Vakantie Kaapverdië: Ervaringen, do's/don'ts?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Celine_Famke

Vakantie Kaapverdië: Ervaringen, do's/don'ts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-24 15:38

Hoi allemaal!

Eind van het jaar (november) willen mijn vriend en ik 2 weken naar Kaapverdië gaan. We willen dan Sal, São Vicente & Santo Antão meepakken. (deze reis waarschijnlijk: https://voja.travel/reis/kaapverdie-str ... de-bergen/)

Welke Bokkers zijn weleens naar Kaapverdië geweest? Wat is handig om te weten? Welke voorbereidingen zijn handig om te treffen, waar moeten we rekening mee houden? Maar ook zeker: Wat is aan te raden, wat mogen we echt niet missen? :D En natuurlijk: Wat kunnen we eventueel wél missen? :p

Foto's mogen ook zeer zeker geplaatst worden :D {:}

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 15:43

Wij zijn er een paar jaar geleden ook geweest op Sal.
Tocht naar het vulkanische deel met het "blauwe oog" is erg mooi. Wij hebben toen met een jeep meteen alles meegepakt ook de oude zoutmeren.
Tip daarbij als je er in wil zwemmen... nou ja drijven ivm het zout.
Doe niet dezelfde dag je benen ontharen, want dat doet echt pijn :+

Wij zijn zelf ook nog de locale haven bezocht en plaatselijke kleine dorpjes en winkeltjes. Wij gingen toen met een local die we hadden ontmoet tijdens de jeep tocht.
Als je alleen gaat kunnen ze bij de winkeltjes soms wat opdringerig zijn. Geen Turkije markt opdringerig, maar wel naar binnen "lokken" :D

Verder een leuke plek, Wij hadden een mega goed resort van RIU en echt goed eten en drinken. De plaatselijke bevolking is echt heel erg vriendelijk, vrolijk en open, vonden wij. Beetje vergelijkbaar met Jamaica.

Wel vonden wij dat 8 dagen echt meer dan genoeg was, dan had je echt alles wel gezien.

Edit, foto's vergeten :')

De bijzondere stranden, gemengd zwart vulkanisch zand en wit zand.

Afbeelding

Het vulkanische deel wat bestaat uit gestold lava en het "blauwe oog".
Afbeelding

Afbeelding

De zoutmijnen

Afbeelding

Afbeelding

En onze lokale vriend :D

Afbeelding

Ook waren er bepaalde plekken met velden opgestapelde steentjes. Volgens onze "vriend" was dat een lokaal gebruik, soort verering en bied je daarmee respect aan de grond. Dus ik heb ook even gestapeld.

Afbeelding

Afbeelding

Het is wel lang geleden dat wij er geweest zijn, dus weet niet of het nog helemaal hetzelfde is. Toen was het nog niet heel toeristisch. Waren bv maar 2 resorts.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 09:50

Wij zijn vorig jaar oktober naar Sal geweest.
Hele vriendelijke bevolking. Je merkt wel heel duidelijk welke mensen de echte locals zijn, en welke niet.
De Kaapverdianen zelf zijn echt heel erg relaxt, en vallen je ook zeker niet lastig. Hun motto: No stress!
De Senegalezen die er ook veel rondlopen proberen deze houding na te doen, maar dringen zich dan wel meer op. Maar absoluut geen Turkije praktijken.
Bezienswaardigheden:
Blue eye: Fantatisch mooi om te zien en echt heel speciaal. In een zeldzaam geval zie je er zelfs een schildpad in zwemmen.
Fata Morgana: Leuk. Heel eerlijk vond ik er geen drol aan, maar de rest was enthousiast :')
Zoutpannen: Het is leuk een keer gezien te hebben. Wil je nadat je erin bent geweest douchen, neem los geld mee. Kost je een euro voor 10 seconden water. Er staat personeel om de douches te bedienen :Y)
Shark Bay: Neem goede waterschoenen mee, want je moet over veel keien lopen. Was wel heel leuk om de kleine haaien te zien.
Lion Mountain: Vond het wel mooi om te zien. Deze hebben wij zowel vanaf de kust als in het water bekeken tijdens een extreem luxe catamaran tocht.
Turtle Sanctuary: Hier moet je echt een kijkje nemen. T stinkt r wel, maar hier zie je waar het eiland on draait, namelijk de schildpad. Als je tegen de avond hier nog bent en er komt een nestje uit, mag je soms mee om ze los te laten. Zonder de grote groepen die vooraf boeken ;)
Botanische tuin: Is in werkelijkheid ook een kleine dierentuin. Was wel leuk om iets groens te zien op Sal :+
Wij zaten in het Rui Palace Santa Maria, en zijn ook nog met een excursie mee geweest naar Santiago waar onze tourleider (Fer) Nando vandaan komt. Fantastische gast die ons ook echte local dingen liet zien die je anders niet te zien zou krijgen.
Al deze dingen kan je dan ook echt binnen een paar dagen gezien hebben, want het is toch echt wel een heel klein eiland.

If You Want To Achive Greatness Don't Ask For Permission

Karlijnxxx

Re: Vakantie Kaapverdië: Ervaringen, do's/don'ts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 10:18

Wij waren hier afgelopen najaar. We hadden een relaxte strandvakantie gepland. We hebben ook de jeeptour gedaan en het was grappig, maar absoluut geen aanrader. (Was goed om te weten dat er echt niets te zien is op het eiland ).

Wil je voor zon, zee, strand, relaxen, was het geweldig, maar je moet wel aan de juiste kant zitten mbt resorts anders heb je geen strand.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 10:55

Sal vond ik persoonlijk verschrikkelijk .
Saai landschap en erg toeristisch.
De andere 2 eilanden vond ik prachtig, met name Sante Antaou. Erg mooie natuur daar.
Zorg voor goede wandelschoenen.

Mensen zijn erg vriendelijk, lekker eten en ik vond het er ondanks armoede erg netjes.

Ik ben ook in Santiago geweest. Ook leuk

M1+10

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 11:20

Sao Antao vond ik echt geweldig!
Ik had de reisgids van Bradt mee en daar stonden hele mooie hike routes in.
Tip: maak vooral gebruik van het openbaar vervoer. Overdag rijden er de hele dag busjes rond die je voor weinig jou of je spullen ergens kunnen afzetten zo lang het op de route ligt waar ze heen gaan.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-24 13:57

Bedankt voor jullie berichtjes!! Altijd leuk om te lezen. En ook tof om de foto's te zien!

Wij willen max 3 a 4 dagen op Sal zitten, puur even om te zonnen en te zwemmen. De rest willen we op de andere eilandjes spenderen om van de natuur te genieten en te ontdekken. Ik neem alle tips erin mee :D Maar blij om te horen dat de ervaringen overeenkomen met wat onze ideeën ook al waren!

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna

mar10tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 08:08

Goed topic en goede timing, wij zijn ook voor november naar deze eilandengroep aan het kijken.
Wij denken meer natuur en actief(hike, surfen) maar ook een paar dagen relaxen.
Benieuwd welke tips er nog meer komen!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-24 10:46

Haha dat is exact ook waar wij naar kijken! Lees vooral mee :D

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 12:06

Wij zijn eind vorig jaar naar Sao Vicente en Santo Antao geweest, wij vonden het heerlijk!
Vriendelijke mensen, niet al te toeristisch, best wel schoon, voelde me er veilig zowel overdag als ‘s avonds en -op 1 markt na- geen opdringerige verkopers. Aanraders voor ons op Sao Vicente waren een dag(tour) over het eiland (je ziet vooral mooie uitzicht punten), in de stad vond ik de vismarkt ook interessant en gewoon lekker door de stad heen lopen. Enige wat ik over zou slaan is het stuk markt waar alle verkopers kleedjes op de grond hadden, daar zaten de opdringerige verkopers (die overigens allemaal niet Kaapverdiaans zijn).

Santo Antao is veel mooier dan Sao Vicente, heel mooi groen. Wij hebben daar zowel de wandeling langs de kust als een wandeling van het hoogste punt naar beneden gedaan. Die laatste zou ik in de ochtend aan beginnen, mensen die twee uur na ons waren (na de lunch zeg maar) hebben vrijwel alles in de mist/wolken gelopen en we begrepen dat dat vaker zo is in de middag.
Langs de kust naar Ponta do Sol waren een paar stukken best pittig, maar zo mooi allemaal en halverwege is een dorpje waar je op meerdere plekken lekker kunt lunchen met lokaal eten.
Op Santo Antao hebben wij iedere avond op een andere plek overnacht, dat is wat onhandig qua bagage (al werd die van ons telkens voor ons verplaatst) maar wel heel gaaf. Vooral Ponta do Sol was een aanrader, klein dorpje waar niet veel te doen is, maar ook hier kan je heerlijk zelfstandig overal heen lopen, lekker op het terras zitten, een enkel winkeltje kijken. Als je hier ook gaat overnachten heb ik nog wel een tip voor een wat lastiger te vinden restaurantje op een dakterras met heerlijk eten.

De lokale busjes die genoemd worden gaan vooral begin een einde van de dag. Als ze gaan kom je goedkoop waar je heen wilt, maar ze gaan dus niet continue en niet overal naar toe. Wij hebben ook wel mensen gesproken die bijvoorbeeld op de heenweg wel met een busje konden, maar te laat -uurtje of 5/half 6- waren voor de busjes terug.

Eigenlijk het enige kleine nadeel van het land vond ik het lokale eten, dat is vrij standaard voor lunch en diner iets van kip, vis, rijst en verschillende variaties aardappel. Vaak wel goed klaar gemaakt, maar niet zo afwisselend, zeker niet als je zoals ik geen vlees eet, geen rijst lust en wel gek bent op groenten. Maar goed, zo erg is dat ook niet voor een week.

Edit: bedenk me nog 1 don’t: vergeet niet je koffers/tassen op slot te doen op de ferry. De bagage moet je beneden achter laten en daar zijn onze wireless oordopjes uit het zijvakje van ons koffertje gestolen.

Eva <3 B+13 (PR 221,5) L1+11 (PR 197,5) L2+11 (PR 202), M1+12 (PR 203), M2+11 (PR 189), Z1+1

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-24 23:41

Leuk om allemaal te lezen, Roulette_! Ik dacht dat ik toen al gereageerd had, want ik had het al wel gelezen. Maar blijkbaar niet!

Santo Antaõ zitten we het langst, daar lag ook onze voorkeur. Vooral vanwege de natuur en de wandelingen die je daar kan doen! En natuurlijk prachtige foto's maken. Sao Vicente starten we een paar dagen om cultuur te snuiven. En we sluiten af op Sal, nog even lekker genieten van zon en strand voor we dan terugvliegen.

Fijn dat je je er veilig voelde! En dat er weinig opdringerige verkopers waren. Dat is altijd zo vervelend. Wij doen op Sao Vicente ook een dagtour. Ben heel erg benieuwd! De kleedjesmarkt zullen we overslaan haha. Hoorde dat daar ook vooral Afrikanen zitten en dat de Kaapverdianen daar ook niet trots op zijn.

Hikes starten in de ochtend is sowieso het plan, niet alleen vanwege de (eventuele) mist, maar ook vanwege de warmte natuurlijk. En als we net na zonsopkomst bovenaan starten, zal het helemaal fenomenaal mooi zijn!

Je noemt die busjes die constant heen en weer rijden- daar willen wij ook gebruik van gaan maken af en toe. Maar rijden er verder ook prima taxi's oid? Voor als het inderdaad te laat is voor het laatste busje?

Het eten is er inderdaad een beetje zoals in bepaalde delen van midden Amerika geloof ik. Al las ik ook dat er vrij veel Italiaans te vinden is? Maar als je echt lokaal wilt eten, is het wel eenzijdig denk ik, ja.

Voor ons komt de vakantie nu heel erg in de buurt! Komende donderdagochtend vliegen we :D

Koffers op slot doen op de ferry is een goede! Thanks!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 08:12

Ik ben op alle 3 de genoemde eilanden geweest. En trouwens ook op het eiland Santiago.
Ik vond het daar geweldig! Met uitzondering van Sal. Dat hadden we wat mij betreft beter over kunnen slaan.

Want erg toeristisch en erg saai. Alleen aan een piepklein restaurantje in een achteraf steegje met de meest geweldige curry koester ik goede herinneringen :o

Sao Vicente is qua landschap niet heel bijzonder. Maar, vond ik voor een paar dagen echt wel mooi. Er is daar meer cultuur qua muziek en kunst. Ook de markt was leuk en een stuk kustlijn gepakt door minibusjes te pakken en dan steeds een stuk te wandelen was leuk en mooi.

Sao Antoao was prachtig en ook bijzonder dat het zo’n ander eiland is, terwijl het maar een klein stukje varen is. We hadden mega golven onderweg, terwijl er geen storm was. Ik was blij dat we redelijk hoog zaten. Veel medepassagiers waren namelijk drijf nat.

Ik vond de natuur prachtig. En het systeem van het eenvoudige openbaar vervoer erg handig. Helaas was de terugweg soms een uitdaging doordat er geen vervoer terug was en we iets moesten huren om terug bij het hotel te komen. :D

Kaapverdië is arm, maar ik vond de mensen vriendelijk en qua hygiëne echt verrassend schoon. Een van de weinige landen waar ik niet ziek geweest ben. Ik vond het eten echt prima. Veel plezier toegewenst daar. Gaat vast goedkomen.

M1+10

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 09:05

Wij hebben op SAL ‘‘s nachts schildpadden eieren zien leggen op het strand. Heel mooi om mee te maken.
En hebben op Shark Bay tussen de enorme haaien gestaan.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-24 22:24

boemel: Wat gaaf dat je ook op alledrie de eilanden bent geweest! En op Santiago. Tof! Sal is inderdaad het minst, daar kwamen we al gauw achter. We zouden daar eerst wat langer zitten, maar hebben het verkort. Nu eindigen we daar, om nog even een paar daagjes gewoon op het strand te liggen en te chillen, na een actieve week op San Antâo. Dan vliegen we weer terug naar NL vanaf Sal. Voor het zonnen en chillen is Sal natuurlijk wel de uitgelezen plek!

Sao Vicente zijn we ook redelijk kort. Vooral even om cultuur te snuiven. En oei, mega golven haha. Ik ben gauw reisziek, maar de reispilletjes gaan sowieso mee hahaha! En je zegt dat het soms een uitdaging was om op Sao Antão vervoer terug te vinden. Hoe heb je dat in die situaties dan geregeld? En goed om te horen dat je het qua hygiene wel verrassend schoon vond! Sowieso gaan we het water niet drinken en ik geloof dat je ook voorzichtig moet zijn met blokjes ijs in drinken? Verder moeten we er maar gewoon op vertrouwen wat het eten betreft haha.

Coby: Wauw wat gaaf! Ik geloof dat het nu niet de periode is voor de schildpadden eieren. Ik hoop wel een paar schildpadden te kunnen gaan zien! Zulke gave dieren. Haaien zien lijkt mij ook heel gaaf!

mar10tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 22:47

Wij zijn nu op Sal, inderdaad toeristisch, maar ook heel vriendelijke kaapverdianen!
Wij gaan erna door naar Sao Vincente en Santa Antao, en dezelfde weg weer terug.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 00:21

Wat anderen ook al zeiden, Sal is niet zoveel aan.

Op São Vicente kun je met schildpadden zwemmen vanaf het strand van São Pedro.
Afbeelding

En de hoogste berg van het eiland op gaan geeft een mooi uitzicht.
Afbeelding

Praia Laginha is prachtig en je kunt er ook leuk zitten en wat eten in drinken in de strandtent daar.
Afbeelding

En dan vanaf daar de boot naar Santo Antão
Afbeelding

Santo Antão is geweldig om te hiken. Allemaal leuke kleine bergdorpjes
Afbeelding
Afbeelding

Vergeet niet om af en toe in 1 van de tanks te springen voor verkoeling
Afbeelding

Een mooie wandeling is starten in Cruzinha, daar kun je je heen laten brengen, en dan loop je naar Ponta do Sol, waar je kunt overnachten of een aluguer terug te nemen naar waar je slaapt.
Afbeelding
Afbeelding

Xôxô is ook prachtig daar kun je mooi hiken.
Afbeelding

Tarrafal is ook mooi, alleen al de weg er naartoe.
Afbeelding

Vanaf Tarrafal naar Monte Trigo lopen
Afbeelding

en dan terug met een vissersbootje
Afbeelding

Dat het eten saai is, is trouwens echt onzin. Maar je moet wel echt lokaal eten bestellen. Cachupa is lekker, en qua vis moet je absoluut garopa bestellen. Is een rode vis. Je ziet ze vaak al binnengehaald worden in manden op het strand
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Al met al kan ik je Kaapverdië enorm aanraden. Ook de andere eilanden trouwens. Zoveel te doen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 08:45

TS, we hadden het geluk dat er steeds een Kaapverdiaan vervoer voor ons kon regelen door rond te bellen :)

Mooie foto’s hierboven!
Ik weet niet waar ik de landschapsfoto’s zo snel heb.
Heb een paar plaatjes kunnen vinden, van bewoners. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

M1+10

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 12:32

Beliche zz-licht+2

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-24 16:43

Waaauw die foto's van jullie! Wat énorm gaaf! <3 Prachtig! De uitzichten, de mensen, de sfeer... Wauw! Bedankt!

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 16:53

Wat leuk om dit topic tegen te komen! Ik ga begin december naar Sal, hoop daar te kunnen kitesurfen.
Maar nu ik de foto's van de andere eilanden zie begint dat toch ook te kriebelen, hoe hebben jullie tussen de eilanden gereisd? Met een ferry? las online dat die erg weinig gaan, lang duren en niet erg prettig zijn.

Bjorn
Collino S
Killarney
Duke Dustin

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-24 17:09

Wij gaan van São Vicente naar Santo Antão met de boot (duurt een uur) en daarna van Santo Antão weer terug naar São Vicente ook met de boot en vervolgens vanaf São Vicente naar Sal met een binnenlandse vlucht.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 17:32

Tip voor binnenlandse vlucht niet als 1 van de laatsten zijn. Douane binnenlandse vlucht werkt wat anders. Deze willen graag geld zien.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-24 17:39

Op wat voor manier bedoel je dat? Ik ben sowieso graag op tijd, dus dat moet vast goedkomen :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 17:46

Dit was niet kaap verdie maar vlucht heen en terug Tanzania en Zanzibar. Toevallig beide keren als laatste in de rij. Heenweg gedoe over een flesje water (wat gewoon toegestaan was) maar met 5 dollar was het goed. Terugweg weer als laatste omdat man in cockpit zat ivm overvol vliegtuigje. En toen deugde mijn paspoort plots niet meer. Maar man had geld bij zich en was al door de poort. Toen was paspoort niet goed maar mocht wel door ;)
Man heeft tijdens vlucht poos met de piloot gepraat. Personeel binnenlandse vluchten Afrika verdienen vooral veel extra met dit soort acties. Lonen zijn laag en wanneer je als laatste bent kun je makkelijk even afgeschermd worden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 18:17

xchanel01 schreef:
Wat leuk om dit topic tegen te komen! Ik ga begin december naar Sal, hoop daar te kunnen kitesurfen.
Maar nu ik de foto's van de andere eilanden zie begint dat toch ook te kriebelen, hoe hebben jullie tussen de eilanden gereisd? Met een ferry? las online dat die erg weinig gaan, lang duren en niet erg prettig zijn.

Ferry is niet altijd een pretje. Mensen gaan massaal overgeven, de stoelen zitten allemaal vlak naast elkaar dus dan krijg je dat echt wel mee inclusief de geluiden en stank.. en de airco's zijn soms stuk en dan met die hitte en geen ventilatie en op sommige boten geen optie om ergens anders heen te gaan dan die ruimte waar je allemaal op een kluitje zit. Mijn tip: ga voorin zitten want de zure lucht gaat naar achteren. En als de wc's links voor zijn, ga dan zelf rechts zitten
Maar nee de ferry is idd geen pretje. Ik heb alleen São Vicente - Santo Antão met de ferry gedaan. Dit kan niet anders want Santo Antão heeft geen luchthaven, maar die boot is niet zo erg.. Het is maar een uurtje en daar kun je je gewoon vrij over het schip bewegen. Als je zelf geen last van zeeziekte hebt kun je helemaal boven gaan zitten, want mensen die zeeziek zijn gaan daar niet heen omdat de boot daar veel meer schommelt. En dan heb je eigenlijk nergens last van.
Brava heb ik ook per boot gedaan, dat kan ook alleen per boot. Die reis was niet chill met al die kotsende mensen.
Dus als het kan zou ik zeker vliegen. Zoveel geld scheelt het niet eens. Vliegen kost ongeveer het dubbele tov de boot
Ik zou zeker niet op Sal blijven als ik jou was. Sal is geen mooi eiland. Je kunt alles wat je daar "moet" zien in 1 dagje wel bekijken, en zo geweldig is dat niet eens.
Dus.. ik zou eens op de website van Cabo verde airlines kijken welke vluchten wanneer gaan. De website werkt niet super goed maar even doorzetten en je redt het wel.
Hoe lang heb je de tijd?
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 10-11-24 18:26, in het totaal 4 keer bewerkt

Beliche zz-licht+2