Denemarken of Duitsland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

goldie98

Denemarken of Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-24 18:19

Hallo allemaal,
wil graag wat meer ervaringen en meningen uitwisselen over Denemarken en Duitslsand.
Het zit zo dat ik enorm twijfel tussen Denemarken en Duitsland om te emigreren. Voordelen en nadelen, dat weet ik nog niet goed. Heb het een en ander wat gelezen op internet. Daarom ook mijn bericht hier.
De paarden en honden gaan met mij mee. Bv het leven in beide landen, duur of goedkoop, regels met betrekking tot de dieren, belastingen etc..
Ik neig meer naar Denemarken omdat ik de woningen daar wel erg leuk vind en de ruimte. Mijn zoon zou graag willen zien dat ik in Duitsland ga wonen omdat het dan dichterbij Nederland is. De bedoeling is dat ik vlakbij de grens ga wonen. In Denemarken bij de grens van Duitsland en in Duitsland aan de grens van Nederland. Zou graag een lijst willen maken met voordelen en nadelen en de kosten om te wonen in beide landen. Het gaat om koopwoning. Kunnen jullie me daarbij helpen?

lizy29

Re: Denemarken of Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 18:23

Vraag jezelf vooral af waarom je wilt emigreren en kijk dan welk land daar het beste bij past

opfok en pensioen in Frankrijk. Op dit moment zitten we vol maar je kan je op de wachtlijst laten zetten voor een pensioenplekje.
https://www.bokt.nl/markt/ad/524236/opf ... -frankrijk

[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 18:49

Kun je iets meer delen? Ben je zelfstandig, zul je opzoek moeten naar een baan in loondienst? Welke branche?
Kosten zullen ook afhangen van de belastingdruk in beide landen en dat is weer afhankelijk van je inkomen.
In Denemarken zijn de lonen hoger dan in Duitsland.

De huizenmarkt in Duitsland en met name in de noordelijke grensregio is wel een stuk minder verhit dan in NL maar daardoor kun je ook minder snel weer verkopen en terug als het niet bevalt.

goldie98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-24 18:51

lizy29 schreef:
Vraag jezelf vooral af waarom je wilt emigreren en kijk dan welk land daar het beste bij past

Ik wil al jaren weg uit Nederland en nu heb ik de mogelijkheid om te vertrekken. En wel op rijbare afstand ivm familie in Nederland. Belgie en Frankrijk trekken me niet aan.

goldie98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-24 18:54

carika schreef:
Kun je iets meer delen? Ben je zelfstandig, zul je opzoek moeten naar een baan in loondienst? Welke branche?
Kosten zullen ook afhangen van de belastingdruk in beide landen en dat is weer afhankelijk van je inkomen.

De huizenmarkt in Duitsland en met name in de noordelijke grensregio is wel een stuk minder verhit dan in NL maar daardoor kun je ook minder snel weer verkopen en terug als het niet bevalt.

ik ga leven van de erfenis. Dus geen baan. In Denemarken zijn er veel woningen te koop, maar contact met de makelaar is erg lastig, want moeilijk bereikbaarheid van hun kant. In Duitsland is de woning en wat grond wat duurder dan in Denemarken, maar ik kijk ook vooral naar de kosten. Dan weet ik waar ik aan toe ben, wat het kost per maand om daar te leven.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 19:00

goldie98 schreef:
carika schreef:

ik ga leven van de erfenis. Dus geen baan. In Denemarken zijn er veel woningen te koop, maar contact met de makelaar is erg lastig, want moeilijk bereikbaarheid van hun kant. In Duitsland is de woning en wat grond wat duurder dan in Denemarken, maar ik kijk ook vooral naar de kosten. Dan weet ik waar ik aan toe ben, wat het kost per maand om daar te leven.

Dan is het interessant om te kijken hoe vermogen belast wordt.
Duitsland is schappelijk in vergelijking met NL l, Denemarken weet ik zo niet.

Gemiddeld is het kosten niveau in Denemarken 30% hoger dan in Duitsland.
Dat zie je ook terug in de lonen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 19:05

Maar met alleen 'ik wil weg uit Nederland' ben je er niet. Wat zijn de redenen dat je er weg wilt en in hoeverre is dat anders in de landen waar je naartoe wilt. Immers als je weg gaat om reden X maar in je nieuwe land is reden X net zo goed aanwezig dan win je er niets mee.

opfok en pensioen in Frankrijk. Op dit moment zitten we vol maar je kan je op de wachtlijst laten zetten voor een pensioenplekje.
https://www.bokt.nl/markt/ad/524236/opf ... -frankrijk

[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 12:45

Ik weet (en hoef natuurlijk niet te weten) hoe hoog de erfenis is, maar het leven an sich in Denemarken is wel duurder dan in Duitsland.

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt, maar ik zou 2x een maand in beide landen gaan "wonen". Dan krijg je meer de sfeer mee. Of nog langer, als dat mogelijk is.

Het zijn namelijk allebei hele andere landen, ik heb kennissen in Denemarken en kom zeer geregeld in Duitsland. Kan alleen niet goed onder woorden brengen wát er dan anders is. Is waarschijnlijk ook een gevoel wat je dus zelf ook zal moeten ervaren.

“Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 12:50

Ben je zelf wel in beide landen geweest? Dat lijkt me voorwaarde voor je overweegt te emigreren. En dan merk je ook direct dat Denemarken een stuk duurder is dan Duitsland. Vwb fiscale regelingen, je pensioenopbouw etc zou ik echt een adviseur in de hand nemen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 12:52

Ik heb kennissen wonen in Denemarken en ik vind dat een heel gemoedelijk land.
Maar inderdaad een vrij duur land, de huizen niet, maar het leven zo wel.
En dat komt toch elke dag terug.
Lonen zijn doorgaans ook hoger, maar voor jou niet van toepassing.

Taal is natuurlijk ook een ding, Duits dat lukt veel mensen nog wel, Deens is toch heel wat anders.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 13:56

Ik heb geen ervaring met Duitsland, maar ik ben het met bovenstaande mensen eens: zoek eerst goed uit hoe jouw erfenis belast zal worden.

Hier (DK) wordt arbeid hoger belast dan in NL. De belastingvrije voet is lager, er zijn geen lagere loon schalen, en als ondernemer zijn er geen ondernemingsaftrekken. Dat houdt in dat je eerst 8% betaald (arbeidsmarkt bijdrage) en over het overgebleven bedrag nog een keer 39% (of 55% als je boven de 600.000 dkk verdiend). Je houdt dus net iets meer dan de helft van je bruto salaris over. Daarbij is de BTW op alle producten en diensten 25%, tegenover 9% in Duitsland. Dat scheelt een hoop geld.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 14:48

Nado schreef:
Ik heb geen ervaring met Duitsland, maar ik ben het met bovenstaande mensen eens: zoek eerst goed uit hoe jouw erfenis belast zal worden.

Hier (DK) wordt arbeid hoger belast dan in NL. De belastingvrije voet is lager, er zijn geen lagere loon schalen, en als ondernemer zijn er geen ondernemingsaftrekken. Dat houdt in dat je eerst 8% betaald (arbeidsmarkt bijdrage) en over het overgebleven bedrag nog een keer 39% (of 55% als je boven de 600.000 dkk verdiend). Je houdt dus net iets meer dan de helft van je bruto salaris over. Daarbij is de BTW op alle producten en diensten 25%, tegenover 9% in Duitsland. Dat scheelt een hoop geld.

Kleine aanvulling BTW in Duitsland is standaard 19% maar op veel boodschappen geldt het lage tarief.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 09:55

Enkel om het 'weg willen uit Nederland' zonder te weten waarom je naar een bepaald land wil, zou ik niet emigreren.

Is het enkel te doen omdat je daar een (goedkoop) huis kunt vinden?

Dat mag natuurlijk. Was ook mijn belangrijkste reden om te emigreren. Wij hebben eerst een tijd gehuurd voordat we echt besloten om te blijven en wat te kopen.

Een aantal dingen hier zijn goedkoper (vooral de belastingen, zoals voor huizenbezit, auto, vermogen).

Andere dingen juist duurder (vooral de (vele) verzekeringen)

Wil je tot het eind van je leven van de erfenis kunnen leven? (je krijgt later wel AOW, maar als je nu vertrekt is die lager dan wanneer je tot je 68e in NL hebt gewerkt) Dan zou een eerste stap zijn om met een financieel adviseur te praten in zowel Duitsland als Denemarken om te bepalen of dat haalbaar is.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 10:02

Denemarken is een erg duur land….

ONDERSCHRIFTLOOS

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 10:56

Dat Denemarken duur is vind ik iets te simpel gezegd. Mijn ervaring is dat een heleboel dingen tegen elkaar af te strepen zijn. Auto kopen is duurder, auto rijden is goedkoper. Boodschappen zijn duurder, huizen zijn goedkoper. Belasting is hoger, vaste woonlasten zijn lager.

Op jou niet van toepassing, maar wellicht op je kinderen wel: de lonen zijn hier ook een stuk hoger.
Ik leef in Denemarken uiteindelijk comfortabeler dan ik in Nederland geleefd heb.

Als je dichtbij Nederland wil blijven (je had het over op de grens met Duitsland wonen) zou ik niet naar Denemarken vertrekken. Zelfs als je uit Groningen komt en in Padborg gaat wonen ben je nog 4,5 uur met de auto bezig.

Wat ik aan Denemarken heel erg fijn vind is de rust. Het land heeft ongeveer een even grote oppervlakte als Nederland, en maar 1/3 van de inwoners. Dit zie je heel erg terug in de hoeveelheid kleinere steden en dorpen die je hier vind, tegenover Nederland, waar de steden veelal tegen elkaar aangeplakt zitten en je weinig ademruimte hebt.
De mentaliteit van de mensen is hier ook anders en ik vind dat heerlijk, maar het moet je ding zijn. Mensen zijn heel erg vriendelijk, maar een stuk meer privé. Mensen spreken elkaar niet zomaar aan. Waar ik in nederland met wildvreemden in de supermarkt een gesprek kon beginnen, gebeurt dat hier eigenlijk niet.

Ik zou vooral voor mezelf op een rijtje zetten waarom je precies weg wilt uit Denemarken en dat lijstje een naast ervaringen van andere mensen leggen. Daarnaast zou ik ook eens voor langere tijd (1-2 maanden) in beide landen gaan vertoeven en leven alsof je er woont, niet alsof je op vakantie bent.

Travhest-elskende!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 13:02

callippo schreef:
Enkel om het 'weg willen uit Nederland' zonder te weten waarom je naar een bepaald land wil, zou ik niet emigreren.

Is het enkel te doen omdat je daar een (goedkoop) huis kunt vinden?

Dat mag natuurlijk. Was ook mijn belangrijkste reden om te emigreren. Wij hebben eerst een tijd gehuurd voordat we echt besloten om te blijven en wat te kopen.

Een aantal dingen hier zijn goedkoper (vooral de belastingen, zoals voor huizenbezit, auto, vermogen).

Andere dingen juist duurder (vooral de (vele) verzekeringen)

Wil je tot het eind van je leven van de erfenis kunnen leven? (je krijgt later wel AOW, maar als je nu vertrekt is die lager dan wanneer je tot je 68e in NL hebt gewerkt) Dan zou een eerste stap zijn om met een financieel adviseur te praten in zowel Duitsland als Denemarken om te bepalen of dat haalbaar is.

Goede post!

Ik heb hetzelfde meegemaakt als ts, boerderij met een hectare grond gekocht.
Echter ben ik pas 50 (alleen wonend) en werk nog, wel merendeel vanuit thuis.

Voor mij was het aantrekkelijker om in Nederland te blijven.
De loonbelasting valt hier best mee hoor en je opbouw blijft, plus een goed vangnet.
Mensen klagen wel maar zie hier https://www.welingelichtekringen.nl/economie/loonbelasting-per-land-hoeveel-van-elke-zuurverdiende-euro-gaat-er-naar-de-belastingdienst

Ik ben naar midden Limburg verhuisd (zuid had ook gekund), je zit hier tegen alle grenzen aan, inclusief de voordelen daarvan.
Prachtige natuur, bourgondisch leven, vriendelijke mensen, gastvrij, dorps gevoel, vrijheid, ruimte en heel veel te beleven en je bent overal snel.

De huizen een heel stuk goedkoper, goedkoop tanken in België, goedkope boodschappen in duitsland, goedkope dierenvoeding in België, betaalbare horeca etc.
Scheelt mij jaarlijks in ieder geval heel veel geld.
Voor TS Misschien ook een optie?
Ik weet niet de reden waarom je wil emigreren?

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 15:43

Molfre schreef:
Dat Denemarken duur is vind ik iets te simpel gezegd. Mijn ervaring is dat een heleboel dingen tegen elkaar af te strepen zijn. Auto kopen is duurder, auto rijden is goedkoper. Boodschappen zijn duurder, huizen zijn goedkoper. Belasting is hoger, vaste woonlasten zijn lager.

Op jou niet van toepassing, maar wellicht op je kinderen wel: de lonen zijn hier ook een stuk hoger.
Ik leef in Denemarken uiteindelijk comfortabeler dan ik in Nederland geleefd heb.

Als je dichtbij Nederland wil blijven (je had het over op de grens met Duitsland wonen) zou ik niet naar Denemarken vertrekken. Zelfs als je uit Groningen komt en in Padborg gaat wonen ben je nog 4,5 uur met de auto bezig.

Wat ik aan Denemarken heel erg fijn vind is de rust. Het land heeft ongeveer een even grote oppervlakte als Nederland, en maar 1/3 van de inwoners. Dit zie je heel erg terug in de hoeveelheid kleinere steden en dorpen die je hier vind, tegenover Nederland, waar de steden veelal tegen elkaar aangeplakt zitten en je weinig ademruimte hebt.
De mentaliteit van de mensen is hier ook anders en ik vind dat heerlijk, maar het moet je ding zijn. Mensen zijn heel erg vriendelijk, maar een stuk meer privé. Mensen spreken elkaar niet zomaar aan. Waar ik in nederland met wildvreemden in de supermarkt een gesprek kon beginnen, gebeurt dat hier eigenlijk niet.

Ik zou vooral voor mezelf op een rijtje zetten waarom je precies weg wilt uit Denemarken en dat lijstje een naast ervaringen van andere mensen leggen. Daarnaast zou ik ook eens voor langere tijd (1-2 maanden) in beide landen gaan vertoeven en leven alsof je er woont, niet alsof je op vakantie bent.

Ik ben het helemaal met je eens. Het is hier heel fijn leven. Als zzp’er was het wel een schok, omdat ik zeker 3-4 keer meer IB moest betalen dan ik in NL deed, en daardoor niet genoeg overhield. Dus nu werk ik voor een baas ;) Maar omdat TS niet zal gaan werken is het wel van belang voor haar om goed uit te zoeken hoeveel ze netto over zal houden van haar erfenis hier.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 16:16

Is het wel mogelijk om onroerend goed te kopen in Denemarken als buitenlander? Ik begreep dat dat heel erg lastig/moeilijk is. Snap wel de voorkeur om in Denemarken te willen wonen trouwens.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 17:01

En de taal TS, is dat geen barrière? Alles valt te leren natuurlijk maar ergens je thuisland van maken en de taal niet beheersen zou voor mij een no go zijn.

Don't take anything for granted

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 17:10

Ik vind persoonlijk de mentaliteit hier in Denemarken vergelijkbaarder met de Nederlandse dan die van Duitsers. Het cultuurverschil ga je in Duitsland meer voelen.
Dat gezegd hebbende zijn er natuurlijk nog steeds wel verschillen :P

Als het je gaat om prijzen van boodschappen etc, die zijn hier zo'n 10-20% duurder dan in Nederland. In Duitsland zijn die een stuk goedkoper.Benzine is op het moment een paar cent goedkoper dan in Nederland (eurocenten), in Duitsland is het een aantal tientallen centen goedkoper dan in Nederland.

De huizenprijzen zijn woon ik woon wel echt laag en je hebt meer vrijheid met wat je op je eigen terrein mag doen. Een hek neerzetten, boom omzagen, allemaal mogelijk zonder vergunningen gedoe :D

Dit gezegd hebbende, ik woon in een goedkoop deel van Denemarken, rondom Kopenhagen of Aarhus bv is het leven een stuk duurder

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB & Nord Svensk Maddy

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie