Sardinië; do's and don'ts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Qimm

Sardinië; do's and don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-24 18:39

Aangezien bokt een reislustig volkje huisvest hoop ik hier wat nuttige tips te krijgen over Sardinië.
We gaan eind september, 10 dagen en we hebben een huurauto. We zitten aan de ooskust t.h.v. Arbatax.

We houden van wandelen (in de bergen), snorkelen, authentieke stadjes en een beetje cultuur/geschiedenis op z'n tijd kunnen we ook waarderen.

Wat kunnen we beter overslaan (touristtrap of gewoon niet echt beoeiend) en wat kunnen we echt niet missen?

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

maaikemuis

Re: Sardinië; do's and don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 18:44

Wij hebben een weekje in Oliena gezeten. Een uberschattig bergdorpje. We zaten in een appartement in het oude gedeelte. Echt super leuk! Van daaruit kun je mooie bergtochten maken naar het massief hout as boven je hoofd zit, het hoogste punt en een prachtige vallei een stukje verderop. Ik ben echt verliefd geworden.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 19:31

Sardinië is geweldig, iets wat je echt moet doen aan de oostkust is een boottocht langs de strandjes die alleen via het water bereikbaar zijn (Cala Luna, Cala goloritze). Er zijn hele grote toeristen boten die dit doen, maar die zou ik vermijden. Een speedboot is echt tof en dan ben je met maximaal een man of 10. Ze varen dan langs 3-4 stranden en gaan voor anker zodat je een tijdje kunt zwemmen en zonnen bij dat strand en dan weer verder.

Je kunt op Sardinië ook op verschillende plaatsen paardrijden, maar de paarden zijn over het algemeen (net als de mensen trouwens) vrij klein.

Ik kom zelf vaak in San Sperate vanwege schoonfamilie, een super leuk, kunstzinnig en niet toeristisch dorpje in het zuiden van Sardinië.

Don’t:
- pasta eten met meer bestek dan alleen een vork
- cappuccino na lunchtijd (en al helemaal niet na het diner want dan was het eten blijkbaar niet genoeg als je nog zoiets zwaars gaat drinken)
- brood opeten voordat het hoofdgerecht er is, dat is namelijk om samen te eten en evt de saus van het bord te vegen als het heel lekker is

Qimm

Re: Sardinië; do's and don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-24 20:53

Supertips al! Ik wilde idd graag ook een boottoch bij La Maddelena. Dus die grote boten vermijden, check.

Paardrijden tips zijn trouwens niet nodig, vanwege mijn gewicht is dat geen optie.

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Sjofel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 21:27

De schitterende stranden <3

Alghero vond ik geen recht doen aan het eiland. Erg toeristisch en als je er heen gaat, doe research voor goede restaurants! Die vond ik slecht te vinden :')

Wat ik geweldig vond daar waren de Agriturismo! :D

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 22:33

Sardinië vond ik echt een verrassing <3
Ga ook vooral lekker rondrijden met de auto, dan kom je vanzelf langs mooie plekjes. Stop inderdaad onderweg lekker bij een agriturismo, eventueel een wijngaard.

Orosei is een klein, schattig stadje. We waren in april waardoor er nog niet zoveel open was, maar toch wel lekker kneuterig om even doorheen te banjeren.

Een toffe hike was Gola di Gorrupa. Je loopt naar een kloof helemaal naar beneden (zijn twee routes) en kan een groot stuk door de gigantische kloof heenwandelen/klimmen. Erna kun je weer omhoog klimmen of met de jeep mee omhoog. Dat laatste was een ruige rit :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het noordoosten (zuid weet ik niet) was een stuk ruiger in m’n beleving dan west. West was ook een stuk warmer qua temperatuur.

In Alghero hadden we wel een heel leuk wijntentje: Mon Bar Bistro en hier santamarialghero.it fantastisch goed gegeten met ontzettend leuke en fijne service.

A snowflake is one of nature's most fragile things but look what they can do when they stick together

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie