Roadtrip zuid zweden tips gevraagd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Match

Roadtrip zuid zweden tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-24 10:10

Ik wil samen met mijn man een roadtrip maken door het zuiden van Zweden. We willen een beetje een rustige vakantie, maar wel eea zien. Mijn man is niet van de hele lange wandelingen, maar een tocht van een uurtje is prima te doen.

Mensen leuke tips voor ons?
- Leuke uitjes
- Rustige en mooie plekken om te overnachten. Wij hebben geen tent bij ons.

Some of my best friends, never say a word to me

Eifel Blick Distanz 2019 met Evander

WenK

Re: Roadtrip zuid zweden tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 10:26

Wij hebben indertijd onze reis gebaseerd op een reis van Scanbrit. De exacte reis die zij aanboden pastte ons niet helemaal, dus we hebben los de accomodaties geboekt en de route iets aangepast.

Verder is het erg leuk om even langs Nusnass te rijden, waar de dalarnapaardjes gemaakt worden.

Mocht je met de auto vanuit Nederland gaan kun je overwegen ook wat tijd in Denemarken door te brengen.

Voor jouw beeldvorming; wij zijn vanuit NL naar omgeving Ribe (DK) geweest, via een tussenstop in Zweden naar een accomodatie in Noorwegen. Vandaar uit naar Idre (rendieren, mooi natuurgebied met waterval, trollenweg --> je auto rijdt de "verkeerde kant" op) en Orsa (toen nog boerenmarkt en verder mooi wandelen). Toen via DK weer terug. Wij bleven tussen de 2 en 4 nachten per huisje.

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 10:56

Nusnäs en Idre vallen onder midden Zweden. Gefeliciteerd met je verjaardag!

Bedoel je met zuid Zweden echt de zuidelijkste provincie of alles onder de lijn van Stockholm?
In het tweede geval is Småland het mooiste 'meest Zweedse' gebied om te verblijven.
In Markaryd bijv. heb je een leuke elandsafari waar je met je eigen auto door kunt rijden.
Als je echt in het zuiden-zuiden wil blijven, kun je beter in Denemarken blijven. :)

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 22:53

Wij hebben 2 jaar geleden via,de Anwb een rondreis gemaakt, van Idre fjall naar Orsa en als laatste Säfsen, was in totaal 14 dagen, waarvan Idre en Säfsen de mooiste huisjes hadden.
In Idre kan je leuke wandelingen maken, (de rendieren lopen gewoon over het vakantiepark), of een mountainbike huren en wat routes in de omgeving doen.
In de buurt van Idre Fjall, kan je naar Nationaal Park Fulufjället rijden en er zijn daar verschillende wandel routes.
Op de weg van Orsa, naar Säfsen kan je een stop maken bij Falun, staat op de unesco werelderfgoedlijst(= een mijn waar je in kan)
Wij zijn van Kiel naar Oslo gevaren en op de terugweg van Göthenburg naar Kiel.

Niets gebeurt toevallig. Je komt niet per ongeluk op een podium te staan met twintigduizend mensen voor je.....-Bono

Match

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-24 01:52

Dank voor de berichten. Ik ga eens verder googlen naar jullie tips.

Some of my best friends, never say a word to me

Eifel Blick Distanz 2019 met Evander

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 03:10

Geen tip qua overnachting want we slapen dan bij familie, maar ga naar Oland! Dit eiland is het zonnigste plekje van Zweden en heeft een heel diverse natuur. De ene kant van het eiland is heel kaal met mooie vlaktes (zuiden) en de andere kant heb je bos. Bij Blaslinge strand heb je in elk geval een kampeerplaats.

Ook iets om niet te vergeten in Zweden, anti mug en taartjes eten Y)(^)

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 06:18

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 07:38

Öland idd en Gotland.
Nu zijn we daar nooit geweest ,was wel de planning,maar ik verkies altijd Noorwegen boven Zweden :D

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 10:09

Ik zou later nog even terug moeten komen voor een wat uitgebreidere reactir. Maar ik vond Gotland geweldig en echt het bezoeken waard! Ik ben daar toen volgens mij iets van 5-6 dagen geweest (met 2 dagen reistijd) en heb het enorm leuk gehad. Leuke stad/dorp, hele mooie omgeving. Je kan er goed wandelen, maar je kan ook mooie stukken met de auto rijden.
Zou hier ook zeker een saffron pancake proberen.

Wij zaten in Visby maar hebben het hele eiland wel gedaan.

Ik zal niet teveel laten zien maar een kleine impressie :P

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jönköping is ook een hele leuke zat om een paar dagen te zitten (als tussenstop). Zit aan het grootste meer van Zweden, dus je hebt er ook wateractiviteiten. Daarnaast een leuk centrum, mooie routes om te rijden en algeheel gewoon leuk voor een relaxte vakantie :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 10:18

Kimddddd schreef:
Als je van glaskunst houdt dan kun je ook nog langs de glasriket in Emmaboda

https://visitsweden.nl/te-doen/cultuur- ... glasriket/

Mooie glazen kopen enzo :)

Kimddddd schreef:
Als je van glaskunst houdt dan kun je ook nog langs de glasriket in Emmaboda

https://visitsweden.nl/te-doen/cultuur- ... glasriket/

Mooie glazen kopen enzo :)

Nou, ik ben nooit in Zweden geweest, maar mijn ouders wel en die hebben in Glasriket inderdaad onwijs mooie glazen en ander glaswerk gekocht.
Ook echt prachtig beschilderd! <3
Inmiddels hadden ze er thuis geen plaats meer voor en staat het hier in de kast 8-)

Dit zijn een paar voorbeelden, net even snel foto's van gemaakt.
Ik heb nog meer glazen uiteraard. Helaas komen de kleuren niet zo mooi uit door het sombere licht buiten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

LisaVH96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 11:24

Öland kan ik ook aanraden, wij verbleven daar in pensionat haga öland. Heel leuk pension, ontbijt kan daar verzorgt worden, alleen badkamer en algemene keuken zijn wel gedeeld met andere gasten. Maar tijdens ons verblijf zag alles er spik en span uit. Op öland zelf een rondje langs de kust gedaan en bij Borgholm naar het slot.

Bennie, Rebbel, Malita, Salvador

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie