Solo huttentocht: Meraner hohenweg met wat aanpassingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

gaucho

Solo huttentocht: Meraner hohenweg met wat aanpassingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-24 15:38

Een aantal maanden geleden plande ik samen met 2 vriendinnen een mooie huttentocht, de Meraner hohenweg bij Meran, in Noord-Italie. Afgelopen week liep ik deze tocht, wel wat anders dan gepland. Mijn 2 vriendinnen moesten helaas een week vantevoren afhaken vanwege sterfgevallen in hun familie. Ik besloot alleen te gaan, maar verder liep de reis ook wat anders dan gepland, onder andere door de weersomstandigheden.

Op de heenweg op zaterdag liep ik als ‘opwarmertje’ de Rosengartenslucht bij Imst. Stond al lang op mijn verlanglijstje, en was inderdaad erg mooi.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna begon de eerste verrassing: door een aardverschuiving met nog steeds kans op rotslawines was het Schnallstal maar 3 momenten per dag toegangkelijk. ’s Avonds om 18.30 kon ik dus naar mijn eerste hut rijden, de Nassreidhutte. Vanuit daar begint zondag mijn ‘echte’ huttentocht. Of eigenlijk nog geeneens helemaal echt, op het Eisjochl ligt nog veel te veel sneeuw om deze te kunnen passeren, ik loop heen en weer terug door het Pfossental en overnacht ’s avonds weer op dezelfde plek. Mooie route met zicht op de besneeuwde bergen en veel alpenbloemen.

Afbeelding

Afbeelding

Maandag moet het plan nog weer verder worden aangepast. Originele plan was om mijn auto verder te laten staan bij de hut en vanaf daar te voet de Meraner hohenweg verder te lopen. Ivm een andere aardverschuiving is het wandelpad echter afgesloten, alternatief is 4 kilometer over een steile asfaltweg lopen. Ik besluit dan maar naar de lift in een dorp verderop te rijden (ben ik meteen ook het dal uit) en vanuit daar mijn wandeling te starten. Die is ook prachtig, met vandaag weer heel andere uitzichten. In dit deel van Italie zijn er volop berghutten met veel lekkere eigen producten. Steeds genieten tijdens koffie en lunch dus. Mijn eindbestemming is de pirchhof, waar ik in een prachtige 700 jaar oude boerderij overnacht met een prachtig uitzicht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De volgende dag begint met een pittig stukje: de 1000 trappen kloof. Dat is niets teveel gezegd. Over allerlei trapjes en in de rotsen uitgehakte treden gaat het op en af, en langs watervallen met veel water. Ik krijg vaak natte voeten, maar de mooie uitzichten maken alles goed. De laatste 10 minuten begint het te regenen, maar net voordat de bui echt losbarst ben ik bij mijn overnachtingsadres, het Hochganghaus.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plan was om 2 nachten op dit adres te blijven en vanuit hier een dagtocht hoger de bergen in te maken. Het sneeuwt echter tot op 2000 meter, en het lijkt mij niet veilig om dit in mijn eentje te doen. De weersvoorspelling is ook erg slecht. Ik besluit verder te lopen naar een volgende berghut, een korte tocht van 2 uur. Het weer valt erg mee en de uitzichten zijn prachtig, zowel het Vinschgau als het Etschtal in. ’s Middags relax ik lekker op het terras en was ik mijn kleding.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De volgende dag ben ik goed uitgerust en besluit ik een flinke tocht te maken. Ik overleg met de huttenwaard en die geeft aan dat er wel veel sneeuwvelden liggen, maar dat de route naar de Spronser Seeen goed begaanbaar is. Het is flink klimmen maar het is inderdaad prachtig. Vanaf de Spronser seeen daal ik af over de Tiroler hohenweg naar de Bockerhutte, prachtige oude, simpele berghut.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vrijdag valt het weer wat tegen, het is flink bewolkt en er is weinig zicht. Ik daal op mijn gemakje af naar de bewoonde wereld en pak de bus naar mijn auto. ’s Middags kan ik nog even relaxen in mijn welness hotel, en ik geniet ook nog even lekker van een massage.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de terugweg maak ik nog een wandeling naar de Stuibenfall in het Oetztal.

Afbeelding

Al met al was het een prachtige reis, die ik ondanks de hindernissen zeker niet had willen missen.

Festina Lente

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 15:53

Ik heb echt zo genoten van je foto's <3

Apple

Re: Solo huttentocht: Meraner hohenweg met wat aanpassingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 16:10

Wat een mooie tocht!

Prachtige uitzichten :-)

Had je kaart en kompas mee of stond alles goed aangegeven met bewegwijzering?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-24 19:15

Was echt uitstekend bewegwijzerd maar ik had ook een kaart mee, vooral om ook de route uit te kunnen stippelen.

Festina Lente

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 19:26

Wat een mooie tocht! Super dat je alternatieven kon vinden en dat je je niet hebt laten weerhouden. Prachtige foto’s, krijg meteen zin om te lopen!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 19:49

Wat een prachtige tocht en wat stoer dat je dit toch gewoon gedaan hebt in je eentje :)
Ik vertrek dit weekend weer naar Oostenrijk om een weekje te wandelen. Helaas geen huttentocht maar krijg er zo wel helemaal zin in!

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 20:10

Jaloersmakende tocht, heel erg gaaf!
Mooie foto's, bedankt dat we mogen meegenieten.

Homo sapiens non urinat in ventum.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 11:37

Prachtige wandelingen en prachtige foto's. Heerlijk om zo even mee te genieten.

Wit beyond measure is man's greatest treasure

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 12:02

Oh prachtig <3 En wat goed dat je gewoon bent gegaan in je eentje _/-\o_

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 12:08

Ik heb zo niét de behoefte om te gaan bergwandelen maar wat een mooie foto's!

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 12:09

Prachtige vergezichten. Stoer om dit in je eentje te doen. Hoe is je dat bevallen?

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 12:16

Heel gaaf! Zouden deze routes ook met hond goed begaanbaar zijn?

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 12:19

Heel gaaf! Ik heb nu 2 keer een huttentocht gedaan en ben helemaal verslaafd! Eerste keer in de Dolomieten in Italië en vorig jaar in Oostenrijk.

Foto s geven niet het machtige gevoel weer van er daadwerkelijk zijn maar je foto s zijn geweldig!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-24 12:48

senna21 schreef:
Prachtige vergezichten. Stoer om dit in je eentje te doen. Hoe is je dat bevallen?

Erg goed, bezinning ipv kletsen zei 1 van mijn collega's en dat klopt ook helemaal. Heerlijk om gewoon even alleen met je eigen gedachten te zijn, en op jezelf aangewezen.

Festina Lente

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-24 12:49

Nala schreef:
Heel gaaf! Zouden deze routes ook met hond goed begaanbaar zijn?

Ja! Er liepen veel mensen met hond, is alleen iets meer puzzelen met overnachtingen want niet in elke hut mogen honden, en veel stukken waar veel loopt moeten ze wel aan de lijn.

Festina Lente

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 09:21

Ow wauw wat is het mooi daar zeg!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 09:44

Waanzinnig mooie route zeg! Wat een prachtige foto's! Hoeveel km heb je uiteindelijk gelopen?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-24 09:49

Imre schreef:
Waanzinnig mooie route zeg! Wat een prachtige foto's! Hoeveel km heb je uiteindelijk gelopen?

80, hele route is 100 volgensmij. Waanzinnig gaaf gebied, jammer dat ik vanwege de vele sneeuw niet verder de hoogte in kon maar heb alsnog echt genoten.

Festina Lente

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 16:25

Heel mooi!! En wat stoer dat je dit in je eentje doet!

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 17:38

Super gave reis. En stoer dat je dit lekker zelf hebt gedaan

Paardloos

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie