Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
carika schreef:Kun je iets meer delen? Ben je zelfstandig, zul je opzoek moeten naar een baan in loondienst? Welke branche?
Kosten zullen ook afhangen van de belastingdruk in beide landen en dat is weer afhankelijk van je inkomen.
In Denemarken zijn de lonen hoger dan in Duitsland.
De huizenmarkt in Duitsland en met name in de noordelijke grensregio is wel een stuk minder verhit dan in NL maar daardoor kun je ook minder snel weer verkopen en terug als het niet bevalt.
goldie98 schreef:carika schreef:Kun je iets meer delen? Ben je zelfstandig, zul je opzoek moeten naar een baan in loondienst? Welke branche?
Kosten zullen ook afhangen van de belastingdruk in beide landen en dat is weer afhankelijk van je inkomen.
In Denemarken zijn de lonen hoger dan in Duitsland.
De huizenmarkt in Duitsland en met name in de noordelijke grensregio is wel een stuk minder verhit dan in NL maar daardoor kun je ook minder snel weer verkopen en terug als het niet bevalt.
ik ga leven van de erfenis. Dus geen baan. In Denemarken zijn er veel woningen te koop, maar contact met de makelaar is erg lastig, want moeilijk bereikbaarheid van hun kant. In Duitsland is de woning en wat grond wat duurder dan in Denemarken, maar ik kijk ook vooral naar de kosten. Dan weet ik waar ik aan toe ben, wat het kost per maand om daar te leven.
Nado schreef:Ik heb geen ervaring met Duitsland, maar ik ben het met bovenstaande mensen eens: zoek eerst goed uit hoe jouw erfenis belast zal worden.
Hier (DK) wordt arbeid hoger belast dan in NL. De belastingvrije voet is lager, er zijn geen lagere loon schalen, en als ondernemer zijn er geen ondernemingsaftrekken. Dat houdt in dat je eerst 8% betaald (arbeidsmarkt bijdrage) en over het overgebleven bedrag nog een keer 39% (of 55% als je boven de 600.000 dkk verdiend). Je houdt dus net iets meer dan de helft van je bruto salaris over. Daarbij is de BTW op alle producten en diensten 25%, tegenover 9% in Duitsland. Dat scheelt een hoop geld.
callippo schreef:Enkel om het 'weg willen uit Nederland' zonder te weten waarom je naar een bepaald land wil, zou ik niet emigreren.
Is het enkel te doen omdat je daar een (goedkoop) huis kunt vinden?
Dat mag natuurlijk. Was ook mijn belangrijkste reden om te emigreren. Wij hebben eerst een tijd gehuurd voordat we echt besloten om te blijven en wat te kopen.
Een aantal dingen hier zijn goedkoper (vooral de belastingen, zoals voor huizenbezit, auto, vermogen).
Andere dingen juist duurder (vooral de (vele) verzekeringen)
Wil je tot het eind van je leven van de erfenis kunnen leven? (je krijgt later wel AOW, maar als je nu vertrekt is die lager dan wanneer je tot je 68e in NL hebt gewerkt) Dan zou een eerste stap zijn om met een financieel adviseur te praten in zowel Duitsland als Denemarken om te bepalen of dat haalbaar is.
Molfre schreef:Dat Denemarken duur is vind ik iets te simpel gezegd. Mijn ervaring is dat een heleboel dingen tegen elkaar af te strepen zijn. Auto kopen is duurder, auto rijden is goedkoper. Boodschappen zijn duurder, huizen zijn goedkoper. Belasting is hoger, vaste woonlasten zijn lager.
Op jou niet van toepassing, maar wellicht op je kinderen wel: de lonen zijn hier ook een stuk hoger.
Ik leef in Denemarken uiteindelijk comfortabeler dan ik in Nederland geleefd heb.
Als je dichtbij Nederland wil blijven (je had het over op de grens met Duitsland wonen) zou ik niet naar Denemarken vertrekken. Zelfs als je uit Groningen komt en in Padborg gaat wonen ben je nog 4,5 uur met de auto bezig.
Wat ik aan Denemarken heel erg fijn vind is de rust. Het land heeft ongeveer een even grote oppervlakte als Nederland, en maar 1/3 van de inwoners. Dit zie je heel erg terug in de hoeveelheid kleinere steden en dorpen die je hier vind, tegenover Nederland, waar de steden veelal tegen elkaar aangeplakt zitten en je weinig ademruimte hebt.
De mentaliteit van de mensen is hier ook anders en ik vind dat heerlijk, maar het moet je ding zijn. Mensen zijn heel erg vriendelijk, maar een stuk meer privé. Mensen spreken elkaar niet zomaar aan. Waar ik in nederland met wildvreemden in de supermarkt een gesprek kon beginnen, gebeurt dat hier eigenlijk niet.
Ik zou vooral voor mezelf op een rijtje zetten waarom je precies weg wilt uit Denemarken en dat lijstje een naast ervaringen van andere mensen leggen. Daarnaast zou ik ook eens voor langere tijd (1-2 maanden) in beide landen gaan vertoeven en leven alsof je er woont, niet alsof je op vakantie bent.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers