Albanië/Montenegro

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Deemiii

Albanië/Montenegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-24 15:01

Hi!

Aankomende september wil ik op vakantie gaan, en dan ook nog eens voor het eerst vliegen! :D

Nu is mijn oog gevallen op Albanië, al lees ik her en der wel dat het er inmiddels heel erg toeristisch is. Dus kwam ik uit bij Montenegro.

Eigenlijk weet ik niet wat ik zoek. :') Ons originele plan was Budapest maar ik zie het toch niet zo zitten om een week lang in een stad te zitten. Ik zou ook wel graag lekker een dagje strand willen, maar ook een mooie wandeltocht maken en een stad bezoeken. Goed weer is wel een must en het liefst toch ook wel een van de Balkan landen.

We willen (we zijn dus een vriend en ik) max. 7 dagen gaan. Wat is een aanrader qua land en bezienswaardigheden?

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 15:14

Wij zijn vorig jaar september in Albanië geweest en dat is erg goed bevallen. Je kunt de overdreven toeristische gebieden natuurlijk gewoon skippen. Ksamil zou ik sowieso overslaan ;)

Ik kopieer even mijn bericht uit Naomi_Jortje @ [BEU] Wat moet je zien in Albanië? (wat wellicht ook een interessant topic voor je is).

Het ligt er ook aan waar je heen gaat in Albanië, ik heb vorig jaar geen slechte wegen gehad (Op de route Tirana - Berat - Gjirokastër - Përmet - Ksamil - Himarë - Dürres - Tirana). Mijn ouders zijn vanuit Tirana naar Shkodër en vanuit daar naar Koman gereden en hadden tussen Shkodër en Koman een onverharde weg.

Ksamil is een afrader, ontzettend druk en geen millimeter strand meer te zien, zo vol staat het met beachclubs (die ook nog eens slecht onderhouden worden).

Vanuit Berat zijn we met een excursie naar de Bogova waterval en de Osumi canyon geweest wat we een aanrader vonden.
Afbeelding

Ook de thermal baths in Permët waren leuk om te bezoeken, de eerste zijn erg druk maar als je verder doorloopt kom je er meer tegen.

The Blue Eye in het zuiden was mooi om te bezoeken, maar ontzettend druk met vooral veel Albanezen die zich niet aan de regels hielden (erin zwemmen).

Himarë vonden wij persoonlijk de leukste kustplaats, mooie stranden die niet mega volgebouwd waren en mooie natuur.

Al met al vond ik Albanië een erg mooi land, je moet alleen wegblijven van de overhypte tiktok/instagram plekken. De mensen zijn ontzettend aardig en behulpzaam, het enige jammere is dat ze niet veel om hun eigen natuur geven. Overal ligt zwerfafval en in mijn ervaring werd dit vooral door de Albanezen zelf achter gelaten. Erg zonde want het is een prachtig land.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 15:28

Met betrekking tot Budapest: wij hebben dit in mei gecombineerd met het Balatonmeer. Dat is ook leuk voor strand / zwemmen, boottochtje etc. 2 - 3 dagen Boedapest is echt wel een aanrader, hele mooie stad.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:33

Montenegro is ook prachtig. Wij zaten bij de baai van Kotor, (Herzeg Novi) mooie natuur en gezellige oude stadjes (Prevast, Kotor). Zou wel een aantal dagen een auto huren dat maakt het een stuk makkelijker en dan kun je nog richting Durmitor NP of het Skadar meer. Ook zou je nog een dagje naar Dubrovnik kunnen vanuit Montenegro.

Zebraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 11:42

Faringo schreef:
Montenegro is ook prachtig. Wij zaten bij de baai van Kotor, (Herzeg Novi) mooie natuur en gezellige oude stadjes (Prevast, Kotor). Zou wel een aantal dagen een auto huren dat maakt het een stuk makkelijker en dan kun je nog richting Durmitor NP of het Skadar meer. Ook zou je nog een dagje naar Dubrovnik kunnen vanuit Montenegro.

Wij zijn in 2019 in Montenegro geweest voor een rondreis.
Herceg Novi vonden wij destijds juist echt vreselijk. Heel de tijd muziek en waterscooters met reclame in de baai. En drukte in de hoofdstraat van mensen die de hele tijd heen en weer liepen en kermisachtig. Niet ons ding.

In Kotor zaten we een stukje buiten de stad, in een appartementje aan de baai. Dat was wel erg leuk.

Kijk aan de kust dus heel goed waar je gaat zitten en of je midden in het toerisme wil zitten of net erbuiten.

Durmitor NP vond ik erg mooi! Echt een aanrader.
Ook de bergen in het zuid oosten op de grens met albanie waren erg mooi.

Skadarmeer vonden wij weer niet zo bijzonder. In Nederland zijn we ook veel water gewend.

Ik zou een auto huren, een leuke accomodatie aan de kust zoeken buiten de stad, en vanaf daar verschillende dagtochten maken. Of evt op twee plekken. Paar dagen binnenland en een paar dagen kust.