Wat moet je gezien hebben in omgeving Bergen, Noord-Holland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Em_

Wat moet je gezien hebben in omgeving Bergen, Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-24 08:37

Nav een ander topic bedacht ik me dat Bokt mij misschien ook kan helpen met het vinden van leuke uitstapjes in de omgeving Bergen waar ik deze zomer naar toe ga voor een weekje.
Uiteraard staan klimduin Schoorl, Alkmaar en Bergen aan Zee op mijn lijstje. Maar wil het lijstje graag uitbreiden natuurlijk met nog meer dingen die leuk zijn om te doen/zien en waar je lekker kunt eten (liefst een plek aan het strand).

Bokt, brand maar los! :)
Oh, en iets op de route Utrecht/Amersfoort-Bergen mag ook (voor een tussenstop op de heen en terugweg)

Em_

Re: Wat moet je gezien hebben in omgeving Bergen, Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-24 09:37

Aanvulling (ik kan 1e bericht helaas niet meer aanpassen): Ik ga samen met mn vriend en we houden van fietsen, (korte) wandelingen, water, bootjes kijken, natuur, rondlopen in mooie steden/dorpen. Musea enzo zijn we wat minder van.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 09:48

Ik vind Zeezicht (Castricum) altijd wel lekker eten! Aloha in Wijk aan Zee ook. Beide aan het strand :) Loetje zit ook in Bergen. Sowieso is Bergen altijd wel heel leuk om lekker rond te slenteren.
In Egmond aan Zee heb je op ik dacht woensdagavond altijd braderie. Ook zeker leuk om heen te gaan!

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 09:59

Rondje Texel, Landgoed Hoenderdaell in Ewijksluis, recreatiegebied Geestmerambacht

Voor het eerst bestellen bij Picnic?
Gebruik kortingscode PETR3795 voor 10 euro korting!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 10:06

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 10:37

Wij hebben eens in Bergen een tandem gehuurd en zijn toen naar De Rijp gefietst, mooi historisch dorpje. Is wel een kleine 30km fietsen maar voor ons als niet-sportievelingen goed te doen.

In Alkmaar kun je heerlijk eten bij Javaanse Meisjes.
Het Ruiterhuys in Castricum vind ik ook een aanrader om te eten. Beiden zou ik wel reserveren

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 10:53

Als het lekker weer wordt: ik vind Schoorl aan Zee een van de mooiste stranden in Nederland en je kan er alleen komen via een prachtige fietsroute door de duinen. Een fietsroute daar is sowieso de moeite waard, maar als je het kan combineren met een dagje strand heb je echt de jackpot <3

Verder is Camperduin ook heel bijzonder. Er zit een leuke strandtent (Struin) en het is een heel uniek project met uitgravingen en opspuitingen geweest.

Als jullie van lekker eten houden kan je in Schoorl heel luxe en fijn eten bij Merlet, met een ster.
Laatst bijgewerkt door Emmaa2 op 24-06-24 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 10:55

Anna_98 schreef:
Wij hebben eens in Bergen een tandem gehuurd en zijn toen naar De Rijp gefietst, mooi historisch dorpje. Is wel een kleine 30km fietsen maar voor ons als niet-sportievelingen goed te doen.

In Alkmaar kun je heerlijk eten bij Javaanse Meisjes.
Het Ruiterhuys in Castricum vind ik ook een aanrader om te eten. Beiden zou ik wel reserveren

JM vond ik juist tegenvallen. Ruiterhuys zeker een aanrader! Maar beide plekken zijn niet aan het strand

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 10:59

Wanneer ga je? En hoe lang ga je?

Elke dinsdag middag/avond is er braderie in Schoorl (van 15:30-21:30) in juli en augustus

Elke woensdag middag/avond braderie in Egmond (van 17:00-22:00) in juni,juli en augustus

Fietsen door Hargen, Camperduin, Petten en via de Hondsbosche zeewering. (Is wel allemaal veranderd, ik ben er al zeker 20 jaar niet meer geweest, dus weet niet of dit nog kan.)

In Alkmaar heb je zat restaurants. Hangt er vanaf waar je van houdt. Lunchen bij de Heren van Sanoy vind ik altijd wel een aanrader.

Vroeger had je 'Minkema' in Camperduin aan het strand. Dat was een begrip waar je heerlijk kon eten. Volgens mij bestaat het niet meer, of althans is het niet meer van de familie Minkema, maar wie weet kan je er nog steeds lekker eten. :+

In Schoorl heb je de Berenkuil. Ook niet meer wat het geweest is, maar ook hier kun je lunchen/borrelen. Een uitspanning midden in het bos. En opzoek naar het graf van Mijnheer Jansen. Dat was een Duitse herdershond. Tranen met tuiten heb ik gejankt toen hij dood was. Hij hoorde voor mij echt bij de uitspanning.

En als laatste: een ijsje halen bij Pravisani, in Egmond aan zee. Mijn vader kwam hier als kind al een ijsje halen (hij is nu 71) ook een begrip in de regio.

Veel plezier!

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 11:02

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 11:03

Emmaa2 schreef:
Als het lekker weer wordt: ik vind Schoorl aan Zee een van de mooiste stranden in Nederland en je kan er alleen komen via een prachtige fietsroute door de duinen. Een fietsroute daar is sowieso de moeite waard, maar als je het kan combineren met een dagje strand heb je echt de jackpot <3

Verder is Camperduin ook heel bijzonder. Er zit een leuke strandtent (Struin) en het is een heel uniek project met uitgravingen en opspuitingen geweest.

Als jullie van lekker eten houden kan je in Schoorl heel luxe en fijn eten bij Merlot, met een ster.

Dat is MerlEt met een E ipv O.

En de Bokkesprong in Groet schijnt ook goed te zijn. Nooit geweest, heb ik alleen van horen zeggen. Maar niet aan het strand.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-24 11:03

Bedankt voor de vele tips! Heb ook nog leuke pbs gehad, dank! :D
Ik ga zeker een aantal dingen doen die genoemd zijn. :)
Oh ja, qua eten hoeft het niet heel speciaal te zijn, gezellige sfeer en gewoon lekker en betaalbaar vinden we prima.
Wanneer ik precies ga hou ik liever voor mezelf ivm dat het openbaar delen van wanneer je niet thuis bent niet zo slim is :+ maar als ik ben geweest zal ik aangeven wat ik allemaal nav jullie tips gedaan heb!!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 11:09

Een pannenkoek bij Duinvermaak en tuben bij Il Primo?

Ruiterhuys Castricum is een goede tip. Als je liever in duinen wilt eten is Nieuwe Westert in Egmond ook fijn. Qua strandtenten is mss Zoomers ook nog een tip? Dat is net als Ruiterhuys wel Castricum.

It's not how good you are, but how good you want to be!

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 11:12

fohadie schreef:
Emmaa2 schreef:

Als jullie van lekker eten houden kan je in Schoorl heel luxe en fijn eten bij Merlot, met een ster.

Dat is MerlEt met een E ipv O.

En de Bokkesprong in Groet schijnt ook goed te zijn. Nooit geweest, heb ik alleen van horen zeggen. Maar niet aan het strand.

Oeps je hebt gelijk, ik pas hem nog even aan. Ben er al een tijd niet geweest. Bokkesprong is inderdaad ook lekker eten en iets meer ‘casual’ dan Merlet!

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 11:13

De westfriese folklore markt in Schagen is een aanrader. Schagen heeft een leuk centrum en tijdens de markt is in de ochtend een optocht met paarden en wagens geheel in oud Nederlandse kostuums.

In Schoorl heb je heel mooie mountainbike routes. Genoeg adresjes om fietsen te huren hier.

Tussen Schoorl en Bergen zit manege poelenburgh, je kunt bos- en strandritten maken met hen.

Voor het eten kan ik aanraden: fabels en Bergen Binnen in Bergen, Lekker Puh en de Bokkesprong in Groet. Bij Duinvermaak kun je heel lekkere pannenkoeken eten voor lunch, zit direct aan de bosrand met een speeltuin mocht je kinderen hebben.
Ruyterhuis is inderdaad ook een aanrader
Merlet is goed maar wel fancy en prijzig, moet je net zin in hebben op vakantie

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 11:51

Bokkesprong ben ik laatst met de familie geweest, daar hebben we gezellig en lekker gegeten.
En ik viel daar casual gekleed niet uit de toon in ieder geval :)

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 11:55

Em_ schreef:
Oh ja, qua eten hoeft het niet heel speciaal te zijn, gezellige sfeer en gewoon lekker en betaalbaar vinden we prima.
Wanneer ik precies ga hou ik liever voor mezelf ivm dat het openbaar delen van wanneer je niet thuis bent niet zo slim is :+ maar als ik ben geweest zal ik aangeven wat ik allemaal nav jullie tips gedaan heb!!

Ik vroeg het, omdat de tips van braderieen alleen maar een paar maanden zijn. Mocht je nu in september gaan, heb je niets aan die tips. :+

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-24 12:00

fohadie schreef:
Em_ schreef:

Ik vroeg het, omdat de tips van braderieen alleen maar een paar maanden zijn. Mocht je nu in september gaan, heb je niets aan die tips. :+

Snap ik! September gaan we niet :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 12:30

Over een paar weekjes beginnen in Bergen op de maandag avonden de puzzelwandel tochten weer.
Bij ons thuis is het al zo lang ik mij kan herinneren traditie om eerst pannenkoeken te eten bij Duinvermaak en dan wandelen.
Toerist in eigen provincie, en na al die jaren nog steeds leuk om te doen.

[center]Super fijn voer van Equilin bestel je hier:
https://Equilin.eu/rWRQb0

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 13:18

Bagheera_206 schreef:

Ruiterhuys Castricum is een goede tip. Als je liever in duinen wilt eten is Nieuwe Westert in Egmond ook fijn. Qua strandtenten is mss Zoomers ook nog een tip? Dat is net als Ruiterhuys wel Castricum.

Persoonlijk zou ik dan zelf echt liever naar Zeezicht gaan. Ik vind bij Zoomers het eten daar sowieso standje opwarmen in de magnetron en na de verbouwing is de sfeer helemaal ver te zoeken :+

Johanneshof is trouwens ook nog erg leuk! In het bos en het zit aan de weg naar het strand :)

lisawouda93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 13:33

Het is wel even veder maar dieren park Hoenderdaal in Anna Paulowna is ook echt heel mooi. En ze hebben lekker en betaalbaar eten.

.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 14:07

Ik vind Alkmaar leuk. Kaasmuseum, winkelstraten, ijsje, stedelijk museum Alkmaar...
Mtb-route Schoorl? Genoeg fietsverhuurders daar.
Duinrit bij manege Poelenburgh?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 14:40

Autumnn schreef:
Bagheera_206 schreef:

Persoonlijk zou ik dan zelf echt liever naar Zeezicht gaan. Ik vind bij Zoomers het eten daar sowieso standje opwarmen in de magnetron en na de verbouwing is de sfeer helemaal ver te zoeken :+

Johanneshof is trouwens ook nog erg leuk! In het bos en het zit aan de weg naar het strand :)

Johanna's hof is ook nog wel een goede. Vlakbij bezoekerscentrum de Hoep. Bij Schoorl heb je ook een bezoekerscentrum zitten. Je kunt er iig naar Berenkuil en Vogelmeer wandelen.

It's not how good you are, but how good you want to be!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 15:25

Oh ja,Johanna,of Johanneshofis idd ook leuk. In de volksmond noemen we het Johannes hof, maar het schijnt Johanna hof te zijn.

En als je van 'gewoon' lekker eten voor een goede prijs houdt, kan ik de Bonte Bengel in Alkmaar aanraden.

Musea vind je niet zo leuk, dus die ga ik je niet aanraden. Maar die heb je wel genoeg in de omgeving.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-24 20:13

Ben ook wel benieuwd welk eetcafé/ restaurant in Bergen zelf jullie het leukst/lekkerst (beste prijs/kwaliteit) vinden? Loetje lijkt mij leuk maar vindt m'n vriend helaas niet zo.. hij houdt meer van gewoon een lekkere saté (en ik hou dus wel van biefstuk, maar vis of iets totaal anders is ook goed).