De perfecte combinatie natuur/stad met OV

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xdniesje

De perfecte combinatie natuur/stad met OV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-24 13:02

Dag bokkers!

Afgelopen week heb ik mijn eerste citytrip gemaakt en ben ik in mijn eentje even naar Brussel gegaan met de trein. Normaal kom ik amper mijn woonplaats uit en pak ik zelden het OV, dus het was wat spannend, maar ik heb genoten!

Het lijkt mij heel leuk om dit nogmaals te doen, maar dan naar een plek waar je ook zo de natuur in kan wandelen om even te ontprikkelen. Ik ben benieuwd of deze plekken te vinden zijn.

Ik ben afhankelijk van OV. Aangezien ik echt een beginnende reiziger ben, voel ik me nog niet heel comfortabel om tig keer te moeten overstappen, bussen te pakken of een auto te huren. Dat komt later wel weer ;)

Het mag een plek in Nederland zijn, maar eventueel ook in België, Luxemburg, Duitsland of Frankrijk.
Misschien nog wat verder, dat ik dan een vliegtuig pak ipv een trein.

Als je eventueel een tip hebt voor een klein plaatsje met iets van een hotel, de nodige winkels en dus dichtbij fijne natuur is dat ook erg welkom, zolang het maar goed te bereiken is met OV.

DubbelFun

Re: De perfecte combinatie natuur/stad met OV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 13:06

Wat dacht je van Ede. Het is een dorp, maar met een leuk winkelcentrum/straat en de bossen/hei zijn op loopafstand al stopt er ook een bus op de hoek van de hei (Amadeus).

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 13:50

Echternach in Luxemburg, Mullerthal. Gratis en goed ov.
Dresden / Pirna in Duitsland, met de Saksische Schweiz.
Met vliegtuig: Merano of Bolzano in Noord-italie, goed ov ook en meest gratis.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 13:55

't Harde, op de Veluwe.?
Vanaf het station zijn de bossen eenvoudig te lopen.
Met de bus kun je naar Elburg, een mooi historisch stadje, hier zijn ook leuke b&b (zoals Rosegarden) en ben je op loopafstand van het historische centrum en restaurantjes en zo.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 14:14

Bijna elke plaats op de Veluwe biedt dat wel.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 14:15

gaucho schreef:
Echternach in Luxemburg, Mullerthal. Gratis en goed ov.

Dit kan ik van harte aanraden :j

Wel overstappen in Maastricht en vervolgens nog een keer in Luik, maar dan kun je blijven zitten tot in Luxemburg. OV is inderdaad gratis in Luxemburg.

Binnen NL zou je eens naar NS-wandelingen kunnen kijken.

Ze staan op de website van NS: https://www.ns.nl/dagje-uit/wandelen

Maar ik vind Wandelnet wat overzichtelijker: https://www.wandelnet.nl/ns-wandelingen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 14:24

Gebruik maken van het openbaar vervoer is wat mij betreft vrijheid, geen afhankelijkheid.
... maar je moet het wel leren, omgaan met het OV.

Installeer bijvoorbeeld de spoorkaart van Nederland op je telefoon.
Vrijwel alle steden van Nederland zijn aangesloten en je ziet welke natuur dichtbij is - heel veel.
Drenthe is natuurlijk een inkoppertje.
Maar bijvoorbeeld Arnhem en dan via Velp en Rhenen wandelen op de Veluwe is ook een optie.
Of Zutphen en voor de rust de rivier over.
Of neem een kijkje bij de NS wandelingen (staan in de app), al dan niet in combinatie met de OV fiets (prachtige uitvinding en gratis abonnement voor hen die een dal-urenkaart hebben).

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 14:30

Oh, ook nog een leuk idee: 1e 2 etappes van de Eifelsteig. Vanaf Aken naar Roetgen, en door naar Monschau. Vanaf Monschau is er een directe busverbinding terug naar Aken. Monschau is sowieso een erg leuk stadje met mooie natuur.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 14:38

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 14:50

mika11 schreef:
't Harde, op de Veluwe.?
Met de bus kun je naar Elburg, een mooi historisch stadje, hier zijn ook leuke b&b (zoals Rosegarden) en ben je op loopafstand van het historische centrum en restaurantjes en zo.

Dan zou ik eerder voor Nunspeet gaan. Meer voorzieningen en dan kan je een rechtstreekse bus naar Elburg pakken i.p.v. dat je met een buurtbus moet reizen. Vanuit Nunspeet loop je ook een groter bosgebied in. Vanuit daar kan je een trein pakken en sta je zo in Harderwijk of Zwolle.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 14:51

Bergen/schoorl

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 15:11

Nijverdal in overijsel is dan ook wel leuk. vanaf het station is het ogveer een kwartiertje lopen naar de salandse heuvelrug of het Wierdense veld. En door de bossen loop je ook makkelijk naar Hellendoorn toe.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 15:15

ryukapple schreef:
Nijverdal in overijsel is dan ook wel leuk. vanaf het station is het ogveer een kwartiertje lopen naar de salandse heuvelrug of het Wierdense veld. En door de bossen loop je ook makkelijk naar Hellendoorn toe.

Aanvullend, naar Hellendoorn rijdt ook een buurtbus (dus OV). Daar zit ook een Fletcher hotel en meerdere fijne b&b's in zowel Nijverdal als Hellendoorn.
Dito voor Holten! Beide direct aan de Sallandse Heuvelrug en lekker onthaasten.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 15:18

Er zijn zoveel geweldige plekken. Ook in Maastricht en omgeving.

Of inderdaad door naar Luik en omstappen in de trein naar Gouvy ( Belgische trein ) of de luxemburgse trein naar Clervaux ( kom je langs dezelfde dorpjes , maar dan eindig je in Clervaux- Luxemburg).

In de Belgische Ardennen en Noord Luxemburg is al zo veel moois.

Maar je kunt ook nog verder Luxemburg in ( OV is gratis in Luxemburg! ).

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 15:21

geen verstand van openbaar vervoer, maar het heideseizoen begint.
En in mijn ogen, is de Posbank dan het mooiste stukje Nederland wat er bestaat. (Google maar eens)

De Hoge veluwe heb ik dan weer helemaal niks mee. Maar misschien komt dat, omdat wij in onze achtertuin de Loonse en Drunense Duinen en de kampina hebben, en die vind ik vele malen mooier dan de hoge veluwe.

De Posbank vond ik echt rondom zonsondergang echt adembenemend (zeker in het heideseizoen).

Zo zag het er echt uit: https://images.app.goo.gl/whRWURFARsbWsWBH7
https://images.app.goo.gl/pF4pDNmPiEBihm8D8

Zulke foto's heb ik toen ook echt met mijn telefoon kunnen maken. Doordat het zo heuvelachtig is, weet je niet wat je ziet, en dat in Nederland

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 15:27

rocky_1995 schreef:
mika11 schreef:
't Harde, op de Veluwe.?

Dan zou ik eerder voor Nunspeet gaan. Meer voorzieningen en dan kan je een rechtstreekse bus naar Elburg pakken i.p.v. dat je met een buurtbus moet reizen. Vanuit Nunspeet loop je ook een groter bosgebied in. Vanuit daar kan je een trein pakken en sta je zo in Harderwijk of Zwolle.

Ja dat is waar. In Nunspeet ben je direct vlakbij het transferium en bezoekerscentrum, en daar beginnen ook de wandelroutes.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:05

Wil je natuur en een leuk dorp kijk dan eens naar Villalesolivettes.be in La Roche en Ardenne. Vanaf Utrecht reis je in 4 uurtjes naar Melreux Hotton en hier kun je een bus van 20 minuten pakken naar La Roche.