Waar twee hobby’s samenkomen

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

_xDyan

Waar twee hobby’s samenkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-24 21:54

Hi allemaal! Afgelopen week ben ik met mijn vriend mee geweest op de vrachtwagen. Hij rijdt voornamelijk paardenmest en komt dus op veel paardenlocaties. Ik had hem er al veel over gehoord, ik kon me er wel een voorstelling van maken, maar dat hij zo erg in “mijn” wereld loopt had ik even niet bedacht.

Ik heb de hele week foto’s gemaakt, waar we ook toestemming voor gevraagd hebben. Het leek me leuk om mijn verhaal te delen!

Mijn vriend werkt bij Mesthandel Kroon in Waarland. Zelf wonen we in Twente, dus dat lijkt misschien een beetje gek. Echter zijn er een flink aantal Duitse klanten bij ons in de buurt, waar hij dus makkelijk naar toe rijdt. Hier zijn we dan ook begonnen maandag.
Onze dag begon om 05:00 uur, ik was alleen nog niet helemaal wakker genoeg om direct foto’s te gaan maken :')
Met de opkomende zon is het Duitse landschap wel prachtig!

Deze eerste lading was verse stromest van paarden en mocht dus naar de champignon kwekerij. Daar kom je op een immens grote mest bult dus dat was wel even indrukwekkend.
Afbeelding

De locatie daarna was een grote professionele dressuurstal in Duitsland. Hier werd echt hoog niveau gereden en wat mij opviel is dat, vooral in Duitsland, heel veel paarden een klein uitloopje aan de stal hebben! Ik dacht dat ik hier ook foto’s van had, maar helaas. Wilde het toch even benoemen.

Daarna kwamen we wederom bij een grote professionele stal, waar ze weliswaar geen uitloopje hadden maar MEGA grote boxen. En het grappige hier was, dat we letterlijk langs de paarden naar de mesthoop toe reden. Geen paard was onder de indruk.
Afbeelding
Afbeelding

Na een super mooie rit door het Duitse landschap, kwamen we op een kleinere pensionstal, totaal in contrast met waar we hiervoor waren. Waar het hiervoor super mooi afgewerkt was, was hier alles een beetje houtje-touwtje aan elkaar geknoopt. De mesthoop was ook erg groot (we kwamen alleen de verse mest halen) en midden op het erf.
Het meest grappige was hier dat 1 paddock bestond uit kunstgras… :')
Afbeelding

Daarna zijn we op nog een aantal locaties meer geweest:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Later in de week kwamen we dan toch in Nederland. Daar mochten we ook een aantal leuke adressen laden. Het leuke hieraan vond ik dat ik mijzelf ook wat beter verstaanbaar kon maken :') En dat er overal een zelfde werkstructuur te zien is. Om 10.00 uur is het koffietijd en dan legt iedereen even het werk neer om samen koffie te drinken, dat was bij ons op stal ook altijd zo! Zelfs de chauffeur (en bijrijdster :P ) werden erbij gevraagd!
Afbeelding

Mijn vriend doet dit werk nog niet zo heel erg lang en stond er wel even van te kijken toen hij de opdracht kreeg vanuit de rijbak te moeten laden. “Maar dan zak ik toch weg in het zand?”. Tot hij er achter kwam dat dit een hele fijne bodem was, precies zoals deze hoort te zijn voor een rijbak: waar je niet zomaar in wegzakt!
Afbeelding

Enne… ook hij heeft nogal vaak last van opstapkrukjes die in de weg staan! :P Denk een beetje aan de chauffeurs en probeer ze aan de kant te zetten :=

Ik ben in ieder geval mega trots op mijn vriend en hoe hij dit werk doet. Hij houdt altijd rekening met de paarden (zet zelfs even de motor uit als er iemand langs moet) en begrijpt de paardenmensen denk ik als geen ander (als hij mij al begrijpt… :') )

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om ook eens deze kant van het werk te zien. Ik vond het zelf in ieder geval heel erg leuk om eens mee te maken!

If it's meant to be, it will be

Bernoe

Re: Waar twee hobby’s samenkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 22:00

Haha dat is wel grappig, hij komt ws meer "op stal" dan jij!

Dimona Tamboerijn x Hoogheid
Wenslady Sirius x Wilhelmus
Rosaly O2 Mandienio WL x Alexandro P

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 22:18

Wat een leuke ervaring! Hoeveel stallen doet hij gemiddeld op 1 dag aan? Je vertelt over een champignon kwekerij, maar waar gaat de mest nog meer heen? Is er nog verschil tussen puur mest (van het land oid) of mest waar stro/hooi/vlas tussen zit?

♥12-5-1999 Ryvonne Promise †2-4-2013 "If the world would end today..."

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 07:59

Leuk bericht! Ik ben inderdaad ook benieuwd naar meer.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 08:29

Leuk topic! Ik schreef vroeger voor een "vaste" jury en vond het erg leuk om bij andere stallen rond te neuzen. Ik zou vaker met die vriend meerijden als het kon. :D

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-24 11:01

Wat leuk dat jullie benieuwd zijn naar meer!

Het is een beetje afhankelijk hoeveel hij bij een stal moet ophalen, naar hoeveel stallen hij op 1 dag kan. En ook hoe dicht deze bij elkaar liggen natuurlijk. Als het gaat om verse stromest voor de champignonkwekerij (dus mest dat niet ouder is dan 2 weken) dan is dit vaak niet zwaar en kan hij meerdere stallen in 1x ophalen. Als het gaat om oudere mest, dan is dit vaak zwaarder omdat het natter is. Dan kan het zijn dat hij zijn vrachtwagen maar voor de helft kan laden omdat hij dan al aan het gewicht zit van 50 ton (Duitsland zelfs 40 ton). In Nederland mag je niet zwaarder zijn dan dat.

Er zit zeker verschil in mest. Verse stromest is voeding voor champignon kwekerijen en is daarom het meeste vraag naar. Paardenmest wordt warm bij het ouder worden en verteren en gaat dan broeien. Hierdoor veranderen bepaalde stoffen en de mest wordt heel geschikt als voedsel voor champignons. Vaak wordt deze mest vermengd met kippenmest (als ik het goed begrepen heb) en samen heet dat dan champost.

Mest waar vlas, hooi of zaagsel tussen zit is wat minder vraag naar. Dit kan gebruikt worden voor biogas (volgens mij) of door een boer die het uitrijd over het land. Afgelopen week hebben we een aantal keren oude mest naar het land gebracht (je ziet hier ook dat de mest ouder is omdat het al helemaal zwart is):
Afbeelding

Ponytante schreef:
Leuk topic! Ik schreef vroeger voor een "vaste" jury en vond het erg leuk om bij andere stallen rond te neuzen. Ik zou vaker met die vriend meerijden als het kon. :D

Hahaha ik vond dat ook echt fantastisch! Ik zou zeker vaker mee kunnen, maar met zelf paarden aan huis en hondjes gaat er heel wat organisatorisch werk aan vooraf dus zal het bij af en toe blijven helaas :P

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-24 14:11

Kreeg zojuist nog een foto van mijn vriend van de uitloopjes die ik bedoelde. Dit zie je in Duitsland dus heel veel:
Afbeelding

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 15:38

Grappig, mijn ex vriend reed ook voor een mesthandel. Nou ja, een bedrijf wat ook paardenmest reed naast bv bierborstel en ander bulk
Bedrijf heette Buffing Transport en later Jongerius geloof ik.
Hij kwam ook veel bij Kroon en reed ook voor Amco ( rode wagens)
( dit is wel 32 jaar geleden of zo)

We reden ook mest naar grote bedrijven die het voor de champion kwekers bewerkten

Ben ook veel mee geweest. Was echt tof, bij mega draver stallen en Paul Shockemole en zo.
Superleuk om dit te zien, krijg een deja-vu HAHAHAA

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 18:13

Kan een stal dan ergens melden dat er weer mest gehaald kan worden oid? Blijkbaar ook een verschil met de verse mest en de oudere mest? Zo van ‘alleen het voorste stuk oid ‘? :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 18:17

Wat leuk! Ik heb er ook ervaring mee. Ik ken Kroon ook van vroeger.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-24 18:25

Ellen_ov schreef:
Kan een stal dan ergens melden dat er weer mest gehaald kan worden oid? Blijkbaar ook een verschil met de verse mest en de oudere mest? Zo van ‘alleen het voorste stuk oid ‘? :')

Klopt, voor de champignonkwekerij mag de mest niet ouder zijn dan 2 weken en niet vervuild zijn met wat anders dan stro. Ouder mest moet weer aan andere eisen voldoen maar dat durf ik zo niet te zeggen.

Je kunt inderdaad contact met hen opnemen om de mest te komen halen. Voor deze service vragen ze een klein tarief, maar het is afhankelijk van wat je hebt en hoeveel. Ik weet niet hoeveel ik er over kan zeggen in dit topic ivm reclame maken (want dat is niet mijn intentie, hoewel het een leuk bedrijf is! :p), maar je mag me altijd een PB doen!

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 12:41

Leuk om te lezen, en te leren!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 13:11

Ik weet dat het toen gebracht werd naar CNC op de Moerdijk. Daar werd het verwerkt tot een grondstof voor de champignonteelt. Meestal werd er dan een vracht van deze grondstof mee teruggenomen en gebracht bij een kweker.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-24 13:27

Suzanne F. schreef:
Ik weet dat het toen gebracht werd naar CNC op de Moerdijk. Daar werd het verwerkt tot een grondstof voor de champignonteelt. Meestal werd er dan een vracht van deze grondstof mee teruggenomen en gebracht bij een kweker.

Klopt helemaal!! Dat is nog steeds, alleen het mee terugnemen niet bij Kroon (volgens mij, in ieder geval niet altijd en toen ik mee was ook niet).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 13:31

_xDyan schreef:
Suzanne F. schreef:

Klopt helemaal!! Dat is nog steeds, alleen het mee terugnemen niet bij Kroon (volgens mij, in ieder geval niet altijd en toen ik mee was ook niet).

Oké, ja dat was omdat het zonde is om ‘leeg’ terug te rijden natuurlijk. Dus werd er een vracht van dat spul mee teruggenomen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 13:32

wat leuk TS.

en wat fantastisch hoe vol met passie als jij er over praat. terwijl het het werk van je partner is.
ik weet niet of ik wel zoveel over mijn man zijn werk kan vertellen haha

Be your best self

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:13

Leuk om te lezen.
Dat van dat wegzakken (nou ja, de angst voor het wegzakken van de chauffeur) herken ik. Helaas moest eens bij ons een ambulance in de rijbaan komen. De chauffeur durfde dat niet aan. Na enig aandringen reed hij met zijn ambu de baan in. Geen centje pijn uiteraard.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-24 15:16

Suzanne F. schreef:
_xDyan schreef:

Oké, ja dat was omdat het zonde is om ‘leeg’ terug te rijden natuurlijk. Dus werd er een vracht van dat spul mee teruggenomen.

Klopt hoor, maar vaak zit er wel een adres op de route en is hij zo niet lang leeg :)

Joltsje schreef:
wat leuk TS.

en wat fantastisch hoe vol met passie als jij er over praat. terwijl het het werk van je partner is.
ik weet niet of ik wel zoveel over mijn man zijn werk kan vertellen haha

Hahaha ja maar ik denk dat ook mee speelt dat hij normaal de hele week van huis is. Ik zie hem alleen in het weekend dus de tijd die we samen doorbrengen is heel kostbaar. Hij heeft een grote passie voor vrachtwagens en draagt dit ook uit waardoor ik het stiekem ook wel leuk vindt. En andersom met mijn paardenhobby netzo. De ene keer zijn we meer met zijn hobby bezig en de andere keer met de mijne. Dus nu worden het meerdere gezamenlijke hobby’s haha :=

rien10 schreef:
Leuk om te lezen.
Dat van dat wegzakken (nou ja, de angst voor het wegzakken van de chauffeur) herken ik. Helaas moest eens bij ons een ambulance in de rijbaan komen. De chauffeur durfde dat niet aan. Na enig aandringen reed hij met zijn ambu de baan in. Geen centje pijn uiteraard.

Met een ambu minder handig dat hij dat niet durfde idd… fijn dat hij toch op jullie vertrouwde! Gek eigenlijk wel he, ik vind dat je het nog wel kan zien aan de bodem. Want je kan ook weer niet altijd elke rijbak inrijden haha

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 16:33

Bedankt voor je aanbod :) het is meer een nieuwsgierigheid naar hoe het in z’n werk gaat. Ik stond voorheen op een pensionstal en nu bij mensen aan huis dus ging er wat vanuit ‘mestplaats is vol-> bedrijf/boer om te halen word gebeld’. :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie