Wat moet je zien in Albanië?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

WenK

Wat moet je zien in Albanië?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-24 08:47

Het duurt nog een poos, maar wij zijn van plan om volgend jaar een rondje Slovenië, Kroatië, Montenegro, Bosnië en Albanië te doen. Dit wordt een rondreis met de auto. Voor de eerder genoemde landen kan ik goed wat highlights vinden om te bezoeken, maar hoewel Albanië me enorm trekt kom ik niet echt de hoogtepunten tegen die je bezocht moet hebben, dus ik dacht, ik roep de kennis en ervaring van Bokt eens in...

Wat wij graag zien; natuur en historie.

Tips voor de eerder genoemde landen mogen trouwens ook nog hoor. Wie weet zit er nog een pareltje bij waar we niet aan gedacht hebben.

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

SnuitjeLove

Re: Wat moet je zien in Albanië?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 09:17

Ik ben zelf in 2018 in Albanie op reis geweest. Eerst 2 weken backpacken waar in onder andere de Valbone pas heb gewandeld. Daarna 2 weken een autogehuurd waarmee we vooral wildkampeer plekjes hebben bezocht.
Wij hadden zelf een 4x4 gehuurd en dat was op veel wegen zeker wel nodig. Helaas was het geen model jeep of landrover, waardoor we ondanks de 4wheel aandrijving niet overal off road konden gaan. Albanië heeft zeker ook wel een aantal goede asfalt wegen, maar ook veel slechte wegen.
Wat mij heel erg is bijgbleven was overnachten op camping Gjipe Beach. Deze camping is alleen te bereiken per voet (1km verder parkeerplaats zit boven aan de klif) of met een verhoogde 4x4.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-24 10:27

Bedankt voor je reactie! Goed om te weten van de wegen.

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 10:40

Ik vond Theth wel de highlight van mijn vakantie naar Albanië. Prachtige natuur, goed lokaal voedsel en vooral rust. Wij zijn naar de thethi blue eye geweest, naar een waterval gewandeld en hebben een deel van de route naar Valbone gelopen.

Het meer van Koman is ook mooi (van horen zeggen, wij zijn niet bij het daadwerkelijke meer geweest), en er zijn daar in de buurt ook een aantal mooie wandelroutes. Wel een avontuurlijke route om daar te komen :)) 20km aan volledig verwoest asfalt.

Wij zijn ook nog een Shkodra en Tirana geweest, maar dat vond ik niet heel bijzonder. Zeker niet als je voor de natuur gaat.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 11:13

Het ligt er ook aan waar je heen gaat in Albanië, ik heb vorig jaar geen slechte wegen gehad (Op de route Tirana - Berat - Gjirokastër - Përmet - Ksamil - Himarë - Dürres - Tirana). Mijn ouders zijn vanuit Tirana naar Shkodër en vanuit daar naar Koman gereden en hadden tussen Shkodër en Koman een onverharde weg.

Ksamil is een afrader, ontzettend druk en geen millimeter strand meer te zien, zo vol staat het met beachclubs (die ook nog eens slecht onderhouden worden).

Vanuit Berat zijn we met een excursie naar de Bogova waterval en de Osumi canyon geweest wat we een aanrader vonden.
Afbeelding

Ook de thermal baths in Permët waren leuk om te bezoeken, de eerste zijn erg druk maar als je verder doorloopt kom je er meer tegen.

The Blue Eye in het zuiden was mooi om te bezoeken, maar ontzettend druk met vooral veel Albanezen die zich niet aan de regels hielden (erin zwemmen).

Himarë vonden wij persoonlijk de leukste kustplaats, mooie stranden die niet mega volgebouwd waren en mooie natuur.

Al met al vond ik Albanië een erg mooi land, je moet alleen wegblijven van de overhypte tiktok/instagram plekken. De mensen zijn ontzettend aardig en behulpzaam, het enige jammere is dat ze niet veel om hun eigen natuur geven. Overal ligt zwerfafval en in mijn ervaring werd dit vooral door de Albanezen zelf achter gelaten. Erg zonde want het is een prachtig land.

Ich hab mich gesehnt danach mein Herz zu verliern, jetzt verlier ich fast den Verstand... Totale Finsternis, ein Meer von Gefühl und kein Land!

SylS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 11:43

Butrint is erg mooi. Wij hebben daar een rondleiding met gids gehad.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 11:52

Eens met wegblijven bij de tiktok/insta hype plaatsen: Ksamil o.a. The blue Eye bron in het zuiden: Doen voor 6 uur in de ochtend. Dan heb je nog rust.

Gjirokaster vond ik leuk om te bezoeken. Butrint had ik geen tijd voor. Wel in Tirane beide bunk'arts bezocht. Mocht je meer willen weten over Albanie en de geschiedenis zijn dat wel aanraders. Vlore kun je skippen. Weinig te doen daar en er zijn mooiere plekken. Het is alleen een handige qua aanrijroute / OV route

Kenay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 11:53

Gave route! Geen tips voor Albanie al staat die ook nog wel op ons lijstje maar voor Slovenië wel! Als je van hiken houd dan zeker niet de 7 lake route overslaan in Slovenië in het Triglav national park. Wij hebben er nog een overnachting bij gedaan in een berghut met uitzicht op de top van de Triglav maar je kan ook bij de meren komen met een daghike. Echt een fantastisch mooie omgeving. Ook de Soča Trail daar is erg mooi. Je kan met de bus naar de bron en dan loop je eigenlijk alleen maar langs de rivier naar beneden.

Mocht je nog van lekker eten en wijn houden zou je op de route naar Kroatie via de Vipava vallei kunnen gaan. Echt verrassende wijnhuizen en restaurants. Wijnproeverij bij Lepa Vida is zeker een aanrader. Ook is er in de omgeving genoeg cultuur en natuur te vinden. https://www.reisroutes.nl/blog/slovenie ... -slovenie/

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-24 13:21

Superbedankt allemaal voor de tips! Met behulp van tips van hier, van Facebookgroepen en kennissen heb ik nu denk ik iets moois opgezet war past bij ons (reizend met dan 3 jarige peuter en een hond). We kunnen en zullen zeker niet alle mooie plekken zien, maar wel wat highlights. Tzt maar eens de juiste accomodaties erbij gaan zoeken en dan boeken. Nogmaals dank voor alle input!

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 07:52

Leuk topic, mijn vriend en ik gaan in september voor het eerst naar Albanië. Wij vliegen op Tirana en slapen daar 1 nacht, vervolgens huren we een auto en gaan we door naar Vlöre voor 2 nachten, dan Himare 2 nachten, Ksamil 4 nachten, Gjirokaster 1 nacht en dan terug naar Tirana voor onze terugvlucht. Wij zijn heel benieuwd maar hopen op mooie stranden, lekker eten en mooie natuur! Eerste overnachtingen zijn al geboekt en we merken al meteen dat de prijs daar toch een stukje lager ligt dan hier dus zijn voor wat luxere accomodaties gegaan. :o

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 08:01

Skip Vlore, doe een extra dag Tirane en neem echt een kijkje in de bunkarts, dat helpt je het land meer te begrijpen :)

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 08:58

En skip Ksamil. Wij zouden er een week verblijven maar ik was zo blij dat we met de verhuurder konden regelen dat we na 3 nachten weg mochten :o Het liefste was ik na dag 1 al vertrokken.

Ich hab mich gesehnt danach mein Herz zu verliern, jetzt verlier ich fast den Verstand... Totale Finsternis, ein Meer von Gefühl und kein Land!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 10:04

Leuk topic! Ik ga in oktober weer, en volgend jaar mei ook. Ben afgelopen mei ook geweest. Dat was een beetje last minute, ik kwam voor een festival van een week waarvan ik gratis entree gewonnen had, dus ik heb alleen bovilla lake gezien en daarna een week lang in Durres dansen eten slapen en herhaal. Maar het was zo leuk dat ik gelijk voor oktober en volgend jaar ook een pas heb gekocht
In oktober ga ik een week paardrijden, maar ik heb dan ook een auto dus ik zal ook tijd hebben om erop uit te gaan. Ik zit dan zo'n 3,5 uur van Gjirokastra en the Blue Eye dus er zijn zeker mogelijkheden :D
Ik kan je nu nog niet veel helpen, behalve door te zeggen dat bovilla lake mooi is
Afbeelding

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie