Handbagage inchecken KLM

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

magda_90

Handbagage inchecken KLM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-24 20:09

Ik ga morgenochtend voor het eerst in mijn leven vliegen (KLM naar Schotland) en ik ben al bloednerveus. Net terwijl de zenuwen ingedaald waren, stuurde KLM een smsje dat handbagage ingecheckt moet worden.

Mijn man en ik hebben voor onze koffers al geboekt en beiden hebben we nog een rugzak die we speciaal op die maten hebben uitgezocht. Hij heeft een standaard eastpack rugzak en mijn fotografie rugzak is net een fractie groter maar minder breed.

Moet dit nu daadwerkelijk met mijn kostbare fotografie apparatuur in het ruim? We waren destijds door de medewerker verzekerd dat we dit bij ons mochten houden en ik merk dat ik weer half in de paniek aanval zit daardoor.

Uiteraard geen medewerker te bereiken en via de app begrijpt ze mijn vraag totaal niet.

#volgendekeergaiknietweervliegen :=

verootjoo

Re: Handbagage inchecken KLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 20:11

Waarschijnlijk bedoelen ze gewoon de trolleykoffers die iedereen tegenwoordig meeneemt.
Kan me niet voorstellen dat je een eastpak niet mee de cabine in mag nemen. En anders haal je je waardevolle spul eruit en hou je het op schoot. Prima te doen voor zo’n kleine vlucht.

[o]

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 20:11

Welk sms’je kreeg je precies? Heb je de tekst of een screenshot misschien?

_kimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 20:12

Nee hoor. Je rugzak mag je lekker zelf het vliegtuig mee in nemen. Als het goed is kun je die onder de stoel voor je opbergen. Het sms'je is bedoeld voor handbagage koffertjes. Dit past anders niet.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-24 20:15

nienke555 schreef:

Dit kregen we:

Citaat:
Let op: uw vlucht is vol. Ga naar de incheckbalie om uw handbagage gratis af te geven. Bedankt en een goede reis!

Zijn jullie er zeker van dat de rugzakken bij ons mogen blijven? Ik heb net namelijk de tassenkast volledig overhoop gehaald op zoek naar iets kleiners.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 20:18

Als het een rugzak is die onder de stoel voor je past, mag je hem gewoon bij je houden.

Ze vragen voornamelijk aan mensen met trolleys om deze in te checken. Bij serieus ruimtegebrek eventueel ook aan mensen met tassen/rugzakken die te groot zijn voor onder de stoel.
Dat dit kan gebeuren, staat ook bij de voorwaarden als je een ticket boekt met het light tarief:

'Beperkte ruimte in de bagagebakken
Heeft u een Light-ticket? Als we vooraf weten dat er niet genoeg ruimte in de bagagebakken aan boord is, ontvangt u het verzoek uw handbagage in te checken bij de incheckbalie. Uiteraard is dit kosteloos. We raden u aan om reisbenodigdheden zoals medicijnen alvast in uw kleinere tas te stoppen, gewoon voor de zekerheid.
Heeft u geen bericht ontvangen? Als er nog steeds niet genoeg ruimte is en uw bagage past niet onder de stoel voor u, dan vragen we u wellicht bij de gate om uw handbagage alsnog in te checken. Ook dit is gratis.'

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 20:20

magda_90 schreef:
nienke555 schreef:

Dit kregen we:

Citaat:
Let op: uw vlucht is vol. Ga naar de incheckbalie om uw handbagage gratis af te geven. Bedankt en een goede reis!

Zijn jullie er zeker van dat de rugzakken bij ons mogen blijven? Ik heb net namelijk de tassenkast volledig overhoop gehaald op zoek naar iets kleiners.

Ik vind dit, misschien stelt dit gerust!

https://www.reddit.com/r/KLM/comments/1 ... lucht_vol/

Ik koop zelf altijd een paar dagen van te voren zo’n priority boeking, dat je zeker weet dat je handbagage in de cabine mag. Maar dat was Transavia… geen idee of dat bij KLM ook kan, haha! Ik heb daar dan ook altijd stress van… stel dat m’n medicijnen en laptop e.d. ineens in het ruim moeten.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-24 20:21

MonaLieske schreef:
Als het een rugzak is die onder de stoel voor je past, mag je hem gewoon bij je houden.

Ze vragen voornamelijk aan mensen met trolleys om deze in te checken. Bij serieus ruimtegebrek eventueel ook aan mensen met tassen/rugzakken die te groot zijn voor onder de stoel.
Dat dit kan gebeuren, staat ook bij de voorwaarden als je een ticket boekt met het light tarief:

'Beperkte ruimte in de bagagebakken
Heeft u een Light-ticket? Als we vooraf weten dat er niet genoeg ruimte in de bagagebakken aan boord is, ontvangt u het verzoek uw handbagage in te checken bij de incheckbalie. Uiteraard is dit kosteloos. We raden u aan om reisbenodigdheden zoals medicijnen alvast in uw kleinere tas te stoppen, gewoon voor de zekerheid.
Heeft u geen bericht ontvangen? Als er nog steeds niet genoeg ruimte is en uw bagage past niet onder de stoel voor u, dan vragen we u wellicht bij de gate om uw handbagage alsnog in te checken. Ook dit is gratis.'

Klopt daarom hebben wij ook heen light ticket gedaan op advies van die medewerker destijds.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 20:24

magda_90 schreef:

Ja joh, op zulke vluchten mag je zelfs je kind op schoot houden. Een tas moet ook wel lukken.

Het gaat erom dat die bakken boven je hoofd vol zijn, dus daar kan het niet in.
Wel onder de stoel voor je of op je schoot.

[o]

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 20:25

Gewoon meenemen naar de gate, mochten ze graag willen dat je m daar alsnog incheckt dan zeg je dat er breekbare spullen in zitten. Ik heb nog niet gehad dat ze daar moeilijk over doen. :j

En alvast een fijne reis!

Baredawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 20:26

Het kan zijn dat het vliegtuig volledig volgeboekt is. In dat geval mag je alsnog kosteloos je handbagage als ruimbagage in laten checken. Maar dat roepen ze dan ook nog om vlak voor het boarden. Dus als je dat zou willen, zou dat op dat moment ook nog kunnen. Ik heb het laatste half jaar diverse malen met klm gevlogen, maar heb gewoon mijn handbagage (zo’n koffertje) mee het vliegtuig ingenomen. Was geen enkel probleem.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 20:26

Ik krijg ook meestal zo'n sms. Maar omdat ik meestal een rugtas heb die onder de stoel voor me past, check ik hem nooit in het ruim. Tot nu toe nooit een probleem gehad daarmee. Mijn tas kon altijd mee onder de stoel voor me :) Helemaal een Eastpack zal makkelijk onder de stoel passen, dus ik verwacht dat dat bij jou ook geen probleem zal zijn.

*pum*

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 20:29

verootjoo schreef:
magda_90 schreef:

Ja joh, op zulke vluchten mag je zelfs je kind op schoot houden. Een tas moet ook wel lukken.

Bagage en kinderen zijn - verrassend - niet hetzelfde. Bagage op schoot mag dan ook niet. Onder de stoel voor je uiteraard wel (met uitzondering van plaatsen bij nooduitgang of eerste rij). Als je rugzak onder de stoel past, is het prima.

_kimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 20:30

In mei vloog ik met klm naar krakau met een handbagagekoffer en een rugzak. Wij kregen op de heen- en terugweg ook dit smsje. Beide keren mn koffertje ingecheckt en mn rugzak mee mogen nemen.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 20:37

Ze sturen vooral zo'n sms omdat ze hopen dat een deel van de mensen hun rolkoffer gewoon incheckt. Scheelt ze weer gezeur. Vaak wordt dat ook wel omgeroepen op volle vluchten en er zijn altijd een aantal mensen die het doen. Ik heb nog nooit gezien dat rugzakken geweigerd werden. Wel dat ze mensen met rolkoffers bij langs gingen of ze aub wilden inchecken.

Ik ga op wereldreis! Mij volgen?
@hetbackpackleven (instagram) // https://www.hetbackpackleven.nl

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 20:41

Batterijen mogen sowieso niet in het ruim dus je camera zal je hoe dan ook bij je mogen (moeten) houden. Ze sturen zo’n sms’je vaak gestandaardiseerd naar iedereen als de vlucht helemaal volgeboekt is, vooral naar Europese bestemmingen, omdat iedereen dan z’n hebben en houwen in zo’n klein koffertje propt en die per se boven zich kwijt wil zodat ze niet hoeven betalen voor extra bagage.

Door zo’n sms’je te sturen hopen ze mensen met zo’n koffer over te kunnen halen om hem gewoon gratis alsnog in te leveren. Dat scheelt veel gedoe als blijkt dat het echt te vol is en ze terwijl iedereen al is geboard handbagage naar het ruim moeten verplaatsen.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 20:45

Je rugzak kan inderdaad mee. Er worden alleen trolleys bedoeld. Je rugzak zou in principe onder de stoel kunnen.

Er wordt ook geprobeerd mensen zich vrijwillig te laten melden hiervoor.
Als je zonder trolleys reist met alleen de rugzakken kunnen deze gewoon mee in de cabine.

Madammeke // Don Winchester // Illustrade VKH //Miss Abbadon TW // Doornroosje du Vlist

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 21:13

Ik kreeg een paar weken terug ook van SAS een vergelijbare mail. Zowel m’n trolley als laptop rugzak konden gewoon alsnog als handbagage mee (anders had ik evt aan de gate m’n trolley afgegeven, als de bij de gate bagage eruit willen zijn het idd de trolleys).
Rugzak moet normaal prima onder de stoel voor je passen en heb ik eigenlijk nooit geweigerd zien worden. Veel plezier!

[o]
Winchester Z1* 14/03/2003-28/06/2012
Als ik Winchester heet, waarom noem je me dan altijd Chesniedoen??

[RIJ-ITP] Winchester@Fotoshoot meeting Zuid-Holland [RT-HAW] Winchester @ debuut L2
Evanity (Uphill x Farrington)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 21:22

Tip: zorg dat je optijd bij de gate bent en vooraan in de rij staat. Het is vaak first come, first serve, dus de 1e pak'm beet 90 koffertjes/ grote tassen mogen zonder problemen mee de cabine in. Vol=vol dus mensen die achteraan in de rij staan, zullen hun koffertje moeten laten inchecken.

Denk er aan, dat alles met batterijen (vooral lithium ion) absoluut niet in het ruim mag, dus jouw cameratas met batterijen, powerbanks, flitsers enz, mag uitsluitend in de cabine. Dat mag je ook vermelden bij het grondpersoneel.

Grote kans dat ze dan iemand anders z'n koffer uit de bagage bakken halen en alsnog inchecken als daar geen batterijen in zitten.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 22:05

Ik wou ook zeggen - camera mag sowieso het ruim niet in ivm de batterijen. Zelfde geldt overigens voor laptops, ipads etc. Dus als die er in zitten kan het sowieso gewoon met jullie mee.

Veel maatschappijen willen tegenwoordig de handbagage beperken. Het loopt best de spuigaten uit met hoeveel handbagage mensen meenemen om maar geen ruim te hoeven boeken.

gelato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 22:11

mvdende schreef:
Tip: zorg dat je optijd bij de gate bent en vooraan in de rij staat. Het is vaak first come, first serve, dus de 1e pak'm beet 90 koffertjes/ grote tassen mogen zonder problemen mee de cabine in. Vol=vol dus mensen die achteraan in de rij staan, zullen hun koffertje moeten laten inchecken.

Denk er aan, dat alles met batterijen (vooral lithium ion) absoluut niet in het ruim mag, dus jouw cameratas met batterijen, powerbanks, flitsers enz, mag uitsluitend in de cabine. Dat mag je ook vermelden bij het grondpersoneel.

Grote kans dat ze dan iemand anders z'n koffer uit de bagage bakken halen en alsnog inchecken als daar geen batterijen in zitten.

Rugzakken die onder de stoel kunnen mogen altijd mee, je mag ze dan alleen niet in de bagagebakken boven je hoofd doen. Heb meerdere keren gevraagd of de rugzak in het ruim moest, altijd was het antwoord "nee, dat hoeft niet" ook na zo een sms. Zou je dus geen zorgen maken over eerder komen!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 22:24

mvdende schreef:

Eerder komen en vooraan in de rij staan heeft bij KLM geen zin. Bij KLM ga je per sectie het vliegtuig binnen en als jij de laatste sectie hebt, mag je gewoon achteraan sluiten.

Maar geen zorgen TS, een rugzak mag altijd wel onder een stoel en deze smsjes worden uit voorzorg gestuurd. Ze hopen dan dat er genoeg mensen hun handbagage alsnog in het luchtruim doen. Ik vlieg regelmatig ket KLM en heb tot nu toe altijd mijn trolley en rugzak mee kunnennemen het vliegtuig in.

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 22:38

Ik weet niet waar jullie heen gaan en heb niet alles gelezen maar ik ben een keer met KLM in de (voorjaars) vakantie naar Rome gevlogen. Dat was toen ook alleen met handbagage. Toen kon ik heen en terug niet online inchecken. Bleek dat ze bij populaire vluchten tijdens vakantie een x aantal mensen er willekeurig uit pikken die hun handbagage dus in het luchtruim moeten doen. Ik zou dus op tijd naar de luchthaven gaan.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 00:50

verootjoo schreef:
magda_90 schreef:

Ik zou absoluut nooit bagage op schoot houden. In het geval van ernstige turbulentie kan dat gevaarlijke situaties opleveren. Kinderen op schoot krijgen een extra gordel zodat ze ook vast kunnen zitten.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-24 01:19

Dank jullie wel allemaal voor de geruststelling. :+: