Uitje Leiden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CD28

Uitje Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-24 22:22

Met mijn dochter ga ik een dagje naar Leiden aanstaande vrijdag.
We willen naar Corpus en ik heb kaartjes voor het virtuorium.
De volgende dag gaan we naar naturalis.

Wat is nog meer leuk om te doen voor een meisje van 9?

En waar kan ik het beste parkeren? Ik zie vanalles maar heb geen idee wat handig is en een beetje betaalbaar.

Warboel

Re: Uitje Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 23:06

Ik vind museum Boerhaave ook altijd erg leuk! Ook de Hortus Botanicus is altijd erg tof.

Qua parkeren… ik geloof niet dat betaalbaar nog een optie is in de stad := Corpus heeft geloof ik eigen parkeerplaatsen, in de stad kan je het beste parkeren bij Garenmarkt of Molen de Valk. Of je kan bijvoorbeeld gratis in de Merenwijk parkeren en dan een stukje met de bus (3 of 4)

Veel plezier!

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 07:54

Ja bij Corpus betaal je 10€ voor parkeren maar dat is te ver weg van het centrum.
Dank voor de tips, ik ga er eens naar kijken!

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 08:10

Oh Leiden zit vol leuke uitjes en terrasjes.
Je kan je zelf lekker laten verdwalen en dan kom je weer opnieuw leuke dingen tegen.
Zoek je echt museums? Dan zijn (de al genoemde) boerhaave museum en het hortus heel erg leuk, maar ook het museum van oudheden, volkenkunde en lakenhal zijn ontzettend leuk.

Verder heb je hele leuke plekjes om samen te high tea’en of te eten: midden in het winkel gedeelte zit Annies of de waag, bij de burcht zit/zat (zie nu bij Google permanent gesloten staat) het koetshuis (de burcht is überhaupt leuk om op te klimmen) en wat verderop in de haven zit lot en de walvis.

Ook rondom het museum van oudheden en het hortus (heel makkelijk te combineren) zitten ontzettend veel kleine verstopte cafeetjes etc. Die willen ook regelmatig positief verassen :)

Wat betreft parkeren, is het handigste/fijnste om of bij de molen of garenmarkt. Dat zijn redelijk vernieuwde garages, ruim op gezet. Alleen deze zijn wel duurder. Persoonlijk vind ik alle andere garages echt mega oncomfortabel en klein. Naturalis heeft een eigen parkeerplaats maar in de vakantie periode wilt deze nog wel eens vol zitten dan wordt je omgeleid richting de morsweg, in principe sta je daar prima voor de meeste musea, het zal alleen nooit mijn favoriet zijn. Ik geloof dat er ook nog mogelijkheden zijn om te parkeren op de haagweg en dan met een pendelbus gratis versleept te worden. Zelf heb ik daar nooit gestaan, maar het wordt geadverteerd als goedkoper.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 08:28

Dank! Ik had idd nog wel een andere garage gevonden die €2,40 per uur is ipv €3,70 maar heb niet echt een kleine auto dus misschien is het veiliger om wat meer te betalen.
Die pendelbus had ik ook gezien maar daar betaal je ook niet veel minder.

We gaan om 10 uur naar Corpus en om 15 uur naar dar VR gebeuren. Tussendoor en erna gaan we jullie tips bekijken. Leuk!!

En ik ga jullie advies opvolgen en voor de nieuwere garage. Dat voelt beter.

Bedankt!

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 08:30

Moet het perse in leiden zijn?
Anders space expo in Katwijk?
Hier staan er een aantal bij elkaar.
Misschien het fort bezichtigen? Die rechtsboven pieterskerk.
Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 08:35

De Hortus is leuk! En parkeren: Corpus heeft inderdaad zelf parkeerplek. Voor de binnenstad: auto bij Naturalis zetten, dat is niet al te duur en je loopt makkelijk naar het centrum. Wel bijtijds komen, want er is niet heel veel plek. En anders parkeren op de grote parkeerplaats aan de Haagweg 8.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 09:08

Parkeren bij de Haagweg is top. Je kunt met het busje vervolgens overal heen waar je heen gebracht wilt worden en als je het nummer op je parkeerkaartje belt komen ze je ook weer halen. Het is niet goedkoop om er de hele dag te staan, maar als je meerdere parkeerplekken gedurende de dag moet betalen ook niet.

Er zitten in Leiden in ieder geval genoeg musea om je te vermaken. Met een beetje mooi weer kun je roeibootjes huren om door de grachten te peddelen. Of met een sloepje rondvaren. En anders nog talloze terrasjes waar je kunt zitten.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 09:13

Rijden er veel busjes vanaf de Haagweg? Of moet je lang wachten?
Is het eventueel te lopen? Kwartiertje lopen is ook niet erg natuurlijk.

@haffiefreak, dank maar het moet wel echt leiden zijn. Ik heb al kaartjes namelijk voor een paar dingen om te doen.

We zijn pas na de middag bij het centrum dus dan zal het bij naturalis wel vol staan.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 09:15

Ze rijden daar echt af en aan. Je staat meestal hooguit een paar minuutjes te wachten. En naar een deel van de binnenstad kun je inderdaad in 15 minuten ook gewoon lopen als dat toch gewenst is.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 09:16

CD28 schreef:

@haffiefreak, dank maar het moet wel echt leiden zijn. Ik heb al kaartjes namelijk voor een paar dingen om te doen.

We zijn pas na de middag bij het centrum dus dan zal het bij naturalis wel vol staan.

Waar wil je heen lopen vanaf de haagweg?
Bij het hortus ben je bijvoorbeeld met zo’n 10-15 minuten lopen. Naturalis denk ik wel zo’n 20-30 minuten lopen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 09:28

Wij lopen altijd vanaf de Haagweg naar de binnenstad, is prima te doen :)

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 09:32

CD28 schreef:

In ieder geval heel veel plezier samen

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 09:37

Parkeren bij de Haagweg is prima en daar vandaan naar de stad lopen is ook prima te doen. Leiden is een "oude" stad, dat betekent, net als bij andere "oude steden" (Rome, Boedapest, Praag, verzin er maar een paar) dat de "binnenstad" nooit groter is dan ongeveer 1,5 x 1,5 km. Dan heb je de meeste bezienswaardigheden binnen loopafstand. Naturalis ligt iets buiten het centrum maar is ook lopend vanaf de Haagweg te doen. Corpus ligt nog iets verder, de looproute daar naar toe voert langs de Plesmanlaan (niet zo veel aan) of over het Bio Science Park (ook niet heel spannend). Dat zou ik wel met de auto doen.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 09:49

Heel erg bedankt allemaal! Ik ga aan de Haagweg parkeren.

We gaan eerst naar Corpus en dan wil ik ergens in het centrum lunchen. Om 15 uur naar het Virtuorium, ben heel benieuwd hoe mijn dochter dat gaat vinden.
Daarna lekker door het centrum wandelen. Varen lijkt me ook nog leuk maar misschien doen we dat dan zaterdag.

Hopelijk mooi weer! We hebben er veel zin in.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 10:28

Parkeren aan de Haagweg is inderdaad top, je kan van te voren reserveren en ik vind de opzet ook fijn ruim. Ik heb wel een paar keer gehad dat de pendelbus een kwartier/ twintig minuten wachten was maar lopend ben je ook zo overal. Alleen jammer met slechter weer.

Qua eten is veel al genoemd maar diner bij Restaurant Puur is ook een aanrader!

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 10:43

Leiden is een leuke stad en je kan overal lekker eten eigenlijk ;-).

Mocht je heel erg van kaas houden dan zal ik Fromagerie Bon aan de oude rijn aanraden.
Geweldig kaaswinkeltje met de beste kennis van kazen.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 10:49

Helaas lukt online reserveren niet meer. De site geeft aan dat daarvoor geen plekken meer beschikbaar zijn. Hopelijk is er wel plek als ik er gewoon heen rij.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 10:55

Ik heb nog nooit geen plek daar gehad moet ik zeggen. Het is soms druk, maar heb daar nog nooit voor een dichte poort gestaan eerlijk gezegd.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 10:56

Ik ook niet, het is ook echt een heel groot terrein.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 10:59

Dank, we gaan het zien.
Ik heb er erg veel zin in. Ben nog nooit in Leiden geweest.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 11:01

Je gaat het vast heel leuk vinden, alvast heel veel plezier daar!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 11:40

Ik lees graag even mee.
Niet voor de parkeerplaatsen, want ik ben van plan om per trein te gaan.

Maar wel voor de overige tips.

Leiden trekt me al langer, vooral Naturalis lijkt me tof. Maar man en kind hebben daar geen bijzondere interesse in.

Zij zijn samen op vakantie in Turkije. Dan kan ik mooi op mijn gemak urenlang ongestoord ronddwalen in Naturalis.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 12:33

Ik was de Haagweg vergeten _O- wat stom haha.

Als je trouwens de lekkerste croissantjes (of iets anders lekkers) ever wil zou je even naar Mamie Gourmande kunnen gaan, is echt een super goede bakkerij. Je kan daar niet echt zitten maar je kan wat meenemen en dan bij de Burcht oid even gaan zitten en ze opsmikkelen :D