Tips hoe vakantie indelen na blessure!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Herfstblad

Tips hoe vakantie indelen na blessure!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-24 17:44

Hi!

Willen jullie met mij mee denken?
Volgende week staat er eigenlijk een hele leuke trein vakantie op de planning! Een weekje/ca 10 dagen met de trein door Duitsland. Keulen heb ik geboekt 2 nachten, Bacharach al ook 2 nachten! Daarna op de bonnefooi. Heidelberg lijkt mij leuk! Rothenburg ob der Tauber ook! Ik heb er eigenlijk ontzettend veel zin in! Ik ga trouwens alleen!

Maar 9 mei ben ik gevallen en heb ik mijn enkel omgezwikt op vakantie. Inmiddels ben ik bij de orthopedisch chirurg geweest omdat de klachten aan bleven houden. De arts gaf aan overbelasting na te snel weer begonnen met sporten ed. Ik merk, nu ik minder doe, dat het echt wel beter wordt gelukkig! Maar dit weekend heb ik wat meer gedaan en vandaag toch weer meer last. Dat zet mij wel aan het denken. Ik ben een ontzettende natuur/wandel liefhebber! Ook stond eigenlijk een klettersteig op de planning. Maar ik merk dat ik er "stress" van krijg of dit lichamelijk wel verstandig is. Maar en nu? :) Mijn overnachtingen kan ik gratis annuleren. Het Duitsland ticket niet. (Ga ik vanuit, een aanname, nog niet gecheckt)

Mijn optie 1 is: het doorlaten gaan en andere dingen dan wandelen/sportief bezig zijn in Duitsland doen. Alle tips zijn welkom! Een dagje sauna, naar een meer/zwembad. Of een fiets huren. Een stad bekijken lukt ook wel. Ik kan wel gewoon normaal lopen zonder pijn. Maar niet 10 km bergopwaarts zeg maar.

Optie 2: Alles annuleren, een vliegtuig boeken en naar een warm oord! Daar lekker op het strand rustig aan doen. Nadeel is wel dat dat natuurlijk veel duurder gaat zijn dan mijn vakantie nu! :')

Dit is natuurlijk een hartstikke luxe probleem en het is wat het is. Maar misschien hebben jullie nog leuke tips!

Roosch

Re: Tips hoe vakantie indelen na blessure!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 17:47

Als je snel geneigd bent over je grenzen te gaan zou ik voor plan b kiezen en naar een zonnig oord. :j

Als je toch naar je geplande bestemming gaat en snel in de verleiding komt, kan het zijn dat je jezelf meer blesseert. Met goed zoeken moet een leuke last minute wel te betalen zijn.

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BB-ITP] Kedi en Neko op de kiek bij Madelon!

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 17:50

Eventueel een brace of tapen ( fysio laten doen of zelf filmpjes op youtube opzoeken) en dan wat rustiger aan doen, ik zou niet gaan hiken of kletteren maar een stadswandeling rustig aan zou dan wel kunnen toch?
Luister naar je lichaam, desnoods wat aanpassen in je planning en een extra terrasje/ pauze

weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet!
Paardrijden > De edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-24 17:55

Roosch schreef:
Als je snel geneigd bent over je grenzen te gaan zou ik voor plan b kiezen en naar een zonnig oord. :j

Als je toch naar je geplande bestemming gaat en snel in de verleiding komt, kan het zijn dat je jezelf meer blesseert. Met goed zoeken moet een leuke last minute wel te betalen zijn.

Dat is inderdaad iets om rekening mee te houden. Ik was al aan het kijken op booking naar bijvoorbeeld Kos. Maar dan komen er allemaal van die grote flats te voorschijn. Ook niet echt aan mij besteed haha. :')

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-24 17:57

Evelyne79 schreef:
Eventueel een brace of tapen ( fysio laten doen of zelf filmpjes op youtube opzoeken) en dan wat rustiger aan doen, ik zou niet gaan hiken of kletteren maar een stadswandeling rustig aan zou dan wel kunnen toch?
Luister naar je lichaam, desnoods wat aanpassen in je planning en een extra terrasje/ pauze

Ja, ik heb een brace van de kruidvat. Een stadswandeling is geen probleem! Mijn verblijf in Keulen is sowieso dicht bij een wellness complex en op de aankomst dag ben ik van plan daar lekker heen te gaan.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-24 19:01

Ach! Bij nader inzien ga ik wat leuke boeken scoren en mooie plekjes opzoeken. Locale wijn proeven, een boottochtje en wellicht een fiets huren. Wat stadswandelingen. Gewoon er even lekker uit zijn en genieten vanuit de trein. :')

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 19:02

Ik zou ervoor kiezen om te doen wat goed is voor een duurzaam herstel van je enkel. Dus niet over je grenzen gaan; op een zandstrand lopen is ook wel een uitdaging voor je enkel.
Van een slecht hersteld enkel heb je veel langer last dan een vakantie.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-24 19:13

senna21 schreef:
Ik zou ervoor kiezen om te doen wat goed is voor een duurzaam herstel van je enkel. Dus niet over je grenzen gaan; op een zandstrand lopen is ook wel een uitdaging voor je enkel.
Van een slecht hersteld enkel heb je veel langer last dan een vakantie.

Ja daar heb je bij nader inziens helemaal gelijk in. Als ik direct 9 mei naar een dokter was gegaan en de eerste weken heel rustig aan had gedaan was het al lang over geweest wellicht. Maar helaas is dat nu niet het geval. Het is z'n 90% over nu.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 19:23

Optie 3; alles cancelen en deze dagen opsparen voor ergens november wanneer het naar een tropisch eiland als bv lanzarote, madeira, sardinie, geen drol kost en de meeste van de genoemde acties ook kunt ondernemen.

Als ik het zo inschat zou je wsl dat kletteren niet gaan doen, maar met alles verder wel nog steeds op de been (dus voet!) zijn. Niet best voor genezing.

En vooral niet denken dat een brace je helpt bij het niet overbelasten van je voet. Want je denkt dan; oh de brace zit erom, dat kleine rondje extra kan geen kwaad…..

Veel beterschap en sterkte Y;(

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-24 21:02

Anderen nog leuke tips?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 13:16

Ben je bekend met de Bodensee?

Je hebt er van alles wat en je kunt als je kort bij het meer blijft, goed laag fietsen (als je bijvoorbeeld een e bike huurt). Nu ken ik natuurlijk jouw klachten niet, maar zelf had ik met fietsen vele malen minder last dan lopen. Zelf ben ik vrij verliefd op dit gebied geworden door de afwisseling in activiteiten die mogelijk is. Fietsen, stadje kijken, dagje aan het meer liggen, met een boot mee het meer over(en sportievere dingen maar daar heb je weinig aan).

Daarnaast ga ik zelf graag naar de Moezel en de Hunsrück. Bij de Moezel kun je ook goed stadje kijken en laag bij de rivier fietsen, Hunsrück lijkt me voor nu niet geschikt daar wandelen daar toch wel de hoofdmoot is.

“Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 15:44

Goede wandelschoenen kopen, evt. tapen en je hebt genoeg steun en lekker gaan wandelen.
Van een luiervakantie ga je denk ik spijt krijgen als je dat normaal niet doet.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
En ineens ben je een officiële marathonloper. :D Nooit gedacht, toch gehaald. Slik, topatleet dus.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 15:52

Herfstblad schreef:
Anderen nog leuke tips?

Koop een paar Nordic walking sticks. Laat je goed informeren/instrueren hoe je die dingen correct gebruikt, en je kunt tot 50% belasting op je benen 'overhevelen' naar je armen. Alsof je met 2 krukken loopt, maar dan wel een stuk comfortabeler.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-24 13:59

Ik heb toch mijn orginele plan gevolgd en het gaat prima! Zo goed als geen last! :D

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 19:24

Fijn! Hoe ga je het open deel van je plan invullen?

“Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-24 20:22

Douce schreef:
Fijn! Hoe ga je het open deel van je plan invullen?

Ik ga gewoon kijken wat lukt. Vandaag veel gelopen in de stad en geen last! Geen idee wat er op mijn pad komt.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 20:37

Ik zou je geplande trip aanhouden, maar effectief kijken dag per dag wat het zegt en preventief tapen :)

Ik heb in 2019 een tibiaplateaufractuur gehad met blijvende beschadiging aan de ligamenten.
Ik mag eigenlijk niet meer dan 7km wandelen.
Met tapen en ijs leggen na het wandelen, kom ik een heel eind, létterlijk ;)
(en ontstekingsremmer voor en na het lange wandelen, maar dat is ook énkel indien ik hoogtemeters ga doen, met toestemming van behandelende artsen, maar liefst 7, voor ik heel Bokt over mij heen krijg)

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 20:59

Ik ben nu 10 jaar na een enkel luxatie. Zolang ik niet te gek doe met wandelen (Nederland eigenlijk geen problemen) weinig last. Nu net een week in Luxemburg geweest waar 1 korte en 3 lange wandelingen van +-12 km gemaakt en bij de 1e lichtjes door die enkel gegaan. (Is eigenlijk niet eens verzwakken, enkel is zo stijf, dat elke zijwaartse beweging al funest is) en de andere wandelingen voelde ik hem steeds meer opspelen. Ook nu na een dag werken is het gevoelig, gewoon simpelweg overbelast.

Ik houd er nu geen rekening meer mee, beter wordt het nooit meer, dus af en toe een week veel te veel is jammer dan, wordt vanzelf wel weer rustiger.....

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-24 22:35

Waar ik eigenlijk meer last van heb is het mentale gedeelte. Bang dat ik weer val of uit glijd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 13:36

En wat is het geworden? Is alles goed gegaan?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
En ineens ben je een officiële marathonloper. :D Nooit gedacht, toch gehaald. Slik, topatleet dus.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie