Een cruise vakantie

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Wpaard

Een cruise vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-24 09:32

Hey. Heeft iemand hier ervaring met een cruise? Ik wil graag in oktober met mijn vriend op huwelijksreis op een cruise richting Engeland/Schotland. Graag voor minimaal 3 dagen en maximaal 5 dagen.

7September

Re: Een cruise vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 09:36

Ik ben twee keer op een cruise geweest. Een keer vanaf Barcelona en een keer vanuit Venetië.

Wat wil je weten?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 13:52

Wij hebben afgelopen zomervakantie een Middenlandse Zeecruise gedaan. Welke vragen heb je?

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-24 15:29

Ik zoek een cruise naar engeland/Schotland. Weetniet welke aanbevolen wordt? Er is zoveel keus maar ook zoveel prijsverschil..

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 16:11

Ik ben alleen met Costa geweest tot nu toe, omdat dit de enige maatschappij is die een beetje betaalbaar is als solo reiziger.
Maar ik heb geen idee of Costa ook cruises naar Engeland/Schotland aanbiedt.
Costa is gewoon, niet super chique maar wel prima. Wel veel Italianen aan boord en ik vind dat nu niet de meest vriendelijke mensen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 16:34

Wpaard schreef:
Hey. Heeft iemand hier ervaring met een cruise? Ik wil graag in oktober met mijn vriend op huwelijksreis op een cruise richting Engeland/Schotland. Graag voor minimaal 3 dagen en maximaal 5 dagen.

Waarom een cruise? Als in: wat wil je zien/doen op die cruise?

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-24 17:10

ikke schreef:
Wpaard schreef:

Ik durf niet te vliegen dus dat valt af. Daarom gekozen voor een cruise vakantie. Even het gevoel van weg zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 18:32

Wpaard schreef:
ikke schreef:

Ik durf niet te vliegen dus dat valt af. Daarom gekozen voor een cruise vakantie. Even het gevoel van weg zijn.

Ik heb een hekel aan vliegen. Je mag niet eens een automaatbak als handbagage mee nemen, ttsssk...

Maar om de nachttrip naar Hull of Newcastle een cruise te noemen, zoals ze zelf graag doen, vind ik ook weer een tikkie overdreven. Ik neem dus aan dat dat niet is wat je bedoelt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 18:44

ikke schreef:
Maar om de nachttrip naar Hull of Newcastle een cruise te noemen, zoals ze zelf graag doen, vind ik ook weer een tikkie overdreven. Ik neem dus aan dat dat niet is wat je bedoelt.

Ik snap hem ook niet helemaal.
ik heb wel eens 3-daagse voorbij zien komen, maar dat is dan in de nacht op de boot, een dagje city trippen en dan een nacht terug op de boot. Maar dat is geen cruise.
Of is dit toch wel wat je bedoelt TS?

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-24 18:55

Nee dat hoeft niet.

Er zijn toch ook wel andere cruises om daarheen te gaan dan alleen die mini cruise ?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 18:59

Maar als je 'daarheen' wil heb je het automatisch over een overvaart naar Engeland. Die zijn simpelweg niet 5 dagen, die gaan rechtstreeks en zetten je daar af.

Maar als je even googlet zie je bijvoorbeeld dat TUI cruises aanbiedt in west Europa, dat is dus wat anders dan een ferry naar de overkant.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 20:27

Wpaard schreef:
Ik zoek een cruise naar engeland/Schotland. Weetniet welke aanbevolen wordt? Er is zoveel keus maar ook zoveel prijsverschil..

Wil je gewoon met de boot naar de overkant of wil je daarheen en daar opstappen op een cruise?
Want naar Engeland varen duurt al een uur of 8 dus drie dagen lijkt me amper haalbaar.

Of bedoel je zoiets?
https://www.dreamlines.nl/cruise/bezoek ... l=17546534

Opstappen in Amsterdam en dan een paar havens in Engeland afvaren?

[o]

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 21:23

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 22:55

verootjoo schreef:
Wpaard schreef:

Wil je gewoon met de boot naar de overkant of wil je daarheen en daar opstappen op een cruise?
Want naar Engeland varen duurt al een uur of 8 dus drie dagen lijkt me amper haalbaar.

Of bedoel je zoiets?

Waar TS misschien op het verkeerde been gezet wordt is de aanbieding van 5-daagse retours, zowel door P&O als DFDS. Dan is heen en terug binnen vijf dagen en ze pretenderen dat dat goedkoper is dan een retour over twee weken of zo.

Maar een cruise is voor mij inderdaad ook zoals je link van dreamlines.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 23:53

verootjoo schreef:
Wpaard schreef:

Of bedoel je zoiets?

Die is best leuk en passend bij wat TS wil, maar dan zou ik wel in Amsterdam op willen kunnen stappen (en het liefst er ook weer af, maar dat zal lastiger zijn als de volgende tour niet direct aansluit). Nu lijkt enige optie Southampton met dan een eerste stop in Amsterdam. Dan moet je ook nog heen en weer naar Southampton zien te komen als ze daar niet flexibel in zijn.

Als iets langer (7 nachten) een optie is dan zou ik ook eens naar de Oostzee kijken.
Vaak vertrek vanaf Duitsland (kun je met de auto heen) en dan via Riga-Tallinn-Stockholm (en soms nog Visby) over de Oostzee. I.p.v. Riga zijn er ook varianten met Helsinki, maar ik zou persoonlijk Riga prefereren. Ben op congres geweest in Tallinn en dat vond ik zo'n onverwacht mooie en prettige stad om te zijn.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 08:56

Je hebt ook cruises die vanaf Amsterdam of Rotterdam vertrekken richting Noorwegen en die vaak ook een stop hebben in Engeland.
Mocht autorijden geen probleem zijn, dan zou je ook vanaf Kiel of Hamburg kunnen varen.

Enkele voorbeelden (let niet op datum, maar vooral op plekken waar de cruise langs komt):
Vanuit Hamburg richting Engeland: https://www.costacruises.eu/cruises/HAM ... 40908.html
Vanuit Kiel naar Noorwegen: https://www.costacruises.eu/cruises/KEL ... 40906.html

Voor cruises vanuit Rotterdam (deze gaan binnen Europa, je kunt verder filteren): https://www.hollandamerica.com/nl/nl/fi ... fCall:(RTM)

Ik ben zelf afgelopen jaar met Costa weggeweest. Jaar daarvoor met MSC. Beide vond ik prima. Alleen had ik bij MSC een vrij oude boot. Google even naar het schip waar je mee weggaat.
Zelf heb ik met Holland America geen ervaringen, maar het is wel fijn dat deze vanuit Rotterdam gaan.

Mijn tips:
Als je bij het buffet gaat eten, dan kom je wel veel Italianen tegen bij Costa. Bij MSC idem. Zelf ging ik altijd naar het restaurant om te eten. Bij het boeken van een cruise (of bij het onboarden) kies je een diner zitting (meestal of om 19:00 of om 21:00 uur). Je hebt altijd een tafel. Eten in het aangewezen restaurant aan de aangewezen tafel zit bij de prijs inbegrepen. Dit vond ik persoonlijk fijner eten dan bij het buffet.
Je kunt ook gewoon in het gewone restaurant ontbijten.

Kijk goed of je een drankenpakket nodig hebt. Ik heb beide keren een non-alcoholisch pakket genomen (dus soft drinks). Kijk wel goed wat erbij zit, en of je het eruit haalt.

Ik heb beide cruises solo gedaan, dus ik vond het fijn om met een excursie mee te gaan. Boek deze vooraf als je dit zou willen! Je favoriet zit (dit is mijn ervaring) altijd vol als je aan boord wil boeken. Je kunt vaak ook makkelijk zelf van boord en de stad verkennen.

Qua kleding: Vaak is er een gala avond en nog twee thema avonden. Die zijn per rederij verschillend. Kleed je netjes aan boord als je gaat eten, dan hoef je niet compleet in gala (is mijn ervaring).

Je krijgt een kaartje voor aan boord. Hiermee open je je eigen hut, maar deze moet je ook laten zien bij het eten (vaak) en als je drankjes haalt. Het is je betaalmiddel. Ik heb hem vaak aan een keycord. Je hoeft hem dan niet om je nek te hangen, maar zo kon ik hem snel vinden in mijn tas.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 09:02

Ik ben al een aantal keer met de boot naar Engeland en terug geweest. Maar ondanks dat het een flink schip is, je er goed kunt eten, voelt het verder niet echt als een 'cruise' meer als een moetje. Misschien als je de duurste kamer pakt dat het meevalt, maar een standaard kamer is behelpen.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.

Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 09:05

Ik ben in mei met mijn moeder naar Newcastle geweest met zo'n "cruise".
En inderdaad, zo'n standaardkamer stelt echt niets voor. Ik werd er bijna claustrofobisch van :=
Het eten wel wel goed, maar ik zou het echt niet nog een keer doen. Zonde van het geld.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-24 09:54

Bedankt voor jullie informatie en tips. Hier kan ik wat mee en ik ga dan even kijken naar de sites :j

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 10:02

Standaad cruisekamers stellen in zn algemeenheid weinig voor, dus het is goed om daar rekening mee te houden. Wij hebben de kamer alleen gebruikt voor slapen en douchen.

Waar je rekening mee moet houden, is (afhankelijk van het vaarschema) dat je dus niet van boord kunt als je op zee zit, en het dan wel handig is als je het een beetje naar je zin hebt. Elke maatschappij heeft hierin zn eigen stijl en vormen van entertainment. Je hebt bijv maatschappijen waarbij je savonds in chique kleding wordt verwacht bij het diner, maar ook maatschappijen waarbij de obers op je tafel komen te staan om te dansen.

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 10:06

Ladyson schreef:
Standaad cruisekamers stellen in zn algemeenheid weinig voor, dus het is goed om daar rekening mee te houden. Wij hebben de kamer alleen gebruikt voor slapen en douchen.

Waar je rekening mee moet houden, is (afhankelijk van het vaarschema) dat je dus niet van boord kunt als je op zee zit, en het dan wel handig is als je het een beetje naar je zin hebt. Elke maatschappij heeft hierin zn eigen stijl en vormen van entertainment. Je hebt bijv maatschappijen waarbij je savonds in chique kleding wordt verwacht bij het diner, maar ook maatschappijen waarbij de obers op je tafel komen te staan om te dansen.

Ja. Goede inderdaad!

Persoonlijk vond ik een kamer met raam, of het liefst een balkon, het fijnste. Even afhankelijk van het weer. Ga je in het najaar, dan zul je niet snel op het balkon zitten.
Twee jaar geleden heb ik een kamer gehad zonder raam, dat was (voor mij) vreselijk. Ookal gebruikte ik die kamer voor alleen douchen en slapen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 10:19

Ik boek ook altijd een balkonhut. Na corona moet ik er niet aan denken dat je een paar weken opgesloten zit in een binnenhut.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:22

Cayenne schreef:
Ik ben in mei met mijn moeder naar Newcastle geweest met zo'n "cruise".
En inderdaad, zo'n standaardkamer stelt echt niets voor. Ik werd er bijna claustrofobisch van :=
Het eten wel wel goed, maar ik zou het echt niet nog een keer doen. Zonde van het geld.

Daarom boeken wij altijd de upgrade naar tweepersoons bed (DFDS) of bedden naast elkaar (P&O) dan heb je automatisch een grotere hut. Kost enkele tientjes extra.
En nee, wij doen niet zo'n "cruise" maar nemen de auto mee en blijven er een week, of langer.

Voor enkel de overtocht is dat prima zo, maar voor een cruise van meerdere dagen kan ik me voorstellen dat je de lat hoger legt, zoals Fitzroy en 7September ook aangeven. Daarop bezuinigen doet waarschijnlijk meer afbreuk aan je vakantie dan het kost.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:56

Precies, ik vind het echt heerlijk om ‘s morgens met een cappuccino op mijn balkon te zitten. Dat is mij wel wat waard. Maar kan me voorstellen dat dit voor noordelijke bestemmingen minder geldt en dat je dan aan een raam genoeg hebt.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 14:33

Even zoeken op cruise vanaf nederland. Van uit Rotterdam met Retour Rotterdam (of een andere haven niet te ver weg zoals Zeebrugge en Hamburg) zijn kortere cruises richting Engeland en richting het Noorden. Maar met het weer is het mazzel hebben, want als het slecht is dan is het binnen zitten, en daar ben je wel een keer klaar mee.

Over de IJssel