leerplicht vanwege reis onder schooltijd, wat kunnen we verwachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

denice

leerplicht vanwege reis onder schooltijd, wat kunnen we verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 09:56

Is er iemand die ervaring heeft met op reis gaan met schoolplichtige kinderen onder schooltijd?

We hebben het al via de school en leerplicht gespeeld maar zij willen ons geen toestemming geven en gaan het ook melden. Het gaat om 9 schooldagen, zodat we een maand kunnen reizen (in december). We zijn vooral benieuwd wat we kunnen verwachten als we terugkomen qua boete en gedoe.

Ik heb zelf meerdere onderwijsbevoegdheden, maar helaas is dat niet voldoende, ze zijn ook schoolplichtig.

We gaan echt een basic-rondreis maken door een totaal ander werelddeel, dus we hopen op een ervaring die ze hun leven meenemen. Vanwege werk van mijn partner kunnen we niet een maand achter elkaar wegblijven in de zomervakantie. We hebben het al geprobeerd met zijn werkgeversverklaring maar die hebben ze afgewezen.

Femke_Tweety

Re: leerplicht vanwege reis onder schooltijd, wat kunnen we verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 10:01

Euh?

Heel misschien is het dan wel niet het beste idee?

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 10:02

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 10:09

De reden dat ze het hebben afgewezen zal zijn omdat jullie prima op vakantie kunnen tijdens vakantieperiodes.
Jullie willen alleen een maand weg en dat is geen uitzondering dat dat niet kan.
Dus nee mag niet.
Boete staat in bovenstaande link beschreven.

colleen3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 10:11

Kirrietje schreef:
https://oudersenonderwijs.nl/kennisbank ... n%20hebben.

Hier staat alle info die je nodig hebt, het lijkt me dat jullie aan de eisen voldoen, wellicht kan je nogmaals in gesprek met de directeur? De boetes staan ook hier op de site vermeld.

Je moet in geen enkele schoolvakantie op vakantie kunnen met het gezin om in aanmerking te kunnen komen. Als je met je gezin 2 weken in de kerstvakantie kan gaan, krijg je dus geen toestemming om buiten de schoolvakanties op vakantie te gaan.

Gevolgen daarvan weet ik niet. Heeft de leerplichtambtenaar niet aangegeven wat de gevolgen zijn als jullie toch gaan?
Laatst bijgewerkt door colleen3 op 21-06-24 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 10:14

Als je wel gaat staat er een beste boete op je te wachten. Als je t mij vraagt; zonde van je geld. Die boete is niet mis.

Dus gewoon niet doen.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 10:16

Voor zo’n eenmalige reis zouden er toch echt ook eens uitzonderingen moeten kunnen worden gemaakt.

Als ik zie hoe makkelijk scholen zelf met de leerplicht omgaan, snap ik niet dat 9 dagen zo’n probleem moeten zijn. Zeker niet als er zelfs aangeboden is om gewoon schoolwerk mee te nemen.

Ik hoop dat je toch een oplossing kan vinden met de school.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 10:26

wyoming schreef:
Voor zo’n eenmalige reis zouden er toch echt ook eens uitzonderingen moeten kunnen worden gemaakt.

Als ik zie hoe makkelijk scholen zelf met de leerplicht omgaan, snap ik niet dat 9 dagen zo’n probleem moeten zijn. Zeker niet als er zelfs aangeboden is om gewoon schoolwerk mee te nemen.

Ik weet nog wat een drama het was 20 jaar terug om de laatste dag voor de zomervakantie vrij te krijgen vanwege een bruiloft 1200 km verderop. Ik had ook wel wat meer flexibiliteit verwacht in de tussentijd.
@ts: is een van jullie ondernemer? Volgens mij gelden daar speciale regels voor mbt vakanties. Je zou ook kunnen kijken hoe gezinnen dat aanpakken die nog langer weg zijn vanwege een reis (op insta is een Nederlands gezin inmiddels al 8/9 maanden op reis, waarbij de kinderen deels thuis/ digitaal onderwijs volgen).

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 10:28

Domi_94 schreef:
wyoming schreef:

Ik weet nog wat een drama het was 20 jaar terug om de laatste dag voor de zomervakantie vrij te krijgen vanwege een bruiloft 1200 km verderop. Ik had ook wel wat meer flexibiliteit verwacht in de tussentijd.
@ts: is een van jullie ondernemer? Volgens mij gelden daar speciale regels voor mbt vakanties. Je zou ook kunnen kijken hoe gezinnen dat aanpakken die nog langer weg zijn vanwege een reis (op insta is een Nederlands gezin inmiddels al 8/9 maanden op reis, waarbij de kinderen deels thuis/ digitaal onderwijs volgen).

Ik denk dat het digitaal onderwijs volgen heel lastig is als je in een ander werelddeel zit. (ivm tijdsverschil)

Ik heb geen tips, ik heb ook geen kinderen. Maar hoop dat het je toch lukt om iets te regelen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 10:38

Oef, 9 dagen extra is ook niet een middagje zeg maar :=

Wij hebben die kleine een keer 1 dagje niet laten gaan. Ook eerst met school overlegd, die snapten het helemaal en stonden er ook achter, maar gaven aan dat zij het toch zouden moeten melden aan de leerplicht ambtenaar. Nouja, dat moet dan maar, want ik vond het toch echt waardevoller voor hem om dat dagje aan het weekend te plakken, dat was namelijk echt een 1-malig iets precies dat weekend :j

We hebben toen een soort waarschuwing gekregen dat het niet nogmaals moest gebeuren, maar kan me geen boete herinneren.

Maargoed wellicht dat er naar 9 dagen toch iets anders gekeken wordt dan naar een maandagje.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 10:39

900 Euro boete voor 2 weken, voor de reis van jullie leven, ik zou het er zó voor over hebben :j

In 2019 zijn wij vlak voor de leerplicht inging de hele maand februari op reis geweest, nog altijd geweldige herinneringen aan.

Gezinnen die langer op reis gaan en thuisonderwijs geven moeten minimaal 9 maanden weg zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 10:40

Is het geen idee om te wachten tot de kinderen ouder zijn en niet langer leerplichtig?
Want ik snap wel dat de school dit geen goed plan kan vinden. Er zijn niet voor niets regels opgesteld.
Of de reis aanpassen naar 3 weken ipv 4?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 10:42

De vraag is of dit soort regels ook daadwerkelijk zinvol zijn.
Ik zou het ook wel aandurven als je het geld er voor over hebt :P

Ik ben erg blij met een systeem waarin we ieder jaar „jokerdagen“ hebben en dingen als een lange reis doorgaans direkt goedgekeurd worden ivm levenservaring.
Zouden ze in NL ook moeten doen.

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 10:43

Hoezo geen goed plan? Het gaat om maar 9 dagen, die kan een kind ook prima ziek zijn bijvoorbeeld.

School heeft hier deze week een extra week vakantie ingepland. Geen standaard schoolvakantie dus. Waarom? Geen idee waarschijnlijk kwam het hun beter uit qua leerkrachten. Het komt namelijk wel eens voor dat een van de twee kinderen van mijn zus thuis moet blijven omdat de juf of meester uitvalt en er geen vervanger is.

Ik hoop dat je het toch kan regelen TS!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 10:46

Hoe oud zijn je kinderen?
Kenissen van ons deden ook een geweldige reis met een hoop gedoe op school.
Toch gedaan want geweldige ervaring voor de kinderen.

Nu 10 jaar verder en je vraagt de kinderen hoe het was weten ze er nog bar weinig van.
Ja dat er sneeuw lag en het was zomer... nou daar hoef je geen gedoe voor op je hals te nemen :)

Voor de rest denk ik, 900 is ook niet veel meer op zo'n reis.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 10:47

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 10:55

Kirrietje schreef:
Hoezo geen goed plan? Het gaat om maar 9 dagen, die kan een kind ook prima ziek zijn bijvoorbeeld.

School heeft hier deze week een extra week vakantie ingepland. Geen standaard schoolvakantie dus. Waarom? Geen idee waarschijnlijk kwam het hun beter uit qua leerkrachten. Het komt namelijk wel eens voor dat een van de twee kinderen van mijn zus thuis moet blijven omdat de juf of meester uitvalt en er geen vervanger is.

Ik hoop dat je het toch kan regelen TS!

9 dagen ziek is wel flink veel hoor :?

9 dagen is 2 weken school missen. Dat is gewoon veel en daarom keuren ze het af.
Wat je daarmee doet is aan jezelf, ligt m.i. ook aan hoe ze op school zijn, of ze makkelijk mee kunnen komen etc.
Een jaar blijven zitten is ook geen ramp.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 10:58

Ik ga mee met mijn voorgangers en de school in dit verhaal. Ik weet niet of de kinderen op het voortgezet onderwijs zitten of op de basisschool maar zeker in het VO kunnen leerlingen met 9 dagen behoorlijke achterstanden oplopen (in het kader van toetsing, huiswerk etc.). Dat is absoluut niet wenselijk. Mijn advies: maak de trip korter, ga in de zomervakantie en geef school gelijk. Dit kan niet.

Edit: Met de informatie hieronder zou ik het helemaal uitstellen. Ze zijn wel heel erg jong voor een ander werelddeel en dan ook nog zo lang...
Laatst bijgewerkt door HopeMyDay op 21-06-24 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 10:59

Kids zijn nog jong, 1 5 en 7.

Ik vind 'gewoon niet gaan' geen optie, zo'n reis is ook leerzaam en wij kunnen zo lang niet weg in de zomervakantie, anders hadden we dat wel gedaan natuurlijk. Je leeft maar een keer en ik vind het ergens zo verschrikkelijk ouderwets dat hier nog geen soepelere wet voor is, bijvoorbeeld eens per schoolcarrière mag je een langere reis maken onder schooltijd.

Ik was vooral benieuwd naar of iemand ook echt de consequenties om zn oren heeft gekregen omdat ze ondanks een nee toch zijn gegaan.

De school zelf vindt het allemaal prima en begrijpelijk en een mooie kans voor de kids, alleen ze gaan ons dus wel melden bij leerplicht hebben ze al gezegd.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 11:00

Onze kinderen leren goed, ik heb zelf de pabo gedaan en een 1egraads bevoegdheid voor Nederlands, dus qua leerachterstanden maak ik me niet zo'n zorgen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:00

Mijn man en zijn ex kregen ook geen toestemming voor hun bruiloft in Curaçao. Wel gevraagd en ellenlange discussies gevoerd met school.
Zij namen toen 1 kind mee met leerplicht, de ander was toen nog niet leerplichtig.

Een flinke boete was het resultaat.
Achteraf ontzettend zonde van het geld natuurlijk :+

Bezwaar gemaakt, maar uiteraard werd bezwaar ongegrond verklaard.

Ik vind het persoonlijk helemaal terecht dat zo’n boete uitgedeeld wordt, ze hebben vakantie genoeg en daarbinnen kun je echt prima op vakantie.
Als dat jullie nu niet lukt, moet je nu niet gaan lijkt me.
Het is waarschijnlijk ‘vreselijk ouderwets’ omdat t niet in jullie straatje past op dit moment. Maar die regels zijn er niet voor niets.

Als je toch gaat, kun je de boete die je zeker weten gaat krijgen alvast opzij gaan zetten.
Geeft ook meteen een goed voorbeeld voor ze later dat ze boetes maar voor lief moeten nemen ipv gewoon niet doen en je aan de maatschappelijke en wettelijke regels houden.
Laatst bijgewerkt door _Nancy op 21-06-24 11:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:01

Maar als school het zelf prima vind waarom geven ze dan geen akkoord op het verlof?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:04

Ik vind het eigenlijk bijzonder om je kinderen het voorbeeld te geven dat je een regel die je niet uitkomt gewoon gaat afkopen. Op hun leeftijd snappen ze dat wsl nog niet, maar voor mij botst het principieel.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:05

HopeMyDay schreef:
Ik ga mee met mijn voorgangers en de school in dit verhaal. Ik weet niet of de kinderen op het voortgezet onderwijs zitten of op de basisschool maar zeker in het VO kunnen leerlingen met 9 dagen behoorlijke achterstanden oplopen (in het kader van toetsing, huiswerk etc.). Dat is absoluut niet wenselijk. Mijn advies: maak de trip korter, ga in de zomervakantie en geef school gelijk. Dit kan niet.

Edit: Met de informatie hieronder zou ik het helemaal uitstellen. Ze zijn wel heel erg jong voor een ander werelddeel en dan ook nog zo lang...

Plus de mogelijke gevolgen in de groepsdynamiek van de klas,
Plus het extra werk dat de meester of juf er mee heeft, plus, plus,

Ik snap het standpunt van de school.
Die kijken nl niet alleen in het belang van de ouders die een mooie reis willen, maar ook in het belang van heel veel mensen meer.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:06

Kirrietje schreef:
Maar als school het zelf prima vind waarom geven ze dan geen akkoord op het verlof?

Omdat de school dat niet mag. Ze voldoen niet aan de regeling om het verlof goed te keuren dus zijn ze verplicht een melding te maken bij de LPA.