Ervaringen reizen buiten EU met hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WenK

Ervaringen reizen buiten EU met hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-24 13:21

In onze naïviteit hebben wij een fantastische reis uitgezocht door de Balkan. Wij hebben eerder door Scandinavië gereist met de hond en dat is super bevallen. We wisten toen dat we voor Noorwegen aanvullende eisen hadden en hebben ons daar keurig (waar mogelijk, aanmelden bij de douane ging niet aangezien er niemand was) aan gehouden.

Aangezien we ook voor een reis door de Balkan overal met onze ID kaart terecht kunnen heb ik er nooit aan gedacht dat een aantal landen hierbij buiten de EU vallen. Pas toen ik ging lezen over de regels waar ik per land aan moet voldoen kwam ik hierachter. De makkelijkste keuze is om de hond niet mee te nemen, maar ik wil me toch oriënteren op de mogelijkheden en ben benieuwd naar ervaringen hiermee. Overigens houden we rekening met de reisperiode qua warmte en drukte, we reizen niet in het hoogseizoen.

We zullen dan reizen via Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Kroatië, Bosnië & Herzegovina, Montenegro en Albanië. De laatste 3 vallen dus buiten de EU. Op de site van de NVWA word ik niet direct veel wijzer, hier staat dat er geen bindend certificaat is en er contact opgenomen moet worden. Waar ik benieuwd naar ben is of mensen een dergelijke reis gedaan hebben, waar ben je tegen aan gelopen en hoe is het bevallen?

_xManadisx_

Re: Ervaringen reizen buiten EU met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 13:27

Wanneer ga je weg? Voor Montenegro moet er bijvoorbeeld 3 maanden voor je de grens over gaat een rabiestiter bepaald worden in het bloed.

Invoereisen kun je vinden op de website van het licg :)

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-24 13:30

_xManadisx_ schreef:
Wanneer ga je weg? Voor Montenegro moet er bijvoorbeeld 3 maanden voor je de grens over gaat een rabiestiter bepaald worden in het bloed.

Invoereisen kun je vinden op de website van het licg :)

Dit speelt pas voor mei 2025. Het LICG verwees alleen weer door naar NVWA voor de meest recente info en het legaliseren van de documenten. In dit geval komt het goed uit dat ik een perfectionistische controlfreak ben die alles royaal op tijd uit wil zoeken en voorbereiden... :')

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 16:03

Even een update voor een ieder voor wie dit mogelijk ook ooit van toepassing/interessant is. Via het NVWA heb ik inmiddels alle informatie ontvangen. Voor Bosnië gelden uitzonderingen, daarvoor zijn de regels gelijk gesteld met die van de EU. Voor Montenegro en Albanië zijn wel aanvullende eisen. Als de documenten gelegaliseerd zijn door de NVWA is dit in principe voor altijd geldig, dit geldt ook voor een rabiestiter, mits de herhalingsentingen binnen het vaccinatieschema gegeven worden. Later (voor een eventuele volgende reis) hoeft er dus niet nogmaals een titerbepaling gedaan te worden.

Wel is belangrijk om de juiste grensovergangen te kiezen, je mag bij het vertrekken uit en betreden van de EU met een hond niet alle grensovergangen gebruiken. Over het algemeen geldt dat als je de grote doorgaande wegen gebruikt dit ook de grensovergangen zijn waar je met een hond terecht kunt.

Via de diverse FB groepen waren de ervaringen met het maken van een dergelijke reis ook overwegend positief. Dat, de uitgebreide en goede informatie van het NVWA en het feit dat onze reis niet omgegooid hoeft te worden om op de juiste plekken het land in en uit te gaan maken dat we er dus voor kiezen om haar lekker mee te nemen.

Met de informatie van de NVWA etc heb ik contact gezocht met onze dierenarts en vanaf december gaan we de boel in gang zetten om alles te regelen. Het kost wat regelen, planning en natuurlijk wat geld, maar ik denk dat het de moeite waard gaat zijn.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 16:34

Wij zijn vorig jaar met onze hond naar Bosnië geweest.
De site van het Licg is op zich best duidelijk.
https://www.licg.nl/invoereisen-per-land-europa/

Ik ben zelf veearts dus ik kan het paspoort onderweg zelf aftekenen bij het gezondheidscertificaat dus daar hebben wij verder geen werk mee. Maar voor Bosnië was dat niet nodig.

Alleen de rabiës vaccinatie en geldig paspoort is verplicht. Wij hebben hem ook extra ontwormt wegens hartworm toen we terug kwamen.
Bij ons hebben ze gewoon het paspoort tegelijk met die van ons gecontroleerd. Op de terugweg hadden we bij Kroatië controle van de camper en vroegen ze wel of we brok meegenomen of in Bosnië gekocht hadden. Maar dat mocht gewoon mee omdat het uit Nederland kwam.
Let wel op in de Balkan, er zijn veel zwerfhonden ook op campings. Dus extra ontvlooien en goed oppassen (onze hond werd in de stad aangevallen door een straathond) is geen overbodige luxe.

Verder was Bosnië geweldig, echt genoten en wij gaan zeker nog eens terug. Wij hebben onze hond ook meegenomen op excursie bij de wilde paarden in livno, zeker een aanrader!
https://continentaladventure.net/

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 17:51

Dank voor het delen van je ervaring. Voor Bosnië is er inderdaad sprake van vrijstelling.
Overigens zijn de genoemde dagen (5 dagen mbt gezondheidscertificaat) volgens zowel het NVWA als LICG voor vertrek en niet voor aankomst. Dus we kunnen gelukkig alles nog in Nederland regelen.

Toen wij naar Scandinavië gingen hebben wij ook om die reden eerst Noorwegen gedaan en daarna pas Zweden, zo konden we de ontworming in Nederland nog regelen.

Het valt mij wel op dat het LICG minder compleet is in de regels dan NVWA, op LICG stond geen tijdsspanne voor de ontworming tegen vossenlintworm voor Montenegro, volgens NVWA is deze tussen 24 en 120 uur voor vertrek uit Nederland.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 17:55

Wat ik tot nu toe nog niet langs zie komen, is dat je Kroatië niet in mag met een hond zonder FCI stamboom. En je moet niet alleen de invoereisen bekijken van waar je heen gaat, maar ook voor het weer invoeren in de EU (dan dus wel titer is mij verteld).

Edit: ik had zelf vorig jaar ook e.a. uitgezocht, vergeet ook de uitrusting van je auto niet.
_Christina @ [BEU] Autovakantie Balkan met hond

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 18:16

Wij zijn diverse keren met de honden naar Bosnië gereisd. We zorgen altijd voor een geldige Rabiës vaccinatie en hebben de honden toen we voor het eerst gingen laten titeren. Ook ontwormen we altijd na thuiskomst vanwege hartworm.

Ik zou wel echt tijdig titeren. De uitslag duurt een dag of tien als je pech hebt en zelfs met vaccinatie is het niet zeker dat de titer voldoende hoog is. Is de titer niet voldoende hoog moet de hond opnieuw gevaccineerd worden en mag je na een maand opnieuw titeren. Met een beetje pech ben je dus een week of acht verder voor je een geldig titer certificaat hebt.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 18:53

_Christina schreef:
Wat ik tot nu toe nog niet langs zie komen, is dat je Kroatië niet in mag met een hond zonder FCI stamboom. En je moet niet alleen de invoereisen bekijken van waar je heen gaat, maar ook voor het weer invoeren in de EU (dan dus wel titer is mij verteld).

Edit: ik had zelf vorig jaar ook e.a. uitgezocht, vergeet ook de uitrusting van je auto niet.
_Christina @ [BEU] Autovakantie Balkan met hond

Dank voor je toevoeging. De FCI geldt alleen voor bepaalde rassen, wij hebben een Aussie en daar geldt dit niet voor.

Veilig vervoer, muilkorf etc zijn idd ook geregeld en eigen voer nemen we altijd mee.

De titer voor Montenegro is ook geldig om weer terug de EU in te komen en volgens zowel de LICG als NVWA gaat de gezondheidsverklaring om 5 (10 voor Albanië) dagen voor vertrek uit Nederland en moeten deze wel gelegaliseerd zijn door het NVWA (Coa).

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 20:12

Wij zijn vanaf april op reis met de camper en onze hond en o.a. door Kroatië, Bosnië en Herzegovina, Montenegro, Albanië, Griekenland, Noors Macedonië, Bulgarije en zijn nu in Servië. Er is nog geen 1 keer aan ons gevraagd om het paspoort van onze hond.
Ook hebben we een kitten gevonden in Griekenland en niemand die wat vraagt/zegt.
Als ze al in de camper willen kijken, doen we de deur open en zien ze de dieren gewoon zitten.

We komen zo veel reizigers met honden tegen vanuit verschillende landen.

Alleen in Bosnië en Herzegovina hebben we gemerkt dat veel restaurants en hotels niet op honden zitten te wachten.

En in verschillende landen heb je gigantisch veel zwerfhonden lopen. We namen altijd extra brokjes voor ze mee, maar houden onze hond uit hun buurt.

Wij hebben trouwens niks van te voren uitgezocht en spontaan in april besloten dat we richting het zuiden wilden gaan vanuit Hongarije.

jazza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 20:49

Vergeet niet om uit te zoeken wat er nodig is om de EU (en dus ook Nederland) weer binnen te komen. Ook daar zijn namelijk eisen aan verbonden.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 21:11

jazza schreef:
Vergeet niet om uit te zoeken wat er nodig is om de EU (en dus ook Nederland) weer binnen te komen. Ook daar zijn namelijk eisen aan verbonden.

Dat is idd de titerbepaling voor Rabies + eigendomsverklaring (zoals ik eerder aangaf). Deze zijn dus levenslang geldig mits je vaccineren volgens de richtlijnen (wat wij al sinds haar pup-tijd doen).

Heel gaaf Andreeaa! Wel dapper dat je het zo doet, ons is verteld dat ze je huisdier mogen euthanaseren als de documentatie niet op orde is. Dat risico wil ik niet nemen.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 21:49

Ook al is het topic wat ouder, ik wilde toch even een update plaatsen...

We hebben besloten Albanië helaas toch te laten vallen. We gaan nu vanaf Slovenië (4 nachten,tussen Vintgar en Postonja in eigenlijk) via Kroatië (2 nachten, vlakbij de Plitvice meren) naar het noordeb van Bosnië (3 nachten vlak bij Bihaç/NP Una), dan het zuiden van Bosnië (3 nachten vlakbij Kravice watervallen), dan Montenegro (3 nachten Zabljak) en dan via de Kroatische kust (omg Vodice) weer terug omhoog.

Voor de hond staan de afspraken voor de rabiës enting en titerbepaling gepland. Er is ruimte mocht de 1e enting niet voldoende titer geven.

Het enige waar ik nog mn twijfel bij heb is het legaliseren. Ik lees hier dat een dierenarts onderweg de gezondheidsverklaring zelf doet, de NVWA doet het overkomen (ik krijg geen expliciet antwoord) alsof ook die verklaring en de ontworming 5 dagen voor vertrek door hen gelegaliseerd moet worden.