vullen. Ik sta overal wel voor open, maar mijn vriend heeft een specifieke kijk op wat hij leuk vindt.

Hij houdt meer van 'doe'-activiteiten dan van alleen 'zien,' en hij vindt het fijn als er een leerzaam element in zit. Voor hem moeten activiteiten een reden of doel hebben om er echt plezier aan te beleven. Musea interesseren hem meestal niet, tenzij ze iets bijzonders of historisch waardevols bieden, zoals thema’s over Vikingen, Romeinen, en dergelijke – kunst spreekt hem minder aan.

Dus, wat is er te doen in de omgeving van Nijmegen dat leuk en leerzaam kan zijn, en misschien zelfs een beetje doelgericht? We gaan sowieso elke avond lekker uit eten, willen een avondje naar een Duitse kerstmarkt, en staan ook nog een boswandeling op de planning.

Alle suggesties zijn welkom, want ik kan wel wat inspiratie gebruiken!

Sky_As

Re: wat doen omgeving nijmegen lang weekend sanadome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 22:32

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 22:33

Misschien is dit iets best leerzaam om te ervaren:

https://muzieum.nl/

Weet niet of jullie van mountainbiken houden? In berg en dal ligt in de bossen een mooie uitdagende route.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 22:36

In Nijmegen heb je wel muZIEum. Daar kun je ervaren hoe het is om blind te zijn. Je gaat met een stok verschillende ruimtes in onder begeleiding van een slechtziende of blinde persoon die vertelt hoe ze het zelf ervaren. Uit de Romeinse tijd is genoeg te vinden in Nijmegen, sowieso is het valkhof dan wel wat.

Houd hij van sport? Anders kun je naar de voetbal gaan. Verder kun je mooi fietsen in de omgeving. Als je van bowlen en puzzelen houdt kan ik ollround aanraden

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 22:46

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 22:59

Nijmegen bestond al in de tijd van de Romeinen, het heette toen Noviomagus. Er is daar veel informatie over te vinden in Museum het Valkhof!

MuZIEum vond ik erg tof!

Bij goed weer kan je E-choppers huren en een mooie rondtoer maken van 2-3 uur. Ik vond dat ook erg tof om te doen.

Verder raad ik aan om de Sunset March te doen. Ik heb hem zelf nog niet gedaan, maar mijn moeder wel en die vond het erg indrukwekkend. Het is een wandeling over de brug ‘de Oversteek’ waarbij een veteraan de afstand marcheert en waarbij de 48 lantaarns een voor een aangaan (ter nagedachtenis aan de 48 gesneuvelden bij het oversteken van de Waal tijdens WWII). Belangstellenden mogen altijd meelopen. Dit wordt elke avond gedaan.
Hier staat meer informatie: https://www.welkominnijmegen.nl/pages/g ... rsteek.php

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 23:00

Team_Sublime schreef:
Mijn vriend en ik gaan begin december een heerlijk lang weekend naar de Sanadome in Nijmegen, waar we volop gaan genieten van de thermen, duo-behandelingen en ontspanning. Maar vier dagen alleen maar wellness kan wat veel worden, dus we zoeken ook wat andere activiteiten om de tijd te vullen. Ik sta overal wel voor open, maar mijn vriend heeft een specifieke kijk op wat hij leuk vindt.

Hij houdt meer van 'doe'-activiteiten dan van alleen 'zien,' en hij vindt het fijn als er een leerzaam element in zit. Voor hem moeten activiteiten een reden of doel hebben om er echt plezier aan te beleven. Musea interesseren hem meestal niet, tenzij ze iets bijzonders of historisch waardevols bieden, zoals thema’s over Vikingen, Romeinen, en dergelijke – kunst spreekt hem minder aan.

Dus, wat is er te doen in de omgeving van Nijmegen dat leuk en leerzaam kan zijn, en misschien zelfs een beetje doelgericht? We gaan sowieso elke avond lekker uit eten, willen een avondje naar een Duitse kerstmarkt, en staan ook nog een boswandeling op de planning.

Alle suggesties zijn welkom, want ik kan wel wat inspiratie gebruiken!

Misschien niet het advies waar je naar op zoek bent, maar als je gek bent van sauna’s zou ik je heel erg aanbevelen om ook een dagje naar Thermen Berendonck te gaan.

Ja, ook wellness maar echt een wereld van verschil. Berendonck is echt een sauna paradijs waar je de hele dag rond kan struinen, Sanadome heb ik ervaren als een overpriced zwembad met 1 saunacabine, 1 stoombad, 2 baden (binnen en buiten maar wel koud) en allemaal van die bubbelbaden die je ook kan vinden in een subtropisch zwemparadijs.

Mocht je dezelfde ervaring hebben dan kun je Thermen Berendonck in je achterhoofd houden :)

Verder Mountainbiken, MuZIEm, gebakje eten bij Strik, winkelen op de Lange Hezelstraat (super schattige boutiekjes), of lekker wandelen in de Ooijpolder (tussen de Koniks) of een ander omliggend gebied want de natuur rondom Nijmegen is prachtig!

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 00:25

Museum de Bastei is misschien wel wat voor jullie.

Nijmegen is sowieso een leuke stad om doorheen te wandelen. Als je het leuk vindt, kan je bijvoorbeeld een rondleiding van Mariken van Nimweegen doen. Er staan beelden door de stad heen, die daarmee te maken hebben als het goed is. Ik heb er vroeger ook weleens een film van gezien, over een soort sage van de stad.

@capopjekop; zit je nu Nijmeegs voetbal te promoten? :Y) (sorry, off-topic..)

Vorig jaar ben ik naar de lichtjesroute in Museumpark Orientalis geweest. Ik weet niet of ze dat dit jaar weer hebben en vanaf wanneer. Dat is ook leuk.

Edit: dat is vanaf 17 dec; https://www.museumparkorientalis.nl/

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 06:54

Er is zoveel te doen in en om Nijmegen en veel is al benoemd door de anderen boven mij maar even een kleine disclaimer: het Valkhofmuseum is gesloten tot ergens begin 2025 voor renovatie.

Een stadswandeling is een leuke manier om de stad te leren kennen, en al zijn oude gebouwen. Zoals de Sint Nicolaaskapel op de Valkhof die gebouwd is omstreeks 1000 na Christus en waar Romeinse dakpannen in de muren zijn verwerkt. Er is ook een mogelijkheid om een soort kruising tussen een Escaperoom en een stadswandeling te doen bij Escape Tours, The City Escape of Outside Escape. Dan ben je en lekker aan de wandel, en leer je iets over de stad.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 07:18

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 08:44

In Xanten,net over de grens in Duitsland is een museum en archeologisch park over de Romeinen.En in Groesbeek het bevrijdings museum en Canadees kerkhof.Heel indrukwekkend.Ook het anatomisch museum in Nijmegen is interessant.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 08:54

Als jullie een boswandeling willen maken is de N70 een leuke route door Berg & Dal.
Schaasen kan bij het triavium.
Of het Vrijheidsmuseum in Groesbeek bezoeken inderdaad.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 00:36

Ik weet even niet hoe het heet, maar even voorbij Nijmegen is er een wandelroute die deels door NL en deels door Duitsland gaat. Hierbij staan onderweg bordjes over de oorlog en de bezetting in dat gebied. De route start bij een molen.
Als je interesse hebt, kan ik voor je opzoeken waar het is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 06:06

Gaat die route ook via die 'berg' door het bos? Als het die route is dan is dat zeker een aanrader. Dat was geloof ik de noviamagnus

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 08:23

capopjekop schreef:
Gaat die route ook via die 'berg' door het bos? Als het die route is dan is dat zeker een aanrader. Dat was geloof ik de noviamagnus

Dat weet ik niet meer.
De route die ik bedoel gaat voor een deel door dorpjes, een deel door bos en een deel door ‘open veld’.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 08:49

Dropveter101 schreef:
Misschien niet het advies waar je naar op zoek bent, maar als je gek bent van sauna’s zou ik je heel erg aanbevelen om ook een dagje naar Thermen Berendonck te gaan.

Ja, ook wellness maar echt een wereld van verschil. Berendonck is echt een sauna paradijs waar je de hele dag rond kan struinen, Sanadome heb ik ervaren als een overpriced zwembad met 1 saunacabine, 1 stoombad, 2 baden (binnen en buiten maar wel koud) en allemaal van die bubbelbaden die je ook kan vinden in een subtropisch zwemparadijs.

Mocht je dezelfde ervaring hebben dan kun je Thermen Berendonck in je achterhoofd houden :)

Verder Mountainbiken, MuZIEm, gebakje eten bij Strik, winkelen op de Lange Hezelstraat (super schattige boutiekjes), of lekker wandelen in de Ooijpolder (tussen de Koniks) of een ander omliggend gebied want de natuur rondom Nijmegen is prachtig!

Dat dacht ik ook direct, waarom sanadome als je ook naar de Berendonck kan :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 09:28

JessicaD88 schreef:
Dropveter101 schreef:

Dat dacht ik ook direct, waarom sanadome als je ook naar de Berendonck kan :j

Ik zou dat ook nog even heroverwegen inderdaad....

Ik ben nooit in Sanadome geweest, maar overwoog het.... na het zien van de foto's haakte ik af.
Precies wat hierboven gezegd wordt; een soort sfeerloos zwemparadijs.

Ik vind Thermen Bussloo ook echt een aanrader. Vanuit kun je heel makkelijk naar Deventer, Zutphen, Apeldoorn....
En je zit natuurlijk bijna pal op de Veluwe waar het prachtig is.

Berendonck ken ik niet.... Edit: net even gekeken... ook erg mooi. Alle sauna's van Thermen zijn erg mooi. Die dus ook maar eens testen!

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 11:14

Sanadome zijn wij al eens eerder geweest en is ons prima bevallen. Daarnaast is het zo dat mijn vriend niet naakt wil, en bij veel thermen en sauna's is er slechts 1 dag badkleding dag, wat zou betekenen dat hij maar 1 x van het weekend de sauna of bad in gaat en de rest van de dagen niet. Dat is dan ook weer een beetje zonde van de centen als je hotel met welness boekt voor een lang weekend hahaha.

maar ik schrijf berendonck wel even op want dat is een leuke voor een keer met mijn moeder.

wij gaan voor onze eigen ontspanning, en houden van dobberen in het bad en extra behandelingen die we bij kunnen boeken, sanadome was gewoon prima bevallen, goed hotel, het eten was ook prima. wij zitten ook niet van sochtends vroeg tot savonds laat in zon bad te dobberen. we plannen activiteiten tussendoor en beginnen of eindigen lekker in het water om weer tot rust te komen

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 15:40

Snap ik helemaal hoor :). Mijn ervaring was ook voor enkel een spa arrangement wat zonder hotel wel echt prijzig is (en ik ben Berendonck gewend) dus vandaar dat het ook tegenviel. Kan me goed voorstellen dat het prima is als het toch bij het hotel in zit :D

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 18:25

Zooparc overloon vonden wij heel leuk!