Bovenop de Großglockner in Oostenrijk woont een groep bergmarmotten/murmeltieren die gewend zijn aan mensen. De groep die je langs de weg kunt zien kenden we al, maar er blijkt iets hoger ook een groep te wonen die uit de hand en zelfs op schoot komt eten. Ik zou willen dat ik dit veel eerder had geweten, dus misschien zijn hier ook wel Bokkers die dit leuk vinden om eens te zien!
Even voor de duidelijkheid; deze dieren zijn wild, ze kunnen gaan en staan waar ze willen en kiezen hier dus echt zelf voor. Als ze je zat zijn kunnen ze zo weer een hol in duiken. Ik vind dat je wilde dieren altijd in hun waarde moet laten, dus ik heb ze niet aangeraakt. Zij mij wel

Een telelens is dus niet nodig

https://boktimg.nl/img/m/d0rjKi.jpg
Eerder in de week heb ik ook een groep gezien in de buurt van ons vakantieadres in Karinthië. Zij waren wat schuwer, maar ook dat vond ik al heel dichtbij. Ze liepen zelfs onder de rodelbaan door, want ze zijn er natuurlijk aan gewend dat mensen daar niet uit kunnen stappen

Deze was aan het waarschuwen voor een hond wat verderop. Dat doen ze met zoveel herrie dat je het zelfs in de gondellift kunt horen! De tammere murmeltieren maakten een soort tevreden bromgeluid. De geluiden lijken erg veel op de geluiden van cavia's

Nog één foto van eerder in de week, op een haflinger door de bergen