Rondreis spanje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Deeks93

Rondreis spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-24 21:08

Hi!

Op dit moment ben ik samen met mijn moeder op een ‘rondreis’ door Spanje.
21 september zijn we vertrokken vanaf oost Nederland naar noord Spanje, Roses om precies te zijn. Na 1 nachtje zijn we door gegaan naar Valencia. Daar in een prachtig appartement verbleven 3 nachten met dakterras en uitzicht op zee, in natuurpark l’albufera.
Vervolgens door gegaan naar casabermeja, een dorpje in de bergen, half uurtje boven Malaga.
Daar zijn we nu! Tot uiterlijk 5 oktober.
We zouden daarna naar Madrid, dan Bilbao, Parijs en uiterlijk 12 oktober weer thuis zijn.
Echter heb ik wat waarschuwingen gehad over Madrid, in verband met de smog, de hitte en teleurstellingen van anderen.
Mijn moeder en ik houden echt van de kust, van het strand en de zee. En we spelen nu met het idee om vanaf hier naar Cádiz te gaan 2 nachten, dan 2 nachten Sevilla, dan Bilbao en vanaf daar naar huis.
Maar we twijfelen waar we goed aan doen.
Cádiz-> Sevilla -> Bilbao klinkt nu het meest aantrekkelijk maar langs de kust weer ophoog zou ook kunnen.

Zijn er nog bokkers met goede ideeen?
Wij zijn niet zo van musea en dergelijke, maar houden van lekker eten, mooie natuur om vanuit de auto naar te kijken, bijzondere gebouwen, zee, kust.
Beide zijn we niet in staat om grote afstanden te lopen. Eventueel hebben we wel de elektrische fietsen bij ons, maar kunnen/willen niet bergop/bergaf fietsen, enkel vlaktes/natuurgebieden.

_Christina

Re: Rondreis spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:18

Oeh ik volg voor do's&don'ts, ik hoop dit jaar ook nog richting Spanje te kunnen en kreeg voor bij Bilbao de tip dat St Sebastian mooi is en iets dat klonk als Zoomania (maar het was geen dierentuin). Ik weet van beide niet of ik het goed schrijf want het was een analoog gesprek en ik heb het nog niet opgezocht.
Veel plezier!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:21

Wil je persé over grote steden reizen?
Ik ga er vanuit dat je met de auto bent. Ik zou lekker over kleinere wegen en dorpen naar het noorden gaan touren. Genoeg moois te zien onderweg.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-24 21:25

_Christina schreef:
Oeh ik volg voor do's&don'ts, ik hoop dit jaar ook nog richting Spanje te kunnen en kreeg voor bij Bilbao de tip dat St Sebastian mooi is en iets dat klonk als Zoomania (maar het was geen dierentuin). Ik weet van beide niet of ik het goed schrijf want het was een analoog gesprek en ik heb het nog niet opgezocht.
Veel plezier!

València en het bijbehorende l’albufera is in elk geval een do! Malaga is ook erg leuk tot nu toe!

Goof: nog tips voor zo’n route? Echt grote steden hoeft niet maar dat was voor ons makkelijker plannen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:29

Nee, geen tips. Ik ken dat gedeelte van Spanje niet.
Ik ben dan ook iemand die niet plant, maar gewoon gaat rijden en stopt als het ergens mooi is :D
Wat ik wel erg mooi vind is de zuidkant van de Pyreneeën.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:33

ik zou zelf -zonder ervaring van de steden- kiezen voor granada - sevilla - bilbao
Maar dat is puur gevoel omdat Madrid me absoluut niet lokt.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:36

Tip voor het geval je meer van kust houdt dan van grote stad; mijdt bilbao, maar bezoek plaatsen als castropol/ penarronda, somo, laredo of zarautz.

Zoek voorafgaand op wanneer er markt is. Op een of andere manier doet een plaats altijd veel leuker aan met als zonder markt.

De meeste campings hebben ook bungalowhuisjes, dat vergroot je zoektocht voor onderkomens.

Mijdt de grote kale droogte tussen leon, burgos, segovia, salamanca. Rij van zuid naar noord misschien zelfs liever via portugal. Veel interessanter en betere wegen. (Tip; mocht je toch op een van deze prutwegen naar het noorden komen; rij met je linker wiel op de middenstreep zolang je geen achterliggers hebt. Dat scheelt een hoop aan kuilen.)
Laatst bijgewerkt door Taucha op 28-09-24 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:39

Ik zou graag naar Granada willen, de Alhambra bekijken en de grottenwijk Sacromonte.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:43

Ik ben wel in El Campello geweest, ook langs de kust. Een leuke plaats, met een ruig achterland, ik vond dat prachtig om te zien. Ik ben ook geen wandelaar. Er is een leuke boulevard, maar of daar nu nog alles open is durf ik niet te zeggen. Als je dan daarna doorsteekt naar Zaragoza, is dat ook een mooie stad, maar wel wat meer in het binnenland. Daarna kan je via de westkust Frankrijk weer in, dan is Biarritz een mooie stad aan de kust. Dan heb je misschien wat kortere stukken te rijden, met wat meer stops, maar ook dat kan fijn zijn.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-24 22:24

Oeh ik zie al hele leuke tips voorbijkomen!
Leuke boulevards vinden wij altijd goed!

Portugal trekt ons niet zo, maar ga er wel naar kijken!

Rest van alle genoemde plaatsen moet ik morgen eens op gaan zoeken.
Iemand had het over niet naar Bilbao gaan? Valt dat dan zo tegen? Dat leek me juist leuk aan de hand van foto’s. Maar wellicht dat die plaatsen nog mooier zijn?

We hebben gister hier een deel van de witte dorpen route gedaan en hoewel ik de route erg mooi vond door de landschappen vond ik de dorpen wat tegenvallen. Nou is het ook zo dat wij een verlengde Transporter bus hebben dus parkeren is niet makkelijk en als je dan wat slechter loopt dan ben je redelijk snel de dorpen weer uit.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:07

Bilbao is druk en met de auto niet eenvoudig bij het centrum en water te komen, zeker niet met iets dat groter is dan 5m lang en 1.65 breed. Meeste kleinere plaatsen aan de noordkust bieden hetzelfde aan strand, barretjes, boulevard, winkeltjes alleen dan een stuk rustiger.
Dus als je niet specifiek voor een gebouw/ museum/ oid naar bilbao hoeft kun je eenzelfde gezelligheid beleven in een rustiger kustplaats.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:20

Ik ben groot fan van combados, combarro, o grove, illa de Arousa.. Alles in de baaien van de westkust van Spanje..

Nu ben ik bevooroordeeld, omdat mijn man oorspronkelijk uit deze streek komt, maar ik vind het de perfecte combinatie van strand en natuur.. Aan de ene kant het strand, en aan de andere kant heuvelachtig/bergachtig gebied met veel wild, waaronder ook wilde paarden.. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:59

Iets heel anders.. Wij zijn onderlangs via Malaga naar de Algarve gegaan. Tavira is een heel leuk gezellig strandplaatsje. Toen naar Olhos de Agua en daarna via Porto weer naar Noord-Spanje.
Binnendoor door Spanje via Madrid ook gedaan, maar dit vonden we veel leuker. De Algarve is ook echt leuk en verbazend groen.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-24 09:19

nine1987 schreef:
Ik ben groot fan van combados, combarro, o grove, illa de Arousa.. Alles in de baaien van de westkust van Spanje..

Nu ben ik bevooroordeeld, omdat mijn man oorspronkelijk uit deze streek komt, maar ik vind het de perfecte combinatie van strand en natuur.. Aan de ene kant het strand, en aan de andere kant heuvelachtig/bergachtig gebied met veel wild, waaronder ook wilde paarden.. [ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Sorry voor de late reactie! Drukke planningen aan deze kant van Spanje, er is veel te veel te zien in veel te korte tijd! En slecht internet af en toe.

Deze staan nu ook op ons lijstje!

We hebben in elk geval besloten wel naar Cádiz en Sevilla te gaan, ligt ook lekker dicht bij elkaar, daarna willen we wel een langs stuk rijden naar noordwest Spanje. Portugal gaan we deze ronde niet doen.
En dan twijfelen we nog of we vanaf noordwest Spanje in 1 x terug gaan rijden of dat we nog een overnachting ergens pakken.
Ik wil eigenlijk wel zaterdag 12 oktober thuis komen. En eer dat we uit Sevilla weg gaan is het al 9 oktober. Dus heel veel tijd is er daarna ook niet meer.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 10:26

Ik ben ooit in Sevilla geweest. Echt een mooie en fijne stad! Veel plezier nog!

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 10:41

Voor een volgende keer is Noord-Spanje ook echt de moeite waard om te bezoeken. Prachtig groen en bergachtig. Soms krijg je het gevoel dat je door Oostenrjjk rijdt. Maar dan met zicht op het strand en allerlei leuke en gezellige badplaatsen. Helaas is het daar tijdens de zomervakantie tegenwoordig vrij druk omdat de Spanjaarden daar zelf ook vakantie houden. Het is er immers een stuk minder warm dan in Madrid bijvoorbeeld. Maar in het voor- en naseizoen zeker een aanrader.

Het is ook heel leuk om via Noord-Spanje langs Santiago de Compostela naar Porto te rijden. Wij hebben dat zelf met een camper gedaan. Superleuk.

Edit: wat wij deden was de camper aan de stadsrand parkeren en dan met de elektrische fietsen de stad in. Dat is prima te doen, ook in Bilbao. Dat vonden we een leuke stad met het Guggenheim museum als hoogtepunt. Dat museum is zelfs de moeite waard als je niet van musea houdt :-).