Op reis naar Japan - Vragen, tips en adviezen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Courses

Op reis naar Japan - Vragen, tips en adviezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-24 09:13

Hi all!

Er was ooit een topic over het reizen naar Japan en de nodige vragen die andere leden hadden. Ik zie deze zo snel niet meer voorbij komen dus ik dacht dat het een zinnige toevoeging zou zijn aangezien het zeker de laatste jaren een enorm populaire bestemming is.

Ik woon in Tokyo, waardoor ik dus veel te maken krijg met relevante vragen van mensen die hier voor het eerst arriveren en daarnaast heb ik ruime ervaring als tourguide in de stad. Zodoende kijk ik graag mee met vragen en heb ik alles bijna wel een keer meegemaakt of uitgezocht.

Afbeelding

Veelgestelde & voorkomende vragen/adviezen:

Het reizen met OV-kaarten in Japan (géén JR Pass)

- Wat zijn IC kaarten en wat kun je hiermee?
De IC kaarten zoals ze in Japan bekend zijn, zijn feitelijk een soort luxe OV chipkaart zoals wij die in Nederland kennen. In verschillende regio's in Japan hebben ze een andere naam, de meest bekende zijn degene uit de Kanto regio (Pasmo/Suica) en de Kansai variant (Icoca). In essentie zijn het dezelfde soort passen, maar met een andere naam. Je kunt elk type pas door heel Japan gebruiken, maar de Icoca is bijvoorbeeld niet te koop in Tokyo en vice versa.

- IC kaarten zijn geen 'vervanging' voor de JR Pass en hebben een andere functie, JR Pass kan je alleen op treinen van de JR gebruiken en dus bijvoorbeeld niet voor de metro en bussen -

Een IC kaart kun je, naast het gebruik voor het openbaar vervoer, ook voor betalingen bij de vending machines en convienience stores gebruiken. IC kaarten zijn voor zowel subways, treinen als bussen te gebruiken en bieden dus bijvoorbeeld een meer efficientere manier van reizen dan een Tokyo Subway Pass, welke alleen gelimiteerd is aan de subways en geen toegang biedt tot de treinen. Alleen in Tokyo zijn er al zo'n 5 tot 6 verschillende bedrijven die het OV aanbieden, dus losse kaartjes kunnen best een opgave zijn als je de taal niet vaardig bent. IC kaarten zijn dus de perfecte oplossing.

IC kaarten zijn debit kaarten, wat inhoud dat je hier een gewenst bedrag op kunt storten bij de machines (95% van de gevallen kan je hier alleen cash betalen). Het gestortte bedrag kun je niet meer opnemen van de kaart, dus het is beter kleinere bedragen te storten dan in één keer een groot bedrag erop te zetten. Wat over is, krijg je niet meer terug en moet je dus elders opmaken aan het einde van je reis.

- Waar kun je de IC kaarten krijgen?
Er is nogal wat onrust over de beschikbaarheid van de verschillende kaarten en informatie die niet helemaal up to date is. De laatste jaren is er een enorm chiptekort, wat ervoor gezorgd heeft dat de productie van allerlei soorten kaarten over de hele wereld stil is komen te liggen. Dit geldt dus ook voor de Japanse IC kaarten. Op zowel de websites van Pasmo als Suica worden de laatste updates gedeeld, dus dat is altijd een goede leiddraad. Daarnaast zijn JR East Travel Centers de plekken die met regelmaat de Suica passen nog voorradig hebben. De normale Pasmo is al een tijdje niet voorradig en hier is op dit moment nog geen nieuwe update over. De Icoca schijnt goed beschikbaar te zijn, dus wanneer je op Osaka vliegt is dit een goede optie!

Buiten de 'standaard' Pasmo/Suica kaarten, waren er ook nog twee tijdelijke kaarten geïntroduceerd die veel genoemd worden online. De Pasmo Passport en Welcome Suica, welke beide in feite het zelfde doel hebben: Een tijdelijke kaart die 28 dagen geldig is, waarna je hem dus mee kunt nemen naar huis.

Pasmo Passport: Sinds 25 juni 2024 niet meer verkrijgbaar (deze zou sowieso zomer '24 uitgefaseerd worden)
Welcome Suica: Nog verkrijgbaar op Haneda Airport Term. 3 via de Welcome Suica Vending Machine OF JR East Travel Center

- Hoe zit het met de digitale passen?
Voor iPhone gebruikers is het activeren van de Pasmo/Suica in de Apple Wallet een goed alternatief. Je hoeft hiervoor geen extra app te downloaden, zodra je naar jouw Apple Wallet gaat kies je voor 'Kaart toevoegen' en selecteer je Suica of Pasmo. Vervolgens kun je deze via Apple Pay opladen met het gewenste saldo en kun je dus met jouw iPhone in- én uitchecken. Dit kan zelfs wanneer de telefoon gelocked is, dus ideaal en een snelle manier om door de poortjes te komen.

- Wat nou als ik geen passen kan vinden?
Mocht het zo zijn dat je in de hectiek van het arriveren en drukte op het vliegveld geen pas hebt kunnen krijgen, dan zijn er uiteraard alternatieven. Sowieso zijn er nog losse tickets beschikbaar en hoewel dat niet ideaal is, is dat altijd een optie.

Mocht je inmiddels in Tokyo zijn gearriveerd en toch nog voor een pas willen kijken, dan zou ik aanraden een van de eerder genoemde JR East Travel Service Center te raadplegen. Ik hoor geregeld dat ze daar af en aan weer beschikbaar zijn, dus het is de moeite waard.

Internet & Data
Sommige providers bieden de optie voor wereldwijde dekking met je eigen mobiele plan, maar de laatste jaren is het gebruik van een eSIM enorm populair geworden. Een eSIM kun je aanvullend op jouw eigen normale SIM (degene voor jouw 06-nummer) installeren op jouw telefoon. Controleer van je voren of jouw telefoon competible is hiervoor, niet elk type telefoon ondersteunt dit (nog) maar veel nieuwere modellen accepteren dit!

Er zijn verschillende aanbieders voor eSIMs, ik ben zelf erg te spreken over Mobal aangezien 95% van hun opbrengsten naar het goede doel gaan en de coverage erg goed is. Houd er rekening mee dat veel eSIMs enkel data-sims zijn, hier krijg je dus geen Japans nummer mee. Niet dat je dit nodig hebt, maar wel goed om te onthouden bij de aanschaf.

Vliegen & Vliegvelden
De meeste mensen zullen vanaf Europa/Amsterdam op Tokyo landen, Tokyo heeft twee airports die de stad bedienen. Narita (International) Airport is de meest bekende en hier komen ook het merendeel van de internationale vluchten aan. Narita Airport ligt op ongeveer 1.5 uur van de binnenstad van Tokyo in de naast gelegen provincie Chiba. Haneda Airport is het nieuwere airport, wat ongeveer 30 minuten vanaf de binnenstad ligt.

Vanaf Amsterdam vliegt KLM enkel direct op Narita Airport, wil je naar Haneda dan zal dit altijd met een overstap gebeuren. Verschillende airlines bieden deze vluchten aan, zoals British Airways, SAS, Lufthansa, Emirates en LOT. Hoewel Haneda Airport dichter bij de stad ligt, kost deze overstap je vaak meer tijd dan de tijdwinst die je behaald door direct op Narita te vliegen. Zelf zou ik dus absoluut niet blind staren op welke airport het wordt, tenzij de aankomsttijden van de gewenste vlucht extreem ongunstig zijn.

Houd er rekening mee dat het OV hier om middernacht stopt, dus er zijn geen nachttreinen de stad in. Als je laat aankomt op een van de airports, heb je de optie om een taxi te bestellen (vrij prijzig) of daar de eerste nacht te verblijven. Mocht je op een 'normale' tijd aankomen heb je verschillende opties vanaf beide airports om de stad in te komen.

- Airport Limousine Bus ($$): Deze bus stopt op een scala aan verschillende hotels in de gehele stad en afhankelijk van welke wijk je verblijft, kun je dus je koffers onderin gooien en gaan zitten om een kleine 1.5u later op bestemming te zijn. De bussen rijden niet naar elk hotel in de wijk, dus mocht jouw bestemming er niet tussen staan kun je het beste naar de dichtbijzijnste locatie reizen en vanaf daar naar jouw hotel/accomodatie gaan.

- OV ($): Vanaf beide airports heb je verschillende treinen die de stad in gaan. Vanaf Narita Airport is de Keisei Skyliner een populaire optie, welke je direct naar Ueno of Asakusa brengt. Vanaf Haneda Airport kan je de monorail pakken de stad in, waarmee je in de Zuidkant van de stad zult uitkomen en vanaf daar het treinnetwerk kunt gebruiken verder te reizen.

- Taxi ($$$): Uiteraard kun je, indien budget geen probleem vormt, ook een taxi direct boeken van de airport naar jouw bestemming. Zoals eerder aangegeven, houdt hierbij rekening met het feit dat Narita Airport dus best wel een rit is en vrij prijzig kan zijn. Desondanks dat de yen momenteel vrij laag staat ten opzichte van de euro, is deze reis zonder vertraging/spits zo'n 200/300 euro +/-.

Enjoy en happy planning! :D

Malle_meid

Re: Op reis naar Japan - Vragen, tips en adviezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 10:49

Dit topic ga ik volgen! Hopelijk kan ik volgend jaar gaan *\o/*

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 14:59

Ik meld mij hier ook ben in juni 3 weken in japan geweest. Wij hebben van fukuoka naar tokyo gereisd via hiroshima en osaka. En ook in nara en kyoto geweest.

Als aanvulling op de ic kaarten. Er zijn veel regionale kaarten te koop welke net als suica en pasmo door heel japan geldig zijn. Wij kochten een nimoca card op fukuoka airport en konden die ook gebruiken in Tokyo en osaka.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 20:43

Leuk dat dit topic er is! Jammer dat er nog zo weinig leven is, maar ik ga een poging wagen :D

Wij willen aankomend jaar naar Japan als huwelijksreis. ^&+ Het plan is om begin/midden mei te vertrekken. Ik heb me al een beetje verdiept in wat we willen en kunnen zien, maar ik ben erg benieuwd naar tips en adviezen. We willen ongeveer 3 weken gaan en ik had voor nu onderstaand schema in gedachte:

Dag 1: Amsterdam --> Tokyo
Dag 2: Tokyo
Dag 3: Tokyo
Dag 4: Tokyo
Dag 5: Tokyo
Dag 6: Tokyo (Disneyland)
Dag 7: Tokyo (DisneySea)
Dag 8: Tokyo --> Kamakura
Dag 9: Kamakura --> Hakone
Dag 10: Hakone --> Nikko
Dag 11: Nikko
Dag 12: Nikko --> Yudanaka
Dag 13: Yudanaka --> Takayama
Dag 14: Takayama
Dag 15: Takayama --> Kyoto
Dag 16: Kyoto
Dag 17: Kyoto
Dag 18: Kyoto --> Hiroshima
Dag 19: Hiroshima
Dag 20: Hiroshima --> Osaka
Dag 21: Osaka
Dag 22: Osaka
Dag 23: Osaka --> Amsterdam

Wij vinden het leuk om niet alleen in de grote stad te verblijven, maar dus ook wat meer het binnenland in. En de verschillende kanten van Japan te zien. We lopen wel tegen een aantal zaken aan.

- We willen rondreizen door middel van de trein (JR Pass). Hoe doe je dit met koffers? Op onze rondreis in de USA hadden we 2 grote koffers 2 handbagagekoffers en 2 tassen :o . Dat gaat natuurlijk lastig met de trein. Ik las dat je heel makkelijk koffers kan laten verzenden. Is dit inderdaad makkelijk en betrouwbaar?
- Yudanaka en Takayama zijn lastig te bereiken met de trein. Is hier een makkelijkere manier voor? Taxi in Japan is erg duur en een huurauto vind ik persoonlijk eng als dit vanuit de grote stad moet. Of zijn deze 2 plaatsen niet bijzonder en kunnen we ze vervangen voor iets wat ook erg leuk is en beter te bereiken? Het Monkeypark lijkt mij erg leuk, maar wellicht zie je overal aapjes?

En natuurlijk, nog andere tips? Wat moeten we echt zien? :)*

Melanie_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 21:15

Voor ons is het inmiddels alweer 5 jaar geleden dat we in Japan waren, dus wellicht dat mijn informatie alweer wat verouderd is. Maar wij hebben destijds gewoon onze koffers altijd meegenomen in de trein. Voorin de coupé was normaal gesproken ruimte om de koffers neer te zetten. Wij hadden beiden een grote koffer mee, plus een rugtas handbagage.

Voor ons is de grootste tip om te kijken of je ergens een wat meer authentiek Japans hotel kunt boeken. Wij hebben bijvoorbeeld overnacht in hotel Hanasarasa in Nakatsugawa en dat is één van de meest onvergetelijke ervaringen. Thee drinken op de grond, de kamer die 's avonds werd omgetoverd tot slaapkamer, rondlopen in een yukata en de onsen: echt fantastisch. Overigens hebben wij ook een prachtige wandeling gemaakt in die buurt: die start vanuit Magome. Door mooie natuur en leuke dorpjes. Unieke ervaring. Route Nakasendo is dat.

Verder kan ik vanuit Osaka een bezoek aan Mount Shosha aanraden. Wij gingen met de kabelbaan naar boven en wandelend naar beneden. Die wandeling is overigens wel een behoorlijk uitdagend hier en daar, maar zéker de moeite waard.

Wat wij ook verrassend leuk vonden was een ninja workshop die we gedaan hebben in Tokyo. Was een verjaardagscadeau voor mijn man. We kwamen terecht bij een niet-commerciele, serieuze man. We hebben daar veel geleerd over de cultuur van Japan.

Nara vonden wij ook erg leuk, maar wel erg toeristisch. Met alle hertjes is het een bijzondere ervaring, maar zelfs los daarvan een mooie plek. Goed te doen als dagtrip vanuit Kyoto.

Oh, en TeamLab in Tokio. Echt uniek en héél gaaf.

Wij vonden zelf Osaka en Kyoto leuker dan Tokio. Maar dat is persoonlijke smaak natuurlijk. Er is zoveel prachtigs te zien en een heerlijk land. Wij willen ook heel graag nog een keertje terug.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 21:28

Hey leuk, ik meld me ook. Mijn man gaat volgend jaar in de (Japanse) herfst die kant op.
Het was al dat ik gisteren zag dat de herfst daar pas in november begint, want ze hadden eigenlijk bedacht om eind september die kant op te gaan. :')
Ik ga niet mee omdat Japan me eerlijk gezegd niet trekt, geen idee waarom. Maar mijn man wil dus wel heel graag dus hij gaat met zijn broer.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 23:58

Mijn info is vrij recent gezien we afgelopen juni zijn geweest. Reizen met de bullettrain of te wel shinkansen gaat heel goed wij waren met 4 dus 4 grote koffers, 4 handbagage en 4 tassen. Tip reseveer wel minimaal 1 dag voor je gaat alvast je plaatsen voor grote bagage op het station. Dan heb je alvast je vertrek tijd en zekerheid vonden wij erg fijn. Als we aankwamen op het station gelijk reserveren voor je vertrekdag bij het loket. Wij hebben als taxi veel uber gebruikt niet duur en ze kunnen niet oplichten want de prijs staat al vast via de uber app. En een suica of vergelijkbare pas is ook zeker een aanrader. Wij hebben die heel veel gebruikt om lokaal te reizen binnen de steden waar we op dat moment zaten. Wil je meer weten mag je pb sturen. Wij hebben 3 weken gereisd van fukuoka naar tokyo met de trein.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 00:18

Onlangs raakten we op een verjaardag aan de praat met een Japanner. Hij gaf aan dat Okinawa, wat ook wel bekend staat als het ‘Hawaï van Japan’ voor de natuur/stranden echt een aanrader is :j Mochten wij ooit Japan bezoeken, boeken we hier zeker een binnenlandse vlucht naartoe.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 15:40

snuffie123 schreef:
Leuk dat dit topic er is! Jammer dat er nog zo weinig leven is, maar ik ga een poging wagen :D

Wij willen aankomend jaar naar Japan als huwelijksreis. ^&+ Het plan is om begin/midden mei te vertrekken. Ik heb me al een beetje verdiept in wat we willen en kunnen zien, maar ik ben erg benieuwd naar tips en adviezen. We willen ongeveer 3 weken gaan en ik had voor nu onderstaand schema in gedachte:

Wij vinden het leuk om niet alleen in de grote stad te verblijven, maar dus ook wat meer het binnenland in. En de verschillende kanten van Japan te zien. We lopen wel tegen een aantal zaken aan.

- We willen rondreizen door middel van de trein (JR Pass). Hoe doe je dit met koffers? Op onze rondreis in de USA hadden we 2 grote koffers 2 handbagagekoffers en 2 tassen :o . Dat gaat natuurlijk lastig met de trein. Ik las dat je heel makkelijk koffers kan laten verzenden. Is dit inderdaad makkelijk en betrouwbaar?
- Yudanaka en Takayama zijn lastig te bereiken met de trein. Is hier een makkelijkere manier voor? Taxi in Japan is erg duur en een huurauto vind ik persoonlijk eng als dit vanuit de grote stad moet. Of zijn deze 2 plaatsen niet bijzonder en kunnen we ze vervangen voor iets wat ook erg leuk is en beter te bereiken? Het Monkeypark lijkt mij erg leuk, maar wellicht zie je overal aapjes?

En natuurlijk, nog andere tips? Wat moeten we echt zien? :)*

Mooi plan en mooie bestemming voor een huwelijksreis! Houdt er rekening mee dat midden/begin mei hier al vrij warm is, dus het is ook aan te raden het reistempo daar wel enigzins op aan te passen voor de veiligheid en comfort :j

Afhankelijk van je route zou ik zeker aanraden te checken of de JR Pass het waard is. Sinds de prijsverhoging is dit voor 80% van de reizen namelijk niet het geval en kan je vaak beter losse reizen boeken. Voor Japan geldt, zeker wanneer je met het OV wilt reizen, minder inpakken en minder meenemen. Er zijn hier overal wasserettes en veel accomodaties bieden ook de optie tot wassen aan. Zeker voor mei heb je geen dikke jassen etc meer nodig, dus minder is echt de betere optie.

Taxi's zijn hier niet per definitie erg duur, maar voor gebieden buiten de grote steden zal de prijs wel berekend worden op vraag/aanbod. Ik ben zelf niet bekend in beide stukken dus ik kan er geen oordeel over geven of dit wel of niet de moeite waard is. Apen zijn hier niet een heel 'normaal' iets, dus dat zul je niet overal meemaken. Een huurauto zou ik persoonlijk niet zo heel snel aanraden, mede door het geregel vooraf en kennis van het verkeer hier. Ik ben zeer comfortabel met autorijden en rijd in Nederland veel (spits Utrecht - Amsterdam) maar met oog op hoe ze hier dingen indelen, de fietsers die echt zonder enige vorm van omkijken overal de weg op sjeezen en het feit dat alles aan de andere kant zit ga ik er niet aan beginnen :') Over het algemeen genomen is het OV wel echt dé manier hier het land te verkennen, je zult niet de eerste toerist zijn die besloten heeft die bestemming te bezoeken dus ik weet zeker dat er meerdere wegen naar Rome zijn!

Earth schreef:
Hey leuk, ik meld me ook. Mijn man gaat volgend jaar in de (Japanse) herfst die kant op.
Het was al dat ik gisteren zag dat de herfst daar pas in november begint, want ze hadden eigenlijk bedacht om eind september die kant op te gaan. :')
Ik ga niet mee omdat Japan me eerlijk gezegd niet trekt, geen idee waarom. Maar mijn man wil dus wel heel graag dus hij gaat met zijn broer.

Het blijft inderdaad erg lang warm hier dit jaar, dat gaf ook de rare (en zeer korte) sakura periode van dit jaar wel aan. Momenteel verwachten ze pas eind november Herfstkleuren rondom Tokyo, dat is doorgaans eind oktober/start november eigenlijk al aan de beurt dus de natuur heeft een beetje lak aan de seizoenen.

Nessie schreef:
Onlangs raakten we op een verjaardag aan de praat met een Japanner. Hij gaf aan dat Okinawa, wat ook wel bekend staat als het ‘Hawaï van Japan’ voor de natuur/stranden echt een aanrader is :j Mochten wij ooit Japan bezoeken, boeken we hier zeker een binnenlandse vlucht naartoe.

Okinawa is prachtig om te ontdekken! Houd wel goed de seizoenen in de gaten, want met typhoon season wil je daar niet zitten (kan er vrij heftig aan toe gaan. Het is inderdaad echt het lokale Hawaii, veel Amerikaanse invloeden omdat de legerbasis daar ook zit.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 15:59

Ohh wat top! Ik ga me later even inlezen.

Wij willen volgend jaar naar Japan, eerst volgende week naar Maleisië :Y)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 18:24

Even een stipje.. ik ben Koreafan, maar iedereen blijft zeggen dat Japan echt veel leuker is.. dus misschien moet ik dat gewoon eens een keertje zelf gaan bekijken of dat daadwerkelijk zo is :')

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-24 02:44

Narya schreef:
Even een stipje.. ik ben Koreafan, maar iedereen blijft zeggen dat Japan echt veel leuker is.. dus misschien moet ik dat gewoon eens een keertje zelf gaan bekijken of dat daadwerkelijk zo is :')

Ik denk dat 'leuker' enorm persoonlijk is. Hoewel Z-Korea en Japan ruime overeenkomsten hebben op culturaal aspect, zijn het twee compleet verschillende landen. Het is dus ook maar net waar je interesse(s) liggen en wat jij fijn vind, dat is niet persé altijd voor iedereen hetzelfde.

Beetje hetzelfde verhaal als wanneer je vraagt wat de beste plek is om te verblijven hier in de stad. Een gros influencers roepen dan meteen 'Shinjuku!!!' maar als local zou ik dat zeker niet aanraden. Is ook afhankelijk van iemands voorkeuren, budget, reisplannen etc. Er zijn meerdere antwoorden mogelijk :)

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 08:55

Welliicht nog een aanvulling voor wie ook Japan op zijn wensenlijst heeft staan (en een beetje flexibel is). Je kan je hier https://www.vliegennaar.nl/vliegen-naar-japan opgeven voor een Japan flight alert. Als er een actie voor een Japanse bestemming is bij KLM of andere maatschappijen, maar ook Cheaptickets oid krijg je bericht. Je kan ook zelf aangeven wat je maximaal aan een vlucht wil uitgeven.

Zebraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 11:11

Hi,

Ik ga dit topic ook volgen.
We gaan van de zomer met de hele schoonfamilie naar Japan is nu het idee. Helaas zijn we gebonden aan de schoolvakantie en zal het dus juli worden.
Daarnaast zijn er tegen die tijd ook 2 baby's bij. Een van 5 maanden en een van 9 maanden.
Niet de meest ideale situatie en reisperiode dus, maar ze willen het graag nu doen ivm ziekte van schoonmoeder.

Nog tips voor het reizen met kleine kinderen? En plekken in het land waar het misschien minder drukkend warm is dan in de stad? Mooie natuur of stranden?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-24 11:42

Zebraatje schreef:
Hi,

Ik ga dit topic ook volgen.
We gaan van de zomer met de hele schoonfamilie naar Japan is nu het idee. Helaas zijn we gebonden aan de schoolvakantie en zal het dus juli worden.
Daarnaast zijn er tegen die tijd ook 2 baby's bij. Een van 5 maanden en een van 9 maanden.
Niet de meest ideale situatie en reisperiode dus, maar ze willen het graag nu doen ivm ziekte van schoonmoeder.

Nog tips voor het reizen met kleine kinderen? En plekken in het land waar het misschien minder drukkend warm is dan in de stad? Mooie natuur of stranden?

Zonder teveel in herhaling te vallen: Weet waar je aan begint in de zomer. Mensen onderschatten het enorm en na de afgelopen zomer hier gewoond te hebben kan ik zeggen dat het echt geen lachertje is. Het is niet 'even een beetje warm', het is echt dag in, dag uit smoorheet. Zeker met kleine kinderen lijkt mij dat best riskant, want volwassenen lopen rond die tijd al zeer eenvoudig een zonnesteek op, laat staan kleine kids.

Even als sidenote, wellicht niet geheel onbelangrijk maar je geeft aan dat de schoonmoeder ziek is. Als zij meegaat en wellicht qua gezondheid dus niet optimaal bestendig is tegen bepaalde heftige temperaturen zou ik ook dat meenemen in je overweging. Uiteraard hoef je hier verder niet over uit te wijden, maar ook dat is een aspect waar ik rekening mee zou houden. Met betrekking tot de temperatuur is het hele land flink warm, al zullen de steden wel uitblinken in hoe erg het blijft hangen. Okinawa is een bestemming met veel stranden en wordt het Hawaii van Japan genoemd. Het is echter wel even reizen die kant uit dus afhankelijk van je planning zou je moeten kijken of dat in te passen is.

Houd er rekening mee dat een hotel met zwembad hier doorgaans niet 'de norm' is (sterker nog, de meeste zullen er geen hebben) en wanneer deze wel aanwezig is is het aan te raden even door te nemen of ze hier extra fee's voor vragen wanneer je hier gebruik van wilt maken. Daarnaast schrijft Jo van TheTokyoChapter over reizen met kleine kinderen hier, daar zou je zeker wat tips vandaan kunnen halen: https://www.thetokyochapter.com

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 12:14

Misschien is hokaido een optie noord japan schijnt beter te zijn kwa temperatuur in de zomer. Maar dan zit je wel echt ver van de rest. Ik zou zelf ook niet snel in juli gaan. Was er zelf afgelopen juni en was al behoorlijk aan de warme kant. Terwijl normaal in juni tot half juli regen seizoen is in japan was het dit jaar heel anders dan normaal. Met 2 kleine baby’s zou ik niet zo snel voor de hete zomervakantie kiezen. Weet niet hoe lang je wilt gaan maar wellicht is de meivakantie een optie?

Zebraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 11:06

Bedankt voor de tips en de waarschuwingen mbt de hitte. Ik zal het met de familie bespreken. Zeker iets om in overweging te nemen. De familie was ook vd zomer in Vietnam en verwachte dat dit vergelijkbaar zou zijn. Maar als ik ander topic lees is een gevoelstemperatuur van 40 graden, UV paraplus etc toch iets heel anders. Ik vraag me af of ze dit realiseren.
Het is ook zonde als we vervolgens de hele tijd binnen in de hotelkamer moeten blijven bij de airco.

En airco zal ook niet overal zijn als je op wat meer rustieke plaatsen wil verblijven.

Schoonmoeder is in principe hersteld, maar wel kans dat het terug komt.

Het is voor ons een beetje een luxe probleem. Familie regelt en betaald alles. Vraag is of wij ook mee gaan of toch overslaan. Misschien is meivakantie een optie inderdaad.